Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuka(mikä) on säveltäjä?
1
trust
11.05.2003 10:36:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kysyä että jos mä teen biisin niin että laitan siihen vain akustisen kitaran ja laulun ja siihen sitten myöhemmin lisätään muut instrumentit eli sähkökitarat sun muut systeemit niin olenko mä biisin säveltäjä vaikka kitaristi tekisi biisiin riffit ja keyboardin soittajia laittais sinne omat piano soolot yms. Tai sitten toisinpäin eli jos joku on tehnyt biisiin pohjat ja mä laulan siihen melodiat päälle ni kuka silloin on oikeasti se säveltäjä?
 
leka
11.05.2003 10:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahapahapaha, nää on aina vähän tapauskohtaisia juttuja.
Ekassa sä olet säveltäjä ja muut on "sovittaneet".
Oletkos sä toisessa tapauksessa itse keksinyt sen melodian?
Jos olet niin silloin te olette molemmat säveltäjiä(IMHO).
 
Sovitte keskenänne kuka "merkitään" säveltäjäksi. Näitähän tapauksia löytyy paljon joissa soittajat on vaatineet myöhemmin sävellyskrediittejä...
 
MacGyver
12.05.2003 07:56:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, yleensähän kyseessä on bändin sisäinen sopimus. Säv/san/sov-krediitit ovat kuitenkin merkittäviä näin rahallisesti, koska teostomaksut menevät suurimmaksi osaksi juuri näille ihmisille.
 
Taitaa muuten olla isoissa pop-ympyröissä niin että laulumelodian keksijä merkitään säveltäjäksi ja kaikki muu onkin sovittamista. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
 
Teoston sivuilta: Kustannetussa kappaleessa säveltäjän osuus on 2/9 (22,22 %), sanoittajan 1/3 (33,33 %), sovittajan 1/9 (11,11 %) ja kustantajan 1/3 (33,33 %). Mielestäni kohtuullisen järjenvastaista, että sanoittajan osuus on suurempi kuin säveltäjän, mutta toisaalta kyseessä on vain oletusjako, minkä voi teostoilmoituksessa määrittää toisin kustantajan osuutta lukuunottamatta. Mikäli kustannussopimus kattaa vain joko sävellyksen tai sanoituksen, on kustantajan osuus 1/6 (16,67 %) teostomaksusta.
 
-MacGyver
 
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
hörhö
12.05.2003 23:35:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sen nauhoituksen jälkeen haluaisit myöhemmin nauhoittaa biisin uudelleen, niin jos käsket tähän uuteen versioon improvisoida uudet riffit ja soolot niin olet säveltäjä. Jos nämä riffit ja soolot kuuluu ehdottomasti sellaisenaan kappaleeseen, kuin missä muodossa ne nyt, eikä improvisaationa, niiden tekijät ovat myös säveltäjän osassa IMHO.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «