Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sointujen tunnistus
1
Ville81
01.05.2003 16:55:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen klassisen puolen soittajia mutt apyrkimässä toiselle asteelle ammatilliseen koulutukseen. Olisin kysynyt, että kuinka tunnistetaan sointuja reaalinimillä? Onko siihen joku taktiikka olemassa? Kyllä nämä asiat olen opiskellut, mutta käytäntöön soveltaminen on taas toinen juttu. täytyykö soinnun äänet viivastolla laittaa ensin terssipinoon vai miten homma etenee?
 
Vilppu
01.05.2003 20:25:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletan, että tiedät mitä ovat nelisoinnut. Jos oikein ymmärsin, niin kysymys kuului miten voit antaa reaalisointunimen nuottiviivastolla näkemällesi sointuhajoitukselle.
 
Oletetaan, että näet nuottiviivastolla vaikkapa nämä nuotit (alhaalta ylös) Bb G C E, eli kyseessä on C7. Yksi tapa lähteä liikkeelle on yrittää järjestää nuotit terssipinoksi (jolloin siis tulee C E G Bb), jonka jälkeen soinnun voi sitten tunnistaa. Se on varma tapa, mutta myös (omasta mielestäni) melko puuduttava.
 
Toinen tapa lähteä liikkeelle on huomata, että Bb ja E muodostavat tritonuksen. Tällöin pitäisi sytyttää, että kyseessä on dominanttisointu. Koska dominantissa tritonuksen muodostavat soinnun terssi ja septimi, niin silloin vaihtoehtoja on jäljellä enää kaksi, C7 ja F#7. Kun katsotaan sitten soinnun muita säveliä, jäljelle jää vain C7.
 
Kolmas tapa on sitten suoraan tunnistaa sävelien perusteella sointu C7:ksi.
 
Yleisesti ottaen kannattaa lähteä etsimään sävelten seasta niitä kolmisointuja. Ei kannata ihmetellä, jos kvinttiä ei löydy, koska se on ensimmäisenä heivattavien listalla. Sitten kun se kolmisointu on löytynyt, niin sitten alkaa miettiä, miten muut sävelet suhtautuvat siihen (eli onko jäljellä olevien nuottien joukossa mahdollisesti esim. septimiä, vai onko siellä lisäsäveliä vai mitä). Konteksti on myös tärkeä muistaa. Eli onko kyseessä joku kadenssi, missä sävellajissa mennään jne.
 
Kysyppä jos jäi jotain epäselväksi
 
Itse olen klassisen puolen soittajia mutt apyrkimässä toiselle asteelle ammatilliseen koulutukseen. Olisin kysynyt, että kuinka tunnistetaan sointuja reaalinimillä? Onko siihen joku taktiikka olemassa? Kyllä nämä asiat olen opiskellut, mutta käytäntöön soveltaminen on taas toinen juttu. täytyykö soinnun äänet viivastolla laittaa ensin terssipinoon vai miten homma etenee?
 
Tärkeintä meissä ovat varpaat. Niillä ohjataan. MATTIAS 6 V.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «