Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitara, koskettimet, tietokone ja musiikin tekeminen
1
1978
29.03.2024 14:11:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve,
 
Nuorempana soittelin sähkökitaraa ja koskettimia.
 
Pitkän tauon jälkeen aloittelin taas soittelemaan ja nyt kiinnostaisi musiikin tekeminen kombinaatiolla tietokone, koskettimet ja sähkökitara.
 
Tarkoituksena on siis että hommaisin tietokoneen, ohjelmat ja tarvittavat varusteet.
 
Minkälaisia järjestelmiä teillä on, joilla teette musiikkia ja mitä laitteita ja ohjelmia suosittelisitte tähän tarkoitukseen?
 
Vesa423
29.03.2024 15:36:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1978:
Pitkän tauon jälkeen aloittelin taas soittelemaan ja nyt kiinnostaisi musiikin tekeminen kombinaatiolla tietokone, koskettimet ja sähkökitara.
 
Tarkoituksena on siis että hommaisin tietokoneen, ohjelmat ja tarvittavat varusteet.
 
Minkälaisia järjestelmiä teillä on, joilla teette musiikkia ja mitä laitteita ja ohjelmia suosittelisitte tähän tarkoitukseen?

 
Suosittelen! Mukavaa touhua.
 
Tähän tarvitset DAW ohjelmiston jolla pystyy äänittelemään sekä audiota että midiä, pyörittämään erilaisia plugareita, miksailemaan yms. Itselläni on Cubase joka on ihan ok kun on tottunut käyttämään. Ilmeisesti Reaper voisi olla harrastuskäyttöön edullisempi ja kuulopuheiden mukaan ihan ok myös, ei omaa kokemusta.
 
Kiipparissa hyvä olla midi output niin saa plugareista lähes rajattoman soundipaletin käyttöön. Omassa Yamahassani on ihan hyvät pianosoundit, joita tulee välillä ääniteltyä analogisestikin, mutta urku, syna yms juttuihin midipuolelta löytyy soundeja joka lähtöön jo Cubasen omista kirjastoista. Midin saa Windows-läppäriin USB-portin kautta pelkällä piuhalla.
 
Kitarasignaalin äänittämiseen tarvitse audio interfacen. Mulla kotona Focusriten 2-kanavainen, lähinnä kitaroiden äänitykseen. Treeniksellä 8 kanavainen, jolla onnistuu tarvittaessa useampikanavaiset bändipuolen liveäänityksetkin.
 
Monet soittaa sähkökitaraa pelkällä audio interfacella ja kitaravahvistinplugareilla. Ainakin Cubasessa on jotain omiakin (VST AmpRack, Amp simulator) ja muilta toimijoilta löytyy vaikka mitä. Itse olen tykännyt tehdä soundin Atomic Amplifiressa ja äänittää analogisen äänisignaalin audio interfacen kautta. Makuasia, lähinnä käytettävyyteen liittyvä. Kolmas vaihtoehto tietty oikea kitaravahvistin, josta mikillä ääni audio interfaceen. Hyvä lopputulos voi vaatia vähän enemmän paneutumista kuin plugareilla tai mallintavilla valmista äänityskelpoista signaalia tuottavilla laitteilla.
 
Kannattaa muuten tutustua myös DAW-ohjelmistojen rumpuohjelmiin. Cubasessa Groove Agent, muissa softissa vastaavia. Etenkin oikeasta soitosta taltioiduista rumpuluupeista saa kasattua ainakin demoilukäyttöön ihan toimivia taustoja omien biisien pohjaksi.
 
Decadetroll
05.04.2024 18:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1978: Terve,
 
Nuorempana soittelin sähkökitaraa ja koskettimia.
 
Pitkän tauon jälkeen aloittelin taas soittelemaan ja nyt kiinnostaisi musiikin tekeminen kombinaatiolla tietokone, koskettimet ja sähkökitara.
 
Tarkoituksena on siis että hommaisin tietokoneen, ohjelmat ja tarvittavat varusteet.
 
Minkälaisia järjestelmiä teillä on, joilla teette musiikkia ja mitä laitteita ja ohjelmia suosittelisitte tähän tarkoitukseen?

 
Morjens.
 
Itse äänittelen demojuttujani ja taustoja covereihin tässä kotioloissa, käytössä win11 tietokone (Ryzen 8 ytiminen prossu, 32 gigaa muistia), johon laittanut sitten kiinni behringerin U-Phoria UMC4040HD audiointerfacen, jossa 4 instrumentti/mikkisisääntuloa. Siinä sitten kiinni behkun studiomonitorit ja AKG:n studiokuulokkeet. DAW on Reaper, jonka olen todennut erittäin toimivaksi ja hyväksi käyttää tässä vuosien varrella, enkä ole kaivannut mitään sen tilalle missään välissä. Plugareiden saundipankkeja ja efektejä säätelen lennosta behringerin FCB1010 lankulla.
 
Tuohon audiointerfaceen sitten lykkään kiinni kitaraa, bassoa ja laulukampetta tarpeen mukaan. Kiippareina toimii Novationin Launchkey 61, jonka laitan koneeseen kiinni usb-kaapelilla.
 
Reaperissa sitten kaikki soittimet toimii plugareilla tietenkin. Kitaraa ja bassottelua varten on Neural DSP:n Petrucci-plugari (bassoplugari tulee jossain vaiheessa, mutta tälläkin pärjännyt tähän mennessä kun vähän jaksaa säätää), Ampedilta block letter, roots ja stevie t, sekä Igniteltä emissary, ir loaderina Igniten NadIr.
 
Kiippareille sitten käytössä AIRin Hybrid, Loom V2 ja the Riser ja Elektronic sound labin Atmos 2 pianokäyttöön.
 
Rummut pyörittelen jonkun ilmaisen softan kautta, oisko ollu Steven Slaten SSD ehkä?
 
Eli sellanen pieni ja kompakti kotiäänittelypaketti, jota aina välillä olis tarkotus päivitellä sitten eteenpäin, sekä softien, että hardiksen puolelta.
 
Otustelija
08.04.2024 06:20:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa!
 
Kotona tulee yksin tehtyä kaikkea mahdollista.Konemusasta heviin ja sinfoniaorkesteraatioon sekä kaikkea siltä väliltä. Rahaa tähän touhuun saa upotettua niin paljon kuin tahtoo, eli järki mukana.
 
Koneena i7 13700K + 32gb DDR5 ja muutamia SSD levyjä. Kurkin 34" 3440x1440 näytöltä, audio interfacena MOTU M4 ja kaiuttimina Yamaha HS7. Kiipparin virkaa hoitaa Arturia Keylab 49 MK II.
 
Tärkeimmät softat musiikin tekoon on Guitar Pro 8 (rokkijuttuihin), Dorico 5 kaikkeen muuhun ja sitten nauhoitteluun Studio One 6.
 
Plugareista tulee kaikki soundit. Kitaralle löytyy Amplitube 5, Overloud TH-U, Nembrini Audio, Mercuriall, Softube Amp Room. Syntikoita lähinnä Arturia V Collection X.
 
Orkestraatioon EastWest Hollywood Orchestra.
 
Muuten läjä plugareita joka lähtöön. Eniten käytössä Eventide sekä IK Multimedian T-Racks moduulit, Arturia FX collection ym.
 
Muuten kaikki ok mutta muisti pitäisi koneessa tuplata. Herkästi Doricossa muistin käyttö hyppää sinne 31gb tietämille kun Hollywood Orchestra on käytössä. 64gb olisi sopiva määrä niin olisi pelivaraa heittää projektiin muutakin mukaan enemmän.
 
pappasfin
08.04.2024 11:59:33 (muokattu 08.04.2024 12:03:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1978: Terve,
 
Nuorempana soittelin sähkökitaraa ja koskettimia.
 
Pitkän tauon jälkeen aloittelin taas soittelemaan ja nyt kiinnostaisi musiikin tekeminen kombinaatiolla tietokone, koskettimet ja sähkökitara.
 
Tarkoituksena on siis että hommaisin tietokoneen, ohjelmat ja tarvittavat varusteet.
 
Minkälaisia järjestelmiä teillä on, joilla teette musiikkia ja mitä laitteita ja ohjelmia suosittelisitte tähän tarkoitukseen?

 
Profiilissa kuva järjestelmästäni https://muusikoiden.net/dyn/users/181071.jpg
 
Tietsika ja sen äänikortti, johon kytketty monitorit ja kuulokkeet ja sitten noihin kytketty Axe 3 ja Katana kitaravehkeet sekä Pa4X koskettimet, lisäksi on muutamat mikit ja parit expression pedaalit sekä tietysti kitarat ja 2x12 kitarakaappi. Ja halpa power amp, jotta Axe:n saa kiinni kitarakaappiin.
 
Musanteko-ohjelmina mm. Studio One 6, FL Studio 21, Cakewalk by Bandlab. Axe:lle ja Katanalle on omat ohjelmat soundien ja asetusten väsäämiseen. Softapuolessa mm. Omnisphere ja jotain EastWest voice softia ja muita virtuaalisyntikoita etc. ja on vuosia vanha BandLab softa myös.
 
Äänen ja kuvan tallennukseen nuo softat ja myös OBS (ilmainen) ja Logitech Capture jos haluaa soittovideota tehdä.
 
Ehkä tästä sepustuksesta sai jotain selvääkin ;D
 
PappaSFin
Sabbathologist
24.04.2024 03:38:28 (muokattu 24.04.2024 03:43:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia järjestelmiä teillä on, joilla teette musiikkia?
 
Itse käytän läppäriä ja Audacityä äänittämiseen. Minulla ei ole halua, tarvetta eikä kykyä opiskella insinööriksi oppiakseni käyttämään esim. Reaperia. Sitä paitsi olen nostalgikko; olen äänittänyt Audacityllä jo kaksikymmentä vuotta ja aion äänittää vielä seuraavatkin kaksikymmentä vuotta ja vielä sen jälkeenkin kolmannen kaksikymmentä vuotta.
 
Koskettimien hankkimista olen harkinnut, mutta mulla siinä ongelmiksi muodostuvat: a) Koskettimet maksaa liikaa (siis kunnolliset) b) En osaa soittaa kiippareita ja tuskin koskaan opinkaan kun olen jo liian vanha, olis pitänyt aloittaa nuorempana ja c) On niin ahasta, ei ole Lebensraumia ylimääräiselle romulle.
 
Eli ihan sähkökitaraa vaan Audacityllä äänittelen alkuaikojen Apocalypticameiningillä (ei rumpuja). Yhteen aikaan kyllä harkitsin hankkivani sähkörummut. Rumpuja osaan soittaa joten kuten, mitään konerumpuja en osaa ohjelmoida. Vaan nykyään olenkin sitä mieltä, että rummut pilaa musiikin, samoin basso; ne voisivat viedä huomion pois briljanttisesta kitaransoitostani. Eli kitara ja vain ja ainoastaan kitara. Ja nimen omaan sähkökitara syystä notta ei naapurit häiriydy. Kuulokkeilla kun pistelee soitellen ''suoraan pöytään'' (kuten ammattilaiset sanovat), niin hyvättty tulee.
 
Mitä laitteita ja ohjelmia suosittelisitte tähän tarkoitukseen?
 
En suosittele mitään. Kerroin vain minkälaiset systeemit itselläni on. Olen totaalisen jäävi suosittelemaan yhtään mitään kenellekään.
 
korvaoo
29.04.2024 07:40:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kohtuullinen ja hiljainen tietokone on kaiken sydän, ei tarvita kovin isosti mitään tehoja mutta isohko kovalevy on ainakin aktiiviselle äänittelijälle suositeltava ja hiljaisuus on lähes ehdoton, joten siihen meteliin kannattaa kiinnittää huomiota, myös kuormituksen alla. Jos tarve on paikallaanolevaan studioon pelkästään niin vesijäähdytyksellä saanee hyvinkin siedettävää hälyääntä. Kannettavien kohdalla tää onkin sitten vähän jo hankalampaa.
Mulla itellä on itse kasattu pöytäkone, ei ihan uusinta uutta eikä tehokkainta palaa, mutta koska käytän myös mm. kevyeen pelailuun tätä niin ei ihan pelkästään räätälöity musan tekemiseen.
 
USB- interface sitten vähän tarpeiden mukaan, mitä enempi iskee rahaa kiinni, sen enemmän ja parempaa saa, Näin yleisesti ottaen. Jos nauhottelee lähinnä yksin niin pari XLR plugi combo inputtia riittää kohtuullisen pitkälle, outputteja minimissään kuulokkeet ja mielellään kaiuttimille joku stereopari.
Jos pelkästään esim. kitaraa nauhottelee niin nykyiset multiefektit toimii hyvinkin usein usb interfacena eli saa suoraan koneeseen kiinni.
 
Softaksi se jonka omaksuu helpolla, noita riittää muutamia isoja ja hitosti tuntemattomia. Suurinta osaa pääsee testaamaan tovin ilmaiseksi.
Softana itellä on Acustica Mixcraft jota ainakin ennenaikaan pääsi testaamaan ilmaiseksi, en tiedä nykytilanteesta. Itseä tuossa Mixcraftissa viehättää lähinnä se että se oli aikanaan helppo ja hyvä ja tuli ostettua lisenssi niin päivitys on kohtuullisen halpaa ollut.
 
kaikki paitsi on turhaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «