Aihe: Skaalojen perusteita | |
---|
baron 20.09.2008 11:59:47 (muokattu 20.09.2008 12:06:28) | |
|
Auttaisiko kappaleen sävellajin tunnistaminen ja jos ei niin miten olisi oma korva? Jos molemmat kuulostavat hyvälle niin käytä molempia. Täähän on teoriapalsta:-) Kun mun teoriatietämys ei mun akuuttiin ongelmaan antanut ratkaisua, oli pakko turvautua korvaan ja sillä ratkaisu oli helppo. Olisi vain kiva ollut tietää, onko mun "korvalle" teoreettisia perusteita"? Edit: Kiitti tönäisystä, keksin ihan hyvän teoreettisen perusteen, miksi asteikon pitäisi olla aiolinen tässä nimenomaisessa tapauksessa. |
|
Mietinkin jo välillä, että käytetäänkö mieluummin termiä heses vai bes. Suomalaisena erikoisuutena on se, että käytetään molempia. Siispä heses ja bb ovat sama sävel eri nimellä. |
|
Edit: Kiitti tönäisystä, keksin ihan hyvän teoreettisen perusteen, miksi asteikon pitäisi olla aiolinen tässä nimenomaisessa tapauksessa. Ollos hyvä. Joskus kannattaa löytää teoria korvan kautta, eikä päinvastoin. |
|
Edit: Kiitti tönäisystä, keksin ihan hyvän teoreettisen perusteen, miksi asteikon pitäisi olla aiolinen tässä nimenomaisessa tapauksessa. Noh, kerro meillekin, siillä kuten sanoit: tämä on teoriapalsta. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
|
Noh, kerro meillekin, siillä kuten sanoit: tämä on teoriapalsta. Äh, naapurisoinnut E7b9 ja Hm7b5 niin Am7 aiolinen. Eli katsoin pelkän ongelmatahtien lisäksi ympäristöä. |
|
Äh, naapurisoinnut E7b9 ja Hm7b5 niin Am7 aiolinen. Eli katsoin pelkän ongelmatahtien lisäksi ympäristöä. Näyttäisi kieltämättä olevan tuon perusteella yksinkertaista ajatella noin. Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi. |
|
Äh, naapurisoinnut E7b9 ja Hm7b5 niin Am7 aiolinen. Eli katsoin pelkän ongelmatahtien lisäksi ympäristöä. Onko tässä nimenomaisessa tapauksessa joku erityinen syy, ettei tuota II-V voisi käsitellä erikseen esim harm.mollin kautta? Kummankin karaktääri-äänet, varsinkin E7b9:n s3 tulisi "itsestään" ulos. Tuo Am7 sitten maun mukaisella mollilla? my guitar is humming... next it has to learn the lyrics... |
|
Onko tässä nimenomaisessa tapauksessa joku erityinen syy, ettei tuota II-V voisi käsitellä erikseen esim harm.mollin kautta? Kummankin karaktääri-äänet, varsinkin E7b9:n s3 tulisi "itsestään" ulos. Tuo Am7 sitten maun mukaisella mollilla? Ei oo mitään erityistä, II-V voi olla harmonisella mollilla, Am7:lle se ei oikein sovi. Mun pähkäily oli siis doorisen ja aiolisen välillä. |
|
Näyttäisi kieltämättä olevan tuon perusteella yksinkertaista ajatella noin. Niin, ja ainoastaan oikea. Miten muuten sen vois käsittää? Isojussi on se puu, se iso puu. |
|
Mietinkin jo välillä, että käytetäänkö mieluummin termiä heses vai bes. Kun sanoo "kaksoisalennettu b", niin ei oikein voi mennä vikaan... |
|
Kun sanoo "kaksoisalennettu b", niin ei oikein voi mennä vikaan... Onko varma, ettei se kuulosta alemmalta nuotilta kuin kaksoisalennettu h? |
Fuzzy Boner 03.12.2008 00:18:48 (muokattu 03.12.2008 00:19:08) | |
|
Kyl mä omiin sointulappuihin kirjoitan vaistomaisesti B ja Bb. Keikoilla jos tulee tilanne niin sit huudan kyllä selvästi vaikka basistille että: HOO!!!! tai BEEBEE!!!! (Sit se kuulee tietysti "homo" tai "baby" ja vaan hymyilee. nojoo. Öitä) |
|
Niin mitkä ne melodisen-ja harmonisen mollin moodit ovat oikeilta nimiltään? |
baron 01.02.2009 12:45:23 (muokattu 01.02.2009 13:07:08) | |
|
Niin mitkä ne melodisen-ja harmonisen mollin moodit ovat oikeilta nimiltään? Osalla on vakiintunut nimi, osalla monta vakiintunutta nimeä, osalla ei. Ekan kirjoituksen lopussa on kyllä kattava luettelo mitä nimityksiä niistä käytetään. Yksiselitteistä on sanoa melodisen/harmonisen mollin niin ja niin mones moodi tai ilmoittaa miten se poikkea duuriasteikon lähimmästä moodista Esim melodisen mollin kolmas on lydian #5/lydian augmented, melodisen mollin toinen dorian b2, harmonisen mollin viides mixb2b6 (mixolydian) jne. Alt ja overtone ovat niin vakiintuneita nimiä että niillä on jopa suomalaiset nimet, Backlundin mukaan muunne- ja yläsävelasteikko. Edit: Nää nimethän ei oo mitenkään yksiselitteisiä: Mä olin oppinut harmonisen mollin viidennen nimellä phrygian dominant, tän palstan ekassa kirjoituksessa nimi on phrygian major, mutta oon saanut tällä samalla palstalla turpiini siksi, että kun fryyginen asteikko on mollisävyinen, pieni terssi, niin sanaa fryyginen ei missään muodossa saa käyttää sellaisen asteikon yhteydessä, joka on duurisävyinen (iso terssi) No, käytän kummiskin muualla paitsi tällä palstalla:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Osalla on vakiintunut nimi, osalla monta vakiintunutta nimeä, osalla ei. Ekan kirjoituksen lopussa on kyllä kattava luettelo mitä nimityksiä niistä käytetään. Yksiselitteistä on sanoa melodisen/harmonisen mollin niin ja niin mones moodi tai ilmoittaa miten se poikkea duuriasteikon lähimmästä moodista Esim melodisen mollin kolmas on lydian #5/lydian augmented, melodisen mollin toinen dorian b2, harmonisen mollin viides mixb2b6 (mixolydian) jne. Alt ja overtone ovat niin vakiintuneita nimiä että niillä on jopa suomalaiset nimet, Backlundin mukaan muunne- ja yläsävelasteikko. Edit: Nää nimethän ei oo mitenkään yksiselitteisiä: Mä olin oppinut harmonisen mollin viidennen nimellä phrygian dominant, tän palstan ekassa kirjoituksessa nimi on phrygian major, mutta oon saanut tällä samalla palstalla turpiini siksi, että kun fryyginen asteikko on mollisävyinen, pieni terssi, niin sanaa fryyginen ei missään muodossa saa käyttää sellaisen asteikon yhteydessä, joka on duurisävyinen (iso terssi) No, käytän kummiskin muualla paitsi tällä palstalla:-) Oho olinpa sokea kun en huomannut lukea aloitusviestin loppua. No mutta kiitos kumminkin. Itsekkin käytän tuota Phrygian Dominant-nimitystä. |
Jaken 05.04.2009 02:37:10 (muokattu 05.04.2009 02:38:24) | |
|
Kiitos tästä! Vihdoin otin asiakseni oppia edes jotain musiikin teoriaa, ja tämä oli kuin lahja taivaasta (nähtävästi sopivan matsaava ajatusmaailma aloittajan kanssa). Muutama huomio kuitenkin... Miksi Hb merkitään B? Loogisempaa olisi mielestäni merkitä Hb, erottuisi selkeämmin noissa muutoksissa että mikä sielä nyt alentuikaan (tai ylentyikään) kun perään tulee tuo kirjain b. Eli luettavuudellinen seikka, ainakin itselläni, ensin katsoin että eikös siinä C-duurissa muuttunut muu kuin terssi ja septimi, mutta olihan se H muuttunut B:ksi. Toinen mitä pyörittelin pari minuuttia oli tämä: Juuri - 1 - 1 - - 1 - 1 - 1 - (oktaavi) Mietin että mitäs ihmettä tuo "- -" nyt tarkoittaakaan (ja että mikä se intervalli oktaaviin nyt onkaan). Eikös sinne voisi laittaa merkin, jolloin ainakin itsestäni luettavuus paranisi: Juuri - 1 - 1 - 0,5 - 1 - 1 - 1 - 0,5 (oktaavi) Tälläisiä pikkuseikkoja, en halua kitistä mutta ajattelin että aloittaja (jos vielä täällä edes pyörii, en tiedä?) kenties arvostaisi parannusehdotuksia. Edit: Ahaa, eli jälkimmäiseen kohtaan ongelma selvisikin, foorumilla ei sallita jostain syystä 1/2 merkkiä.... Aika ihmeellistä, mutta jokatapauksessa jotain siihen voisi merkitä, vaikka 0,5. |
|
Jaken: Kiitos tästä! Vihdoin otin asiakseni oppia edes jotain musiikin teoriaa, ja tämä oli kuin lahja taivaasta (nähtävästi sopivan matsaava ajatusmaailma aloittajan kanssa). Muutama huomio kuitenkin... Miksi Hb merkitään B?0 Siksi kun Hb:tä ei ole olemassa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dbsus2 23.05.2009 19:09:56 (muokattu 23.05.2009 19:11:27) | |
|
Mitäs jos pitää improvisoida jostain soinnusta niin mistä tietää siihen sopivan asteikon? Duuri ja molli nyt on selviä mutta vaikka 7- tai maj11- sointu niin mitä skaalaa silloin pitäisi käyttää? Tähän varmaankin löytyy joku jännä sääntö tai taulukko jostain.(toivottavasti) Lähinnä tarkoitan kitarasoolon improvisointia ja sellaista. |
|
Dbsus2: Mitäs jos pitää improvisoida jostain soinnusta niin mistä tietää siihen sopivan asteikon? Duuri ja molli nyt on selviä mutta vaikka 7- tai maj11- sointu niin mitä skaalaa silloin pitäisi käyttää? Tähän varmaankin löytyy joku jännä sääntö tai taulukko jostain.(toivottavasti) Lähinnä tarkoitan kitarasoolon improvisointia ja sellaista. 1. Sointu (lisäsävelineen) ja asteikko on periaatteessa sama asia 2. Kitara on ihan (yllätys yllätys) normaalisoitin, sillä sooloilemiseen sopivat samat periaatteet kuin muihinkin soittimiin 3. http://chierico.home.cern.ch/chierico/music/guitar/ChordModes.html http://www.outsideshore.com/primer/primer/ms-primer-4-7.html Yllä on pari taulukkoa asteikkojen ja sointujen suhteista You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Dbsus2 23.05.2009 21:43:47 (muokattu 23.05.2009 22:02:16) | |
|
Kiitos, auttoi kyllä reilusti. Nyt vaan sitten (blah) skaaloja veivaamaan :)Mitäs tuo Mode # meinaa? P.S. 5-soinnussa (vaikkei oikeastaan ole sointu) varmaan käytetään ihan perus duuriskaalaa? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|