Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kappaleen päättyminen sus- sointuun
1
faq1
03.12.2021 09:24:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sus-sointuuun päättyvä kappale jotenkin poikkeuksellinen, onko siinä mitään "väärää"? Vai onko ok ja ehkä persoonallinenkin?
 
Funkånaut
03.12.2021 09:36:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Onko sus-sointuuun päättyvä kappale jotenkin poikkeuksellinen, onko siinä mitään "väärää"? Vai onko ok ja ehkä persoonallinenkin?
 
Jos se kuulostaa oikealta, on se oikea sointu päättämään kappale.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Nuages
04.12.2021 22:48:19 (muokattu 04.12.2021 22:49:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kevyestä musiikista puhutaan, niin ei ole olemassa vääriä sointuja lopettamaan kappale.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi
Henri Henri Olavi
04.12.2021 22:58:14 (muokattu 04.12.2021 22:58:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei raskaassakaan musiikissa. Hymiö.
 
Je suis 190221
Nuages
04.12.2021 23:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ei raskaassakaan musiikissa. Hymiö.
 
Poistukaa välittömästi.
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Eino Kyrköösjärvi
Jucciz
06.12.2021 04:18:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poikkeuksellinen? Ehkä. Tavaton? Ei. Väärä? Ei missään nimessä.
 
nisumaka
08.12.2021 12:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo sata varma, mutta mun mielestäni kun kappale päättyy sävellajin toonikaan, se on "loppusointu". Mutta jos biisi päättyy johonkin muuhun sointuun, on se harhalopuke. Muistankohan mä vielä jotain musateoriatunneilta, mutta eikö toi noin ole. Vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että ei ole olemassa "väärää" sointua, johon biisi päättyy.
 
GiovanniDiRondo
08.12.2021 19:42:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos loppusointu on joku muu kuin asteikon tai moodin perussävelen sointu, niin se kuvastaa jonkinlaista leikkisyyttä. Toisaalta vaikka joku molli-majorsointu tai joku muu jännittävä riitasointu toimii itsenäisenä osana kappaletta - jännitteinen sointu voi myös vihjata siihen, että musiikkia on tulossa lisää, siis sitten biisi on osa kokonaisuutta.
 
Kaikkia keinoja voi musiikissa kokeilla, itse olen sitä mieltä että ihan sama minkä jutun mihinkin soittaa, kunhan tietää miksi sen soittaa.
 
Jos on laulettu kappale, lyriikkaa voi musiikillisilla ratkaisuilla joko tukea, laajentaa tai kommentoida - tai sillä voidaan antaa tekstiin uusia merkityksiä.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Henri Henri Olavi
08.12.2021 20:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo:
Kaikkia keinoja voi musiikissa kokeilla, itse olen sitä mieltä että ihan sama minkä jutun mihinkin soittaa, kunhan tietää miksi sen soittaa.

 
Jep. Ja vaikka ekalla kerralla ei tietäisikään, niin tokalla kerralla sitten tietää :)
 
Je suis 190221
faq1
09.12.2021 07:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmeesti vaan korva oppii hyväksymään hieman erikoisemmankin ratkaisun, kun lopputulosta muutaman kerran kuuntelee. Ja mitä useammin kuuntelee, niin sitä enemmän korva vaatiikin tätä poikkeavaa ratkaisua.
 
Jucciz
10.12.2021 03:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Ihmeesti vaan korva oppii hyväksymään hieman erikoisemmankin ratkaisun, kun lopputulosta muutaman kerran kuuntelee. Ja mitä useammin kuuntelee, niin sitä enemmän korva vaatiikin tätä poikkeavaa ratkaisua.
 
Mamba: Älä jätä minua
 
Biisi menee niin F-duurissa kuin olla ja saattaa - ja viimeinen sointu on Ab9.
 
EP
10.12.2021 05:25:31 (muokattu 10.12.2021 05:25:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tangot päättyy usein ylinousevaan dominanttisointuun ( V+ ).
 
Hih!
 
faq1
11.12.2021 10:38:04 (muokattu 11.12.2021 10:50:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmönen tästä tuli (oma sävellys: The Waves). Saa arvostellakin, kyseessä on Demo:
https://www.youtube.com/watch?v=ozLXWoX__yU
 
Arkka
11.12.2021 11:59:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

faq1: Tämmönen tästä tuli (oma sävellys: The Waves). Saa arvostellakin, kyseessä on Demo:
https://www.youtube.com/watch?v=ozLXWoX__yU

 
No mut tohonhan se sopi hienosti. Muutenkin vallan kaunista musiikkia, tykkäsin.
 
Jucciz
15.12.2021 02:28:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Tangot päättyy usein ylinousevaan dominanttisointuun ( V+ ).
 
Hih!

 
Taikka vielä tämän kyseisen soinnun työttöm... eiku tritonuskorvaukseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «