Aihe: Metrisestä modulationista.. | 1 |
---|
|
Tulipa vaan mieleen, kun tossa tahtilaji-topicissa mainittiin tästä, joten ajattelin ottaa ihan irralleen.. Eikös se periaatteessa tapahdu silleen, jos esim. rumpalin näkökulmasta ajatellaan: Kuvitteellinen rumpalimme (kutsukaamme häntä vaikka "Jannuksi") soittaa esim. komppipeltiin neljäsosia tiettyyn tempoon. Tämän rytmin päälle "Jannumme" soittaa vaikkapa harvennettuja trioleita jalalla haitsuun saaden näin uuden temmon. Tämän jälkeen "Jannu" löysää komppipellistä rytmin ja näin jää Jannulle jäljelle haitsujalassa oleva tempo. Takasin alkuperäiseen pässee tekemällä päinvastoin. En nyt tiedä onko tuo kovin selvä esimerkki, mutta itsekkään en tätä ole juuri harrastanut, joten jos joku tietää tarkemmin, ollos hyvä ja valaise hieman.. "Lainatkaa joku naamaa, mulla repes perse.." -Trad. | |
Melodiasoittajien mielestä metrinen modulaatio tapahtuu silloin, kun melodiset asiat ja harmonian käsittely siirtyvät uuteen tempoon... ts. kun polyrytmiin aletaan reagoida itsenäisenä musiikillisena elementtinä. MrS | |
Melodiasoittajien mielestä metrinen modulaatio tapahtuu silloin, kun melodiset asiat ja harmonian käsittely siirtyvät uuteen tempoon... ts. kun polyrytmiin aletaan reagoida itsenäisenä musiikillisena elementtinä. MrS Mä jäin oikeasti miettimään, mitä sä sanoit. Eikö riitä siirtyminen uuteen tahtilajiin ilman tempon muutosta? My name is Baron - James Baron | |
Yritetään vielä kerran. Jos soitetaan vaikkapa 4/4, niin tempo muuttuu vaikkapa tuosta alkuperäisestä, trioleiden tempoon ja uusi tahtilaji voi olla mikä vain, mutta helpompi käsittää, jos pidetään 4/4. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara | |
Yritetään vielä kerran. Jos soitetaan vaikkapa 4/4, niin tempo muuttuu vaikkapa tuosta alkuperäisestä, trioleiden tempoon ja uusi tahtilaji voi olla mikä vain, mutta helpompi käsittää, jos pidetään 4/4. Mut sehän ei oo metristä modulaatiota jos poljento vaan muuttuu (esim 4/4 ---->12/8 ) Polyrytmisistä jutuista tais aloittajalla olla kysymyksiä.. Korjatkaa jos olen väärässä. Eli jos vaikka soitetaan neljään ja aletaan siihen päälle soittamaan pisteellisiä neljäsosia peräperään ja tehdään siitä uusi "tempo" (shuffle, esim..on aika yleinen rumpalien "läppä") hetkellisesti ja palataan taas takaisin ilman että alkuperäinen ykkönen mihinkään katoaa.Sehän on metristä modulaatiota, eikö? Gurut korjatkaa tosiaan jos puhun paskaa. Noi on ihan hyviä rytmiikkaharjoituksiakin soittimella kuin soittimella. Kokeilkaa vaikka klikin kanssa vetää. Perusjuttuja: esim trioleita neljän ryppäissä (aksentoidaan joka neljättä triolin iskua) tai sit toi pisteellinen ketju mistä jo mainitsin.. Sit myös voi polyrytmeillä ihan vaan vaikka 16-osilla.. Aksentoi niitä vaihtelevasti (7 ryhmissä, 5 ryhmissä, ihan miten vaan) Rytmipää kehittyy. My name is Baron, Fuzzy Baron | |
Mut sehän ei oo metristä modulaatiota jos poljento vaan muuttuu (esim 4/4 ---->12/8 ) Nyt et ihan käsittänyt, mitä yritin sanoa. Tekstisi oli oikeassa muuten. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara | Fuzzy Boner 05.01.2004 16:58:08 (muokattu 05.01.2004 16:59:11) | |
|
Nyt et ihan käsittänyt, mitä yritin sanoa. Tekstisi oli oikeassa muuten. joo.. sorry meni asiat sekasin EDIT: joo luin uudelleen sun tekstin. Nyt tajusin. Taisin olla väsyny:) My name is Baron, Fuzzy Baron | MrShaft 07.01.2004 15:51:41 (muokattu 07.01.2004 17:20:02) | |
|
Mä jäin oikeasti miettimään, mitä sä sanoit. Eikö riitä siirtyminen uuteen tahtilajiin ilman tempon muutosta? Olet oikeassa, toi tempon muutos, tai oikeastaan sen uudelleen tulkinta, on nimenomaan se juttu. EDIT: Siis pulssi tulkitaan uudelleen, alkuperäinen tempo pysynee enemmän tai vähemmän kohdallaan. Harmonia ja melodia vakiinnuttavat tempoa. Tästä syystä jos soitat enempiä aksentoimatta vaikkapa 4/4 tahdin täyteen trioli-kahdeksasosia (toiset väittävät että on oikeampaa sanoa kahdeksasosa-trioleita) soittaen kromaattista skaalaa et vakiinnuta sen enempää 4/4 kuin vaikkapa 3/4 tahtilajiakaan vaan vain kahdeksasosia ja ehkä neljäsosia. Sen sijaan jos toistat melodista sekvenssiä joka kestää vaikkapa kolmen neljäsosanuotin verran, alkaa kuulokuva (siis se melodinen ilmiö) vakiinnuttaa 3/4 tahtilajia, halusit tai et. Bottomline: Lyömäsoittajan näkökulmasta, jos polyrytmisyys kokoajan kuitenkin säilyy (siis kummankin tempon iskuja soitetaan), kyse on kai oikeastaan vain aksentoinnista. Painotetaanko uutta vai vanhaa tempoa. (Oman kokemukseni mukaan käytännöntilanteessa lähes kaikilla, ehkä nyt jotain Colaiutaa lukuunnottamatta, on yleensä hyvin helppo kuulla kumpaa tempoa rumpali pitää ensisijaisena.) Melodiasoittajan näkökulmasta myös melodiset ja harmoniset ilmiöt vaikuttavat siihen kumpi tempoista vaikuttaa ensisijaiselta. Toisaalta, mitäs tuosta. Tärkeintä että osaa sellaisia käyttää tai ainakin että sellaisten kanssa pärjää jos niitä joku sinun kanssasi soittaessaan päättää käyttää... MrS | |
Olet oikeassa, toi tempon muutos, tai oikeastaan sen uudelleen tulkinta, on nimenomaan se juttu. EDIT: Siis pulssi tulkitaan uudelleen, alkuperäinen tempo pysynee enemmän tai vähemmän kohdallaan. Harmonia ja melodia vakiinnuttavat tempoa. Tästä syystä jos soitat enempiä aksentoimatta vaikkapa 4/4 tahdin täyteen trioli-kahdeksasosia (toiset väittävät että on oikeampaa sanoa kahdeksasosa-trioleita) soittaen kromaattista skaalaa et vakiinnuta sen enempää 4/4 kuin vaikkapa 3/4 tahtilajiakaan vaan vain kahdeksasosia ja ehkä neljäsosia. Sen sijaan jos toistat melodista sekvenssiä joka kestää vaikkapa kolmen neljäsosanuotin verran, alkaa kuulokuva (siis se melodinen ilmiö) vakiinnuttaa 3/4 tahtilajia, halusit tai et. Bottomline: Lyömäsoittajan näkökulmasta, jos polyrytmisyys kokoajan kuitenkin säilyy (siis kummankin tempon iskuja soitetaan), kyse on kai oikeastaan vain aksentoinnista. Painotetaanko uutta vai vanhaa tempoa. (Oman kokemukseni mukaan käytännöntilanteessa lähes kaikilla, ehkä nyt jotain Colaiutaa lukuunnottamatta, on yleensä hyvin helppo kuulla kumpaa tempoa rumpali pitää ensisijaisena.) Melodiasoittajan näkökulmasta myös melodiset ja harmoniset ilmiöt vaikuttavat siihen kumpi tempoista vaikuttaa ensisijaiselta. Toisaalta, mitäs tuosta. Tärkeintä että osaa sellaisia käyttää tai ainakin että sellaisten kanssa pärjää jos niitä joku sinun kanssasi soittaessaan päättää käyttää... MrS Kiitos selvennyksestä. Luulen ymmärtäväni. Humppasoittajalle asialla on kuitenkin vain teoreettista mielenkiintoa, tanssijoilta menevät jalat sekaisin, jos yrittää soveltaa käytäntöön. My name is Baron - James Baron | |
- - tanssijoilta menevät jalat sekaisin, jos yrittää soveltaa käytäntöön. Ei nk. mene jalan alle... ;) MrS | |
Oli yhessä vanhassa hevirallissa semmonen hauska temmonmuutos että teema & säkeistö meni 8th triolia ja sitten kertsissä tempo nousi sillain että säkeistön 8th tripletti oli yhtä pitkä kun kertsin suora 8th. Eli siis:
__3__ __3__ __3__ __3__ 1 x x 2 x x 3 x x 4 x x __3__ __3__ __3 1 x 2 x 3 x 4 x
Onko tää nyt sitten metrinen modulaatio vai mikä? edit:selvennystä "Nobody tells a Man how to play." | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|