Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten lasketaan tahtilajissa 8/12?
1 2
8Ball
31.10.2003 14:31:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon laskee helposti neljänä triolina, mutta se ei kai kuitenkaan ole ihan sama asia, vai onko?
Eli miten tuo olisi järkevä laskea?
 
Fortune
31.10.2003 14:38:25 (muokattu 31.10.2003 14:38:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12-osanuotteja?
 
Ettei kyse olisi 12/8 -tahtilajista?
 
Tititi-tititi-tititi-tititi. Yykaakoo-yykaakoo-yykaakoo-yykaakoo.
 
Ei trioleita vaan ihan normaaleja kahdeksasosia kolmen nuotin ryhmissä.
 
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
8Ball
31.10.2003 14:52:37 (muokattu 31.10.2003 14:55:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, joo pikku kämmi. Eli 12/8 tahtilajista oli tosiaan kyse.
Edelleen tuo on jotenkin hämmentävä tahtilaji ymmärtää ;)
 
Eikö tuo ole aika vaikeaa jos pistää metronomin hakkaamaan vaikka neljäsosia? Ähh, tää menee jotenkin ymmärryksen yli enkä osaa edes selittää mitään tyhmä kun olen ;)
 
Fortune
31.10.2003 15:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eikö tuo ole aika vaikeaa jos pistää metronomin hakkaamaan vaikka neljäsosia? Ähh, tää menee jotenkin ymmärryksen yli enkä osaa edes selittää mitään tyhmä kun olen ;)

 
Toki metronomi pitää asettaa hakkaamaan kolmijakoisesti, eli tempo pitää olla sellainen, että isku tulee 3/4-nuotin välein.
 
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
lxi
31.10.2003 16:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi 12/8 tahti vastaa siis kahta tahtia 6/8-jaolla. Metronomin kanssa on varmaankin helpointa soittaa juuri trioleina, kolme iskua per metronomin lyönti, jolloin metronomin lyönti on siis kolme kahdeksasosaa pitkä. Tempoon soitettaessa on kuitenkin huomioitava minkämittaiselle aika-arvolle tempo on merkitty; yleensä se on neljäsosanuotille.
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
poppamies
01.11.2003 12:45:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettei kyse olisi 12/8 -tahtilajista?
 
Tititi-tititi-tititi-tititi. Yykaakoo-yykaakoo-yykaakoo-yykaakoo..

 
Periaatteessa olen täsmälleen samaa mieltä mutta selvyyden vuoksi laskisin tuon kaltaisen tahdin alle(ni) seuraavasti:
 
/Yy|kaa|koo - kaa|kaa|koo - koo|kaa|koo - nee|kaa|koo/
 
/Yy|kaa|koo - kaa|kaa|koo - koo|kaa|koo - nee|kaa|koo/
 
tämä on blyyssiä
 
"G-strings are for strippers"
Swan
01.11.2003 16:04:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksiköhän hyvin pitkälti kaikissa kappaleissa, joissa tahtilaji on 6/8, rytmi on valssin tavoin keinuva, mutta suurin osa niistä, joissa tahtilaji onkin 12/8, on bluesahtavaa ränttätänttäkomppia? Poikkeuksena jälkimmäisestä Panteran Walk, jossa rytmi on hevahtavaa ränttätänttäkomppia. :P
 
Ota rennosti, ja olet virtuoosi - niin minäkin!
poppamies
01.11.2003 19:01:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksiköhän hyvin pitkälti kaikissa kappaleissa, joissa tahtilaji on 6/8, rytmi on valssin tavoin keinuva, mutta suurin osa niistä, joissa tahtilaji onkin 12/8, on bluesahtavaa ränttätänttäkomppia? Poikkeuksena jälkimmäisestä Panteran Walk, jossa rytmi on hevahtavaa ränttätänttäkomppia. :P
 
No en minä tiedä mutta noilla murtoluvuilla saa kyllä ihmeellisen tehokkaasti määritelty svengin. Itseäni on usein kiehtonut tuon 4/4 ja 2/4 ero. Toinen vaikkapa raskasta heviä ja toinen kevyttä polkkaa... aksentteista kai siinä vain ja ainoastaan on kyse.
 
"G-strings are for strippers"
mklami
02.11.2003 12:14:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12/8 -tahtilaji voidaan kirjoittaa myös 4/4 -tahtilajiin, jolloin nuo kahdeksasosat kirjoitetaan trioleina. Periaatteessa ne ovat rytmisesti trioleja koko ajan, koska ovat kaikki saman kestoisia.
 
Toisaalta, jos ajattelee triolin ja muiden ns. epäjakojen musiikillista olemusta, nehän ovat aina normaali aika-arvoista poikkeavia suhteessa vallitsevaan tahtilajiin, joten periaatteessa 12/8 -tahtilajin kahdeksasosat eivät ole trioleja kyseisessä tahtilajissa, mutta esim. 4/4 -tahtilajissa ne ovat trioleja.
 
Selkeää, vai mitä? :)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
Vestu
02.11.2003 18:49:58 (muokattu 02.11.2003 18:50:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selkeää, vai mitä? :)
 
itse asiassa on.
 
Like father like scum
jannu
03.11.2003 01:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12/8 -tahtilaji voidaan kirjoittaa myös 4/4 -tahtilajiin, jolloin nuo kahdeksasosat kirjoitetaan trioleina. Periaatteessa ne ovat rytmisesti trioleja koko ajan, koska ovat kaikki saman kestoisia.
 
Toisaalta, jos ajattelee triolin ja muiden ns. epäjakojen musiikillista olemusta, nehän ovat aina normaali aika-arvoista poikkeavia suhteessa vallitsevaan tahtilajiin, joten periaatteessa 12/8 -tahtilajin kahdeksasosat eivät ole trioleja kyseisessä tahtilajissa, mutta esim. 4/4 -tahtilajissa ne ovat trioleja.
 
Selkeää, vai mitä? :)

 
Itseasiassa näin selitetynä minäkin vihdoin ymmärsin tuon jutun.
 
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
Keppi
03.11.2003 14:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

12/8 -tahtilaji voidaan kirjoittaa myös 4/4 -tahtilajiin, jolloin nuo kahdeksasosat kirjoitetaan trioleina. Periaatteessa ne ovat rytmisesti trioleja koko ajan, koska ovat kaikki saman kestoisia.
 
Eli jos minä soitan 8-osa trioleja ja muu bändi vetää 4/4 osaa, ni täytyy tyytyä käyttämään noita trioleja, mutt jos soitan yssikseni, ni on ihan sama käytänkö merkintää 12/8 vai 4/4 ja soittelen trioleita...ko/kö?
 
En harrasta juurikaan nuoteista soittoa, joten oon näistä asioista aika tietämätön...
 
"Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm
Rantsu
03.11.2003 15:07:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos minä soitan 8-osa trioleja ja muu bändi vetää 4/4 osaa, ni täytyy tyytyä käyttämään noita trioleja, mutt jos soitan yssikseni, ni on ihan sama käytänkö merkintää 12/8 vai 4/4 ja soittelen trioleita...ko/kö?
 
Just näin, koska jos sä soitat 12/8 ja muut 4/4, niin jo ekan tahdin jälkeen muu pändi on puoli tahtia susta edellä, jos neljäsosat on samassa tempossa... :)
 
jannu
04.11.2003 00:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuli vaan mieleen... Ettei vaan aloittaja mieti Toolin Schismia...?
 
Parempi kauna- kuin kaurapuuro...
hörhö
04.11.2003 23:14:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa 8/12 on ihan soitettava tahtilaji. En muista säveltäjien nimiä, mutta olen kuullut, että 1900-luvun modernisteilla oli tosiaan näitä kummia tahtijakoja. Sarjaa 5/7 jne.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
lxi
05.11.2003 00:00:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa 8/12 on ihan soitettava tahtilaji. En muista säveltäjien nimiä, mutta olen kuullut, että 1900-luvun modernisteilla oli tosiaan näitä kummia tahtijakoja. Sarjaa 5/7 jne.
 
Mitä erityistä erilaista 5/7-jako sitten tarjoaa 5/4- tai 5/8-jakoon verrattuna, paitsi "epästandardin" aika-arvon? Henry Cowell kai joskus aikanaan kehitteli omanlaisiaan nuotinpäitä kuvaamaan näitä uusia aika-arvoja. Kumma kyllä, eivät yleistyneet...
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
hörhö
05.11.2003 00:14:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä erityistä erilaista 5/7-jako sitten tarjoaa 5/4- tai 5/8-jakoon verrattuna, paitsi "epästandardin" aika-arvon? Henry Cowell kai joskus aikanaan kehitteli omanlaisiaan nuotinpäitä kuvaamaan näitä uusia aika-arvoja. Kumma kyllä, eivät yleistyneet...
 
No metrisiä modulaatioita yhdistettynä tahtilajinvaihdokseen on varmaan tullut harrastettua. Tuolla mainitsemallasi tyypillä oli myös jotain poikkeusjakoja poikkeusjaon sisällä juttuja. Kiva ois sellasia rytmidiktaatteja lukea.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
kilju
04.12.2003 15:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä konkreettista eroa on oikeastaan näillä: 3/4 12/8 ja 6/8, paitsi että 12/8 on pitempi.
 
"Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden." -F.Nietzsche
mklami
04.12.2003 16:58:22 (muokattu 04.12.2003 16:59:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä konkreettista eroa on oikeastaan näillä: 3/4 12/8 ja 6/8, paitsi että 12/8 on pitempi.
 
3/4 = tahdissa on yleensä kolme iskua (3 kpl 4-osanuotteja. Nopeassa tempossa saatetaan vain ensimmäistä iskua pitää iskullisena, laskien pelkästään yhteen)
 
12/8 = tahdissa on yleensä 4 iskua (3:n 8-osanuotin sarjoja). Toisaalta poikkeaviakin jakoja löytyy niin vakavan kuin kevyenkin musiikin puolelta vaikka millä mitalla.
 
6/8 = tahdissa on yleensä 2 iskua (3:n 8-osanuotin sarjoja)
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
baron
04.12.2003 22:13:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jossain samaa aihetta sivuavassa threadissä väitettiin, että jossain kokeilevassa musiikissa olisi käytetty "eksoottisia" jakajia tahtilajimerkinnöissä niinkuin tämän threadin aloituskirjoituksessa erheellisesti väitettiin.
 
Mä olen etsinyt internetin ja kaikissa löytämissäni tahtilajeissa jakaja (termi joka musiikintuntijasta on varmaan päin p:tä mutta se joka on / merkin alapuolella) on aina ollut kakkosen potenssi (1,2,4,8 etc) ja jaettava (se joka on ollut / merkin yläpuolella) voi olla mitä tahansa.
 
Voiko joku vahvistaa, että löytöni on ollut oikea vai onko joku joskus jossain käyttänyt 5/7 tahtilajia tai vastaavaa ( johon kylläkään mun mielikuvitukseni ei keksi mitään logiikkaa)
 
Nimimerkki "Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastata"
 
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «