Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moodien soinnutuksista
1
Nuages
15.05.2003 12:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs, muuttuvatko sointuasteet moodien mukaan? Eli jos soitan vaikka E-fryygisen mukaan onko dominanttiseptimisointu silloin B7?
 
Kaukana väijyy ystäviä...
JPL
15.05.2003 15:27:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs, muuttuvatko sointuasteet moodien mukaan? Eli jos soitan vaikka E-fryygisen mukaan onko dominanttiseptimisointu silloin B7?
 
No teoreettisesti ajateltuna ei koska E-fryygisestä ei löydy D# eikä F#-säveltä. Viides aste ois tolle se B-puolidimi(eli C-duurin VII aste)
 
Bluelight
Nuages
15.05.2003 15:35:55 (muokattu 15.05.2003 17:46:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


No teoreettisesti ajateltuna ei koska E-fryygisestä ei löydy D# eikä F#-säveltä. Viides aste ois tolle se B-puolidimi(eli C-duurin VII aste)

 
Tarkoitatko, että Bm7b5? Ja kai tuon voi kirjoittaa Bdim7?
 
Kaukana väijyy ystäviä...
MeatPie
15.05.2003 18:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kyllähän missä tahansa moodissa viides aste on viides aste, kuten ensimmäinen aste on ensimmäinen aste. Asteiden tehot tietysti muuttuvat, se on eri juttu.
Herra Rapu
15.05.2003 18:21:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Tarkoitatko, että Bm7b5? Ja kai tuon voi kirjoittaa Bdim7?

 
Toi Bdim7 voi ehkä sekoittaa jonkun pään.. :)
 
tossa pari tyyliä: Bm7(b5) tai Bø7
 
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
MacGyver
15.05.2003 18:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Toi Bdim7 voi ehkä sekoittaa jonkun pään.. :)
 
tossa pari tyyliä: Bm7(b5) tai Bø7

 
Paitsi että eikös toi Bø ole täysdimin tapaan jo sinällään nelisointu?
 
-MacGyver
 
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
superfly
15.05.2003 19:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua enää prkl sanaakaan teidän jutuista.Kuitenkin luulin osaavani riittävän määrän tuota musiikkiteoriaa. Onko se tervettä tietää noin paljon. Tieto lisää tuskaa.
 
Harppu on alaston piano
Nuages
15.05.2003 19:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua enää prkl sanaakaan teidän jutuista.Kuitenkin luulin osaavani riittävän määrän tuota musiikkiteoriaa. Onko se tervettä tietää noin paljon. Tieto lisää tuskaa.
 
Kauanko olet soitellu?
 
Kaukana väijyy ystäviä...
superfly
15.05.2003 19:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän yli 20 vuotta.
 
Harppu on alaston piano
Nuages
15.05.2003 20:00:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän yli 20 vuotta.
 
Huhhuh! Tainnu jäädä teoriaopinnot vähän sivummalle, vai? =) Ite oon soittanu vasta pari vuotta (ja sen kyllä huomaa!)
 
Kaukana väijyy ystäviä...
superfly
15.05.2003 20:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen aika fiilispohjalla liikkeellä aina musan suhteen, toki teoria olis hyvä olla paremmin hallussa. Nyt kun näitä juttuja kuuntelee, niin kai se on kirjastoon mentävä sitten.
 
Harppu on alaston piano
Nuages
15.05.2003 20:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen aika fiilispohjalla liikkeellä aina musan suhteen, toki teoria olis hyvä olla paremmin hallussa. Nyt kun näitä juttuja kuuntelee, niin kai se on kirjastoon mentävä sitten.
 
Alotit soittamisen varmaan aika nuorena. Ite alotin 16-vuotiaana ja kovasti vituttaa etten nuorempana lähtenyt mukaan.
 
Kaukana väijyy ystäviä...
superfly
15.05.2003 20:15:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, olen nyt 29 v. Soittelemaan aloin 7-8 ikävuoden tienoilla. Mä olen vanha mies jo :=(
 
Harppu on alaston piano
tsalakka
16.05.2003 00:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moodien filosofia noin soinnutuksellisesti on mielestäni vapaampi kuin duuri/molli- tonaalisen musiikin. Moodi sallii paljon enemmän sekunti- ja terssisuhteisia sointuja - eli suomeksi:kokeilemalla vaan!
E-fryygisen V-sointu on mielestäni F, joka johtaa kauniisti Em- tai E(omit3) -soinnulle, mikesei E:llekin. Hm7b5 ei korvaani tee niin selvää dominanttifiilistä, tosin dominanttia on melko turhaa moodista hakea. Moodin tunnelma on juuri lipuva soinnutuksellisesti, ja dominantti-toonikan tulo vei musiikin pois moodeista.
 
Herra Rapu
16.05.2003 01:06:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Paitsi että eikös toi Bø ole täysdimin tapaan jo sinällään nelisointu?
 
-MacGyver

 
On.
 
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
MacGyver
16.05.2003 08:09:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän yli 20 vuotta.
 
Hehe. Itse olen soittanut 2½ vuotta ja teoriaa en edes ole opiskellut muodollisesti. No, kaikilla on omat perversionsa, minulla se taitaa olla nippelitiedon kerääminen ja loogisten järjestelmien rakentaminen ja tutkiminen.
 
-MacGyver
 
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
superfly
16.05.2003 15:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Hehe. Itse olen soittanut 2½ vuotta ja teoriaa en edes ole opiskellut muodollisesti. No, kaikilla on omat perversionsa, minulla se taitaa olla nippelitiedon kerääminen ja loogisten järjestelmien rakentaminen ja tutkiminen.
 
-MacGyver

 
Noi sun perversiot voi viedä mielipuolisuuteen, ole varovainen. :) Jep, itse olen lähdössä kirjastoon asian tiimoilta, pakko tuo on haltuun saada paremmin tuo teoria. Laittakaa kirjavinkkejä. Olet kyllä hämmästyttävän määrän tietoa itseesi imenyt noinkin lyhyessä ajassa.
 
Harppu on alaston piano
MacGyver
18.05.2003 00:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittakaa kirjavinkkejä.
 
Kannattaa varmaan kartoittaa aukkonsa ja sitten ryhtyä ihan alusta saakka "Musiikin teoria ja säveltapailu" -kirjoja ryhtyä selaamaan. Jos englanti taittuu, kannattaa katsastaa semmoinen kirja kuin Mark Levine: The Jazz Theory Book, päälle 500 sivua. Netti on kuitenkin tavaraa väärällään, ja jos kärsivällisyys riittää, niin siitä vaan penkomaan.
 
-MacGyver
 
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «