Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ylemmän rekisterin sävelen usean tahdin läpi sidottu sävel
1
Rokkipeikko
27.05.2023 08:40:57 (muokattu 27.05.2023 08:42:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole puhallinsoitinta koskaan edes kokeillut ainakaan toistaiseksi elämässäni, ainoastaan huuliharppua mitä oma ehdoton harrasteinstrumenttini on kitara ainoastaan.
 
Mitä eilen kiinnostuin netistä katselemaan netistä kotimaista 1991 -vuonna syntynttä Jazz-kitaristi Olli Soikkelista sisältöä, mitä tuli eilen vastaan itselleni vasta ensimmäisen kerran kyseinen lahjakkuus, mitä satuin pistämään koneen kiinni ja Yle Teemalla oli loppupuolella "Timanttinen Keikka" -jakso, jossa Soikkeli soitti triossa.
 
Kiinnostuin sitten, mitä myös Soikkelin kanssa Rythm Future Quartetissa viulistista Jason Anick katsottuani huolella jonkin verran lähtien nyt niistä näytteistä, joita tuolla Soikkelin virallisella sivulla mies on upottanut näytteeksi Youtubesta niitä videoita, niin Jason Anick tuli vastaan ja kiinnostus heräsi mitä niissä Googlen algoritmi esittää ehdotettuja videoita "related", missä Jason Anick esittää viulistina Banoliministi Ian Couryn kanssa ikivanhan klassikkosävelmän "Besame Mucho", niin siinä tuli jonkin aikaa Anickia tarkkaan kuunelleena vastaan sitten b minor trumpetilla Django Reindhardtin tyyliin soitettuna sävelmä, jossa kiinnotsus ensimmäisellä kuuntelukerralla kohdistui välittömäsit kolme tahtia kestävään ylemmän rekisterin alennettuun F - säveleen, mitä sävelmä meni D duurista, mitä video oli mielekäs, siinä juoksi nuottirivistö alalaidassa oli videon tekijät pistäneet niin.
 
Trumpetin soitosta, mitä sitten kiinnostuin selvittämään, niin nuo ylemmän rekisterin äänet vaativat todella pitkäjänteistä harjoittelua lopulta ja ne on vaativia sain sen käsityksen.
 
Tänä aamuna katsoin netistä hakutermistöllä "famous trumpet players upper register notes" -hakutermistöllä, mitä eilen ollin jo 2.40 niin väsynyt, että piti välillä nukkua pari tuntia, niin sieltä tuli tämän kaltainen hengitystekniikkaa ymmärtävä virtuoosi vastaan kun Dizzy Gillespie.
 
Mitä katsoin noita Youtube-hakutuloksia, niin tuosa 81-vuoden esityksessä "Night in Tunisia", siitä pidin myös sen takia tuosta videosta, mitä tuosta Dizzyn poskia seuraamalla pystyy selvästi näkemään ja erottamaan milloin mies vetää keuhkot täyteen ilmaan ja missä kohtaa uloshengittää suukappaleensa kautta trumpetin läpi sen ilman.
 
Tuossa nyt oli kaksi pidempää jaksoa, mutta ihan tuossa videon lopussa sitten on pisin jakso, missä sitten mies käyttää sitä keuhkoinsa sisään vetämäänsä ilmaa yhteen jaksoon.
 
Hyvä video. Kiinnostuin oitis.
 
https://www.youtube.com/watch?v=mkemox0461U
 
En ole elämäni aikana oikein trumpetisteja edes kuunellut oikeastaan lainkaan, mutta nyt voisi aloittaa tuosta Dizzy Gillespien tuotannosta. Pidin erittäinkin paljon.
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
Sax-pappa
27.05.2023 10:46:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhaltaja voi myös käyttää kiertohengitystä pitkiin säveliin. Siis samanaikainen sisään- ja uloshegitys. Katsopa "circular breathing". Sooloissahan fraseeraus on oleellinen osa, joten hengityskatkot ovat luontevia. Säestyksiin joskus säveltäjät pistävät pitkiä ääniä, joissa kiertohengitys helpottaisi jos osaisi : )
 
Henri Henri Olavi
27.05.2023 11:28:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiertohengitys on varmasti kätevä handlata. Itse osaan aika huonosti. Opettelin sitä muinoin kaverin didgeridoolla ja siitä on ollut hieman (hyvin vähän) iloa myös klarinetin soitossa.
 
Mitä tulee trumpetisteihin, niin oma kaikkien aikojen suosikkini on tietenkin Miles Davis. Tylsä vastaus, koska varmaan kaikkien muidenkin on.
 
Niinq cha cha cha oon tulessa.
Rokkipeikko
27.05.2023 14:50:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Puhaltaja voi myös käyttää kiertohengitystä pitkiin säveliin. Siis samanaikainen sisään- ja uloshegitys. Katsopa "circular breathing". Sooloissahan fraseeraus on oleellinen osa, joten hengityskatkot ovat luontevia. Säestyksiin joskus säveltäjät pistävät pitkiä ääniä, joissa kiertohengitys helpottaisi jos osaisi : )
 
Kiitos kovasti virallisesta termistä!
 
Olen kuullut tarinoita tekniikkaa käytettävän, mitä luin tuon englanninkielisen wikipedia tekstin siitä, mutta termiä en ollut kuullut tai tiennyt virallista tekniikan termiä ennen, kuin juuri sinä kerroit sen minulle. Kiitos paljon!
 
Mitä niihin kertomuksiin on liitetty vähän sellaista myyttisyyttä lisäävää jokseenkin dramaattista sävyä, lopuksi tarinankertojan toteavan "Kuolema se vasta taiteilijan tekee".
 
Muutoin ole törmännyt tähän. Varmaan siksi ja jäänyt dramtisoitujen juttujen kuulemisen tasolle, mitä itse en aikanaan valinnut puhallinsoitinta instrumentikseni, mitä se on vakiintunut harrasteinstrumenttini pysyy loppuun saakka ykköspaikalla elämässäni ainakin, jos ei välttämättä ainoana, niin ainoastaan tuo kitara siinä nyt ehdottomasti tärkein.
 
Kitaran soitossa kun ei tarvitse sillä tavalla erityisemmmin hengitystekniikoista välittää.
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
Kefiiri
28.05.2023 16:41:12 (muokattu 28.05.2023 16:42:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rokkipeikko: Kitaran soitossa kun ei tarvitse sillä tavalla erityisemmmin hengitystekniikoista välittää.
 
Yksi tuttu joka soittaa sekä saksofonia että kitaraa, sanoi että kotoisessa terapiasoittelussa kitara toimii hyvin, mutta saksofonia ei voi samalla tavalla rentoutumistarkoituksessa soitella.
 
Se on varmaan juuri tuo että kitaraa näppäillessä voi hengittää juuri niin kuin sopivalta tuntuu, toisin kuin puhaltimen kanssa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Hekku56
28.05.2023 22:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei saxofoninsoitto ole voimalaji. Hyvällä fonilla soittelu on rentouttavaa
 
Sax-pappa
28.05.2023 23:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: ei saxofoninsoitto ole voimalaji. Hyvällä fonilla soittelu on rentouttavaa
 
Puhaltimen soitto on kuitenkin fyysistä työtä ja siinä saattas tulla hiki pintaan. Rentouttavaa toki parhaimmillaan.
 
Kefiiri
29.05.2023 08:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisi ajatella että kun hengitystä ei pysty hoitamaan ihan vapaasti puhallinta soittaessa, jäisi rentoutuminenkin vaillinaiseksi. No eihän kitaraa soitellessakaan voi täysin ameebana olla.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Rokkipeikko
31.05.2023 05:23:26 (muokattu 31.05.2023 05:24:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Voisi ajatella että kun hengitystä ei pysty hoitamaan ihan vapaasti puhallinta soittaessa, jäisi rentoutuminenkin vaillinaiseksi. No eihän kitaraa soitellessakaan voi täysin ameebana olla.
 
Erityisestikään sitten voi olla, jos omaan esiintyjä-imagoon kuuluu, että soolon aikana on savuke tai tupakka suussa ja polttaa ja sitä soolon soiton aikana.
 
Näitäkin tunnettujakin soittajia on ainakin lyhyen Rock-muusikin historian saatossa Suomessa ja muualla maailmassa.
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi
Rokkipeikko
01.06.2023 19:22:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se ei ole mikään myytti mitä mulle on kerrottu, Sidosryhmissä oli jo 14-15 -vuotiaana puhallinsoittajia mullla niin tiessin jo ennen ensimmäistä Beatles-kulttuurilomamatkaa tämän ja ties 4-5 kerta ennen Brexitiä päädyin vieraaseen kaupunkiin Manchesteriin loppusyksystä paikallisten asunnottomien ja kadun omistaman elämäntapa-alkoholistien, eli pultsareiden kanssa jonnekkin, mistä en tiennyt missä olin. Sieltäkin tulin takaisin ja ihiseltä ihmiselle selvisin kaikista ja jonain päivänä matkustan taksiin vielä elämäni aikana samoille kulimille tsekkaamaan, josko spuget duunaa spiidii tai griiniä.Fiiniä kuitenkin lopulta, ne tajus sen katukulttuurin oikein.
 
Tossa näytti olevan sen kiertoilmahengityksen kautta, mitä alennetusta Bminor Bb-trumeptista olen kiinnostunut Laineen Reiskan liikkeessä täällä Turussa Jupiter - soitin myynnissä alottelijoille sopiva, hinta ovh. 495
 
https://www.soitinlaine.fi/fi_FI/pu … jupiter-500-lakattu-student-jtr500q
 
Suora linkki, mitä mä oon työväenperheen kakara vähävaraisesta tehdastyläisperheestä ja mitä mulla ois tässä vielä lukupäätä älykkysosamäärä lähempää 180, ko 170 Älykyysosamäärä mitä kekrran tehnyt sen Mensan testin ainoastaan siksi, mitä haluan mitata omaa näe millaiseni se on, ei mennä siihen testin analyysiin en pitänyt siitä sama se.
 
Tossa Juputerin mallissa alottelijoille mitä omaksi iloksi toinen harrasteinstrumentti olisi viimeisen parikymmentä vuotta mitä ulla o, niin ekassa jo näköjään tulee "gig bag" -mukaan, niin voin kuljettaa siinä keikoille mukaan sitä, mitä henngitystekniikan teorian osalta alkaa olemaan hallussa, että enää kauaa tartte bisnekseen lähtiessä enää käytännöss sitä treenata edes. Se on hyvä tässä puhallinsoitinpulella mun osalta omaan elämänhistoriaani nähden, arvioiden omia mahdollisuuksiani.
 
Tässä alkaa olemaan ikää jo 40-vuoden ikäkriisiä, ja mitä mä oon päätynyt, että vielä ois mukavaa päätyä Beowulf-tutkimuksen saralta muinais-englnnin korkeakoulututkintoon englannin kielen kirjalliuudessa ja filoloiassa, mutta mä oon ikäloppu jo kaikkeen ja mulla ei ole varallisuutta, vaikka päteyys riittäisi osittain myös nykyisen mun ikäpolven syrvijää ketä hyväksytään korekakoulu -politiikkaan ja myös naisilla on eri metodit, mitä ne pistää nihin jatko-opintotutkius-dokumentteihin siihen "rahoitus-suunnitelma" -kappaleeseen se keinottelee tasan kkksi niitä on en ole ainut mies jotka päätynyt smaan. Pimut olkoon omine rätti/meikki -vinkkeineen omissa myyntiartikkeli -looseissaan siellä keskenään ja miehet me olkoon omissame omine historioinemme.
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi
Epämuusikko
01.06.2023 23:40:56 (muokattu 01.06.2023 23:41:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Yksi tuttu joka soittaa sekä saksofonia että kitaraa, sanoi että kotoisessa terapiasoittelussa kitara toimii hyvin, mutta saksofonia ei voi samalla tavalla rentoutumistarkoituksessa soitella.
 
Se on varmaan juuri tuo että kitaraa näppäillessä voi hengittää juuri niin kuin sopivalta tuntuu, toisin kuin puhaltimen kanssa.

 
Puhallinsoittimet ja laulu on siitä hyvät "musiikin annostelun" välineet, että välillä pitää hengittää. T: krooninen ylisoittaja.
 
Kiertoilmahengitys on jonkinasteinen temppu joka säväyttää kerran, mutta ei siitä sen enempää.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «