Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Skaalojen perusteita
1 2 3 4 5 6 7 8 9
baron
24.05.2009 08:43:53 (muokattu 24.05.2009 08:45:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dbsus2: Kiitos, auttoi kyllä reilusti. Nyt vaan sitten (blah) skaaloja veivaamaan :)Mitäs tuo Mode # meinaa?
P.S. 5-soinnussa (vaikkei oikeastaan ole sointu) varmaan käytetään ihan perus duuriskaalaa?

 
Moodi sanaa käytetään asteikosta joka on muodostettu sitten että aloitetaan jonkun toisen asteikon muusta sävelestä kuin ekasta.
Jos otetaan C-duuriasteikko niin jos aloitetaan D:stä se on duuriasteikon toinen moodi. Duuriasteikon moodeilla on kyllä vakiintuneet omatkin nimet esim tää duuriasteikon toinen moodi on nimeltään doorinen mutta kaikkien asteikkojen moodeilla ei ole vakiintunutta nimeä.
Niinpä on helpompi sanoa harmonisen mollin viides moodi kuin alkaa kinata onko se fryyginen dominantti vai mixb2b6 vai joku muu.
 
Vitossoinnusta ei tiedä onko duuri vai molli eli jos kappaleen melodia menee mollissa niin kyllä molliasteikot käy. Pentatoniset on varma valinta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
HankPorn
17.07.2009 03:06:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistavaa, plussa tuli!
 
pihinen
02.08.2009 13:09:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä siinä muuta kuin syventymään vähän paremmin, kun on noin vaivaa nähty. Tuo vain korventaa, että miksi käytetään H:ta, kun B olisi LOOGINEN. Sama kuin 2:n tilalla olisi 8 ja 1,5 olisi 2, eli ei mitään järkeä, paitsi että niin nyt vaan sattuu olemaan. Todennäköisesti kuitenkin asteikko perustuu aakkosiin, eikä toisin päin, joten voisi aakkosia käyttää sitten loogisesti. Toisaalta voihan siihen olla jokin perustakin... vai onko? Eli kaikkein eniten ahdistaa asetelman epäloogisuus, kun kuitenkin muissa maissa käytetään eri systeemiä, ja kyllähän siitä tietysti myös sekaannuksia aiheutuu.
 
Kiitos, olen puhunut.
 
Miten kuuro kuulisi sanoman? Miten sokea löytäisi sanojan? Miten mykkä vastaisi sanoilla? Miten pimeys väistyisi runolla?
baron
02.08.2009 13:48:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pihinen: Eipä siinä muuta kuin syventymään vähän paremmin, kun on noin vaivaa nähty. Tuo vain korventaa, että miksi käytetään H:ta, kun B olisi LOOGINEN. Sama kuin 2:n tilalla olisi 8 ja 1,5 olisi 2, eli ei mitään järkeä, paitsi että niin nyt vaan sattuu olemaan. Todennäköisesti kuitenkin asteikko perustuu aakkosiin, eikä toisin päin, joten voisi aakkosia käyttää sitten loogisesti. Toisaalta voihan siihen olla jokin perustakin... vai onko? Eli kaikkein eniten ahdistaa asetelman epäloogisuus, kun kuitenkin muissa maissa käytetään eri systeemiä, ja kyllähän siitä tietysti myös sekaannuksia aiheutuu.
 
Kiitos, olen puhunut.

 
On siihen (H) ihan hyvä logiikka. Etsi haulla, siitä on lukuisia kertoja väännetty tällä palstalla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
c_barnes
19.09.2009 00:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hejsan svejsan!
 
http://www.modemaster.com/ - sieltä moodit ja vähän eksoottisemmatkin skaalat otelaudalle näkyviin!
 
Ibanez UV7BK
don_D.o.e.
27.09.2009 18:17:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wikipedia tietää:
 
Music notation systems have used letters of the alphabet for centuries. The 6th century philosopher Boethius is known to have used the first fifteen letters of the alphabet to signify the notes of the two-octave range that was in use at the time. Though it is not known whether this was his devising or common usage at the time, this is nonetheless called Boethian notation.
 
Following this, the system of repeating letters A-G in each octave was introduced, these being written as minuscules for the second octave and double minuscules for the third. When the compass of used notes was extended down by one note, to a G, it was given the Greek G (), gamma. (It is from this that the French word for scale, gamme is derived, and the English word gamut, from "Gamma-Ut", the lowest note in Medieval music notation.)
 
The remaining five notes of the chromatic scale (the black keys on a piano keyboard) were added gradually; the first being B which was flattened in certain modes to avoid the dissonant tritone interval. This change was not always shown in notation, but when written, B (B-flat) was written as a Latin, round "b", and B (B-natural) a Gothic b. These evolved into the modern flat and natural symbols respectively. The sharp symbol arose from a barred b, called the "cancelled b".
 
In parts of Europe, including Germany, Poland and Russia, the natural symbol transformed into the letter H: in German music notation, H is B (B-natural) and B is B (B-flat).
 
In Italian, Portuguese, Greek, French, Russian, Flemish, Romanian, Spanish, Arabic, Hebrew, Bulgarian and Turkish notation the notes of scales are given in terms of Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si rather than C - D - E - F - G - A - B. These names follow the original names reputedly given by Guido d'Arezzo, who had taken them from the first syllables of the first six musical phrases of a Gregorian Chant melody Ut queant laxis, which began on the appropriate scale degrees. These became the basis of the solfege system. "Do" later replaced the original "Ut" for ease of singing (most likely from the beginning of Dominus, Lord), though "Ut" is still used in some places. "Si" or "Ti" was added as the seventh degree (from Sancte Johannes, St. John, to which the hymn is dedicated).
 
Janus
27.09.2009 22:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpkupi: Wikipedia tietää:
 
Hienosti selvitetty, mutta tässä vielä linkki alkuperäiseen artikkeliin: m.netin keskustelupalstan softa ei näköjään tue noita tiettyjä erikoismerkkejä (alennus- ja palautusmerkki: kumma kyllä, ne näkyvät normaalisti tekstinsyöttöruudussa, mutta eivät enää lopullisessa postauksessa/esikatselussa), joten tuo lainaus tuossa vajaassa muodossaan on tietyiltä osin ristiriitainen ja jopa suorastaan väärää tietoa.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Note#History_of_note_names
 
Walker
02.10.2009 14:04:54 (muokattu 02.10.2009 14:05:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman hämää tässä http://www.studybass.com/lessons/bass-scales/one-octave-major-scale/ kun G- ja D-skaaloissa tuo että molemmissa F onkin Gb. Onko se sormituksen takia, vai miksi? Basson kaula siis kuvassa, mutta veikkaan että muutkin kuin basistit tähän osaavat vastata.
 
Ei skulaa ni ei skulaa.
baron
02.10.2009 14:34:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walker: Hieman hämää tässä http://www.studybass.com/lessons/bass-scales/one-octave-major-scale/ kun G- ja D-skaaloissa tuo että molemmissa F onkin Gb. Onko se sormituksen takia, vai miksi? Basson kaula siis kuvassa, mutta veikkaan että muutkin kuin basistit tähän osaavat vastata.
 
Kummassakaan ei ole Gb vaan molemmissa on F# (fis). Se on siksi että se kuuluu kumpaankin asteikkoon.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Walker
02.10.2009 14:52:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain tuohon suuntaan arvelinkin.
 
Ei skulaa ni ei skulaa.
baron
02.10.2009 15:36:52 (muokattu 02.10.2009 15:38:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Walker: Jotain tuohon suuntaan arvelinkin.
 
Jos sä soitat G-duuriasteikon käyttäen F# asemasta F, niin on sekin ihan oikea asteikko: G-miksolyydinen.
Jos sä soitat D-duuriasteikon käyttäen F# asemasta F, niin sekin on ihan oikea asteikko: D-melodinen molli.
 
Kumpikaan ei siis ole duuriasteikko, jota linkissäsi opetetaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tazz
05.10.2009 15:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä löytäisin perus Duuriasteikot pianolle?
 
baron
05.10.2009 16:36:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tazz: Mistä löytäisin perus Duuriasteikot pianolle?
 
http://www.musical-music-scales.com/tmmsb.htm
 
Lisäksi siinä kaupanpäällisenä kaikenlaisia muitakin asteikkoja.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
tazz
05.10.2009 17:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli niitä ei ole mahdollista nähdä mistään ilmaiseksi? Harmi.
 
baron
05.10.2009 17:26:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tazz: Eli niitä ei ole mahdollista nähdä mistään ilmaiseksi? Harmi.
 
http://www.audiblefaith.com/artists/rharrell/music/pianoscales
 
No tossa
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
JanneI
05.10.2009 21:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tazz: Eli niitä ei ole mahdollista nähdä mistään ilmaiseksi? Harmi.
 
Olisi paljon yleishyödyllisempää soittaa (pianolla?) c-duuri ja sen jälkeen tapailla korvalla ne muut. Jos ei tunnu onnistuvan niin lisää treeniä...ja jos ei onnistu vieläkään niin ehkä esim. matikka vois olla yliopistolla se parempi paikka :-D Ja nyt saa provosoitua...olkaa hyvä.
 
Jermuh
31.03.2010 21:07:55 (muokattu 31.03.2010 21:08:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistäköhän sitä alottas? en tajunnu tosta meinaa yhtää mitää ja pitäs jotenki teoriaa alkaa tässä reenaamaa. :)?
 
baron
31.03.2010 23:43:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jermuh: Mistäköhän sitä alottas? en tajunnu tosta meinaa yhtää mitää ja pitäs jotenki teoriaa alkaa tässä reenaamaa. :)?
 
Tohtori Toonika. Se on teoriakirja joka lähtee ihan nollasta, ei tarvitse tietää mitään etukäteen ja aika pitkälle pääsee.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
02.04.2010 08:22:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JanneI: Olisi paljon yleishyödyllisempää soittaa (pianolla?) c-duuri ja sen jälkeen tapailla korvalla ne muut. Jos ei tunnu onnistuvan niin lisää treeniä...ja jos ei onnistu vieläkään niin ehkä esim. matikka vois olla yliopistolla se parempi paikka :-D Ja nyt saa provosoitua...olkaa hyvä.
 
Ei pointsi ole sävelten vaan sormitusten oppiminen. Sitten kun osaa duuriasteikkojen "oikeat" sormitukset on oppinut periaatteet, joilla voi ratkaista suurimman osan vastaantulevista sormitusongelmista.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
! tHoNg !
21.07.2010 00:31:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää oli tosi hyvä, kiitos...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «