Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten sävelletään
1
Musahullu
13.08.2003 22:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tota mä oon ihan luuseri täs säveltämises, et onks mitään netti sivuja mis neuvottais tätä säveltämistä tai ees jotain siihen liittyvää Antakaa vinkkejä!
 
mklami
14.08.2003 14:44:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo tota mä oon ihan luuseri täs säveltämises, et onks mitään netti sivuja mis neuvottais tätä säveltämistä tai ees jotain siihen liittyvää Antakaa vinkkejä!
 
Tajuttoman laaja aihe mutta selvitäppä ensin vähän että minkä tyylistä musiikkia noin suurinpiirtein haluaisit alkaa säveltää?
 
Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis --- Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen. --- Ei pidä yrittää perse edellä puuhun.
jogo3000
15.08.2003 09:35:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhden virkkeen ohje:
 
Rupeat vaan tekemään päätöksiä sen mukaan, minkälaista musiikkia haluaisit kuulla.
 
I'm a whiskey rock'n'roller.
kimurantti1
15.08.2003 20:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otat kitaran (tai mitä nyt soitatkaan) käteen ja alat soitella aivan satunnaisesti jotain. Jossain vaiheessa keksit hyvän riffin tms. josta sinulle tulee mieleen "tämähän voisi olla vaikka jonkun biisin säkeistö". Jossain vaiheessa kun ispiraatiota on tarpeeksi, huomaat että sinulla onkin jo muutama hyvä riffi, ja jos on hyviä riffejä on 100% mahdollisuudet tehdä hyvä kappale.
Kuuntele musiikkia...paljon...erilaista...kaikki ottavat vaikutteita jostakin, aivan kaikki.
Ja toinen asia vielä...IMPROVISOI ! ! !
 
11
16.08.2003 16:57:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoja:
 
-The Songwriter's Workshop: Melody
(Jimmy Kachulis)
 
-Tunesmith: Inside the Art of Songwriting
(Jimmy Webb)
 
-How to Write Songs on Guitar: A Guitar-Playing and Songwriting Course
(Rikky Rooksby)
 
-Melody in Songwriting: Tools and Techniques for Writing Hit Songs (Jack Perricone)
 
-Writing Music for Hit Songs: Including New Songs from the '90s (Jai Josefs)
 
Toveri
18.08.2003 19:15:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Writing Music for Hit Songs: Including New Songs from the '90s (Jai Josefs)
 
Hoho.
 
Oon vaarallinen. Janoatko mua?
jomppa82
21.08.2003 12:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoja:
 
-The Songwriter's Workshop: Melody
(Jimmy Kachulis)
 
-Tunesmith: Inside the Art of Songwriting
(Jimmy Webb)
 
-How to Write Songs on Guitar: A Guitar-Playing and Songwriting Course
(Rikky Rooksby)
 
-Melody in Songwriting: Tools and Techniques for Writing Hit Songs (Jack Perricone)
 
-Writing Music for Hit Songs: Including New Songs from the '90s (Jai Josefs)

 
Oletko lueskellut noita miten paljon? Millaisia opuksia ovat ja mihin lähinnä soveltuvat? Mitä voisit suositella? Kaikkien ostaminen ja lukeminen olisi vähän kallis ja raskas juttu. ;)
 
Osassa puhutaan hittien rakentelusta, mutta onko niistä muuhun? Toki on helpompaa lähteä progeilemaan kun on ensin kartta niistä kliseistä.
 
Live fast, die die!
Härski
23.08.2003 23:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soituja sointujen perään.
 
MattiAuer
24.08.2003 14:41:41 (muokattu 24.08.2003 14:44:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soituja sointujen perään.
 
Todella.
 
Soita riffi, soita toinen. Tai sointukulku. Sitten vaikka hyräilet siihen päälle melodian, jota sitäkin voit sitten soitella ja muotoilla. Hahaa - musiikkia!
 
Koskaan en ole sävellysopasta lukenut, enkä lue. Tosin tämä kyllä kuuluu tuloksissakin.
 
Silti luen mieluummin Chomskya.
 
"Koskaanhan ei voi omistaa liikaa kitarakamaa" -M
Wolfgang
19.11.2003 15:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä tahtoisi kuulostaa tyhmältä, mutta mitä eroa sointukululla ja riffillä oikeastaan on?
 
kilju
21.11.2003 11:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntele musiikkia...paljon...erilaista...kaikki ottavat vaikutteita jostakin, aivan kaikki.
 
Nimenomaan kannattaa kuunnella paljon erilaista eikä juuttua muutamaan bändiin tai yhteen genreen, muuten tulee negatiivisia vaikutteita. Itse toissa viikolla Gustav Mahlerin 2.sinfoniaa ja heti sen jälkeen syntyi kunnon heviriffi. Oikeastaa on parempi ettei kuuntele musiikkia pitkään aikaan ennen kuin alkaa säveltämään, itselläni käy monesti niin että vastakuunneltu musiikki häiritsee säveltämistä.
 
"Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden." -F.Nietzsche
kimurantti1
23.11.2003 22:16:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimenomaan kannattaa kuunnella paljon erilaista eikä juuttua muutamaan bändiin tai yhteen genreen, muuten tulee negatiivisia vaikutteita. Itse toissa viikolla Gustav Mahlerin 2.sinfoniaa ja heti sen jälkeen syntyi kunnon heviriffi. Oikeastaa on parempi ettei kuuntele musiikkia pitkään aikaan ennen kuin alkaa säveltämään, itselläni käy monesti niin että vastakuunneltu musiikki häiritsee säveltämistä.
 
Sama juttu minulla. Joskus tulee alitajunnasta joku riffi tai licki edelliseltä CD:ltä jota olen kuunnellut, jos heti sen jälkeen rupeaa säveltämään. Sitten kun huomaan sen, niin se on sille riffille bye bye..
 
kingdom
24.11.2003 01:12:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokainen ihminen varmaan säveltää omalla tavallaan. Itse alan soittamaan pianoa ja kitaraa yritän keksiä hyviä juttuja. Kun on keksinyt hyvän riffin niin lopetan ja yritän miettiä jatkoa.
 
Nyt on hyvä bändi löydetty! The Found! Progressiivista rockia maailman navalta, Kuopiosta!
anttipi
01.12.2003 00:49:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun on keksinyt hyvän riffin niin lopetan ja yritän miettiä jatkoa.
 
Mielenkiintoista, tuossa vaiheessa minä nimittäin yritän kitaralla soittaessani nimenomaan _jatkaa_ ja katsoa minkä soinnun seuraavaksi "intuitiivisesti" nappaan ja minkälaista laulumelodiaa reaaliaikaisesti pukkaan. Jos lopetan kesken, pelkään menettäväni tuon "älyä edeltävän" tason melodioiden ja sointukulkujen luomisessa ja päätyväni jotenkin liian tavanomaisiin ratkaisuihin. Varsinaisen ajattelutyön aloitan yleensä vasta sitten, kun biisin osat ovat kutakuinkin selvillä ja pitää miettiä rakennetta ja sovitusta. Joskus toki menen lukkoon ja silloin ei auta muu kuin kelata juttua päässään.
 
Paskaskitta
01.12.2003 14:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä tahtoisi kuulostaa tyhmältä, mutta mitä eroa sointukululla ja riffillä oikeastaan on?
 
Sointukulku on vaikka F, A, C ja E niinkun sointuina ja riffi on joku semmonen missä mennään nuoteilla ja siinä on niinku... Eiku... Äh... Mennään niinq jonku skaalan mukaan jossain eri järjestyksessä vaan, mikä kuulostaa hyvältä... Niinkun joku lyhyt soolo... Joo se se vois olla. Lyhyt soolo, jota sitten toistetaan, tai ei toisteta. Tuliks mielikuva yhtään selkeemmäks?
 
" Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain
lxi
01.12.2003 15:46:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä tahtoisi kuulostaa tyhmältä, mutta mitä eroa sointukululla ja riffillä oikeastaan on?
 
Sointukulku on nimensä mukaisesti sointuja peräkkäin, biisin pohjalla oleva harmoninen rakenne.
 
Riffi on mikä tahansa jollain instrumentilla toistuva musiikillinen motiivi, musiikinpätkä.
 
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «