Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Poikkihuilun tyynyjen vaihto
1
VilliMinttu
09.11.2017 15:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään kokemusta oppilashuilun tyynyjen vaihdosta muualla kuin soitinkorjaamolla?
Mun huilu kaipaa kipeästi tyynyjä vaihtoa ja olisin kiinnostunut sen itse oppimaan. Ilmeisesti ei kuitenkaan ole kaikkein helpointa hommaa, joten ohjausta tarvitsisin..
Jos olet tyynyjä vaihtanut ja asut Kymenlaaksossa tai järkevän matkan päässä, niin ilmianna itsesi.
Tai jos jotain kokemusta löytyy, niin mielelläni kuulisin siitä.
 
Kefiiri
09.11.2017 20:53:41 (muokattu 09.11.2017 20:54:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tunnen kyllä kaverin, joka on vaihtanut tyynyt saksofoniinsa, mutta itse en uskaltaisi moista yrittää. Googlasin hieman, ja latasin opaskirjasen huilun korjaamisesta. Katselin siitä kuvia ja ällistyin miten konstikas voi huilun mekanismi olla. Blogin kirjoittaja lienee oikeassa... aika haasteelliselta vaikuttaa!
 
http://jennifercluff.blogspot.fi/2009/02/how-to-repair-flute.html
 
En ole musiikin asiantuntija.
Henri Henri Olavi
09.11.2017 22:19:15 (muokattu 10.11.2017 17:17:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tuon pitäisi olla kovin kummoinen homma. Itse tein operaation klarinetilleni elokuussa ensimmäistä kertaa. Niitä osia on tosiaan paljon ja ruuvit hyvin pieniä. Tulostin siis pöydälle kaksi isoa ja selkeää kuvaa klarinetista, hieman eri kulmista ja asettelin osat niiden päälle oikeisiin paikkoihin. Aikaa siinä meni viitisen tuntia, mutta nyt osaan senkin taidon. Suosittelen opettelemaan sen itse, niin säästyy pitkä penni (klarinetissa n. 150e).
 
E: Mut ehkäpä tuo huilun korjaus onkin paljon haastavampaa, mistä minä sen tietäisin?
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Kefiiri
10.11.2017 14:24:17 (muokattu 10.11.2017 14:24:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä minäkään sitä tiedä, enkä tiedä miten näppärä henkilö aloittaja on. Huolellisuudella ja kärsivällisyydellä pääsee pitkälle. Itseltä kun puuttuvat kummatkin, niin saatan olla väärä henkilö arvioimaan urakkaa :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Hekku56
13.11.2017 13:09:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen vaihtanut tyynyjä foneihin, muutamaan klarinettiin ja muutamaan huiluun. Huilun tyynyt on vähän erilaisia mutta pienellä harjoittelulla onnistuu jos työkalut yleensä pysyvät kädessä. Jos huilu on hyvää tekoa ja läpät aukeavat ja sulkeutuvat kunnolla eli mitään vinoja, vääntyneitä kohtia ei ole, ei se paha ole. Kannattaa ottaa valokuvia ennen purkamista. Purkuvaiheessa kannattaa asettaa pöydälle purkujärjestyksessä ja ottaa siitä kuva. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Kuumaliiman määrä on vaikea arvioida. Kannattaa leikata pötköstä samanlaisia kiekkoja ja lämmittää läppää kuumailmapuhaltimella ja sulattaa se liimaa siinä. Tyynyn pitäisi asettua kuten edellinen tyyny, paljon kuvia. Led-nauha sisään ja sillä näkee vuotokohdat. Kyllä siinä ekalla kerralla muutama päivä menee
 
Gary Enfield
15.11.2017 17:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti joskus vaihtaa tyynyt poikkihuilustani, mutten löytänyt sopivia. En vissiin osannu hakea tai sitten se vain jäi. Pitäis edelleen tehdä se niin vois joskus taas ihmetellä kadonnutta ansatsia.
 
basisti1971
16.11.2017 07:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kunnioitettava asenne kun itse haluaa opetella.
Asiasta riippumatta.
 
Realismia asenteessa on kyllä hyvä pitää mukana, ja varautua siihen että puuhan saattaa joutua tekemään useammin kuin kerran haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi, tai viemään kuitenkin ammattiauttajalle.
 
Vaikka epäonnistuisikin, on kuitenkin tehnyt jotain mitä 99,99% ihmisistä ei ikinä tee, YRITTÄNYT.
Ja yrittämättä ei epäonnistukaan ;).
Ja yrittämättä ja usein epäonnistumattakaan ei ole mahdollista opia mitään.
 

 
Itse en ole vaihtanut tyynyjä kuin foneihin, mutta sen verran on muitakin puhaltimia tullut vuosien varrella näpelöityä että ainakin omasta mielestä huilun tyynyjen vaihto on useampaa kertaluokkaa fonia haastavampi operaatio.
Eikä fonin tyynyjen vaihtokaan ummikkona ihan ekalla tai tokallakaan kerralla kädestä pitäen opastuksetta onnistunut.
 
Muistaakseni Woodwindsissä josta tyynyt omaani ostin, auliisti kertoivat kyllä pääpiirteittäin kuinka onnistumismahdollisuudet nousevat, ja mitä toimintatapoja välttää.
Aika oli siis ennen nettiä.
 
Nykyään kun on netti apunamme, tilanne on toinen.
"Opastusta" löytyy jos jonkin tasoista, miltei mistä tahansa kuviteltavissa olevasta askareesta.
 
Tuollaiset löysi tästä aiheesta kuukkeli:
 
https://www.google.fi/search?q=repl … =cr&dcr=0&ei=RyENWrzXDomF4gSirqrwAQ
 
Youtubesta löytyy varmasti enemmänkin opastuspätkiä, ja eiköhän noiden avustuksella pääse maaliin asti jos ei löydy ketään näyttämään livenä kuinka homma hoituu.
 
T:Samuli
 
VilliMinttu
16.11.2017 15:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huikeasti kiitos vastauksista tähän asti! Ajattelin, ettei kukaan näin kahjoon ideaan vastaa... Lähinnä olen kohdannut sitä, että ei tule onnistumaan.
 
Mulla on isä, joka on vaihtanut fonien tyynyjä, hänen kanssaan asiaa harjoitellaan. Jalan tyynyt nyt vaihdettu, haasteena saada tyynyt samaan korkeuteen.. Runkoa en ole vielä raaskinut purkaa.
Mutta, uskon että tästäkin hyvä tulee, kun vaan jaksaa treenata:)
 
Minttu
 
XTL
30.09.2022 10:33:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

> Huom! Olet kirjoittamassa yli 1778 päivää vanhaan aiheeseen!
 
Kyllä. Ehkä kuollut mutta edelleen kiinnostava ja lyhyt ja aiemmilta postauksilta relevantti säie niin ajattelin nostaa. Omat soittimet on huoltoa halvempia koekaniineja niin itseä kiinnostaa kans kaikki tieto ylläpidosta.
 
Ite olen räjäyttänyt poikkihuilun osiin puhdistusta varten eikä se kovinkaan hankala homma ole kun pitää kaiken suht järjestyksessä ja mikään ei ole jumissa. Samalla saa putsattua ja öljyttyä akselit. Klarinettia en ole vielä purkanut, mutta oletettavasti se on edessä. Sanoisin että sen koneistossa on huomattavasti enemmän hommaa ja liikkuvia osia. Saksofoni on sitten vielä paljon hankalampi kun siinä on monet akselit rinnakkain ja päälllekkäin ja kaikin puolin solmussa keskenään. Tyynyjä en ole vaihtanut mutta jonkun irronneen korkin liimannut paikallen.
 
* Virkkuukoukku on mahdollisesti hyvä olla käsillä jos joutuu asettelemaan jousia.
* Youtubessa on useampikin soitinkorjaaja joilta voi ottaa vaihtelevasti hyödyllisiä vinkkejä
 
Laitetaan velä kysymyksiä:
 
Onko kellään vinkkejä mistä saisi tyynyjä ja korkkia ym tarpeita? Thomannilla ilmeisesti on nykyään jotain.
 
Aiemmin mainittiin kuumaliima. Jossain videossa näytettiin käyttävän jotain sinettivahan näköistä tankoa. Sellakka on ilmeisesti perinneaine. Onko liiman valinnassa nykyään parasta reittiä?
 
Sax-pappa
30.09.2022 11:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyynyjä, korkkia ym. tarvikkeita saa Soitin Laineelta.
 
Gary Enfield
30.09.2022 16:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poikkihuilun olen purkanut ja koonnu, mutten vaihtanut tyynyjä. Pöyhin vanhoja vaan vähän niin lakkasi falskaamasta. Paljon osia, joten tarkkana vaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «