Aihe: Metallica | |
---|
|
Henri Henri Olavi: Taisi ollakin noin joo. Kuitenkin se löytyy monesti presetinä Phil Collins -nimellä. Jep, suurelle yleisölle se tuli vasta tutuksi In the Air Tonight -hitistä vaikka oli tosiaan jo Gabrielin levyllä käytössä. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
Funkånaut 11.03.2024 10:00:58 (muokattu 11.03.2024 10:01:43) | |
|
bedlam: Ei Phil Collins sitä kehittänyt, vaan ennemminkin Peter Gabriel. Collins soitti rumpuja studiossa ja Gabriel oli miksauskopissa kun soittajan ja miksaajan kommunikointiin tarkoitettu mikki oli vahingossa päällä. Puheeseen tarkoitettuun mikkiin oli liitetty kompressori ja gate ja Gabriel tykästyi siihen leikkautuvaan snarekaikuun niin kovasti että halusi sen saundin ekalle levylleen. Collins ehkä jatkokehitteli asiaa myöhemmin mutta Gabrielin ansiosta/takia koko efektistä tuli juttu. Juu, The Intruderia pidetään pioneeribiisinä sen snare-/rumpusoundin suhteen. https://youtu.be/vAzUh_H7yV0?si=Z-fvc4RBLzF5KqF5 "Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni." |
|
Funkånaut: Juu, The Intruderia pidetään pioneeribiisinä sen snare-/rumpusoundin suhteen. https://youtu.be/vAzUh_H7yV0?si=Z-fvc4RBLzF5KqF5 Peter Gabrielin ylivoimaisesti paras biisi on tämä. Tai niistä jotka olen häneltä kuullut. eli otanta ei ole järin suuri. Tästä on olemassa parempikin versio Primuksen coveroimana. Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki! |
phiit 11.03.2024 10:26:27 (muokattu 11.03.2024 10:26:38) | |
|
Henri Henri Olavi: Peter Gabrielin ylivoimaisesti paras biisi on tämä. Tai niistä jotka olen häneltä kuullut. eli otanta ei ole järin suuri. Tästä on olemassa parempikin versio Primuksen coveroimana. Primus on kyllä hauska omana ittenään mutta niitten covertouhut jättää aikalailla toivomisen varaan, sama ku vetivät Rushia tuossa joku aika sit, hiuka irvistytti varsinki lauluosuudet mut kunhan o soittajilla itellää hauskaa ni se riittää |
|
phiit: Primus on kyllä hauska omana ittenään mutta niitten covertouhut jättää aikalailla toivomisen varaan, sama ku vetivät Rushia tuossa joku aika sit, hiuka irvistytti varsinki lauluosuudet mut kunhan o soittajilla itellää hauskaa ni se riittää Miscellaneous Debris -levyllä on aivan timanttisia covereita. Esim. just tuo Intruder ja Have a cigar. Peittoaa alkuperäiset aika huolella munsta. Ja Making plans for Nigel. Siinä on aivan kurko bassosoundi. En kyllästy siihen koskaan. Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki! |
|
Nyt onkin mielenkiintoinen aihe, josta en ole aiemmin juurikaan kuullut/ymmärtänyt. Selittäkääpäs nyt siis, että jos käytetään rumpusoundeina sämplejä (omia tai muita), niin meneekö se sitten niin, että yhdelle rummulle (vaikka virveli) on yksi sama soundi, jota käytetään jokaikiselle iskulle? Pakkohan sen on osata iskun kovuus huomioida mutta katoavatko kaikki muut nyanssit? Ja jos käytetään sämplejä niin eikö se silloin vaadi aina, että on triggerit käytössä? Eli joko niin tai sitten jos on mikit, niin soundi on aina luomu? Entäs sitten se luomusoundin ja sämplen sekoittaminen, miten se tapahtuu käytännössä? Vedetään vaan päällekkäin jollain jakosuhteella ja that's it? Mikä hyöty sen mikkien kautta otetun luomusoundin käyttämisestä on vs. että nauhoittaa omat sämplet ja käyttää vain niitä? |
|
Henri Henri Olavi: Miscellaneous Debris -levyllä on aivan timanttisia covereita. Esim. just tuo Intruder ja Have a cigar. Peittoaa alkuperäiset aika huolella munsta. Ja Making plans for Nigel. Siinä on aivan kurko bassosoundi. En kyllästy siihen koskaan. Joskus olen nähnyt Primukselta YouTube live pätkä Motörheadin Back At The Funny Farm biisistä. Se oli ihan hauska. Äsken yritin etsiä sitä, mutta enpä löytänyt enää... |
|
ttpp44: Nyt onkin mielenkiintoinen aihe, josta en ole aiemmin juurikaan kuullut/ymmärtänyt. Selittäkääpäs nyt siis, että jos käytetään rumpusoundeina sämplejä (omia tai muita), niin meneekö se sitten niin, että yhdelle rummulle (vaikka virveli) on yksi sama soundi, jota käytetään jokaikiselle iskulle? Pakkohan sen on osata iskun kovuus huomioida mutta katoavatko kaikki muut nyanssit? Ja jos käytetään sämplejä niin eikö se silloin vaadi aina, että on triggerit käytössä? Eli joko niin tai sitten jos on mikit, niin soundi on aina luomu? Entäs sitten se luomusoundin ja sämplen sekoittaminen, miten se tapahtuu käytännössä? Vedetään vaan päällekkäin jollain jakosuhteella ja that's it? Mikä hyöty sen mikkien kautta otetun luomusoundin käyttämisestä on vs. että nauhoittaa omat sämplet ja käyttää vain niitä? Tokihan velocity/volume säädeteään kohdalleen jokaisessa iskussa. Ei vaadi samplejen käyttö triggereitä. Se on nopeaa tehdä ilmankin. Nykyiset plugarit tunnistaa raidalta iskut ja laittaa automaattisesti samplet kohdalleen. Toki pientä twiikkausta ne joskus vaatii. Luomusoundin ja samplejen (voihan nekin toki olla luomua) balanssi säädetään sopivaksi. Luomusoundissa se mitä yleensä siltä halutaan on rumpujen tilasoundi ja soittaja. Ne samplet on tosi paljon ketterämpi istuttaa sinne kun siellä on valmiit rummut jo pohjalla, kuin se, että alkaisi kaikki rummut rakentamaan sampleista. Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki! |
phiit 11.03.2024 14:39:25 (muokattu 11.03.2024 14:39:34) | |
|
Parhaimmillaanhan sampleja ei edes huomaa / kuule, pahimmillaan se on sitte Dream Theaterin Images & Words tasoa |
|
Tossa tulikin jo asiaa, mutta lähetän silti. ttpp44: Nyt onkin mielenkiintoinen aihe, josta en ole aiemmin juurikaan kuullut/ymmärtänyt. Selittäkääpäs nyt siis, että jos käytetään rumpusoundeina sämplejä (omia tai muita), niin meneekö se sitten niin, että yhdelle rummulle (vaikka virveli) on yksi sama soundi, jota käytetään jokaikiselle iskulle? Pakkohan sen on osata iskun kovuus huomioida mutta katoavatko kaikki muut nyanssit? Riippuu ihan miten haluaa tehdä. Esim. nykyajan paremmissa rumpuvirtuaali-instrumenteissa on äänittynä sampleja eri kovuisille iskuille, eri tekniikalla isketyillä jne. Niitä voi sitten trigata haluamansa "algoritmin" mukaan. Ja jos käytetään sämplejä niin eikö se silloin vaadi aina, että on triggerit käytössä? Eli joko niin tai sitten jos on mikit, niin soundi on aina luomu? Riippuu ihan miten haluaa tehdä. Voi vaikka "manuaalisestikin" lisäillä samplet. Tai trigata triggerimikeillä. Voi trigata myös ihan "tavallisella" audiolla. Triggerimikeissä lienee se hyvä, että osumiskohta on selkeä ja niillä on helppo trigata. Samplet voi korvata alkuperäisen raidan tai kuten usein tehdään, niitä miksataan alkuperäiseen raitaan mukaan. Entäs sitten se luomusoundin ja sämplen sekoittaminen, miten se tapahtuu käytännössä? Vedetään vaan päällekkäin jollain jakosuhteella ja that's it? Riippuu ihan miten haluaa tehdä. Esim. just noin. Käytännössä siinä tietenkin miksaaja kuulostelee, että mikä kuulostaa hyvältä. Samplesta voi ottaa vaikka vaan botnea tai yläpäätä, ätäkkiä tai häntää ja muutenkin prosessoida miten lystää. Mikä hyöty sen mikkien kautta otetun luomusoundin käyttämisestä on vs. että nauhoittaa omat sämplet ja käyttää vain niitä? Luomurumpu kuulostaa rummulta ja kyllähän osa ilmaisua valitettavan usein kuolee tossa sampletouhussa. |
bedlam 11.03.2024 16:52:30 (muokattu 11.03.2024 17:05:38) | |
|
Helppoa on kyllä nykyään se samplen lisääminen, jouduin käytännön pakosta miksaamaan meidän pitkäsoiton alusta loppuun vaikka en ollut eläissäni miksannut aiemmin mitään ja vaikka suurelta osin lopputulos oli aika kammottava niin virpan sain omasta mielestä kuulostamaan yllättävänkin hyvälle blendaamalla siihen samplen mukaan. En edes säätänyt velocityä samplesta enkä mitään, aina se sama isku mutta saundista n. 50% oli alkuperäistä snarea niin sen tuoma vaihtelu riitti omaan korvaan. Ei siis ollut tosiaan triggereitä, vaan ihan Reaperilla nappasin ne alkuperäiset iskut ja latelin samaan kohtaan samplen. Ysärillä kyllä ääniteltiin bändin kanssa demoja "oikeissa" studioissa ja silloin käytettiin triggereitä. Ja äänityksethän meni ensin VHS-kaseteille. Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
|
bedlam: Missä kohdin tuollainen fiilis tuli? Vois ihan mielenkiinnosta tsekata. Joku kans sanoi että levyllä on selkeitä editointimokia, joissa esim. pellinisku katkeaa kuin seinään mutta en ole itse koskaan hoksannut. The Unforgivenissa ainakin. Siinä introssa kuulee jo tuon synabasson ja siinä, kun lähtee basso mukaan niin se on kuin feedback sille bassosoundille ja jää soimaan sustain-omaisesti siinä 50s kohdilla. Voisi hyvin kuvitella, että siinä on päällekkäin basso ja synabasso tukemassa toisiaan ja synabasson soundin huminan kuulee introssa jo siinä 22s kohdilla. |
|
Minusta kuulostaa aika raskaalta jos niitä levyjä täytyy kuunnella niin, että etsii virheitä... |
|
mpekkanen: Minusta kuulostaa aika raskaalta jos niitä levyjä täytyy kuunnella niin, että etsii virheitä... Miten synabasso voi virhe olla? Levyhän soundaa niin mainiolta, että mitä väliä? |
|
Ei Metallicaa kuunnellessa tarvitse etsiä virheitä, ne tulee ihan suoraan naamaan etsimättäkin. Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen |
|
kyseinen: Ei Metallicaa kuunnellessa tarvitse etsiä virheitä, ne tulee ihan suoraan naamaan etsimättäkin. Nii just, kuunnelkaa Dream Theateria, jazzia ja Opethia, ne ei tee virheitä. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
|
Hyvän artistin, jolla on hyvä itsetunto ja hyvä maku, erottaa huonosta artistista mm. se seikka, että hyvä artisti jättää levyilleen/biiseihinsä inhimillisiä mokia, huono ei. Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki! |
|
Henri Henri Olavi: Hyvän artistin, jolla on hyvä itsetunto ja hyvä maku, erottaa huonosta artistista mm. se seikka, että hyvä artisti jättää levyilleen/biiseihinsä inhimillisiä mokia, huono ei. Ehkä näin. Ei nämä Metallican viimeisen 20 vuoden aikana tekemät levyt silti kovinkaan kaksisia ole. |
|
mpekkanen: Ehkä näin. Ei nämä Metallican viimeisen 20 vuoden aikana tekemät levyt silti kovinkaan kaksisia ole. En mä jaksa niitä kuunnella hetkeäkään. En vanhempiakaan enää. Parin vuoden välein pyöräytän Kill 'em all -LP:n. Edellinen kommenttini ei siis liittynyt Metallicaan. Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki! |
|
Henri Henri Olavi: En mä jaksa niitä kuunnella hetkeäkään. En vanhempiakaan enää. Parin vuoden välein pyöräytän Kill 'em all -LP:n. Edellinen kommenttini ei siis liittynyt Metallicaan. Joo, ei tule kauheasti kuunneltua enää koko bändiä kun ne hyvät levyt on niin puhki kuunneltuja ja näitä Trujillon aikaisia en pidä sellaisina, että niitä jaksaisin soittaa muutenkaan. Burtonin aikaiset levyt on parhaita... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|