Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelevan klarinetistin ongelmat
1
Heidipä
04.02.2024 12:09:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Olen muutaman kuukauden soitellut klarinettia opettajan johdolla. Ääniä kuuluu ja helppoja kappaleita pystyn soittelemaan. Ongelmallisia ääniä ovat tässä vaiheessa (joskus) pieni f ja e, jotka saan kyllä pienellä ähräyksellä yleensä syttymään. Rekisteriläppää olen ruvennut aika vasta käyttämään ja osa äänistä syyttyy ihan hyvin. Todellinen ongelma on esimerkiksi yksiviivainen h. En saa millään sormillani peitettyä kaikkia aukkoja ja oikean käden peukalossa on hirvittävä tuska. Olen yrittänyt siirrellä sitä peukalotukea eestaas, mutta aina käy kipeään enkä saa oikean käden sormia millään kunnolla asettumaan. Auttakaa! Onko muilla samanlaisia ergonomisia ongelmia? En ole erityisen pienikätinen enkä lyhytsorminen ja olen pianoa soitellut koko ikäni.
 
Henri Henri Olavi
04.02.2024 12:33:30 (muokattu 04.02.2024 12:34:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Outoa. Mulla on tosi snadit kädet ja nakit eikä mulla ole ollut koskaan ongelmia peittää läppiä. Aluksi kyllä peukku kipeytyi useasti, mutta se helpotti kun tajusin ostaa tukeen pehmusteen. Onko sulla joku opettaja, jonka kanssa katsoa käsien ja sormien asentoa?
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
Sax-pappa
04.02.2024 12:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota käden asentoa täytyy vaan treenata opettajasi opastuksella. Kyllä pitäisi pienikätiselläkin sormet ylettyä käden ollessa oikeassa asennossa. Peukalon rasituksen minimoimiseksi suosittelen kaulahihnan käyttöä. Silloin kaikki paino ei ole käsien varassa. Harvat klarinetistit hihnaa käyttävät, mutta itse olen siihen tykästynyt.
 
Heidipä
04.02.2024 19:25:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Tuota käden asentoa täytyy vaan treenata opettajasi opastuksella. Kyllä pitäisi pienikätiselläkin sormet ylettyä käden ollessa oikeassa asennossa. Peukalon rasituksen minimoimiseksi suosittelen kaulahihnan käyttöä. Silloin kaikki paino ei ole käsien varassa. Harvat klarinetistit hihnaa käyttävät, mutta itse olen siihen tykästynyt.
 
Minulla onkin kaulahihna. Minun oikea peukaloni on leikattu ja sen asento ei ehkä ole ihan normaali. Helpointa olisi tukea soitin lähelle peukalon tyveä, mutta sitten eivät sormien tyynyt peitä kunnolla läppiä. En tiedä. Hankalaa on ja hermot meinaavat mennä, kun en löydä millään hyvää soittoasentoa. Muiden sormien kanssa ei ole ongelmia, mutta sitten kun oikean käden pikkurilliä pitää venyttää, niin silloin puskee ongelmia.
 
Sax-pappa
04.02.2024 20:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heidipä: Minulla onkin kaulahihna. Minun oikea peukaloni on leikattu ja sen asento ei ehkä ole ihan normaali. Helpointa olisi tukea soitin lähelle peukalon tyveä, mutta sitten eivät sormien tyynyt peitä kunnolla läppiä. En tiedät Hankalaa on ja hermot meinaavat mennä, kun en löydä millään hyvää soittoasentoa. Muiden sormien kanssa ei ole ongelmia, mutta sitten kun oikean käden pikkurilliä pitää venyttää, niin silloin puskee ongelmia.
 
Nyt ymmärrän. Jos tuki on peukalon tyvessä ei sormet tosiaankaan ylety oikeille paikoilleen. Olisiko käteen saatavissa jonkinlaista peukalotukea? Tsemppiä sinulle! Klarinetti on hieno soitin.
 
konvehti
04.02.2024 21:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kooimanilta (https://tonkooiman.com/products/) löytyy pari eri peukalotukea klarinettiin asennettavaksi. En kumpaakaan omista, mutta kuvien perusteella paino näyttäisi siirtyä peukalon tyviosaa kohden.
 
XTL
07.02.2024 13:19:05 (muokattu 07.02.2024 13:21:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvat varmaan valaisisi asentoa paljon. Mnet ei niitä vain hostaa (pl profiili johon voi lisätä muutaman).
 
https://muusikoiden.net/jasenet/oma/omatkuvat.php
 
Eipä noita välttämättä moni osaisi sinänsä kommenoida, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
 
Onko oikealla kädellä siis hankala ikään kuin nipistää sormen päitä peukaloa vasten? Vähän niin kuin tarttuisi esim raskaan kirjan selkään hyllystä tms.
 
Jos on mahdollisuuksia niin apua vois kysellä myös enemmän käsistä tietävältä, lääkäri tai fysioterapeutti osastolta. Musiikkipuolelta vois löytää sen tavoiteltavan asennon opit ja just noita tietoja mahdollisista apuvälineistä tai muista jutuista mitä muut käyttää, mutta voi olla että vastausta siihen miksi se sattuu ei välttämättä löydy.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «