Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikkikoulun ja -opiston teoriakurssien vaatimukset
1 2 3 4 5
discominister
31.05.2006 16:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyrkimisissä on rytmikoe, sit pitää laulaa tyyliin "tuiki tuiki tähtönen..", ja sitte soitat kitaralla jonkun kappaleen.
Lauluahan voi aina harjotella kotonakin, vaikka pianon kanssa? tai sitten kitaran kanssa ja vääntää äänen samalle tasolle ku soittimessa niin sillai kai se sävel menee kohalleen ;)
Jos ikää on suht. paljon niin mahikset huononee, (koska yleensä nuoremmat on etusijalla), ja mitä yleisempi soitin sitä vaikeampi tietenkin päästä.
 
Ei noita teorioita tartte osata yhtään siellä pääsykokeissa. Ite en tajunnu intervalleista ym.. mitään ennenkuin rupesin käymään musiikkiopiston teoriassa. Itseasiassa en osannut edes nuotteja kunnolla, mutta opin ne kyllä sitte soiton mukana mukavasti.
 
Nyt olen suorittanut teoriassa 1/3-3/3 ja ens vuonna alkaa yleinen musiikkitieto. (jota odotan innolla, se kiinnostaa mua enemmän ku intervalleilla ja soinnuilla lääträäminen) Kaikista olen päässyt tähän mennessä läpi, tosin 3/3 aika nihkeesti. Laulu pelasti hylätyltä. :D Tosin suosittelivat että käyn uudestaan jos meinaan jatkaa solfa 1 ym.. Jospa sitä itekseen harjottelis sointuasioita uudelleen ennen nuita solfia..
 
Kertokaahan minkä olette kokeneet vaikeimmiksi 3/3 teoriassa? Itelle tuotti hyvinkin paljon vaikeuksia soinnut, niiden kääntely ja kuuntelu.. Luulenpa että pianisteille helpompia noi sointujutut?..

 
Kiitos tiedoista! Pitää varmaankin etsiä joku halpa laulunopettaja opetamaan vähän perusjuttuja. Jospa sitten joskus onnistaisi päästä opistoonkin :)
 
asp
31.05.2006 17:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tiedoista! Pitää varmaankin etsiä joku halpa laulunopettaja opetamaan vähän perusjuttuja. Jospa sitten joskus onnistaisi päästä opistoonkin :)
 
:) Sävelkorva paranee ihan vaan että kuuntelee laulukappaleita ja muutenki semmosta melodillista musiikkia. i think so.
Tulee meinaa halvemmaks :D
 
angel of music
14.06.2006 14:17:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen käynyt perustason teoriat ja lisäksi I:n säveltapailun ja teorian. Mitä seu raavaksi kannattaisi opiskella? Turun Seudun Musiikkiopistossa on vielä tarjolla I: musiikkitieto, mutta mitäs sen jälkeen sitten...? Haluaisin opiskella säveltämistä/sovittamista miten se olisi mahdollista ja missä(mielellään jossain Turun lähiseudulla)?
 
mklami
15.06.2006 14:26:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen käynyt perustason teoriat ja lisäksi I:n säveltapailun ja teorian. Mitä seu raavaksi kannattaisi opiskella? Turun Seudun Musiikkiopistossa on vielä tarjolla I: musiikkitieto, mutta mitäs sen jälkeen sitten...? Haluaisin opiskella säveltämistä/sovittamista miten se olisi mahdollista ja missä(mielellään jossain Turun lähiseudulla)?
 

 
Musiikkitieto I kannattaa opiskella, siinä saa ihan mukavasti tietoa länsimaisen taidemusiikin historian pääpiirteistä.
 
Säveltämistä voi opiskella ainakin Turun konsevatoriossa, jossa säveltäjä Tuomo Teirilä pitää eripituisia ja -tasoisia kursseja. Pääaineena sävellystä voi opiskella Turun Musiikkiakatemiassa (Turun ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa). Musiikkiakatemian haku on jo mennyt tältä keväältä (kuuluu amkkien yhteishakuun), seuraavan kerran voi hakea ensi keväänä.
 
Mutta näin alkuun Turun konservatoriosta voi kysyä noista sävellyskursseista, siellä on kaikenlaista tarjolla: lyhyitä workshopeja ja pitempiäkin kursseja. Ei muuta kuin opiskeluintoa! :)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
BobHope
29.07.2006 19:35:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi ikäjutut on aika hanurista.ei oo yhtään iästä kiinni missä soittaa,vaan taidoista!
 
Joo on hiukan tässä ollut ongelmia, kun pääsin vuosi sitten musiikkiopistoon (olen 18 v) ja nyt pitäis alkaa käymään niitä musiikkikoulu-asteen lällyteorioita pois alta ja muu porukka on 7-9 vuotiaita. Tapaillaanpa vaan jänis istui maassa. *kirosana*.
 
Pebbe
07.08.2006 01:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo on hiukan tässä ollut ongelmia, kun pääsin vuosi sitten musiikkiopistoon (olen 18 v) ja nyt pitäis alkaa käymään niitä musiikkikoulu-asteen lällyteorioita pois alta ja muu porukka on 7-9 vuotiaita. Tapaillaanpa vaan jänis istui maassa. *kirosana*.
 
Itse olen 16 v ja pääsin vasta nyt musiikkiopistoon (aiemmin pyrin tosin kuusivuotiaana). Sinullekin suosittelisin musiikkileirien teoriakursseja ja kyllä ne tutkintopaperit kelpaavat opistoillekin. Kävin nyt kesällä 3/3 teorian leirillä, eikä tarvinnut tapailla kersojen kanssa vuotta. Jos tunnet, että homma on jo valmiiksi hanskassa, niin siitä vaan, mutta jos esim. säveltapailuhommat ovat aivan hukassa, niin viikon intensiivikurssi voi viedä mehut. Meidän pikakurssilla aika moni reputti, juuri säveltapailun takia.
 
J.Ahonen
10.09.2006 10:03:57 (muokattu 26.02.2007 16:46:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....................
 
hollymarie
14.11.2006 17:16:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis apua...tarkottaaks tämä nyt sitten sitä, että mulla ei ole mitään asiaa edes hakemaan ammattikorkeaan musiikkikoulutkseen kun olen teoriassa suorittanut 3/3 ja oboessa 2/3..tarkoitus olis pian suorittaa 3/3....
eli miten on????
 
BobHope
06.03.2007 22:12:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen 16 v ja pääsin vasta nyt musiikkiopistoon (aiemmin pyrin tosin kuusivuotiaana). Sinullekin suosittelisin musiikkileirien teoriakursseja ja kyllä ne tutkintopaperit kelpaavat opistoillekin. Kävin nyt kesällä 3/3 teorian leirillä, eikä tarvinnut tapailla kersojen kanssa vuotta. Jos tunnet, että homma on jo valmiiksi hanskassa, niin siitä vaan, mutta jos esim. säveltapailuhommat ovat aivan hukassa, niin viikon intensiivikurssi voi viedä mehut. Meidän pikakurssilla aika moni reputti, juuri säveltapailun takia.
 
Helpotuksen huokaus!
Saan tenttiä nyt keväällä vaikka 3/3 teorian ja säveltapailun. Sain opettajan vakuuttuneeksi, että osaan asiat. 2/3 säveltapailun tentin jo tänään (pari tuntematonta laulua prima vistana nuotista). Syksyllä aloitin 1/3 tunneilla käynnit... Arvatkaapa vaan, onko helpotus, ettei tarvi käydä enää!
 
>>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>>
Pebbe
22.04.2007 22:35:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomenna säveltapailu I tentti !! (nykyisin musiikin perusteet 5). Mulle ovat olleet aina noi musiikkiopistotason vaatimukset hämärän peitossa. Opistot saavat kuulemma aika paljon keksiä itse :)
 
Mutta siis, tämmönen ois ohjelma:
- Intervallikuuntelu, pieni sekunti - suuri desimi (p2 - s10)
- Kadenssikuuntelu, seuraavia sointuja esiintyy: I, I6, I6/4, II, II6, N6, VII6, III, III+, IV, V6/V, V6/5 /V, V, V7, VII, VII6
- Sointukuuntelu, duuri+käännökset (D,D6,D6/4), molli+käännökset (m,m6,m6/4), ylinouseva, vähennetty, dimiseiska, nelisoinnut+käännökset (D7,D6/5,D4/3,D2)
- Melodia- ja rytmidiktaatti
- Prima vista-rytmi ja -laulu
 
Onko muualla yhtään samankaltainen?
 
wrshredder
03.05.2007 21:34:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpotuksen huokaus!
Saan tenttiä nyt keväällä vaikka 3/3 teorian ja säveltapailun. Sain opettajan vakuuttuneeksi, että osaan asiat. 2/3 säveltapailun tentin jo tänään (pari tuntematonta laulua prima vistana nuotista). Syksyllä aloitin 1/3 tunneilla käynnit... Arvatkaapa vaan, onko helpotus, ettei tarvi käydä enää!

 
Siis wtf?
 
Syksyllä alotit ja nyt keväällä suoritat 3/3 ? Miten se on mahdollista..
Mullon kanssa ensviikolla 2/3 koe. Kaikki muu pitäisi olla ihan jees paitsi laulu. Siinä oon "lintsannut" melko rankasti. Voiko siis kokeesta päästä läpi jos laulu on ainoa missä kusee ,lasketaanko noi jotenkin pisteiden mukaan? Tosin melodia/intervallien kuuntelussakin on vähän hakemista vielä.. ;D
 
Saapi nähä. Jos en pääse läpi niin riistän varmaan hengen itseltäni. Joku tommonen leirihommeli vois sopia mullekin ,ei toi jannujen kanssa lauleskelu oikein ole sitä kiinnostavinta puuhaa. Inhottaa kun soitossa sain parhaat mahdolliset arvosanat ja soitan tasoani vaikeampia kappaleita ,kehuttu on lahjakkaaksi jne ,mutta teoriaa ei jaksa opiskella kun pakon alla. No soitujen/intervallien tunnistus tms on ihan jees mutta laulujen tahkominen.. arrg!
Pebbe
11.05.2007 17:38:29 (muokattu 11.05.2007 17:41:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh, ohi on!
 
Perustason musiikkitiedosta ja säveltapailu I:stä molemmista täydet. No, ens kesänä sitte teoriaa johonkin leirille vääntämään ja syksyllä harmoniaoppii ja opistotason musatietoa.
 
Mullon kanssa ensviikolla 2/3 koe. Kaikki muu pitäisi olla ihan jees paitsi laulu. Siinä oon "lintsannut" melko rankasti. Voiko siis kokeesta päästä läpi jos laulu on ainoa missä kusee ,lasketaanko noi jotenkin pisteiden mukaan? Tosin melodia/intervallien kuuntelussakin on vähän hakemista vielä.. ;D
 
Kaipa ne vaihtelee oppilaitoksittain, mutta luulis nyt että joka osa-alueesta pitää päästä ainakin läpi.
 
BobHope
05.06.2007 22:23:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis wtf?
 
Syksyllä alotit ja nyt keväällä suoritat 3/3 ? Miten se on mahdollista..
Mullon kanssa ensviikolla 2/3 koe. Kaikki muu pitäisi olla ihan jees paitsi laulu. Siinä oon "lintsannut" melko rankasti. Voiko siis kokeesta päästä läpi jos laulu on ainoa missä kusee ,lasketaanko noi jotenkin pisteiden mukaan? Tosin melodia/intervallien kuuntelussakin on vähän hakemista vielä.. ;D
 
Saapi nähä. Jos en pääse läpi niin riistän varmaan hengen itseltäni. Joku tommonen leirihommeli vois sopia mullekin ,ei toi jannujen kanssa lauleskelu oikein ole sitä kiinnostavinta puuhaa. Inhottaa kun soitossa sain parhaat mahdolliset arvosanat ja soitan tasoani vaikeampia kappaleita ,kehuttu on lahjakkaaksi jne ,mutta teoriaa ei jaksa opiskella kun pakon alla. No soitujen/intervallien tunnistus tms on ihan jees mutta laulujen tahkominen.. arrg!

 
Eipä tullut sitä 3/3:sta tentittyä kun ei ollut oikein aikaa noita asioita harjoitella (jotkut perhanan "yo-kirjotukset" pukkas päälle). Mutta 2/3:n sain kokonaan sitten tehtyä, sekä kirjallisen että laulun siis. Tuskinpa koskaan mihinkään opistoon tai konservatorioon enää olen menossa mutta tulipahan tuokin sitten tehtyä.
 
Meegs86
09.08.2007 16:25:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs...
 
Pystyykö 21-vuotias enää pääsemään mihinkään opistoon opiskelemaan aivan alkeellisimmista jutuista lähtien musiikin perusteoriaa, alkaen juurikin 1/3 jne. ? Vai onko kaikki toivo jo menetetty? Tilanne siis on, että soiteltua on tullut vuosia, mutta teoriaa en ole opiskellut sekuntiakaan (näin kärjistetysti). Pitäisikö siis pyrkiä 6-vuotiaiden lasten kanssa musiikkileikkikouluun vai onko jotain toisenlaista vaihtoehtoa? Motivaatiota löytyy, pohjaa ei.
 
"Live slow, die young anyway"
Schnowotski
09.08.2007 19:25:50 (muokattu 09.08.2007 19:34:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs...
 
Pystyykö 21-vuotias enää pääsemään mihinkään opistoon opiskelemaan aivan alkeellisimmista jutuista lähtien musiikin perusteoriaa, alkaen juurikin 1/3 jne. ? Vai onko kaikki toivo jo menetetty? Tilanne siis on, että soiteltua on tullut vuosia, mutta teoriaa en ole opiskellut sekuntiakaan (näin kärjistetysti). Pitäisikö siis pyrkiä 6-vuotiaiden lasten kanssa musiikkileikkikouluun vai onko jotain toisenlaista vaihtoehtoa? Motivaatiota löytyy, pohjaa ei.

 
Kun vielä musiikkopistolla kävin oppitunneilla joskus, niin muistan että edeltävällä kurssilla (oli joko 1/3 tai 2/3) oli keski-ikäinen nainen. Aikuislukiolainen todennäköisesti, kun siihen aikaan siellä noita lukion kustantamia kursseja oli, mutta kyllä sinne siis varttuneemmalakin iällä otetaan alkeita oppimaan.
 
Kuitenkin suosittelisin miettimään, että tarvitsetko noita musiikkiopiston teorioita. Loppujen lopuksi edes tolppa I -tasolla ei kovin monimutkaisiin harmonisiin ilmiöihin päästä, ja sovellettavaa tietoa saa hyvin vähän: painopiste on partituurien analysoimisessa. Esimerkkinä voisi mainita vaikka näitä maantieteellisiä sointuja. Okei, minusta on hauskaa tietää, että alennetulle toiselle asteelle voi lätkäistä duuri7b5-soinnun, joka purkautuu pienen sekunnin alaspäin toonikalle ja on nimeltään "ranskalainen sointu", mutta käytännössä hyödyllisempi ajatus on jazzteoriasta opittu tritonuskorvauskäsite. Sen lisäksi voisi helposti keksiä myös sellaisia asioita kuten jazztyyliset sointulaajennokset, sointusubstituutiot ja monia mielenkiintoisia modaalisia ilmiöitä.
 
Eikä tätä tule tulkita niin, että minulla jotain klasariteoriaa vastaan olisi hampaankolossa. Minä rakastan klasariteoriaa ja jos saan tilaisuuden niin opiskelen sitä virallisesti vielä pidemmälle. Uskon kuitenkin, että arvon Meegsillä on tavoitteena pikemminkin nopeasti saada käsitys pop- ja jazzmusiikin harmonisista ilmiöistä ja tieto siitä kuinka soveltaa niitä improvisointiin ja säveltämiseen - kokemuksieni perustella pitkäkään musiikkiopistossa istuminen ei tähän kovin monipuolisia valmiuksia luo. Pikemminkin se luo valmiuksia ottaa Chopinin partituuri ja selittää se sitten kokonaisvaltaisen tarkasti, mikä on toki arvostettava taito, ja siihen itsekin pyrin, mutta josta ei kauheasti ole hyötyä bändiympyröissä, joissa on sitten enemmän hyötyä tajuta kaljakuitin taakse raapustetut reaalisointumerkit ja mitä niillä voi tehdä.
 
Alkeisteoria jossain siellä ensimmäisissä /3-ympyröissä on tietenkin hyödyllistä, mutta luulen, että ihan yhtä hyvin ne oppii jostain jazzimmastkin alkeiskirjasta, joka sitten voi paremmin valmistaa niitä pop-ympyröitä varten sisältönsä puolesta. Noilla kursseillahan on sitten tietenkin myös säveltapailuopintoja, jotka ovat hyvinkin hyödyllisiä, mutta säveltapailuharjoituksia tulee joidenkin kirjojen mukana CD:llä, korvaharjoittimia löytyy internetistä ja levyhyllysinänsä on kokoelma melodiadiktaatteja.
 
Minä aloitin teoriaopintoni näillä Muusikoiden.netin teoriapalstan FAQ:illa. Tulostin nämä ja vaikken tekstistä tajunut mitään, minä vain päivästä toiseen luin näitä. Sitten ne alkoivat pikkuhiljaa aueta. Nykyään on se kehuttu teos "Tohtori toonika", mutta siitä minulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni - vaikka se ei aivan alkeisalkeisjutuista lähde - se on hyvä opus itseopiskelijalle. Suosittelen jatko-opintojen alkupalaksi Marc Sabatellan "A jazz improvisation primer" -teoksen, joka löytyy netistä http://outsideshore.com/primer/primer/ ja sitten vaikkapa Max Tabellin jazzmusiikinharmoniakirjan "jazzmusiikin harmonia".
 
Vaikka olen tässä hieman epäillyt noiden musiikkiopiston kurssien hyödyllisyyttä (tässä nimenomaisessa tapauksessa, ja siinä nimenomaan siinä mielessä, että en usko näiden peruskurssien olevan nopein tie tavoitteeseen), en silti epäile opettajan hyödyllisyyttä. Helpottaa opiskelemista huomattavasti jos joku on siinä vähän tarkkailemassa ja selittämässä. Sen lisäksi haluan huomauttaa, että kokemukseni musiikkiopisto-opiskelusta ovat omia kokemuksiani, eivät kenenkään muun - voi hyvinkin olla, että jollakulla toisella on ollut esimerkiksi erilainen opettaja ja eri kirja ja on siksi täysin eri mieltä kanssani.
 
Onko jossain lisää mustikkaa.
minnmi
09.09.2007 15:42:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavaksi tyhmä(?) kysymys. Puhuttaessa teorioista 1/3-3/3, puhutaanko siinä nimenomaan tästä klassisen puolen teoriasta? Onko pop/jazz-musiikille omat 1/3-3/3-teoriansa vai kulkevatko ne kurssit jollain muulla nimellä? Omassa musiikkiopistossani ei tietääkseni ollut silloin aikoinaan tarjolla minkäänlaisia pop/jazz-teorioita ja siksi olenkin nyt vähän ymmälläni tästä asiasta. Olen aloittamassa musiikkihararstusta uudestaan pop/jazz-musiikin merkeissä ja mietiskelen, että voinko mennä yhdelle teoriakurssille pohjatietojeni (klassinen I) jälkeen...
 
En aina jaksa olla minä.
Dr Dominant
09.09.2007 18:06:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavaksi tyhmä(?) kysymys. Puhuttaessa teorioista 1/3-3/3, puhutaanko siinä nimenomaan tästä klassisen puolen teoriasta? Onko pop/jazz-musiikille omat 1/3-3/3-teoriansa vai kulkevatko ne kurssit jollain muulla nimellä? Omassa musiikkiopistossani ei tietääkseni ollut silloin aikoinaan tarjolla minkäänlaisia pop/jazz-teorioita ja siksi olenkin nyt vähän ymmälläni tästä asiasta. Olen aloittamassa musiikkihararstusta uudestaan pop/jazz-musiikin merkeissä ja mietiskelen, että voinko mennä yhdelle teoriakurssille pohjatietojeni (klassinen I) jälkeen...
 
Useimmiten näet pop/jazz teoria 1/3-ym. kursseja. x/3-nimitykset ovat vielä käytössä pop/jazz-etuliitteen kanssa erittäin yleisesti. Pop & Jazz Konservatorio Helsingissä soveltaa uudenlaista kurssitasojen nimeämistä, mutta sitä on tähän yhteyteen tarpeetonta listata.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
minnmi
09.09.2007 18:42:32 (muokattu 09.09.2007 18:54:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Useimmiten näet pop/jazz teoria 1/3-ym. kursseja. x/3-nimitykset ovat vielä käytössä pop/jazz-etuliitteen kanssa erittäin yleisesti. Pop & Jazz Konservatorio Helsingissä soveltaa uudenlaista kurssitasojen nimeämistä, mutta sitä on tähän yhteyteen tarpeetonta listata.
 
Hmm... No siis pääsin Stadiaan pedagogiikkaoppilaaksi ja me saadaan kai myös suorittaa noita teorioita. Vaikutat siltä, että voisit tietää asiasta. Eli jos tuossa meidän tiedotelappusessa lukee x/3 teoria/säveltapailu, niin onko kurssi sama vai eri kuin klassisen x/3? Tietenkin voisin soittaa vaikka sille opelle ja kysyä, mutta tuo nyt kaivaa mieltä eikä sunnuntaina viitsi soitella.
 
En aina jaksa olla minä.
Dr Dominant
10.09.2007 00:09:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... No siis pääsin Stadiaan pedagogiikkaoppilaaksi ja me saadaan kai myös suorittaa noita teorioita. Vaikutat siltä, että voisit tietää asiasta. Eli jos tuossa meidän tiedotelappusessa lukee x/3 teoria/säveltapailu, niin onko kurssi sama vai eri kuin klassisen x/3? Tietenkin voisin soittaa vaikka sille opelle ja kysyä, mutta tuo nyt kaivaa mieltä eikä sunnuntaina viitsi soitella.
 
Ei oo klassinen vaan Pop/Jazz, jos siis Arabianrannassa käyt. Jos käyt ruoholahdessa, se on klass!!
 
"Dr. Dominant, I presume?"
minnmi
10.09.2007 08:58:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon pop/jazzin ja klassisen x/3-teoriat eroavat toisistaan? Onko turhuutta aloittaa pop/jazz-1/3, jos on pohjalla se klassisen I? Vai onko asiat niin erilaiset, että on syytä aloittaa ihan alusta?
 
En aina jaksa olla minä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «