Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilun ääniongelmia keskialueella
1
Fluteandsax
11.12.2023 19:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut poikkihuilua (Trevor James) noin 7 v. Otin huilutunteja noin 2 v. Tämän vuoden keväällä minulle laitettiin botoxia purentalihaksiin hoitona migreeniin. Kävi niin, että suuni lakkasi avautumasta kunnolla, lisäksi alahuuleni vasen puoli jotenkin "putosi". Nämä korjaantuivat noin 4 kuukauden aikana. Sinä aikana en pystynyt muodostamaan oikeastaan lainkaan ääniä huilulla, joten huiluni oli täyshuollossa.
 
Nyt botoxin rippeet ovat hävinneet. Soitan huiluani, joka siis on myös nyt huollettu. Mutta. Minulla on aika usein ongelmia saada keski-c:n (pianossa) yläpuolella olevat äänet syttymään. Siis huilun "keskirekisterissä" äänet d, e, f (joskus myös g ja joskus myös keskirekisteristä alaspäin h). Ikään kuin ilma valskaisi jostain. Ylärekisterissä ja alarekisterissä ei ole tätä ongelmaa (paitsi joskus tuo h).
 
Mistä voisi olla kyse? Välillä äänet syttynyt ihan normaalisti. Kun ne eivät syty, ne jäävät hyvin ohuiksi, hennoiksi, vähän kireiksikin. Pidän viritintä vieressä, joten näen, soitanko vireessä. Joskus äänet tulevat ihan ok, mutta keikkaa olisi tiedossa, joten jännittää, mitä keikan aikana voi tapahtua..
 
Leuat aukeavat kuten ennen botoxia, alahuuli ei ole tunnoton eikä "tipahtanut" (tämä on turhan iso sana ylipäätään, ei sitä kukaan huomannut, vain itse tunsin). Yritän treenata nyt vähän (puolisen tuntia) joka päivä ja yritän ratkaista tätä ongelmaa. Minulla ei ole tällä hetkellä soitonopettajaa eikä muutakaan asiantuntijaa, jolta kysyä tai joka voisi testata huiluni. En oikein usko, että vika on huilussa, se kävi ammattilaisen huilunhuoltajan luona.
 
Hekku56
11.12.2023 19:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erikoinen vaiva. Tarkista nyt vielä kerran, että huilun läpät sulkeutuvat kunnolla, erityisesti fis, f ja g:n molemmat läpät. Tarkista myös, että kaikki jouset ovat paikoillaan. Ne pienet apuläpät f ja e vieressä voivat olla myös syynä.
 
Pyydä jotain toista painelemaan läppiä samalla kun yrität itse saada noita ääniä. Ihan pienikin vuoto voi olla syynä ja kun joku toinen painelee läppiä, voi huomata, missä vika on
 
Yritä löytää joku kokeilemaan huiluasi. Jos joku muu saa siitä äänet, vika on silloin huulien toiminnassa. Tuo lääkityshän lamaa nimenomaan kasvojen lihaksia ja vaikka itsestä tuntuu, että kaikki olisi kunnossa, kasvolihakset eivät kuitenkaan toimi niin kuin olettaa.
 
Toivottavasti vika löytyy ja keikka sujuu
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «