Aihe: Timo Tolkki | |
---|
|
Helppo olla Tolkin kanssa samaa mieltä näiden suoratoistoalustojen täysin naurettavista korvauksista artisteille. Mutta tässäkin tapauksessa on pakko katsoa sen verran menneeseen ja peilata asiaa historiaan, miten tähän on päädytty. Muistan kun 90-luvulla olimme kavereiden kanssa innoissaan MP3-formaatista ja omien CD-levyjen polttamisesta. Siirtyminen "tape trading" touhuista MP3-swappaajaksi kävi sujuvasti, vaikka ensimmäiset polttavat asemat olivatkin hitaita ja kalliita. Kyllä se vanhat C-kasetit voitti. Internetin myötä homma helpottui entisestään, kun enää ei tarvinut lähettää perinteistä postia toiselle puolelle maailmaa vaan digitaalisen tiedoston pystyi siirtämään vaivatta esim. FTP-palvelimelle. Mutta mitä teki musabisnes uuden teknologian edessä? Hehän naureskelivat MP3-formaatille. Levy-yhtiöiden mogulit ja bämät hohottelivat partaansa tai käsiveskaansa, totesivat MP3-tiedostojen olevan kasa paskaa uskoen ettei siitä tule koskaan mitään. Sitten tuli DC++ ja Napster. eDonkey ja Kazaa. Lopulta erilaiset Torrent-sivustot. Jossain vaiheessa yksittäiset artistit ja bändit sotivat tarjontaa vastaan (esim. Metallica vs. Napster), mutta kysyntä jäi. Ja kysynnän tilalle löytyi aina toinen jakelualusta. Samalla tiedonsiirto kehittyi. MP3-tiedostojen laatu parani ja se sai rinnalleen "kilpailevia" tiedostomuotoja. Internet kasvoi. Yhteysnopeudet kasvoivat. Musabisnes oli taustalla tekemättä yhtään mitään. Lopulta syntyi striimauspalvelut kuten YouTube ja Spotify. Nekin molemmat täysin muiden tahojen kuin musabisneksen toteuttamana. Musabisnes, isot lafkat, miljoonissa piehtaroivat pamput, katsoivat itse kuinka kuluttajien kysyntään vastasivat kaikki muut tahot, paitsi musabisnes ja nämä miljardöörit itse. Spotify tuli ja koobrasi käteiskassan itselleen. Musabisneksellä oli pari vuosikymmentä aikaa reagoida, tehdä ja toteuttaa, vastata ihmisten kysyntään. On siis tavallaan kurjaa, että artistit ovat jääneet tämän "paskan" keskiöön ja kärsijäksi. Levy-yhtiöt pettivät heidät ja nyt korvaavat palvelut pettävät heitä. Artistilta on riistetty aina, ja riistetään jatkossakin. Artisti on musabisneksen tuote, jota myydään myyjän, ei tuotteen ehdoilla. Onneksi tarjolla on vaihtoehtojakin, kuten esim. BandCamp, jossa artistille tilitetään hieman enemmän ja sitä kautta voi ostaa artistin / bändin musiikkia. Internet on myös mahdollistanut sen, ettei bändi enää välttämättä tarvitse monikansallista levy-yhtiötä tai jakelijaa vaan bändi voi hoitaa kaiken tämän itse. Esim. striimaamalla ja myymällä musiikkinsa verkkosivuillaan. Tällainen indie-meininki onkin yleistynyt, mutta samalla se on myös pirstaloinut musabisneksen. Enää ei ole 3-4 isoa levy-yhtiötä puskemassa markkinoille ja kuluttajille musiikkia vaan kuluttajien pitää nähdä melko paljon vaivaa löytääkseen ne herkut. Yhä useampi artisti ja bändi taistelee siis näkyvyydestä ja kuuluvuudesta, ja se on ihan oikea haaste jopa nimekkäille tahoille. Saturaatiopiste artistien ja bändien lukumäärässä on ylitetty jo aikaa sitten. Musiikkia tuotetaan ja soitetaan nykyään enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tähdenlennot ovat paljon lyhyempiä kuin ennen. Tämän päivän stara on huomenna jo obsolete. Enää ei julkaista albumikokonaisuuksia vaan biisejä. Niistä nautitaan vain se herkullisin kertsi tai hookki TikTokin välityksellä lyhyessä videoklipissä. Musiikin valtavirrasta on tullut entistä enemmän kertakäyttökamaa. Siihen kaikki perinteisen musabisneksen tarjoamat mediat ja toteutustavat ovat aikansa eläneitä ja sopimattomia. Sori ränttäyksestä ja turhasta jossittelusta... mutta asiat olisivat voineet mennä artistien osalta paremmin jos musabisnes olisi heti alusta pitäen ollut aktiivinen uusien tiedostomuotojen, uuden kysynnän ja uuden teknologian kanssa. Ala on herkkä ja jatkuvassa muutoksessa. Siinä on pakko pysyä mukana. Itseasiassa siinä olisi pakko olla ihan etulinjassa, vieläpä jonkin sortin etukenossa. Jopa vähän riskilläkin. Summa summarum. Timo Tolkki on oikeassa. Spotifysta ja muutamista muista alustoista on kasvanut hirviöitä. Mutta niiden on annettu kasvaa hirviöiksi ja nyt niitä on käytännössä mahdoton kaataa. Spotify ei kaadu sillä, että Tolkki poistaa sieltä musiikkinsa. Mutta Tolkin esimerkki voisi toimia, jos se synnyttäisi valtavan poistumisaallon. Mitäpä jos Taylor Swift poistaisi musiikkinsa? Ja muutama muu top 100 artisti? Olisiko sillä vaikutusta? Joko pitää elää lohikäärmeen kanssa tai sitten tuhota se oikeasti. Mutta pelkkä kepeillä ja pikkukivillä heittely ei riitä. Se ei muuta mitään. moving in stereo |
Kontiak 21.12.2023 12:09:51 (muokattu 21.12.2023 12:24:18) | |
|
"We did long tours back in the day." https://www.instagram.com/p/C0ycDDdo3YI/ "Oletpa hassu mies", sanottiin Lennartille Neuvostoliitossa, jossa keikkaa oli niin paljon että tuntui melkein työltä: https://www.youtube.com/watch?v=wJC_rbn1DIg&t=1669s "Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek, jonka nettovarallisuus on 3,4 miljardia dollaria, ei ole koskaan kirjoittanut ainuttakaan nuottia elämässään." https://www.youtube.com/watch?v=K3tQrPrZjSM&t=61s "Improvisation is a genesis of composition" - YJM |
bedlam 21.12.2023 12:29:01 (muokattu 21.12.2023 12:30:01) | |
|
Mitenhän tuntuu että nuo Spotify-korvaukset menee vähän miten sattuu. Omia biisejä kuunneltiin ehkä vähän yli 1000 kertaa yhteensä ja sain niistä 30 euroa. Minusta se tuntui vähän liiankin hyvälle korvaukselle tuollaisesta, jotkut sitten taas valittaa ettei miljoonilla kuunteluilla saa kuin sixpäkin ostettua, vaikka kolmella miljoonalla kuuntelulla pitäis mun matikan mukaan saada jo 30 tonnia rahnaa. Vai onko tuossa joku laskeva käyrä että mitä enempi kuunnellaan niin sitä vähemmän kuuntelukerrasta saa? Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com |
trih 21.12.2023 12:30:11 (muokattu 21.12.2023 12:31:13) | |
|
Kontiak: "We did long tours back in the day." https://www.instagram.com/p/C0ycDDdo3YI/ "Oletpa hassu mies", sanottiin Lennartille Neuvostoliitossa, jossa keikkaa oli niin paljon että tuntui melkein työltä: https://www.youtube.com/watch?v=wJC_rbn1DIg&t=1669s "Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek, jonka nettovarallisuus on 3,4 miljardia dollaria, ei ole koskaan kirjoittanut ainuttakaan nuottia elämässään." https://www.youtube.com/watch?v=K3tQrPrZjSM&t=61s Se piirtää kenellä on liituu (hyi helvetti tätä lausetta), ei siinä nuotteja piirrellä. |
|
McNulty: Mutta mitä teki musabisnes uuden teknologian edessä? Hehän naureskelivat MP3-formaatille. Levy-yhtiöiden mogulit ja bämät hohottelivat partaansa tai käsiveskaansa, totesivat MP3-tiedostojen olevan kasa paskaa uskoen ettei siitä tule koskaan mitään.
Itsehän käytän yhä Winampia. The best. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää |
phiit 21.12.2023 12:54:48 (muokattu 21.12.2023 12:55:03) | |
|
bedlam: Mitenhän tuntuu että nuo Spotify-korvaukset menee vähän miten sattuu. Omia biisejä kuunneltiin ehkä vähän yli 1000 kertaa yhteensä ja sain niistä 30 euroa. Minusta se tuntui vähän liiankin hyvälle korvaukselle tuollaisesta, jotkut sitten taas valittaa ettei miljoonilla kuunteluilla saa kuin sixpäkin ostettua, vaikka kolmella miljoonalla kuuntelulla pitäis mun matikan mukaan saada jo 30 tonnia rahnaa. Vai onko tuossa joku laskeva käyrä että mitä enempi kuunnellaan niin sitä vähemmän kuuntelukerrasta saa? Riippunee mitä kautta laitettu, esim CDBaby tilittää artistille suurimman osan kun taas sitte eiköhä noilla mainstream artisteilla ne rahat mene levy-yhtiöille ja käteen jää sitte vaa muruset jos jää |
|
Napster, DC++ ja torrentit olivat erinomainen tapa tutustua uuteen musaan ja omalla kohdallani ne nimenomaan lisäsivät fyysisten levyjen ostamista. Eli pelkkää voittoa artisteille. Kuitenkin jos on maksulline palvelu, kuten esim. Spotify, pitäsi silloin artisteille maksaa reilumpi korvaus. Laughter is the most powerful banishing ritual. |
|
Tolkki on tunnetuin suomalainen mielenterveyspotilas maailmalla. Timon kannattaa vetää pois se musiikki spotifystä, ettei bändin muutkaan jäsenet tee hilloa. |
|
mpekkanen: Tolkki on tunnetuin suomalainen mielenterveyspotilas maailmalla. Ei lähellekään. Muusikoistakin varmasti Alex Laiho ja Sibelius lienee tunnetummat. Laughter is the most powerful banishing ritual. |
|
Henri Henri Olavi: Ei lähellekään. Muusikoistakin varmasti Alex Laiho ja Sibelius lienee tunnetummat. On Timo kuitenkin hengissä, mutta niin on tosin muutama Hanoi Rocks tyyppikin... Taisin tehdä aika hätäisen päätelmän. |
|
https://www.soundi.fi/uutiset/lars- … -ollut-kaikkein-fiksuin-pr-tempaus/ Nykyään Napstein pääjehu Sean Parker ystävystyi aikana Metallican rumpalin Ulrichin kanssa ja kävi kilpakumppaninsa häissä |
G.F 25.12.2023 12:46:31 | |
|
mpekkanen: Tolkki on tunnetuin suomalainen mielenterveyspotilas maailmalla. Timon kannattaa vetää pois se musiikki spotifystä, ettei bändin muutkaan jäsenet tee hilloa. Jos bändillä tarkoitat Stratovariusta, niin ei Tolkin tekemisillä ole mitään vaikutusta siihen bändiin |
|
kurkimies: https://www.soundi.fi/uutiset/lars- … -ollut-kaikkein-fiksuin-pr-tempaus/ Nykyään Napstein pääjehu Sean Parker ystävystyi aikana Metallican rumpalin Ulrichin kanssa ja kävi kilpakumppaninsa häissä Mitenkäs tämä liittyy Tölkkiin millään tavalla? |
|
pehko: Mitenkäs tämä liittyy Tölkkiin millään tavalla? Ei varmaan muuten mutta McNultyn postauksessa sivun alusta varmaan löytynee vastaus... |
|
trih: Se piirtää kenellä on liituu (hyi helvetti tätä lausetta), ei siinä nuotteja piirrellä. Eikä yhteislaulussa sooloilla! "I criticised the way they share their profits. But this is nothing new in this world we live in. Countries and societies always have trillions to spend to weapons and wars but not money to distribute it equally." https://liberalismi.net/wiki/Kriittinen_koulukunta "Improvisation is a genesis of composition" - YJM |
|
https://www.reddit.com/r/PowerMetal … zlmyy/tolkki_looking_for_musicians/ Tuommoista löysin. Eipä nyt vahvalta näytä kommenttien perusteella tuo herran Strato-projekti. Harmi, jos näin. Kovasti odotin ja toivoin. Etelä-Amerikkaan ollaan menossa ja soittokavereita haetaan. Jokainen paistaa omat makkaransa |
|
Vaan eikö tuo ole normisettiä aiemmilta vastaavilta keikoilta että Etelä-Amerikassa soitetaan sikäläisten muusikoiden kanssa? Muita Projekti Stratolaisia ei pakosta nappaa matkustelu, vaikka levynteko nappaakin. All I want is to drive one day - like a Ford Ka so free and brave |
|
Cadaver: Vaan eikö tuo ole normisettiä aiemmilta vastaavilta keikoilta että Etelä-Amerikassa soitetaan sikäläisten muusikoiden kanssa? Muita Projekti Stratolaisia ei pakosta nappaa matkustelu, vaikka levynteko nappaakin. Juu, noinhan se on menny. Joku vaan tuossa viestiketjussa "tiesi", että levy-yhtiön puolelta homma ois ohi. Toivottavasti ei pidä paikkaansa. Jokainen paistaa omat makkaransa |
|
Mahti: https://www.reddit.com/r/PowerMetal … zlmyy/tolkki_looking_for_musicians/ Tuommoista löysin. Eipä nyt vahvalta näytä kommenttien perusteella tuo herran Strato-projekti. Harmi, jos näin. Kovasti odotin ja toivoin. Etelä-Amerikkaan ollaan menossa ja soittokavereita haetaan. Voisiko tuo tarkoittaa sitäkin että Tolkki haluaa antaa täkäläisille muusikoillekin mahdollisuuden soittaa hänen kanssaan vs. että olisi vaan tuonut oman Strato-projektibändinsä? Kun vielä kehuikin Chilen 2019 keikan taustabändiä... Tai sitten on vaan kylmästi lopettanut koko Strato-projektinsa. |
|
Cadaver: Vaan eikö tuo ole normisettiä aiemmilta vastaavilta keikoilta että Etelä-Amerikassa soitetaan sikäläisten muusikoiden kanssa? Muita Projekti Stratolaisia ei pakosta nappaa matkustelu, vaikka levynteko nappaakin. Aika paljonhan tässä on kuitenkin huonoja merkkejä ilmassa: bändin nettisivut ja sosiaalisen median profiilit on poistettu, Tolkki ei ole kommentoinut projektia omissa someissaan pitkään aikaan, levyn piti ilmestyä jo viime syksynä, ekat keikat peruttu... Joku tuolla Reddit-ketjussa väitti olleensa yhteydessä levy-yhtiöön ja kuulleensa että artisti on perunut albumisuunnitelmat. Täältähän sitä voisi itse kysellä: https://www.facebook.com/RockofAngelsRecords. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|