Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Dorian b2 -kudelman nuotintaminen
1
ganesha
03.09.2023 18:39:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen judanssi tässä tuli eteen, että olen tykästynyt veistelemään juttuja moodissa Dorian b2 ja nyt pitäisi nuotintaa jotain. Jos melodia menee doorisesti C:ssä (ja tuo 2. sävel on alennettu Db:ksi) niin tuo pitäisi kai nuotintaa Bb-duurin etumerkein? Sitä vain mietin, ett jos se lähin nuotinnokseen sopiva sävellaji onkin joku risuaitahärdelli, niin onko se kovinkin kerettiläistä lätkiä tahteihin sit se alennusmerkki niihin kohtiin, missä se alennettu kakkossävel esiintyy? Jos oon oikein ymmärtänyt, ei ylennys- ja alennusmerkkejä kai suositella sotkettavan samaan nuottiin. Jos riffikudelma meniskin doorisesti E:stä tuolla alennetulla 2:lla niin nuotinnos pitäisi kai lätkäistä D-duurin etumerkein (eli kaks risuaitaa) ja sit se b-merkki jokaisen E-sävelen eteen erikseen per tahti?
 
ituvirtanen
03.09.2023 19:37:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selkeyden vuoksi voi olla hyvinkin tarkoituksenmukaista käyttää molempia laatuja. Alennusmerkki toisi esiin tuon toivotun äänen ja värin.
 
ganesha
05.09.2023 05:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: Semmoinen judanssi tässä tuli eteen, että olen tykästynyt veistelemään juttuja moodissa Dorian b2 ja nyt pitäisi nuotintaa jotain. Jos melodia menee doorisesti C:ssä (ja tuo 2. sävel on alennettu Db:ksi) niin tuo pitäisi kai nuotintaa Bb-duurin etumerkein? Sitä vain mietin, ett jos se lähin nuotinnokseen sopiva sävellaji onkin joku risuaitahärdelli, niin onko se kovinkin kerettiläistä lätkiä tahteihin sit se alennusmerkki niihin kohtiin, missä se alennettu kakkossävel esiintyy? Jos oon oikein ymmärtänyt, ei ylennys- ja alennusmerkkejä kai suositella sotkettavan samaan nuottiin. Jos riffikudelma meniskin doorisesti E:stä tuolla alennetulla 2:lla niin nuotinnos pitäisi kai lätkäistä D-duurin etumerkein (eli kaks risuaitaa) ja sit se b-merkki jokaisen E-sävelen eteen erikseen per tahti?
 
Edit: täähän olikin huono esimerkki; eihän E Dorian b2:ssa se alennettu toinen sävel oo E vaan F#, joka vain tipahtaisi F:ksi. Mut sain jo tuosta vastauksesta varmistuksen omille keloille, ett se b2-luonne kävis #-sävellajeissakin parhaiten ilmi sillä, että sen alennettavan nuotin merkkaa b:llä; ei kai siinä oliskaan mitään järkeä ylentää sitä pohjasäveltä silloin kun tarkoittaakin b2, se luultavasti vain hämmentäisi sitä, jonka pitäis nuotista jotain tolkkua saada.
 
Jucciz
06.09.2023 14:28:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka yleisiä tuollaiset moodikohtaiset etumerkinnät ovat? Puhtaasti omaan korvaan loogisimmalta - ja tämä on toki voittopuolisesti länsimaisen kevyen musiikin kuuntelemisen tulos - tuntuisi jakaa moodit duuri- ja mollipohjaisiin ja valita sitten etumerkinnäksi pohjasävelestä katsottuna duurin tai mollin etumerkintä. Näin ollen itse kirjoittaisin C doorinen b2 -teoksen C-molliin ja alentaisin kakkosen ja korottaisin kutosen tilapäisesti tarpeen mukaan.
 
Lokrisen kohdalla en oikein osaa sanoa. Taidan kuunnella liian vähän lokrista musaa.
 
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
ganesha
06.10.2023 23:26:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kuinka yleisiä tuollaiset moodikohtaiset etumerkinnät ovat? Puhtaasti omaan korvaan loogisimmalta - ja tämä on toki voittopuolisesti länsimaisen kevyen musiikin kuuntelemisen tulos - tuntuisi jakaa moodit duuri- ja mollipohjaisiin ja valita sitten etumerkinnäksi pohjasävelestä katsottuna duurin tai mollin etumerkintä. Näin ollen itse kirjoittaisin C doorinen b2 -teoksen C-molliin ja alentaisin kakkosen ja korottaisin kutosen tilapäisesti tarpeen mukaan.
 
Lokrisen kohdalla en oikein osaa sanoa. Taidan kuunnella liian vähän lokrista musaa.

 
Joku klasaria opiskellut osais ehkä kertoa. Popin puolella puhtaasti modaalisia biisejä taitaa olla aika vähän, jazzin puolella jonkin verran kai. Oon nyt tutkaillut eri moodejä ja vähemmällä vitutuksella selviää kun nuotittaa isäntäsävellajiin eli c lyydiset vaikka g duuriin, muuten voi mennä säätämiseksi. Eksoottisempien moodien kanssa joutuu välillä arpomaan, esim vaik miksolyydinen b6 vai aiolinen dominantti - samat sävelet, mut eri etumerkit. Jos pohjasävel olis c, miksolyydinen b6 istahtais F duuriin ja alentaisun kutosen erikseen joka tahtiin mut aiolinen dominantti c molliin, ja sit vain palauttaisin terssin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «