Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: SELKÄKIPU ISTUALTAAN SOITTAEN..vinkkejä tai kokemuksia?
1
Lashe
20.10.2023 15:23:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ostin Ltd ec:n ja selkää alkaa särkeä alle puolen tunnin sovittelun. Istualtaan siis. Aiemmin on käytössä ollut Jackson dinky ja vieläkin Schecter C-6 pro. Anyway selkää alkaa särkeä myös joskus esterillä, mutta sillä on onnistuu soittaa päivän tarpeet pakettiin. Samoin Jacksonilla. Onko muilla kokemuksia tällaisesta ja mahdollisesti vinkkejä? Kyseessä paino, muoto vai molemmat. Tai kenties soittoasento..Seisaaltaan soittaen on pois suljettu vaihtoehto. Ei huvittaisi hyvää kitaraa yhden kilon takia myydä pois.
 
Arkka
20.10.2023 16:52:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla selkä kipuili aikanaan huonolla tuolilla soittamisen takia. Oli treenipaikalla sellanen pyöreähkö muovituoliklassikko. Työnsi varmaan lantion jotenkin vinoon. Jumppasin kevyttä maastavetoa, niin kipuilu loppui.
 
Mut juu, veikkaan muotoa syyksi. Mulla on myös vähän samanhenkinen Schecter ja oli EC ja kyllä niissä ainakin olkapää menee eri asentoon. Liittyiskö siihen jotenkin? Mitä jos vaihdat toisen jalan päälle välillä? Tätä teen itse olkapääkipujen takia.
 
Jester44
21.10.2023 01:29:55 (muokattu 21.10.2023 01:30:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voikohan Explorer / Kelly tyylinen muoto auttaa?
Käsi lepää kenties helpommin rungon päällä, ei tarvitse ehkä kannatella kättä itse niin paljon vaan kitara tukee enemmän kuin niissä ihan perusmuodoissa.
 
mpekkanen
21.10.2023 01:54:57 (muokattu 21.10.2023 01:55:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun vinkki olisi Flying V. Se on istualtaan todella hyvä soittaa kun se sakara on jalkojen välissä(ei sitä istualtaan voi oikein muutoin soittaakkaan) .
Siinä kädet on aika rennossa soittoasennossa, mutta makuja on tietysti monenlaisia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla joskus jos ei V malliset kitarat ole entuudestaan tuttuja.
Minusta paljon ergonomisempia soittaa kuin esim Explorer tai Strat tyyliset kitarat.
 
Krice
21.10.2023 20:41:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Voikohan Explorer / Kelly tyylinen muoto auttaa?
Käsi lepää kenties helpommin rungon päällä, ei tarvitse ehkä kannatella kättä itse niin paljon vaan kitara tukee enemmän kuin niissä ihan perusmuodoissa.

 
Explorerissa mielestäni kädelle on vähemmän tukea kuin vaikka stratossa, koska rungon siinä osassa jossa kyynärvarsi yleensä lepää ei ole puuta, siis siinä on ilmaa. Eiköhän tässäkin ole kyse ihan soittoasennosta eli selän pitäisi olla suorassa kun soittaa, ei kiertyneenä mihinkään suuntaan. Selän asentoa pitää pohtia, koska väärässä asennossa on helppo soittaa huomaamattaan. Toinen puoli on sitten, että kuinka paljon henkilö soittaa päivässä, jos tuntikausia niin ei välttämättä hyväkään asento pelasta selkäkivuilta. Soittamisestakin pitäisi ottaa välillä taukoa ja antaa kehon palautua.
 
JMKM
22.10.2023 08:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Jep. Istuminen nyt ei muutenkaan ole pidemmän päälle se sitä ihanteellisinta ihmisruodolle. Sitten vielä jossain tietyssä asennossa pidempään jäpittäessä saattaa joillekkin selän lihaksille tulla staattista pitoa yli sietokyvyn, lihas väsyy ja sitä myötä alkaa itse tukirangan asento pettämään. Oikean ergonomian lisäksi korvan taakse myös lihaskunto ja lihashuolto.
 
Henkilökohtoisesti tykkään soittaa seisovilteen, voi samalla käyskennelläki jos siltä tuntuu. Istuvilteen soittaessa ensisijaisesti ns. klassinen asento, oli sitten Les Paul, lento-V tai Strato. Esimerkkinä, näin 168cm kokoisena huomannut että kitara oikealla reidellä oikeaan käsivarteen tulee herkästi epäedullisen äärimmäisiä kulmia ja sitten alkaa jo osin tiedostamatta kallistaa lantiotaki sieltä oikealta että saisi selkään pituutta. Les Paulilla (ja vastaavaa kokoa olevilla) ei ihan niin paljoa, mutta silläkin se parempi asento pidemmän päälle on klassinen, vaatii vaan vasemman jalan alle sopivan tuen.
 
Jester44
23.10.2023 01:46:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Explorerissa mielestäni kädelle on vähemmän tukea kuin vaikka stratossa, koska rungon siinä osassa jossa kyynärvarsi yleensä lepää ei ole puuta, siis siinä on ilmaa.
 
Erilaiset soittotyylit kai, minusta stratotyylinen runko on hankala verrattuna Explo tyyliseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «