Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä tämä ote on??
1
AER
07.10.2003 09:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bb^9-5
 
Mutta tuo ^, pitäis olla kolmio.
 
Kiitos!!
 
-Antti
 
We have NO ARMOR!!! http://www.noarmor.tk
Villa
07.10.2003 09:50:43 (muokattu 07.10.2003 09:56:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmio tarkoittaa maj-7-sointua (tai jos nyt oikein pilkkua viilataan niin duurikolmisointua). Eli sointu on Bbmaj9b5, toisin sanoen Bbmaj9#11. Tässä pari kitaraotetta sille:
 
E -x- tai -5-
B -1- -5-
G -2- -7-
D -2- -8-
A -1- -x-
E -x- -x-
 
Helpompaa on kuitenkin ehkä ottaa korvaava nelisointuote ja jättää esim. perusääni soittamatta jos se on mahdollista.. Eli esimerkiksi:
 
-x-
-5-
-5-
-7-
-5-
-x- (tai jos perusäänen haluaa niin -6-)
 
Tässä muutama vaihtoehto. Toivottavasti oli apua.
 
EDIT: En huomannut ensini, että kyse oli ysisoinnusta.
 
"La tristesse durera toujours." (V. van Gogh)
guitarmonkey
07.10.2003 19:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bbmaj9#11. Tässä pari kitaraotetta sille:
 
E -x- tai---5-
B -1--------5-
G -2--------7-
D -2--------8-
A -1--------x-
E -x------ -x-

 
Ensimmäisestä esimerkistä puuttuu duuriterssi. Toisesta puuttuu ysi.
 
Osaakos Villa (tai joku muu) sanoa että miten noita soitettavia ääniä aletaan tiputtaa soitettavasta soinnusta pois. Onko siihen olemassa jotain nyrkkisääntöä?
 
Ensimmäisenä tietysti karsitaan kaikki puhtaat oktaavit ja kvintit (pohjasävelestä lukien) pois. Lisäksi soittoteknisistä kysymyksistä johtuen esim. pianolla ja kitaralla jää soittamatta pohjasävel (edellisessä esimerkissä Bb) koska basso hoitaa sen puolen.
 
Entä tästä eteenpäin? Miten esittää esim. tuo aiempi sointu Bbmaj9#11 neliäänisesti (Bb-sävelen hoitaa basso). Onko siihen olemassa joku vakiovastaus vai määräytyykö se tilanteen (melodia, soinnut) mukaan?
 
"Kaikkihan me ollaan homoja" -Vesa-Matti Loiri
Villa
07.10.2003 20:17:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisestä esimerkistä puuttuu duuriterssi. Toisesta puuttuu ysi.
 
Kas, tein ensin tosiaan pelkät maj7-tolpat ja en huomannut tuota ysin puuttumista edes editoidessa. Pahoittelut.
 
Osaakos Villa (tai joku muu) sanoa että miten noita soitettavia ääniä aletaan tiputtaa soitettavasta soinnusta pois. Onko siihen olemassa jotain nyrkkisääntöä?
 
Ensimmäisenä tietysti karsitaan kaikki puhtaat oktaavit ja kvintit (pohjasävelestä lukien) pois. Lisäksi soittoteknisistä kysymyksistä johtuen esim. pianolla ja kitaralla jää soittamatta pohjasävel (edellisessä esimerkissä Bb) koska basso hoitaa sen puolen.

 
Kyllä se mielestäni menee juuri noin kuin sanoit. Maj9#11-soinnussa pitäisin mielelläni mukana ainakin maj7:n ja #11:n. Seuraavaksi tärkeimmät on sitten ysi ja duuriterssi, ja niistä melkein soittaisin duuriterssin mieluummin... Hyvän nelisointuotteen (kvarttisoinnun) saa kitaralla, jos korvaisi ysin 13:lla, eli soinnuksi tulisi Bbmaj7(13)#11 (tai Bbmaj13#11, riippuu keneltä kysyy). Eli esim. näin:
 
-3-
-3-
-2-
-2-
-x-
-x-
 
Entä tästä eteenpäin? Miten esittää esim. tuo aiempi sointu Bbmaj9#11 neliäänisesti (Bb-sävelen hoitaa basso). Onko siihen olemassa joku vakiovastaus vai määräytyykö se tilanteen (melodia, soinnut) mukaan?
 
Teoreettisesti tässä ei kai ole ongelmaa, sillä äänenkuljetukseen valitaan duuriterssi, #11, maj7 ja 9. Kitaralla tulee vaan pikkaisen pöljiä otteita tuolla kombolla, joten jos ysi ei ole ihan olennainen juttu soinnussa, soitan ainakin itse soinnun pelkkänä maj7#11-sointuna. Tritonussoundi on kuitenkin paljon vahvempi kuin ysin tuoma väri.
 
"La tristesse durera toujours." (V. van Gogh)
Supernaut
08.10.2003 19:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolmio tarkoittaa maj-7-sointua (tai jos nyt oikein pilkkua viilataan niin duurikolmisointua). Eli sointu on Bbmaj9b5, toisin sanoen Bbmaj9#11.
 
Mun käsittäkseni sointumerkissä b5 ja #11 eivät ole sama asia. Bbmaj9#11-sointuun kuuluu (teoriassa) puhdas kvintti, ja Bbmaj9b5-soinnussa kvintti on alennettu.
 
Funk you!
lxi
08.10.2003 19:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsittäkseni sointumerkissä b5 ja #11 eivät ole sama asia. Bbmaj9#11-sointuun kuuluu (teoriassa) puhdas kvintti, ja Bbmaj9b5-soinnussa kvintti on alennettu.
 
Näin minunkin käsittääkseni.
 
Tässä tapauksessa tosin ero on triviaali, sillä puhdas kvintti jätetään näin laajassa soinnussa joka tapauksessa ensimmäisenä pois.
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Villa
08.10.2003 21:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin minunkin käsittääkseni.
 
Tässä tapauksessa tosin ero on triviaali, sillä puhdas kvintti jätetään näin laajassa soinnussa joka tapauksessa ensimmäisenä pois.

 
Oikeassa olette, tuossa vähän oioin ehkä tarpeettomasti polkuja, kun kysymys koski kitaraotteita. Usein maj7b5-soinnut ovat oikeasti kuitenkin maj7#11-sointuja (lyydinen tolppa) joten maj7b5 merkintä voi olla "väärä" tai se on laitettu siihen nimenomaan merkitsemään puhtaan kvintin puuttumista.
 
"La tristesse durera toujours." (V. van Gogh)
mikerocky
16.10.2003 05:20:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bb^9-5
 
Mutta tuo ^, pitäis olla kolmio.
 
Kiitos!!
 
-Antti

 
Guitar pro on oiva apuväline, kun haluaa tietää mikä sointu on kyseessä, kun vaan lätkäset sormet otelaudalle. Ja tietysti toisinpäin.Jos näet jonkin sointumerkinnän, niin voit sitte kattoo miten se otetaan.
 
lxi
18.10.2003 19:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar pro on oiva apuväline, kun haluaa tietää mikä sointu on kyseessä, kun vaan lätkäset sormet otelaudalle.
 
On se periaatteessa, mutta vähänkään laajemman soinnun tai erikoisen käännöksen kohdalla se alkaa herkästi arpomaan, koska eihän koneparka voi tietää mikä on perusääni. Eli Asus4 saattaa olla koneen mielestä Dsus2 tai Gm6 voi olla Em7(b5).
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
ilmari
23.10.2003 16:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisestä esimerkistä puuttuu duuriterssi. Toisesta puuttuu ysi.
 
Osaakos Villa (tai joku muu) sanoa että miten noita soitettavia ääniä aletaan tiputtaa soitettavasta soinnusta pois. Onko siihen olemassa jotain nyrkkisääntöä?
 
Ensimmäisenä tietysti karsitaan kaikki puhtaat oktaavit ja kvintit (pohjasävelestä lukien) pois. Lisäksi soittoteknisistä kysymyksistä johtuen esim. pianolla ja kitaralla jää soittamatta pohjasävel (edellisessä esimerkissä Bb) koska basso hoitaa sen puolen.
 
no jos esim piano soittaa jotain melodiaa, jossa on vaikka terssi voi sen jättää surutta pois, koska vaikka se ei ole indefiniittisävel tulee soinnun laatu ilmi yleensä melodiasta. tai sitten basso tai joku muu soitin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «