Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys sointukulkuun liittyen
1
jl1001
06.01.2022 13:39:36 (muokattu 06.01.2022 13:43:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelija kyselee Paul young every time you go away-kappaleen sointukulusta.
 
Mistä kyseisen kappaleen bridgen Bdim sointu on johdettu? Onko kyseesä jonkin sortin diminished passing chord tms?
 
Ymmärtääkseni kappale menee F duurissa, mutta en keksi mistä tuo Bdim on tuohon keksitty.
 
Tässä linkki suoraan bridgeen: https://youtu.be/nfk6sCzRTbM?t=44
 
Bridge
Dm A Bb _Bdim_
 
Chorus
F Dm Gm C
 
Henri Henri Olavi
06.01.2022 14:51:09 (muokattu 06.01.2022 17:33:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinähän on F se vähennetty kvintti. Tai siis, en ymmärtänyt kysymystä :) Kiitos ja anteeksi.
 
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
Arkka
06.01.2022 20:28:31 (muokattu 06.01.2022 20:30:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, mutta olisko kyseessä vähennetty muunneseptimisointu (common-tone diminished seventh chord)?
 
https://sites.uniarts.fi/web/musiik … nut/vahennetyt-muunneseptimisoinnut
 
Eli liittyy mahdollisesti just tuohon jäsen Henri Henri Olavin mainitsemaan yhteiseen F-säveleen. Siinä on myös yhteinen sävel edellisen soinnun kanssa ja sointu mahdollistaa kromaattisen linjankin.
 
Joku viisaampi saa korjata.
 
Epämuusikko
07.01.2022 09:55:06 (muokattu 14.01.2022 07:54:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"alennetulla viidennellä asteella" oleva dimi on yleinen mentäessä viidennen asteen soinnulle, mutta myös kadenssi-kuus-neloselle, niin vaikka bassoäänen teleporttaus tritonuksella alaspäin toonikalle voi ajatuksen tasolla tuntua jännältä, ei se sinänsä hulluna särähdä korvaan. Osaksi ehkä myöskin siksi, että "tonic diminished", eli ensimmäiselle asteelle rakennettu dimisointu sisältää samat äänet kuin #4:lle rakennettu, ja kyseinen stranger things upside down land -tyyppinen värinvaihtokikka on myöskin sangen käytetty.
 
mutta väliäkö sillä on mistä asia on johdettu kunhan se toimii. En ole koskaan hirveän syvällisesti ymmärtänyt puoli- ja kokodimeihin liittyvää teoriaa, mutta jos niitä näkyy ja ne toimii niin so not.
 
Ja jännitettähän niillä aina haetaan. siksi semmoisen laittaminen just ennen kertsiä on jo sillä perusteltu :P
 
e. ajatusvirhe korjattu
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Henri Henri Olavi
07.01.2022 11:21:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: "alennetulla viidennellä asteella" oleva kvintti on yleinen mentäessä viidennen asteen soinnulle, mutta myös kadenssi-kuus-neloselle, niin vaikka bassoäänen teleporttaus tritonuksella alaspäin toonikalle voi ajatuksen tasolla tuntua jännältä, ei se sinänsä hulluna särähdä korvaan. Osaksi ehkä myöskin siksi, että "tonic diminished", eli ensimmäiselle asteelle rakennettu dimisointu sisältää samat äänet kuin #4:lle rakennettu, ja kyseinen stranger things upside down land -tyyppinen värinvaihtokikka on myöskin sangen käytetty.
 
mutta väliäkö sillä on mistä asia on johdettu kunhan se toimii. En ole koskaan hirveän syvällisesti ymmärtänyt puoli- ja kokodimeihin liittyvää teoriaa, mutta jos niitä näkyy ja ne toimii niin so not.
 
Ja jännitettähän niillä aina haetaan. siksi semmoisen laittaminen just ennen kertsiä on jo sillä perusteltu :P

 
Hyvä vastaus. Itsehän en osaa vastata näihin kuin lähinnä, että jos skulaa niin skulaa :)
 
I don't giva a fuck if you're straight, you're still gay.
jl1001
09.01.2022 12:01:08 (muokattu 09.01.2022 12:02:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastauksista. Tämä auttoi ymmärtämään paremmin, miten vähennettyjä sointuja voi hyödyntää vaikka tuollaisessa perinteisessä poppirallissa.
 
Epämuusikko
09.01.2022 19:13:17 (muokattu 14.01.2022 07:53:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Hyvä vastaus. Itsehän en osaa vastata näihin kuin lähinnä, että jos skulaa niin skulaa :)
 
Semmoinen unohtui mainita, että onhan #4:lle rakennettu dimisointu jatketta kappaleen ensisijaiselle välidominantille, eli dominantin dominantille. Esim. in F: G7:aa, jolla funktionaalisen harmonian karikatyyrisimmissä esimerkeissä mentäisiin C:lle, voidaan toki jatkaa H-dimillä, tehden G7:sta -9 -soinnun (tai jos G-sävel jätetään veke tuoden samankaltaista vääntöä peliin), mikä tuskin ketään suoranaisesti haittaa, vaikkakaan en muista hirveän monesti moista luonnetta välidominantilla nähneeni. No, jännitteinen ja dominantteisa tapaus vaikka miten päin katsoo, ja katsantokantojahan riittää.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «