Aihe: Teoriapalstan jelppikerho | |
---|
|
baron: En oo nähnyt ja hyvä niin koska se on p:stä. Fes-duuri/db-mollissa on 8 b:tä ja kun kaikki paikat täytetty täytyy alkaa uusi kierros ja ekaksi b:lle tupla-alennus. Näin mäkin näkisin. Mietin jo sitäkin, että voiko toi liittyä johonkin vanhaan painotekniikkaan tms. Alunperin kirja on julkaistu 1904 (Max Reger - Supplement to the theory of modulation) ja linkkaamani painoksen ikää en tiedä. Mulla on tosin fyysisenä uusi painos, jossa on merkattu ihan samalla tavalla, vaikka nuotit on kirjoitettu uudestaan, että tiedä sitten. Typokaan ei voi olla kun kaikissa esimerkeissä sama. |
Arkka 04.05.2022 14:56:32 (muokattu 04.05.2022 14:56:52) | |
|
En tiedä onko tyhmäkin kysymys, mutta onko teistä huono tapa kirjoittaa (tekstinä) samassa asiayhteydessä soinnut etumerkeittä, esim. mollissa "i iio III iv v VI VII" jos kuitenkin kirjoittaa asteikon intervallit duuriin viitaten esim. mollissa "1 2 b3 4 5 b6 b7"? Jossain yhteyksissähän nää on tehty tavallaan yhtenevästi, eli esim. luonnollisen mollin 6. sointu on merkattu "bVI", mikä taas hämää meikäläistä jotenkin koska oon oppinut ajattelemaan nuo oletuksena sävellajin pohjalta, mutta toisaalta näen siinä järkeäkin. |
|
Arkka: Mulla on tosin fyysisenä uusi painos, jossa on merkattu ihan samalla tavalla, vaikka nuotit on kirjoitettu uudestaan, että tiedä sitten. Typokaan ei voi olla kun kaikissa esimerkeissä sama. Vaikka tuo on lähinnä teoreettinen esimerkki, alennukset (ja korotukset) liikkuvat juuri noin. Kierros aloitetaan uudestaan. Fisis, gisis, diudiu ja niin edelleen. Säveltäjä voisi viitata sointiväreihin mutta tasavireisessä musiikissa kyse on ensisijaisesti briljeerauksesta. Käytetään vain enharmonisesti samalta kuulostavaa. Jossain poikkeuksissa tuollainen voisi olla validi, kun soitto transkriboidaan hetkeksi (modulaatio tai vastaava) teorian mukaisesti "oikein". Enharmonia - Espoo vai Dispoo - on kyllä sääntönä siksi hyvä, että luettavuus lappuun säilyy. Sain eteeni eräänä päivänä b-merkkisen lapun... jonne oli väliin työnnetty G#, KUN PITI OLLA Ab. Siinä oli hetken silmä ja sormi solmussa. Nyt sen kyllä muistaa ja naurattaa mutta väärin se on silti. Samankaltaisia mokia olen nähnyt eri nuotinnosohjelmien jäljiltä vuosien kuluessa. |
|
Arkka: En tiedä onko tyhmäkin kysymys, mutta onko teistä huono tapa kirjoittaa (tekstinä) samassa asiayhteydessä soinnut etumerkeittä, esim. mollissa "i iio III iv v VI VII" jos kuitenkin kirjoittaa asteikon intervallit duuriin viitaten esim. mollissa "1 2 b3 4 5 b6 b7"? Lyhyt vastaus: on. Vähän pidempi: duuri on standardi ja poikkeamat merkitään. Molliesimerkissä bIII, bVI ja bVII tai tulee väärinymmärretyksi. Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia.
D. Barenboim |
Epämuusikko 05.05.2022 07:51:37 (muokattu 05.05.2022 11:18:48) | |
|
Nelisormimangusti: Lyhyt vastaus: on. Vähän pidempi: duuri on standardi ja poikkeamat merkitään. Molliesimerkissä bIII, bVI ja bVII tai tulee väärinymmärretyksi. Mulla sama, käytän b -etuliitettä mollin asteilla riippumatta siitä, minkälaisessa sävellajissa ollaan. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
|
ituvirtanen: Vaikka tuo on lähinnä teoreettinen esimerkki, alennukset (ja korotukset) liikkuvat juuri noin. Kierros aloitetaan uudestaan. Fisis, gisis, diudiu ja niin edelleen. Jees, tää on selkee, mutta itse merkintätapa tuossa on erikoinen kun H on ensin merkattu alennetuksi ja sitten vielä kaksoisalennetuksi saman sävellajin etumerkinnässä. Liekö sitten ollut joku painotekninen juttu ja haluttu uusissakin painoksissa sitten säilyttää samanlaisena. |
ituvirtanen 05.05.2022 23:14:04 (muokattu 05.05.2022 23:22:19) | |
|
Arkka: Jees, tää on selkee, mutta itse merkintätapa tuossa on erikoinen kun H on ensin merkattu alennetuksi ja sitten vielä kaksoisalennetuksi saman sävellajin etumerkinnässä. Liekö sitten ollut joku painotekninen juttu ja haluttu uusissakin painoksissa sitten säilyttää samanlaisena. No ei oikeastaan. Jos vaikka etumerkinnässä on es ja se tahdissa alennetaan, käytetään tupla-beetä (eses). Tämä erottaa samassa tahdissa palautetun, joka alennetaan takaisin yhdellä beellä (ges - g - ges). Auttaako ymmärrystä, vai sekoittaako, että tahdin sisällä palautetun äänen kaksoisalennus tulee myös tupla-beellä (ges - g - geses), joka osoittaa juuri tiettyä nuottinimeä (tuo geses). Alennukset merkitään järjestyksessä: b es as des ges ces fes bb eses asas... joten on selvää, että uusi kierros aloitetaan tuplamerkinnällä. Osin mainitun luettavuuden vuoksi. |
|
ituvirtanen: No ei oikeastaan. Jos vaikka etumerkinnässä on es ja se tahdissa alennetaan, käytetään tupla-beetä (eses). Tämä erottaa samassa tahdissa palautetun, joka alennetaan takaisin yhdellä beellä (ges - g - ges). Auttaako ymmärrystä, vai sekoittaako, että tahdin sisällä palautetun äänen kaksoisalennus tulee myös tupla-beellä (ges - g - geses), joka osoittaa juuri tiettyä nuottinimeä (tuo geses). Alennukset merkitään järjestyksessä: b es as des ges ces fes bb eses asas... joten on selvää, että uusi kierros aloitetaan tuplamerkinnällä. Osin mainitun luettavuuden vuoksi. Ok, alan uskoon, että ehkä tossakin on järkeä. Wikipediassa olikin toi Regerin kirja esimerkkinä: https://en.wikipedia.org/wiki/Theoretical_key#Notation Aiemmin nähnyt vaan aina ilman yksöismerkintää, kuten noissa muissa. |
|
Arkka: Ok, alan uskoon, että ehkä tossakin on järkeä. Wikipediassa olikin toi Regerin kirja esimerkkinä: https://en.wikipedia.org/wiki/Theoretical_key#Notation. Laula tai soita modernia musiikkia, tulevat erikoisemmat merkinnät äkkiä tutuiksi. Siis sitä musiikkia, jota teoreetikkosäveltäjät tekevät toisilleen. |
Arkka 18.09.2022 14:39:06 (muokattu 18.09.2022 17:18:07) | |
|
Parista asiasta kaipailisin esim. kirjavinkkejä tai aineistoa ihan missä muodossa ja genressä vaan: 1. Metric(al) stressin (mikä tää on suomeksi?) skaalautumisesta painoeroihin tahtienkin välillä ja sen vaikutuksesta mahdollisuuksiin harmoniassa. Tästä on vähän juttua The Berklee Book of Jazz Harmonyssa, mutta ihan pintaraapaisuksi jäi. Nämä VAHVA-HEIKKO-vahva-heikko -jutut suunnilleen hahmotan tahdin ja tahdinosien sisällä, ja sen kuinka se on pulssista riippuvainen, mutta mun intuitio on, että tahtejakin voi vertailla (jopa siis nopeallakin harmonisella rytmillä - tai miten tuon sanoisi) usein vastaavalla tavalla. Tai jopa tahtipareja jne. 2. "Ennakkosävelten" (lainausmerkeissä, koska termiä käytetään tässä ymmärtääkseni vähän vapaammin kuin klasariteoriassa) soveltaminen pidempinä rimpsuina tällä tavalla: https://www.youtube.com/watch?v=nSmspPs-RBo (How to Solo Over Hard Chord Progressions (and actually sound GOOD)) ...Eli toisin sanoen: soinnun sävelten soittaminen jo sitä edeltävän soinnun päälle pitkinäkin rimpsuina. Molempia näistä oon jonkin verran omaksunut omaan soittoon, mutta sellanen usvainen fiilis on, että mukavia ahaa-elämyksiä on toivottavasti paljonkin edessä. Sen olen huomannut, että ennakkosävelhomma liittynee tavallaan tuohon painohommaan(kin), mutta toistaiseksi tää on mulle sellasta yritys-erehdys -meininkiä. Probleemina on klassinen "en edes tiedä, mitä kysyä" (tai siis "mitä googlata"). |
|
ituvirtanen: Laula tai soita modernia musiikkia, tulevat erikoisemmat merkinnät äkkiä tutuiksi. Siis sitä musiikkia, jota teoreetikkosäveltäjät tekevät toisilleen. Miksei käytetä helpointa merkintää jos se on nuotit tai soinnut, voisi olla myös soinnun päälle toinen sointu tai nuoteilla ne äänet jotka lisätään? |
|
musamies: Miksei käytetä helpointa merkintää jos se on nuotit tai soinnut, voisi olla myös soinnun päälle toinen sointu tai nuoteilla ne äänet jotka lisätään? Jos vaikka enharmonisia säveliä sotkee kasan peräkkäin, on kirjoittaminen ehkä nopeaa mutta luettavuus hämärtyy. Joku vuosi sitten liikkui verkossa holtiton etumerkkisotku, joka näytti hyvin ihmeelliseltä ja sisälsi melodian "Paljon onnea vaan". Periaatteessa oikein mutta... Gis ja as ovat tasavireisessä järjestelmässä samat äänet mutta jos samassa lapussa on molempia, lukeminen vaikeutuu. C-duuri ja His-duuri tai e-molli ja fes-molli ovat samoja ääniltään ja suotavaa onkin käyttää näistä helpompia versioita. Ulkopuolisia ääniä on järkevä merkitä samoilla etumerkeillä: ristimerkkisissä ristejä (siis gis, ei as), alennetuissa b-merkkejä. Myös sävelten väliset pituudet pitäisi pitää kohtuuden rajoissa säännönmukaisina (duuri on kaksi koko + puoli, kolme koko + puolisävelaskel). Siksi joskus eis on sopivampi kuin f. Tätä voi laajentaa sointuprogressioihin ja niin edelleen. Järjestelmä on kehittynyt ajan saatossa tällaiseksi. Aivan samoin vaikkapa nuottien varret seuraavat paikkaa taikka kulkusuuntaa. On nimittäin erittäin helppoa saada aikaan nuotti, joka on täysin lukukelvoton. Todella karkea ohje nuotintamiseen on tehdä intervalleista ja aika-arvoista helpot lukea. |
|
Mulla on kasa sampleja joissa kerrotaan sointi missä se on. En vaan osaa musiikin teoriaa ollenkaan joten en osaa sijoittaa noita koskettimistoon. Mitkä koskettimet pitää painaa jotta tekee saman soinnun kuin seuraavissa: Aim22 F#m Dm Ebm Bm f#m Lisäksi on nämä: Am Bm C#Maj (tai lienee C#, D#, G ?) Bm D#m Emaj Kiitos avusta jos joku viitsisi vastata! |
|
Biitzilla: Mulla on kasa sampleja joissa kerrotaan sointi missä se on. En vaan osaa musiikin teoriaa ollenkaan joten en osaa sijoittaa noita koskettimistoon. Mitkä koskettimet pitää painaa jotta tekee saman soinnun kuin seuraavissa: Aim22 ?????? F#m F# A C# Dm D F A Ebm Eb Gb Bb Bm B eli H D F# (luultavasti ei Bb Db F) f#m F# A C# Lisäksi on nämä: Am A C E Bm Ks. yllä C#Maj (tai lienee C#, D#, G ?) C# F G# C (en ymmärrä sulkeistettua) Bm Ks. yllä D#m D# F# A# Emaj E G# B eli H D# Kiitos avusta jos joku viitsisi vastata! https://muusikoiden.net/beta.php |
ituvirtanen 24.12.2022 23:51:17 (muokattu 25.12.2022 17:07:42) | |
|
Biitzilla Aim22 ei ole sointu. Jotain on pielessä. am on a c e F#m - f# a c# Dm - d f a Ebm - eb gb bb Bm - h (tai b muttei bb) d gb (tai bb db f riippuen mitä tuo B tarkoittaa) Editoitava oikeaksi: h d f# (tai bb db f) Lisäksi on nämä (poistin toisteiset): Am - a c e C#Maj (tai lienee C#, D#, G ?) - c# e# (lue: f) g# h# (lue: c) Editoitava oikeaksi: c# e# g# c D#m - d# f# a# Emaj - e g# h d# Vastasimme ilmeisen samaan aikaan, joten oli hyvä, että olin samaa mieltä mangustin kanssa, koska hän varmasti osaa nämä minua paremmin. |
|
ituvirtanen: Aim22 ei ole sointu. Jotain on pielessä. am on a c e F#m - f# a c# Dm - d f a Ebm - eb gb bb Bm - h (tai b muttei bb) d gb (tai bb db f riippuen mitä tuo B tarkoittaa) Lisäksi on nämä (poistin toisteiset): Am - a c e C#Maj (tai lienee C#, D#, G ?) - c# e# (lue: f) g# h# (lue: c) D#m - d# f# a# Emaj - e g# h d# Vastasimme ilmeisen samaan aikaan, joten oli hyvä, että olin samaa mieltä mangustin kanssa, koska hän varmasti osaa nämä minua paremmin. Tiedä siitä. Enharmoninen nillitys kuitenkin: Bm - h (tai b muttei bb) d gb Gb:n tulee olla F#, koska se on H:sta puhtaan kvintin päässä - Gb olisi kai vähennetty seksti. https://muusikoiden.net/beta.php |
ituvirtanen 25.12.2022 00:42:04 (muokattu 25.12.2022 17:04:54) | |
|
Nelisormimangusti: Gb:n tulee olla F#, koska se on H:sta puhtaan kvintin päässä - Gb olisi kai vähennetty seksti. Aivan totta, olin huoleton: hm on ristimerkkinen sävellaji. Siis fish. Editoinnin paikka: Lukaisin uudestaan nuo soinnut ja siellä lukee h#, vaikka pitää olla suuri seiska eli c. Huoletonta menoa, kun on päässä puuroa ja punkkua. |
Biitzilla 25.12.2022 10:18:27 (muokattu 25.12.2022 11:36:22) | |
|
Nelisormimangusti: Aim22 ?????? F#m F# A C# Dm D F A Ebm Eb Gb Bb Bm B D F# (luultavasti ei Bb Db F) f#m F# A C# Lisäksi on nämä: Am A C E Bm Ks. yllä C#Maj (tai lienee C#, D#, G ?) C# F G# C (en ymmärrä sulkeistettua) Bm Ks. yllä D#m D# F# A# Emaj E G# B D# Kiitos avusta jos joku viitsisi vastata! kiitos kaikille vastauksista! Ovathan nuo helposti pääteltävissä en vain tajunnut että merkintä b on # ja että kirjain m on molli. |
baron 26.12.2022 08:49:35 (muokattu 26.12.2022 08:50:12) | |
|
Biitzilla: kiitos kaikille vastauksista! Ovathan nuo helposti pääteltävissä en vain tajunnut että merkintä b on # ja että kirjain m on molli. b = alennettu # = ylennetty You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: b = alennettu # = ylennetty Moi, mitäköhän tässä videossa esitetyt soinnut ovat? https://www.youtube.com/watch?v=kj_PrzbDCBw Cm G# D# Bb vi IV V I Cm on toki C molli. Mutta mikä sointi u sitten sen jälkeen G#? onko se G# molli? Ja mitä ovat nuo iv IV V ja I sointujen alla? Kiitos vastauksista! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|