Aihe: Pianokappaleen taustajousien sovittaminen | 1 |
---|
faq1 28.10.2021 22:13:51 | |
|
Soitin pianolla Kuutamosonaatin ja ajattelin siihen sovittaa myös (kiipparilla) jousitaustan. Onko jotain sääntöjä, miten soinnutuksen saisi parhaiten kuulostamaan hyvältä? Vai soitanko vaan jousilla kolmisoinnuilla melodiaa myötäillen? Olisko hyvä soittaa soinnut vaan kahdella sävelellä ja siis jättää se kolmisoinnun sävel pois, mikä soittaa bassoa? Vai laitanko soinnut vaan sen perusteella mitä korva pitää hyvänä? |
|
faq1: Soitin pianolla Kuutamosonaatin ja ajattelin siihen sovittaa myös (kiipparilla) jousitaustan. Onko jotain sääntöjä, miten soinnutuksen saisi parhaiten kuulostamaan hyvältä? Vai soitanko vaan jousilla kolmisoinnuilla melodiaa myötäillen? Olisko hyvä soittaa soinnut vaan kahdella sävelellä ja siis jättää se kolmisoinnun sävel pois, mikä soittaa bassoa? Vai laitanko soinnut vaan sen perusteella mitä korva pitää hyvänä? Vastausta olisi helpompi etsiä, jos tietäisi, millaista tyyliä halutaan. Hyvältä kuulostavia tapoja on useita riippuen mistä sattuu pitämään tai sopii kontekstiin parhaiten. Tällaisenaan vastaus voisi olla vaikka: "Soita neliäänisiä hajotuksia mahdollisimman läheltä keski-c:tä liikkuen aina lähimpään sointusäveleen", mutta joku muu vastaus voisi antaa paremman lopputuloksen tarkoituksiinne. Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia.
D. Barenboim |
faq1 30.10.2021 19:00:22 (muokattu 30.10.2021 19:34:34) | |
|
: "Soita neliäänisiä hajotuksia mahdollisimman läheltä keski-c:tä liikkuen aina lähimpään sointusäveleen", mutta joku muu vastaus voisi antaa paremman lopputuloksen tarkoituksiinne. Tarkoitatko, että aina sen hetkinen kappaleen melodiaa vievä sävel on soinnussa se ylin sävel tai lähimpänä melodiaa kuljettavaa säveltä? Siis valitaan se soinnun käännös, jossa oikeanpuoleisin sävel on melodiaa kuljettava. |
|
faq1: Tarkoitatko, että aina sen hetkinen kappaleen melodiaa vievä sävel on soinnussa se ylin sävel tai lähimpänä melodiaa kuljettavaa säveltä? Siis valitaan se soinnun käännös, jossa oikeanpuoleisin sävel on melodiaa kuljettava. En tarkoita. Tarkoitan, että kukaan muu ei voi kirjoittaa haluamaanne säestystä, ellette tarkenna, millaisen haluaisitte siitä. Tuo olisi yksi tapa toteuttaa se, mutta toisaalta se olisi täydellisen homofoninen eli se saisi vain alkuperäisen melodian soimaan paksumpana ja antaisi sille väriä, mutta ehkä myös kilpailisi pianon kanssa huomiosta. Se saattaa olla mitä haluatte, tai sitten ei. Oma, randomisti heittämäni ehdotus oli kutakuinkin systeemi, jolla kasarintaitteen iskelmiin soitettiin ns. jousimatto. Siinä ei piitata siitä, missä melodia menee, vaan pidetään äänet sointusävelissä ja joka äänen melodiset liikkeet minimissä, jolloin se ikäänkuin liimasi kokonaisuutta kasaan olematta lähellekään niin mielenkiintoinen, että sitä kannattaisi erikseen alkaa kuunnella. Homofoninen olisi sekin, mutta täsmälleen samaa melodiaa pianon kanssa ei toistettaisi missään äänessä, mikä olisi mielestäni hyvä. Ehdotus oli hyvin läpällä, kun en yhtään ymmärtänyt, millaista tunnelmaa haette. Parasta olisi kokeilla omia ideoitanne ja uskoa korvianne. Lukea hyvänkuuloisen musiikin partituureja ja lukea teoriakirjallisuutta. Kappaleeseen on luultavasti tehty jousisovituksia - olisiko niistä sellaisenaan tai muuntelemalla tarkoituksiinne apua? Jousimattoehdotukseni on myös homofonisuudessaan hyvin ankea ja lisäämällä kontrastoivaa melodista liikettä vaikkapa säestyksen ylimpään ääneen saatettaisiin pystyä perustelemaan, miksi kappaleeseen on säestys haluttu lisätä. Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia.
D. Barenboim |
|
Ei rinnakkaisia kvintti- ja oktaavikuljetuksia, ei terssin kaksinnusta, septimi puretaan sisäänpäin ja mitä näitä nyt oli, t. Rimski-Korsakov. I survived 19.2.2021 |
faq1 31.10.2021 04:53:06 (muokattu 31.10.2021 06:10:37) | |
|
Pianon päämelodian "kahdennusta", liikaa sen toistoa yritän välttää taustalla. Mielessäni tausta myötää melodiaa, mutta vaan ajoittain seuraa hetken sitä. Laitan taustajouset mm. lisädynamiikan saamiseksi ja kappaleen "mahtavuuden" korostamiseksi. Hyvällä taustalla saa syvyyttä ja tunnetta lisää, huonolla pilaa teoksen. En tiedä onnistunko?? Täma on jotain, jota haen. Tässäkin melodiaa seurataan taustalla, mutta vaan ajoittain: https://www.youtube.com/watch?v=rEEStLHQfxc |
faq1 31.10.2021 05:15:46 (muokattu 31.10.2021 06:11:05) | |
|
Vessajono: Ei rinnakkaisia kvintti- ja oktaavikuljetuksia, ei terssin kaksinnusta, septimi puretaan sisäänpäin ja mitä näitä nyt oli, t. Rimski-Korsakov. Mitä tarkoittaa "septimi puretaan sisäänpäin"? Menetelmässäni kokeilen eri sointukäännöksia ja kuuntelun perusteella valitsen. Jos suosii kahden sävelen sointuja, niin ei mene niin paljon soolon päälle. Pitäisköhän säestyssoinnusta jättää se sävel pois joka vie bassoa? Ei kahdentuisi? |
|
faq1: Mitä tarkoittaa "septimi puretaan sisäänpäin"? Seuraava intervalli on seksti eikä oktaavi, jos asteliikkeellä purkaa ja toinen sävel pysyy paikallaan. En tiedä, onko hypyllä lupa purkaa, tästä ehkä Korsakov kertoo. Menetelmässäni kokeilen eri sointukäännöksia ja kuuntelun perusteella valitsen. Jos suosii kahden sävelen sointuja, niin ei mene niin paljon soolon päälle. Pitäisköhän säestyssoinnusta jättää se sävel pois joka vie bassoa? Ei kahdentuisi? Hatusta heitän, että basson kahdentuminen ei haittaa. Jokuhan siellä väkisinkin kahdentuu tai loppuu kolmisoinnusta sävelet. Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia.
D. Barenboim |
|
Nelisormimangusti: Hatusta heitän, että basson kahdentuminen ei haittaa. Jokuhan siellä väkisinkin kahdentuu tai loppuu kolmisoinnusta sävelet. Näin mäkin muistelisin. Terssin ja septimin kaksintaminen tais olla ehdoton ei, mutta mun kenubasso-opinnoistani on jo aikaa. I survived 19.2.2021 |
|
Vessajono: Näin mäkin muistelisin. Terssin ja septimin kaksintaminen tais olla ehdoton ei, mutta mun kenubasso-opinnoistani on jo aikaa. Omatkin varsinaiset teoriaopintoni ovat jatsinpaskaa, jossa terssi oikeastaan haluttiin kahdentaa alempana jos oli leadissä, jotta värikkäämmät lisäsävelet saisivat enemmän pohjaa resonoinnille. Edit: eli ei päde tähän. Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia.
D. Barenboim |
faq1 02.11.2021 10:15:53 | |
|
Paljon työtä teetti, mutta tämmönen siitä muodostui: https://www.youtube.com/watch?v=llrds8R3xSQ |
EP 02.11.2021 11:10:11 | |
|
faq1: Soitin pianolla Kuutamosonaatin ja ajattelin siihen sovittaa myös (kiipparilla) jousitaustan. Onko jotain sääntöjä, miten soinnutuksen saisi parhaiten kuulostamaan hyvältä? Vai soitanko vaan jousilla kolmisoinnuilla melodiaa myötäillen? Olisko hyvä soittaa soinnut vaan kahdella sävelellä ja siis jättää se kolmisoinnun sävel pois, mikä soittaa bassoa? Vai laitanko soinnut vaan sen perusteella mitä korva pitää hyvänä? Ohjelmathan antaa hienon mahdollisuuden säveltää ja sovittaa musiikkia ja pystyy heti kuuntelemnaan tuloksen. Sointuja en sotkisi tähän. Mä tekisin eka yhden voicen nuottiviivastolle ja määrättyihin kohtiin missä tuntuisi tarpeelliselta. siihen sitten lisää eri soittimilla esim. miltä kuulostaa. |
faq1 02.11.2021 11:43:11 | |
|
Tein tuohon taustan pelkästään kuuntelemalla olemassa olevia ja siitä sitten hakien ja kokeillen. Lopputulos perusteella miltä kuulosti. |
leka 02.11.2021 11:56:38 | |
|
Vessajono: Näin mäkin muistelisin. Terssin ja septimin kaksintaminen tais olla ehdoton ei, mutta mun kenubasso-opinnoistani on jo aikaa. Paitsi kakkosen kutoselta "kernaasti", jos siitä mennään ykkösen kuusneloselle t. Wegelius leka ei rakenna, leka hajottaa |
|
Vessajono: Näin mäkin muistelisin. Terssin ja septimin kaksintaminen tais olla ehdoton ei, mutta mun kenubasso-opinnoistani on jo aikaa. asteittaisissa peräkkäisissä terssikäännöskuluissa joka toisessa terssi tuplataan. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
|
Epämuusikko: asteittaisissa peräkkäisissä terssikäännöskuluissa joka toisessa terssi tuplataan. Apua! Mitä "sääntöjä" nämä ovat? Je suis 190221 |
|
Henri Henri Olavi: Apua! Mitä "sääntöjä" nämä ovat? No ne on nimenomaan sääntöjä. Ne on hyvä tietää, niin voi sitten jättää noudattamatta niitä. I survived 19.2.2021 |
|
Vessajono: No ne on nimenomaan sääntöjä. Ne on hyvä tietää, niin voi sitten jättää noudattamatta niitä. Olen kuullut toisenlaisistakin säännöistä, mutta nämä ovat jotkut ja koskevat jotain. Toki on ehdottoman tärkeää osata teoriaa. Se auttaa myös valitsemaan mitä sääntöjä haluaa seurata ja missä yhteydessä. Je suis 190221 |
|
Vessajono: No ne on nimenomaan sääntöjä. Ne on hyvä tietää, niin voi sitten jättää noudattamatta niitä. Äänenkuljetus ja kontrapunkti kiinnostavat päivä päivältä enemmän, mutta kun vuorokaudessa ei ole tarpeeksi tunteja. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
|
EP: Sointuja en sotkisi tähän. Mitä tämä tarkoittaa?? LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|