Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kappaleiden/osioiden harjoittelu ensin hitaasti?
1
Manteloa
08.08.2023 19:02:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on yksi asioista, jota en vieläkään allekirjoita täysin, vaikka soitankin kaiken aika puuroisesti. Olen sitä mieltä, että puuroisuuteni johtuu improvisoinnista/puoli-improvisoinnista enemmän, kun väärästä harjoittelu-metodista.
Kaikkialla missä olen melkein musiikkia opiskellut, on painotettu sitä paljon, että kappale pitää aina kaikissa vaiheissa soittaa temmolla, jonka pystyy soittamaan puhtaasti, ilman virheitä.
Olen kyllä tätä tehnyt, mutta vastapainona tälle olen tietoisesti soittanut joskus, aika useinkin, niin nopeasti, kuin ikinä vain pystyn sormiani liikuttamaan.
 
Monet äänethän siinä jää välillä soimatta, tulee vääriäkin ääni ja rytmejä, mutta oma käsitys on, että mikäli haluaa nopeuttaa lihaksiaan ja aivojaan, jotka sormia ohjaa, on välillä mentävä niin lujaa kuin ikinä voi kuvitella.
Koskettimien/pianon-soitto on ollut minulla pitkään puoli-unessa. Nyt olen taas alkanut yrittämään jollain tasolla. Kokeilen juurikin tätä metodia, että välillä soitan rauhallisesti, mutta silloin kun on energiaa ja siltä tuntuu, yritän jollain tavalla ylittää itseni sormien ja improvisaation nopeudessa..
Tähänkin joko pätee, tai sitten ei tuo vanha sanonta: Hiljaa hyvä tulee.. :D
 
Manteloa/Mozarella
Arkka
08.08.2023 19:55:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Kitarat: soittaminen" -palstalla on asiaa puitu ja moni - kuten myös allekirjoittanut - on sun kanssa samaa mieltä.
 
Soittotekniikka, liikkeet ja käytettävät lihakset sun muut eivät ole aina samoja eri tempoilla, ja perinteisellä hitaasta nopeaan -harjoittelulla saattaa tulla raja vastaan, jolloinka yhtäkkiä pitääkin vaihtaa tekniikkaa. Ehkä ontuva (no pun intented) vertaus on käveleminen ja juokseminen.
 
Toinen puoli asiaa on se, että miten mielessään käsittelee sävelryppäitä ja liikkeitä. Nopeissa jutuissa todennäköisesti hahmottaa asiat vähän suurempina kokonaisuuksina, eli siitäkin ehkä voi muodostua jonkinlainen kynnys tempoa "portaattomasti" nostaessa.
 
Monen mielestä on ihan validi tapa siivoilla treenillä suttuisa nopea soitto kuntoon pitämällä tempo vaikka ihan samana. Toki kannattaa kokeilla, että millainen harjoittelu mihinkin juttuun toimii.
 
Hitaasta nopeaan on toki hyväksi todettu tapa harjoitella monessa paikassa.
 
Ianuarius
08.08.2023 20:09:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite yleensä tsekkaan tekemällä ensin liikkeen nopeasti, että missä asennossa kädet on ja mitkä lihakset aktivoituu miten. Sitten harjoittelen niin hitaasti ku pystyn pitämällä kaikki asiat mahdollisimman samana. Sillä pääsee ainakin siihen asti, että voi alkaa treenaamaan juttua oikealla tempolla.
Rentous, visualisointi, ja irti päästäminen.
 
Your soundcard works perfectly!
Manteloa
09.08.2023 20:38:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukava kuulla, että muilakin on saman suuntaisia ajatuksia tästä.
Ehkä en oli aivan niin metsässä, mitä aina välillä luulen olevani.
 
Manteloa/Mozarella
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «