Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sovittaminen
1
anguished
01.05.2003 14:43:33 (muokattu 01.05.2003 14:44:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko jollain tiedossa joitan kirjoja mitkä käsittelee kappaleiden sovittamista (transkriptoimista tarkemmin ottaen)? Myös vinkit ja neuvot olisivat todella tervetulleita!
 
Jabbe
01.05.2003 21:57:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä yhteistä on transkriptiolla ja sovittamisella??
 
http://www.muusikoiden.net
anguished
02.05.2003 22:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitan tosiaan Transkriptointia, eli siihen joitan niksejä ym. :)
 
Jabbe
02.05.2003 23:08:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitan tosiaan Transkriptointia, eli siihen joitan niksejä ym. :)
 
Transkriptioiden tekemistä? Äänitä biisi koneelle ja pistä joku 1 tahti looppina, helppo kuunnella. Näin minä teen. :)
 
Vai tarkoititko transponointia? Transkriptointi on minulle ihan uusi sana...
 
http://www.muusikoiden.net
Keppi
03.05.2003 11:11:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käsittänyt, ett transkription on sitä ett sovitetaan joku kipale jollekkin toiselle instrumentille...vai oonkohan mä nyt ihan hakoteillä?
 
Juuup!
kimurantti1
03.05.2003 12:28:06 (muokattu 03.05.2003 12:28:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin siis kaikille nyt tiedoksi: Transcriptaaminen on kappaleen ottamista selville korvakuulolta (ja yleensä sen laittamista sen nuoteille tai tabeille), ja siinä tietenkin voi, jos vain haluaa jostain syystä, sovittaa kappaleen eri soittimille (eli omalle bändille esim. jos kokoonpano ei ole aivan sama kuin kappaleen tekijällä) tai eri sävellajiin.
 
Jabbe
03.05.2003 13:46:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Transkriptio = kappaleen kuunteleminen levyltä ja kirjoittaminen nuotille
Transponointi = kappaleen tai esim. jonkun melodian siirtäminen toiseen sävellajiin, esim. D-mollista G-molliin
 
Sovittaminen on sitten se mitä tässä varmaan haetaan...
 
http://www.muusikoiden.net
kyänäino
04.05.2003 15:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ns. taidemusiikin parissa sana transkriptio on käsittääkseni perinteisesti tarkoittanut kappaleen uudelleen soitintamista, esim. pianobiisin muuttamista pianosäestykselliseksi viulubiisiksi tms. Transkriptiossa kappaletta sinänsä ei pyritä sovituksellisesti muuttamaan, vain sen soitinnusta.
 
Nykyään sana transkriptio kuitenkin useimmiten tarkoittaa juuri edellämainittua biisin nuotintamista korvakuulolta.
 
Korjatkaa jos olen väärässä.
 
mklami
04.05.2003 16:35:08 (muokattu 04.05.2003 16:35:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ns. taidemusiikin parissa sana transkriptio on käsittääkseni perinteisesti tarkoittanut kappaleen uudelleen soitintamista, esim. pianobiisin muuttamista pianosäestykselliseksi viulubiisiksi tms. Transkriptiossa kappaletta sinänsä ei pyritä sovituksellisesti muuttamaan, vain sen soitinnusta.
 
Juuri näin. Itse olen kuullut transkriptio-termiä käytettävän vain tässä uudelleen sovittamisen merkityksessä. Tuo nuotintaminen viittaa perinteiseen melodiadiktaattiin (joka voi siis olla moniääninen, sisältäen myös soinnut).
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis ---- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. ---- Ei kannata yrittää perse edellä puuhun.
isojussi
04.05.2003 22:10:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ns. taidemusiikin parissa sana transkriptio on käsittääkseni perinteisesti tarkoittanut kappaleen uudelleen soitintamista, esim. pianobiisin muuttamista pianosäestykselliseksi viulubiisiksi tms. Transkriptiossa kappaletta sinänsä ei pyritä sovituksellisesti muuttamaan, vain sen soitinnusta.
 
Täähän on siis orkestrointia - transkriptoinnissa kirjoitetaan ylös, mitä joku/jotkut on/ovat soittaneet.
 
Osta mut - ma olen kaupan!
Jabbe
04.05.2003 22:13:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täähän on siis orkestrointia - transkriptoinnissa kirjoitetaan ylös, mitä joku/jotkut on/ovat soittaneet.
 
Näin siis ainakin pop/jazz -puolella. Mutta huomaa että Mklami ja kumppanit ovat "taidemusiikin" (eikö jazz muka ole taidetta?) asiantuntijoita... :)
 
http://www.muusikoiden.net
kyänäino
04.05.2003 22:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä jazz taidetta on. on vain hankala löytää järkevää termiä kattamaan koko klassisen musiikin kokonaisuus. siksipä sanoinkin "ns."
 
ihailtavaa tarkkuutta keskustelijoilta kuitenkin...
 
Jabbe
04.05.2003 22:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä jazz taidetta on. on vain hankala löytää järkevää termiä kattamaan koko klassisen musiikin kokonaisuus. siksipä sanoinkin "ns."
 
ihailtavaa tarkkuutta keskustelijoilta kuitenkin...

 
Musiikinopettajamme lupasi 20 euroa sille joka keksii hyvän nimityksen "taide-/klassiselle-/vakavalle musiikille". Hyviä ideoita? :)
 
http://www.muusikoiden.net
isojussi
05.05.2003 07:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin siis ainakin pop/jazz -puolella. Mutta huomaa että Mklami ja kumppanit ovat "taidemusiikin" (eikö jazz muka ole taidetta?) asiantuntijoita... :)
 
En mä ala kenekään asiantuntemusta arvioimaan, kun ei ole omassanikaan kehumista, mutta kyllä se orkestraatio on orkestraatio klassisellakin puolella - ja sieltähän tää termi on tullut.
 
Osta mut - ma olen kaupan!
Jabbe
05.05.2003 09:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä ala kenekään asiantuntemusta arvioimaan, kun ei ole omassanikaan kehumista, mutta kyllä se orkestraatio on orkestraatio klassisellakin puolella - ja sieltähän tää termi on tullut.
 
Ehkä minunkin pitäisi olla hiljaa. Oikeassa olet orkestraation suhteen toki. :)
 
http://www.muusikoiden.net
JPL
07.05.2003 10:34:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Juuri näin. Itse olen kuullut transkriptio-termiä käytettävän vain tässä uudelleen sovittamisen merkityksessä. Tuo nuotintaminen viittaa perinteiseen melodiadiktaattiin (joka voi siis olla moniääninen, sisältäen myös soinnut).

 
Aikalailla on moninaista tässäkin terminologia. Musiikkitieteen Transkriptio-kurssi kun tuli joskus lusittua niin käsitti kyllä pelkästään silkkaa yksiäänistä nuotintamista ilman sovittamista(nuo joiut muistaa kyllä ikuisesti). Opiston puolella toi menis tietty tohon melodiadiktaatin puolelle. Anyway, sekavaa on. Sovittamiseen kelpaa hauskasti lainasana arri ;-)
 
Bluelight, Funk&Fusion project
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «