Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävelkorvatesti
1
faq1
07.03.2023 20:36:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä suppealla testillä voi vähän haarukoida sävelkorvaansa:
https://savelkorva.heureka.fi/
 
Arkka
07.03.2023 21:25:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, että skaba? 9/12 sain. Eli ilmeisesti yks absoluuttinen osu tuurilla.
 
Nää musikaalisuustestit on vähän kyllä strategialaji siinä missä muutkin mentaaliset testit usein. Näkisin myös, että musikaalisuus on laajempi asia, mitä näissä testataan. Olis hauska testata esim. kykyä saada mielikuvia tai tunnereaktioita musasta. Väittäisin, että joku saattaa olla sellasessa helkkarin hyvä erottamatta silti duuria mollista.
 
faq1
08.03.2023 06:51:41 (muokattu 08.03.2023 06:51:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan paljon sävelkorva on treenattavissa? Esim. jos on lapsena kouluarvosanan 6 laulaja, niin pääseekö milään harjoittelulla numeroon 8..9?
 
Zibaldone
09.03.2023 00:18:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Kuinkahan paljon sävelkorva on treenattavissa? Esim. jos on lapsena kouluarvosanan 6 laulaja, niin pääseekö milään harjoittelulla numeroon 8..9?
 
Laulussa pitää treenata myös äänihuulien lihaksia.
 
Korva saattaa olla hyvinkin loputtomasti treenattu,
mutta itse muusikko voi olla instrumentalisti ja ei juuri laulua
treenaile, ja laulaen säveltapailu on sen mukaista.
 
Kyllä korvaa voi treenata jollei ole sävelille kuuro.
 
Treenatessa nuottien lukeminen nopeutuu, biisien mieleenpainaminen nopeutuu, jne.
 
Epämuusikko
09.03.2023 13:26:08 (muokattu 09.03.2023 13:50:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tällä tekee? Mitattiin kuuloa ja loppupuolella enemmänkin muistia.
 
En pidä.
 
faq1: Kuinkahan paljon sävelkorva on treenattavissa? Esim. jos on lapsena kouluarvosanan 6 laulaja, niin pääseekö milään harjoittelulla numeroon 8..9?
 
Onhan se treenattavissa. https://www.youtube.com/watch?v=utXqrsRoYWo
"kouluarvosanat" kannattaa jättää omaan arvoonsa, luokkatilanteessa on yksittäisen itsensä ja musiikin kanssa hukassa olevan taaperon todella vaikeaa päästä "maksimipotentiaaliinsa", eikä semmoinen ole edes luokassa musisoinnin tarkoitus.
 
tuolta treenaamaan https://muusikoiden.net/keskustelu/ … sts.php?c=39&t=196893&o=0&#p9685234
 
tai tuolta https://www.oomc.fi/play/musiikin-mobiilisovellukset/
 
ja tavallaan asian vierestä:
https://www.youtube.com/watch?v=_3dr3oQstrc
 
Treenatessa nuottien lukeminen nopeutuu Nuotinlukua treenatessa nuotinluku nopeutuu, muttei se välttämättä jeesaa "nuottikorvaa". Kaikki treeni on toki eteenpäin, mutta ite tykkään ajatella kokonaisvaltaisesti.
 
Solfa on aina jees kaikissa muodoissa, eipä siinä.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
faq1
09.03.2023 21:44:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä myös testi:
https://www.themusiclab.org/quizzes/td
 
Jucciz
14.03.2023 21:58:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Tässä myös testi:
https://www.themusiclab.org/quizzes/td

 
Tein tän perjantaina väsyneillä korvilla parin oluen jälkeen, tämmösen käppyrän se antoi:
https://muusikoiden.net/dyn/users/177427.jpg
 
Onks tää hyvä, huono vai perus?
 
Sinä olet ihan saatanan perseestä ja typerä paskaperse.
-Sir Jöpötin
Gary Enfield
15.03.2023 11:29:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tein tän perjantaina väsyneillä korvilla parin oluen jälkeen, tämmösen käppyrän se antoi:
https://muusikoiden.net/dyn/users/177427.jpg
 
Onks tää hyvä, huono vai perus?

 
Siinähän se sanotaan, 99,9% pärjäs huonommin. Sama, reaktio toki jo täys 1 sekunti keskimäärin. Pienin ero tais olla 1/64 -osa, vähän kuin ois painanu kieltä vähän huolimattomasti.
 
Jucciz
17.03.2023 02:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Siinähän se sanotaan, 99,9% pärjäs huonommin. Sama, reaktio toki jo täys 1 sekunti keskimäärin. Pienin ero tais olla 1/64 -osa, vähän kuin ois painanu kieltä vähän huolimattomasti.
 
Oho. Joko meillä molemmilla on (ainakin tuon testin mukaan) melkoisen tarkat korvat tai sitten tuossa halutaan vain antaa testaajalle hyvä mieli - mene ja tiedä.
 
Pitääpä joskus tehä tuo testi uudelleen heti herättyään, levänneillä korvilla ja ilman iltaolusia - ja kattoa, muuttuisiko reaktioaika. Jotenkin näissä tämmöisissä aina tuntuu ihan pöhköiltä tommoset lukemat, että miten niin muka 99,9 % pärjäs huonommin, voiko muka olla? Toki kun oma kuulo on aina ollut semmoinen kuin se on, ei osaa oikein kuvitella, miltä tuntuisi, jos se olisi muunlainen.
 
Tuosta nimenomaisesta testistä muuten tuli etäisesti mieleen musiikkiopiston pääsykokeet joskus vuonna 1997, jolloin musikaalisuutta testattiin ns. Karman testillä. Sen testin jälkeen tuli semmonen olo, että "mitä ihmettä tässä oikein testattin, ei kai nyt kukaan tämmöseen vastaa väärin jos ylipäätään on korvat?" Sen kuulemma piti olla vaikea ja sellainen, jolla jyvät erottuu akanoista.
 
Sinänsä tämmöset "oliko ääni korkeampi vai matalampi kuin edellinen"-tyyppiset testit tuntuvat kyseenalaisilta ainakaan musikaalisuuden mittareina. Paljon hyödyllisempi taito muusikolle on vaikkapa se, että pystyy tunnistamaan useamman soivan äänen yhdistelmän, ts. soinnun laadun saman tien. Jo duurin ja mollin tai vaikkapa tyypillisimpien seiskasointujen tunnistaminen auttaa tosi paljon ihan perus bändihommissa.
 
Sinä olet ihan saatanan perseestä ja typerä paskaperse.
-Sir Jöpötin
Gary Enfield
17.03.2023 14:33:15 (muokattu 17.03.2023 14:34:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Oho. Joko meillä molemmilla on (ainakin tuon testin mukaan) melkoisen tarkat korvat tai sitten tuossa halutaan vain antaa testaajalle hyvä mieli - mene ja tiedä.
 
Pitääpä joskus tehä tuo testi uudelleen heti herättyään, levänneillä korvilla ja ilman iltaolusia - ja kattoa, muuttuisiko reaktioaika. Jotenkin näissä tämmöisissä aina tuntuu ihan pöhköiltä tommoset lukemat, että miten niin muka 99,9 % pärjäs huonommin, voiko muka olla? Toki kun oma kuulo on aina ollut semmoinen kuin se on, ei osaa oikein kuvitella, miltä tuntuisi, jos se olisi muunlainen.
 
Tuosta nimenomaisesta testistä muuten tuli etäisesti mieleen musiikkiopiston pääsykokeet joskus vuonna 1997, jolloin musikaalisuutta testattiin ns. Karman testillä. Sen testin jälkeen tuli semmonen olo, että "mitä ihmettä tässä oikein testattin, ei kai nyt kukaan tämmöseen vastaa väärin jos ylipäätään on korvat?" Sen kuulemma piti olla vaikea ja sellainen, jolla jyvät erottuu akanoista.
 
Sinänsä tämmöset "oliko ääni korkeampi vai matalampi kuin edellinen"-tyyppiset testit tuntuvat kyseenalaisilta ainakaan musikaalisuuden mittareina. Paljon hyödyllisempi taito muusikolle on vaikkapa se, että pystyy tunnistamaan useamman soivan äänen yhdistelmän, ts. soinnun laadun saman tien. Jo duurin ja mollin tai vaikkapa tyypillisimpien seiskasointujen tunnistaminen auttaa tosi paljon ihan perus bändihommissa.

 
Tärkeintähän on ettei tee virheitä. Mut joo, ainakaan ei kärsitä sävelkuuroudesta. Omalta osalta luulen kyllä että on tullu tota kumuloitunutta erottelukykyä ihan soittamisen ja virittämisen kautta. Musikaalisuudesta tuo tuskin kertoo, muuten kuin että ehto numero yksi täyttyy, eli erottaa sävelkorkeuden, ja siitähän on hyvä jatkaa.
 
Alkuaan kun teininä aloittelin soittamista kesti kyllä jonkin aikaa ennen kuin opin virittämään. Kun ei ollu ketään kertomassa mitä pitäis kuunnella niin kesti aikansa sisäistää asia, eikä postimyyntilandolan mukana tullut virityspilli helpottanut omaksumista. Rauta helpotti jo paljon.
 
Mut joo, missään nimessä en ole musikaalisempi kuin 99,9% testin tehneistä. Sen voin uskoa että tässä vaiheessa tunnistan keskivertoa paremmin sävelkorkeuksien eroja, mutta paremmin kuin 99,9% on sekin suorastaan hämmentävä väite.
 
Kefiiri
18.03.2023 18:03:11 (muokattu 18.03.2023 18:27:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en saanut tuosta mitään prosenttilukua, oikein oli 9/12, absoluuttisesta korvasta ollut tietoakaan mutta relatiivinen kuulemma oli ammattilaistasoa :)
Paras tulos mitä mistään musakykytestistä olen saanut. Hyvä testi ;)
 
Mutta ne sävelkorkeuserot tosiaan olivat helppoja. Soittokaverit valittavat sellaisista epävireisyyksistä soitossani mitä itse en ollenkaan huomaa. He lienevät sitten huippuammattilaistasoa?
 
Ei kun juu prosenttiluku tuli eri testistä? Teenpä nyt innostuksissani senkin.
 
Edit: yllättävän hyvä:
 
"You listened to 32 sounds. Of those you guessed 30 correctly"!

Hauskasti sanottu, koska tosiaan ne vaikeammat menivät ihan arvaamalla. Joissain en huomannut mitään eroa, ja jos olisi voinut vastata että sävelkorkeus ei muuttunut, olisin vastannut niin.
 
Olikohan se prosenttiluku 95 tai jotain.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
29.03.2023 08:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz:
 
Sinänsä tämmöset "oliko ääni korkeampi vai matalampi kuin edellinen"-tyyppiset testit tuntuvat kyseenalaisilta ainakaan musikaalisuuden mittareina. Paljon hyödyllisempi taito muusikolle on vaikkapa se, että pystyy tunnistamaan useamman soivan äänen yhdistelmän, ts. soinnun laadun saman tien. Jo duurin ja mollin tai vaikkapa tyypillisimpien seiskasointujen tunnistaminen auttaa tosi paljon ihan perus bändihommissa.

 
Juurikin näin. Vähän niin kuin mitattaisiin kuvataiteellista kyvykkyyttä kysymällä "kumpi näistä kulmista on jyrkempi?".
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Kefiiri
29.03.2023 15:45:23 (muokattu 29.03.2023 15:45:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän noissa musikaalisuuden mittaamisesta vissiin kyllä puhuttukaan, todettiin vaan että sävelkorva on muusikon tärkeä työkalu. Ja onko sekään niin tärkeä? Pianistihan voi paukuttaa menemään virtuoosiset ja dynamiikaltaan oivaltavat plinkutukset kunhan joku ensin virittää Steinwayn.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Vessajono
29.03.2023 16:11:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Juurikin näin. Vähän niin kuin mitattaisiin kuvataiteellista kyvykkyyttä kysymällä "kumpi näistä kulmista on jyrkempi?".
 
/pistää musiikkitieteilijän hatun päähän
 
Toisaalta jos pitäis tunnistaa vaikka niitä sointuja, niin se edellyttää kuitenkin ainakin jonkinlaista harrastuneisuutta tai muusikkoutta että ylipäätään tuntee sellaisen konseptin kuin soinnut ja tietää, että niiden välillä on jotain eroa.
 
Ja tässähän oli kyse nimenomaan siitä näkökulmasta, että "testaa oletko sävelkuuro" ja sen testaamiseen yksittäisten äänten vertailu on ihan passeli menetelmä, koska sävelkuuro ihminen ei ihan oikeasti kuule niitä muutoksia.
 
/ottaa musiikkitieteilijän hatun pois
 
Once is a mistake, twice is a jazz
Epämuusikko
30.03.2023 12:39:29 (muokattu 30.03.2023 12:39:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: /pistää musiikkitieteilijän hatun päähän
 
Toisaalta jos pitäis tunnistaa vaikka niitä sointuja, niin se edellyttää kuitenkin ainakin jonkinlaista harrastuneisuutta tai muusikkoutta että ylipäätään tuntee sellaisen konseptin kuin soinnut ja tietää, että niiden välillä on jotain eroa.
 
Ja tässähän oli kyse nimenomaan siitä näkökulmasta, että "testaa oletko sävelkuuro" ja sen testaamiseen yksittäisten äänten vertailu on ihan passeli menetelmä, koska sävelkuuro ihminen ei ihan oikeasti kuule niitä muutoksia.
 
/ottaa musiikkitieteilijän hatun pois

 
/ottaa musiikkitieteilijän hatun sinulta pois ja juoksee karkuun se kädessä lällättäen.
 
Juu. Ymmärrän mutten hyväksy. Opetelkaa niitä sointuja :D
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «