Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Altto saksofoni kinkkikaupasta?
1
jhrahko
22.08.2017 19:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huvikseni selailin aliexpress.com kinkkikauppasivustoa. Siellä oli oikean näköisiä Selmereitä myynnissä, hinta oli 300 dollarin kieppeillä. Valmistusmaaksi oli merkitty Kiina.
Onko kellään kokemusta saksofonitilauksista sieltä, vaikuttaa epäilyttävältä..
 
Joska
 
konvehti
22.08.2017 21:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tilasin Aliexpressistä Ammoon-merkkisen sopraanofonin. Toimitus Briteistä, kokonaishinta 150€. Minulle tullut foni oli erinäköinen kuin kuvissa. Oli kuitenkin niin hyvä, että laitoin Antiguan eteenpäin. Rakentamisen laatu ei tietenkään ollut samalla tasolla, mutta vire ja ääni/soitettavuus itselleni enemmän mieleen.
 
Sitten tilasin myös Selmer S80-kopion tenorifonille. Tämä osoittautui lieväksi pettymykseksi, vaikka 20€ hintaan ei paljoa voinutkaan odottaa. Kyseessä oli kumminkin aivan perus 5€:n muovinen kapula, johon oli huonosti läiskäisty Selmerin logo.
 
Itse en maksaisi ekstraa Selmer-merkeistä. Todennäkäköisesti valokuvat antavat turhan ruusuisen kuvan ulkoasusta. Ja kumminkin kyseessä lienee jotakuinkin sama foni kuin sadat muutkin siellä myytävät. Tuohon hintaan tilaisin vaikka Thomannilta Startonen, ainakin se tenori on mielestäni hyvä. Tai vaikka joku käytetty.
 
Hekku56
23.08.2017 13:14:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse ostin käytettynä Thomanilta lähtöisin olevat tenorin ja alton varasoittimiksi. Molemmat ihan toimivia vaikka ergonomia ei ihan omiin sormiin paras olekaan
 
madclass
28.08.2017 10:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle nämä halvimmat soittimet näyttäytyvät luonnovarojen tuhlauksena. Kuka on valmis tekemään huoltoa näille soittimille kun täyshuolto maksaa tuplat tai enemmän itse soitin. Jos sittenkään kestäisivät edes vuosikymmeniä.
 
"How dare we spend so much valuable energy answering such questions as "what is jazz?" - William Parker
Sax-pappa
28.08.2017 10:54:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madclass: Minulle nämä halvimmat soittimet näyttäytyvät luonnovarojen tuhlauksena. Kuka on valmis tekemään huoltoa näille soittimille kun täyshuolto maksaa tuplat tai enemmän itse soitin. Jos sittenkään kestäisivät edes vuosikymmeniä.
 
Yksi soittokaveri vei Thomannilta ostetun alton korjaajalle ja halusi vähän jousia säädettävän. Korjaaja totesi että nämä jouset on sellaista materiaalia ettei tätä ikinä saa kunnolliseksi.
 
madclass
28.08.2017 11:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiseen viestiin liittyen 300 dollaria + postikulut n. 100 dollaria + postituksesta aiheutuva mahdollinen säätö huoltajalla johon hyvä varata noin 100-200 euroa.
 
lopullinen hinta 500-600 euroa.
 
Käytetyn yamahan oppilasmallin saa tuolla hinnalla, halvemmallakin.
 
"How dare we spend so much valuable energy answering such questions as "what is jazz?" - William Parker
Jeesbox-
17.09.2017 23:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

madclass: Alkuperäiseen viestiin liittyen 300 dollaria + postikulut n. 100 dollaria + postituksesta aiheutuva mahdollinen säätö huoltajalla johon hyvä varata noin 100-200 euroa.
 
lopullinen hinta 500-600 euroa.
 
Käytetyn yamahan oppilasmallin saa tuolla hinnalla, halvemmallakin.

 
Joo, itsekkin uskallan suositella käytettyä Jammua... Kantsii tietty puhaltaa ennen ostoa ja tsekkailla perusjutut.
 
Klezberg
18.09.2017 12:33:13 (muokattu 18.09.2017 12:40:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin vajaat kymmenen vuotta sitten Englannista tilaamalla Kiinassa tehdyn sopraanofonin. Jokin eurooppalainen firma niitä teetti siellä ja ihan asiantuntijat oli kehumassa kuinka näiden laatu ja rakenne on Yanagisawan tasoa paljon halvemmalla.
 
Ensivaikutelma oli lupaava. Foni oli tosi tukeva ja painava, ei mitään ohutta peltiä. Mutta vaikea saada soimaan oikein tietyllä äänialueella. Myyjäfirma pani asian minun syykseni, kun en ole aikaisemmin sopraanoa, varsinkaan suoraa, soittanut. No, uskoin siihen, kun vaikeudet olivat samantapaisia kuin suoralla sopraanolla aloitellessa. Ja firman käyttämä soitinkorjaaja oli kuulemma tarkistanut minulle lähetetyn soittimen ja se oli ollut kunnossa. Vähän kyllä jo epäilytti, kun soitinkorjaajalla oli sama nimi kuin siellä soitinasiantuntijalla, jonka lausunnoilla näitä foneja myytiin.
 
En koskaan oikein päässyt soittimen kanssa sinuiksi. Korkin paloja irtoili sieltä täältä. Vuosia myöhemmin löysin yhden ääniaukon reunuksesta reiän. Joku tiesi että niitä syntyy välillä kun metallia vedetään muotoon. Laitoin sinitarraa, en toki niin että tarttuisi tyynyyn, helpotti heti.
 
Soittopeliä siitä ei silti tullut, koneistossa on tahmaa jossakin ja yksi läppä ei aukea ajoissa. Ei siis ole kyse läpän tarttumisesta vaan siitä että vaikka läppä olisi irti se nousee tosi hitaasti.
 
En silti syyttäisi kiinalaisia tästä, vaan enemmän tätä eurooppalaista firmaa joka näitä valmistutti ja myi. Toiset valmistuttavat Kiinassa ihan laadukkaita soittimia, sanovat että laadun saaminen vaatii työtä mutta nykyään jo onnistuu. Oma kokemukseni on enemmänkin se että puhallinta ei kannata ostaa kokeilematta. Ja jos menee tilaamaan, niin palauttaa heti jos vähänkään epäilyttää. Minä kärsin nahoissani kun uskoin että syy oli soittotaidossa.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Hekku56
18.09.2017 14:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oletko katsonut lampulla vuotokohtia?
 
Klezberg
19.09.2017 09:27:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hekku56: oletko katsonut lampulla vuotokohtia?
 
Niin mä varmaan sen reiänkin löysin. En nyt kyllä viime aikoina, kun ei tuo innosta enää tippaakaan. Joskus kun kokeilee soittaa, niin se loppuu kyllä siihen läppään mikä ei tahdo avautua millään. Ei vaikuta jousiongelmalta vaan että jossain tahmaa. Pitäisi purkaa kokonaan, ei ole oikein minun hommia.
 
Tulee soiteltua mitä milloinkin jotenkin sinne päin milloin milläkin soittimella.
Tappisax
05.01.2019 20:56:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin gear4musicista tenorifonin nuotiosoittimeksi, siinä oli samainen vika, että joku läppä ei toiminut riittävän herkästi. Pirin sen läpän akselin pois ja viilasin lyhemmäksi, sen jälkeen on pelittänyt.
(vaikka vanha kirjoitus onkin niin silti :-)
 
Murgo
06.01.2019 10:35:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita Thomannin kiinanfoneja on minulla ollut kaikkiaan kolme, Startone tenori joka oli ensimmäinen, lähes "läpällä" ostettu fonini (kun en ollut foniin edes aiemmin koskenut) ja jolla opettelin alkeet ja soittelin pari ensimmäistä vuotta ja jonka myin pois barskan ostettuani (ostaakseni jonkin ajan päästä toisen tenorin), altto jonka myin aika pian kun en oikein sen äänestä pitänyt sekä käyrä sopraano joka on minulla edelleen mutta varsin vähällä soitolla kun barskalla puhaltelen sen mitä puhaltelen.
 
Jokainen noista on ollut täysin soittokelpoinen ja perusrakenteeltaan ihan hyvin tehty mutta kaikissa on ollut pientä sanomista säädöissää ja viimeistelyssä (juurikin tahmeutta, irtoavia korkkeja jne.) joten perehdyin asiaan ja tein fiksaukset itse.
 
Minulla on myös kaksi 70-luvun itäsaksalaista torvea, barska ja tenori, ja paljon enemmän niissä on ollut laittoa kun ovat vanhoja ja barska kovasti käytetty ja hiukan huonosti pidetty. Mutta kiinantorvien kanssa opituilla korjasukonsteilla olen nuokin saanut pysymään soittokunnossa.
 
Eli kiinalaisia voisi ehkä suositella samanlaisille henkilöille kuin vanhoja käytettyjäkin eli niille joita ei pelota ottaa asioista selvää ja korjata/säätää soitintaan itse. Jos taas haluaa vain soittaa eikä värkkäillä niin edullisimmin varmaan pääsee hankkimalla uuden tai hyväkuntoisen käytetyn Yamahan tms. laatutorven.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Hekku56
07.01.2019 10:03:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eihän tuo korjailu mitään rakettitiedettä ole, järkeilyä ja kärsivällisyyttä tosin vaatii. En ollut aikaisemmin juottanut mitään mutta sekin alkaa sujua. Eri ikäisissä soittimissa on mielenkiintoista se, että näkee mitä milloinkin on keksitty, oktaaviläpissä on 50 vuoden kuluessa tapahtunut ainakin paljon muutoksia.
 
Sax-pappa
07.01.2019 12:09:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: Noita Thomannin kiinanfoneja on minulla ollut kaikkiaan kolme, Startone tenori joka oli ensimmäinen, lähes "läpällä" ostettu fonini (kun en ollut foniin edes aiemmin koskenut) ja jolla opettelin alkeet ja soittelin pari ensimmäistä vuotta ja jonka myin pois barskan ostettuani (ostaakseni jonkin ajan päästä toisen tenorin), altto jonka myin aika pian kun en oikein sen äänestä pitänyt sekä käyrä sopraano joka on minulla edelleen mutta varsin vähällä soitolla kun barskalla puhaltelen sen mitä puhaltelen.
 
Jokainen noista on ollut täysin soittokelpoinen ja perusrakenteeltaan ihan hyvin tehty mutta kaikissa on ollut pientä sanomista säädöissää ja viimeistelyssä (juurikin tahmeutta, irtoavia korkkeja jne.) joten perehdyin asiaan ja tein fiksaukset itse.
 
Eli kiinalaisia voisi ehkä suositella samanlaisille henkilöille kuin vanhoja käytettyjäkin eli niille joita ei pelota ottaa asioista selvää ja korjata/säätää soitintaan itse. Jos taas haluaa vain soittaa eikä värkkäillä niin edullisimmin varmaan pääsee hankkimalla uuden tai hyväkuntoisen käytetyn Yamahan tms. laatutorven.

 
Tässä se on aika hyvin esitetty ja perusteltu.
 
Tappisax
01.03.2019 20:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Tässä yksi esimerkki kinkkifonista.
https://www.youtube.com/watch?v=m3tPErM0P6o&t=2s
 
locoloco
02.03.2019 13:48:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tappisax: Moi
 
Tässä yksi esimerkki kinkkifonista.
https://www.youtube.com/watch?v=m3tPErM0P6o&t=2s

 
en kyllä huomannut paljoa eroa!!. eiköhän tossakin ollut kyse siitä että hyvä soittaja saa halpiksestakin hyvän soundin irti??.
 
Tappisax
18.03.2019 07:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: en kyllä huomannut paljoa eroa!!. eiköhän tossakin ollut kyse siitä että hyvä soittaja saa halpiksestakin hyvän soundin irti??.
Ei ero soundissa ollut ainakaan hintaeron mukainen.
 
Tappisax
18.03.2019 08:53:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain aikoinaan apua osaavalta fonistilta tenorin ostoon. Fonin kehuttiin olevan minulle just oikean soundin omaava ja hinta oli hyvä.
Tammikuussa kaaduin portaikossa ja kolhin ko. fonin niin, ettei sillä enää voinut soittaa.
Kävi tuuri ja vahinko (melkein 2t€) meni kotivakuutukseen. Puhallinsoitinkorjaamo RoHi lahdesta korjasi soittimen. Korjauksen jälkeen soitin on aivan eri laite. Eikä missään asiassa huonompi. Hieman tuli kommenttia (ammattimaista) aikojen saatossa tehdyistä ja tekemättä jääneistä korjauksista.
Jos ostan joskus lisää yhden vintage fonin, käytän sitä kyllä ennen ostoa soitinkorjaamolla tarkastuksessa, vaikka se varmasti jotain maksaakin.
Suosittelen RoHia isolla peukulla.(vaikka tuntui töitä olevan heillä enemmän kuin omiksi tarpeiksi...)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «