Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Exän kanssa meni homma karille. "Sitä oikeaa" plektraa etsimässä
1 2 3
rakula
06.04.2023 09:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: No mutta kun mä soitan funkkia! Ja joskus kyllä heviäkin, mut harvemmin. Joka tapauksessa nykyään ei kyllä alle 1.5mm plektraa saa mun käteen. Ymmärrän kyllä että äkkiseltään voi olla ohuemmalla helpompi soittaa funkharjausta, mutta samalla tavalla se menee paksummallakin, jolloin olennaiseksi tulee juurikin: se kuinka kovaa sitä plektraa puristaa.
 
Jep, siinä napsuvassa saundissa on vaan sitä jotain ohuemmilla plektroilla. Käsi rentona menee helposti funkit paksummallakin plekulla.
 
Sun skittas maalin alta paljastui todella hieno puupinta
milgromsegal
06.04.2023 23:19:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur:
 
Ehdotuksia? Mitä vaan. Ainahan voi koittaa, ei sen ihan just Jazz3-kärki tarvi olla.
 
Kuitenkin, Ultex Sharp taas oli liian pyöreä (nimestään huolimatta se on pyöreämpikärkinen kuin Tortex Sharp, ja myös pyöreämpi kuin Jazz3). Vaikka tukipinta olikin ultexissa hyvä.

 
En tiedä mitä ultex sharpeja olet kokeillut, mutta oma historia kanssa joku vuosikymmen jazz III XL ja aika samoista syistä vaihdoin sharpeihin. Niiden kanssa huomasin sen, että kaikki ne paksummat (tyyliin 1.4mm+) on liian jöötejä ja tatsi on aika kökkö (testasin 1.4mm ja 2.0 mm, ja oli ihan liian muhkuja). Noiden kanssa paras tuntuma on mun mielestä noilla 0.90 mm paksuilla. Ultex on sen verran jäykkää että sen joustavuus (joustamattomuus?) on aika samoissa kun 1.4 jazz III:n, mutta ohuuden ansiosta saa helposti sellaista Gilbert-suhinaa soundiin. Tortex sharpeilla taas en pysty soittamaan nimenomaan ton ihan megaterävän kärjen takia, mun mielestä huonon tuntuinen soittaa. Viime aikoina on tullut myös tortex flowlla plärättyä, .88 millisillä, mutta ne kuluu ihan hiton nopeasti kanssa.
 
Noin nopeasti kun laitoin vierekkäin ton ultex Jazz III ja .90 sharpin niin mum mielestä se sharppi ei nyt hirveen paljon pyöreämpikärkinen kummiskaan oo... en tiiä olisko jekku nimenomaan toi vähän ohkasempien ajaminen.
 
"... joku vahvistin ja särö, mut kyl nyt akkarillakin voi vetää."
Kefiiri
07.04.2023 05:56:41 (muokattu 07.04.2023 05:58:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rakula: Jep, siinä napsuvassa saundissa on vaan sitä jotain ohuemmilla plektroilla. Käsi rentona menee helposti funkit paksummallakin plekulla.
 
Vaikka funkki on soitto- ja varsinkin kuuntelukelvotonta musaa, niin olen tästä samaa mieltä. Paksulla plekulla soundista katoaa jotain olennaista. Teknisesti on helpompaa soittaa paksulla, mutta samaa sointia sillä ei saa. Millisellä kuitenkin soitan, mahdollisimman rennolla sormiotteella.
 
Plekun pitää olla sileä, koska sitä tulee käänneltyä näpeissä soiton aikana. Mikä on syy ja onko tuosta plekun pyörittelystä hyötyä vai haittaa, sitä en tiedä mutta sitä näkyy tapahtuvan.
 
Kotonahan soitan itse muovista leikatuilla, sattumanvaraisen muotoisella lärpyköillä. Oikeat plektrat säästän keikkatilanteeseen, että olisi edes silloin kunnollinen plektra käytettävissä :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
rakula
07.04.2023 12:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Vaikka funkki on soitto- ja varsinkin kuuntelukelvotonta musaa, niin olen tästä samaa mieltä. Paksulla plekulla soundista katoaa jotain olennaista. Teknisesti on helpompaa soittaa paksulla, mutta samaa sointia sillä ei saa. Millisellä kuitenkin soitan, mahdollisimman rennolla sormiotteella.
 
Plekun pitää olla sileä, koska sitä tulee käänneltyä näpeissä soiton aikana. Mikä on syy ja onko tuosta plekun pyörittelystä hyötyä vai haittaa, sitä en tiedä mutta sitä näkyy tapahtuvan.
 
Kotonahan soitan itse muovista leikatuilla, sattumanvaraisen muotoisella lärpyköillä. Oikeat plektrat säästän keikkatilanteeseen, että olisi edes silloin kunnollinen plektra käytettävissä :D

 
Genre nyt ei väistämättä tarvitse olla tuo funk, kunhan käytetään löysää rannetta ja vispataan niin, ettei huomista näy. Neil Rodgers on tästä tekniikasta hyvä esimerkki.
 
Sun skittas maalin alta paljastui todella hieno puupinta
discominister
08.04.2023 10:46:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Vaikka funkki on soitto- ja varsinkin kuuntelukelvotonta musaa, niin olen tästä samaa mieltä. Paksulla plekulla soundista katoaa jotain olennaista. Teknisesti on helpompaa soittaa paksulla, mutta samaa sointia sillä ei saa. Millisellä kuitenkin soitan, mahdollisimman rennolla sormiotteella.
 
Plekun pitää olla sileä, koska sitä tulee käänneltyä näpeissä soiton aikana. Mikä on syy ja onko tuosta plekun pyörittelystä hyötyä vai haittaa, sitä en tiedä mutta sitä näkyy tapahtuvan.
 
Kotonahan soitan itse muovista leikatuilla, sattumanvaraisen muotoisella lärpyköillä. Oikeat plektrat säästän keikkatilanteeseen, että olisi edes silloin kunnollinen plektra käytettävissä :D

 
Ensimmäinen kappale jo sitä kertoi, mutta viimeinen sen varmisti: Tämän viestin esittämä mielipide on täysi vitsi :D
 
Toivottavasti soitat edes erittäin kalliilla kitaralla.
 
PS. Ei oteta liian tosissaan ;)
 
Kampela77
09.04.2023 18:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Ei joka päivä. Armeijan jälkeen kuitenkin soitin 12h joka päivä vuoden ajan.
 
Kuten kirjoitin, 15min tai 30min äärinopeuksilla, joissa riski on korkeammalla.
Suurin osa treenistä kuluu varsinaisen musiikin soittamisen alueella.
Hitaita päivän alussa, supertiluja neljännen tunnin kohdalla.
Sitten improvisointia ja uusia asteikoita ja kuvioita.
Illalla superhitaita jotta tekniikka jää puhtaana mieleen.
 
Kädet on ihan kunnossa. Oikeilla tekniikoilla ei hyvät geenit saanut saa kättään hajalle.
Näillä treenimäärillä kitara soi kuin itsestään kun sellaisen vempeleen syliin nostaa;
soittaminen ei ole turvesuon kaivamista kuokalla.
 
Jos käteni hajoaa, se hajoaa ojentaja- tai hauistreenissä tms. On tuplariski päällä.
 
Sukurasite itselläni on korkean verenpaineen riski. Saan olla tyytyväinen kun nyt menee alle 135/85
 
185cm 96kg 24 strict pull ups vyötärö 83cm

 
Ei näin. Krice soittaa vain täysillä, kun soittaa!
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kefiiri
11.04.2023 13:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Ensimmäinen kappale jo sitä kertoi, mutta viimeinen sen varmisti: Tämän viestin esittämä mielipide on täysi vitsi :D
 
Minkäs minä sille voin että funk on niin ärsyttävää musaa :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Milkop
12.04.2023 12:15:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funk on parasta ja paras pleku 1,5mm Dunlop Flow.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
aalataur
26.04.2023 19:56:32 (muokattu 26.04.2023 20:05:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvää keskustelua syntynyt tänne. Mä oon kokeillut kanssa tuota plektrojen itse tekoa, tosin veistelin vaan vanhoista perus-Tortexeista terävämpiä. Niistä vaan meinaa tulla aina vähän eri mallisia, mikä ei ehkä lihasmuistin kannalta ole ideaalia en tiedä. Vielä yrittänyt totutella sharppiin, vaihdoin vielä paksumpaan 1.35 milliseen (musta). Vastaa enemmän soundilta ja tuntumalta vanhaa Jazz 1.38. Kyllä se jotenkin alkaa toimia, välillä.
 
Krice: Aloittajan postaukseen vielä sellainen kommentti, että jos plektrat kuluu nopeasti vielä muutaman vuoden jälkeenkin soittamisen aloittamisesta niin ongelma on soittotekniikassa. Pitää soittaa kevyesti ja rennosti, kitaran soittaminen ei ole turvesuon kaivamista kuokalla.
 
Ei se ole niin yksinkertaista, Tortex Sharp tylsyy ihan helvetin nopeasti. Vaikea hahmottaa jos ei ole ikinä koittanut. Koska kaikki paine osuu jatkuvasti ainoastaan äärimmäisen pienelle ja massaltaan/rakenteeltaan pistemäiselle alueelle, joka on tehty suht paskasta materiaalista. Vrt. normaali plektrat joissa se paine jakautuu paljon laajemmalle ja jykevämmälle alueelle, vaikka olisikin tortexia, se tulee kestämään kauemmin muuttamatta merkittävästi soittotuntumaa.
 
Jazz 3 XL kesti mulla soittokelpoisena monta kuukautta kulumatta kärjestään oikeastaan yhtään (lähinnä laitoihin tuli kulumaa, koska pidän vinossa Gilbert-kulmassa plekua), vaikka sekin on aika terävä pleku. Toi Tortex kestää ehkä viikon. Siis terävänä, eli nimensä mukaisena. Toi 1.35 kestää aavistuksen paremmin kuin aiempi 1.14, kun sitä massaa on siinä neulankärjessä aavistus enemmän.
 
Kevyesti ja rennosti on ihan perusasioita nopeussoitossa. Eihän nopea ja tarkka soitto ole edes mahdollista jos pienet liikkeet ja ainoastaan aivan plekun kärjellä nyplääminen ei ole hallussa. Tortex Sharpilla pitäisi tekniikka olla erityisen mintissä jos haluaa ettei mikään nuotti ikinä töki, siinä jos missä on tärkeää hallita pienet ja tarkat liikkeet ihan pinnasta. Mutta ei tule kyllä auttamaan tuohon kulumiseen millään tavalla
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
GuitarManiac32
29.07.2023 21:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käyttänyt violetteja 1,14 mm Dunlopin Tortex Triangleja pari vuosikymmentä. Omaan makuuni ne ovat loistavia :) Bonuksena, että jokainen 3 kulmaa ovat samanlaisia. Keikalla ei haittaa, jos pleku sattuu pyörähtämään sormissa. Eikä niin tarkkaa siirtyessä normipikkailuun, jos plekun on jemmannut kämmenen sisään täppinkilikin takia.
 
Loimutin
30.07.2023 00:06:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez Sand Grip plekut. Hitusen isompia kun Jazz III, ja, grippi pitää mukavasti plekun sormien välissä. Jazzit omaan makuun liian pieniä mutta nää on sopivia
 
Zibaldone
30.07.2023 21:51:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GuitarManiac32: Olen käyttänyt violetteja 1,14 mm Dunlopin Tortex Triangleja pari vuosikymmentä. Omaan makuuni ne ovat loistavia :) Bonuksena, että jokainen 3 kulmaa ovat samanlaisia. Keikalla ei haittaa, jos pleku sattuu pyörähtämään sormissa. Eikä niin tarkkaa siirtyessä normipikkailuun, jos plekun on jemmannut kämmenen sisään täppinkilikin takia.
 
Plektratemppu:
Kuljeta plektra etusormea pitkin peukalolla ylemmäksi ja voit täppäillä nelisormisesti,
ja sillä tavoin pääset myös salamannopeasti takaisin pikkailemaan kun teet kuljetuksen päin vastoin, alas etusormea pitkin.
Treenaa nopeaksi 'vaihtajaksi' ja ihastu tekniikkaan.
 
Jucciz
31.07.2023 02:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Nivelet ovat säilyneet terveinä. Siihen ei ole muuta vinkkiä kuin oikeat soittotekniikat
alusta alkaen. Ja ehkä jos soittelee allekirjoittaneen 12h päiviä, niin joka toinen päivä pikkaan ranteella,
joka toinen kyynärvarresta asti stabiililla ranteella. Eipä tuo niin tarkkaan ole kumpi on parempi tekniikka.
Molemmat ( kaikki? )pikkaustekniikat tasapuolisesti haltuun niin saa lisää soittovuosia.
Äärinopeutta en treenaa kuin 15-30 min päivässä.

 
Mitäs biisejä sulla ja/tai bändilläsi on? Ois mielenkiintoista kuulla, koska uusi musa kiinnostaa. Laita jotain linkkejä vaikka!
 
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
Zibaldone
31.07.2023 19:35:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mitäs biisejä sulla ja/tai bändilläsi on? Ois mielenkiintoista kuulla, koska uusi musa kiinnostaa. Laita jotain linkkejä vaikka!
 
Lokakuussa näillä näkymin pitäisi julkaistua 'sankarimetallia' tai
kuten itse kutsumme 'fantasiametallia'. Barokin, neoklassisen ja heavyn tyyliyhdistelmiä.
 
Biisit on levarilla, miksattu, kannet valmiit, sähköpostin vaihtelua puolin ja toisin, musavideo puuttuu mutta on työn alla.
 
petteri m
29.08.2023 07:12:35 (muokattu 29.08.2023 07:13:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ketju osoittaa kuinka tärkeä osa plektra on kitaran soitossa ja kuinka paljon sitä mietitään. Samalla valkenee miksi tarjolla on niin paljon niin erilaisia plektroja.
 
Jucciz
18.09.2023 01:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Lokakuussa näillä näkymin pitäisi julkaistua 'sankarimetallia' tai
kuten itse kutsumme 'fantasiametallia'. Barokin, neoklassisen ja heavyn tyyliyhdistelmiä.
 
Biisit on levarilla, miksattu, kannet valmiit, sähköpostin vaihtelua puolin ja toisin, musavideo puuttuu mutta on työn alla.

 
Jes, laitahan linkkiä kun pääsee kuuntelemaan!
 
Ei minun siis tarvitse mitään todistaakaan, kun todennäköisyys puhuu puolestaan.
-Humanoid
Zibaldone
19.09.2023 15:44:05 (muokattu 19.09.2023 22:14:38)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jes, laitahan linkkiä kun pääsee kuuntelemaan!
 
Nyt perjantaina 22. tulee ensimmäinen sinkku
 
Chamelion
 
Music and Keyboards - Marco Sneck
Vocals - Tomi Viiltola
Bass - Jukka Jokikokko
Drums - Janne Kusmin
Guitars - Jari Satta
 
https://open.spotify.com/artist/4bB … BxP_U73JMXw5ZXyGUxbw2DUtU5xf-4&nd=1
 
https://bfan.link/the-shadowleader? … C2otL78830JDt0tjPLt_G1m1RO-R5HDVpHI
 
Zibaldone
22.09.2023 16:36:50 (muokattu 22.09.2023 16:50:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös YouTube:ssa julkaistiin visualizer-video albumin kolmannesta biisistä
 
Chamelion - The Shadowleader / Rockshots Records
 
https://www.youtube.com/watch?v=y8M3o1j3amw
 
Uutinen Imperiumi:ssa
 
https://www.impe.fi/news/1/25688?fb … hH7aPP4vZfyu54sbodUjCco1pWGN8JWF61o
 
aalataur
23.09.2023 00:30:34 (muokattu 23.09.2023 00:36:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin ton kolmosbiisin, komiasti kajahti. Tuli vähän Rhapsody mieleen tosiaan, Stratovarius ehkä laulajasta jollain lailla. Ei ainakaan sointuvaihdoksia puuttunut biisistä
 
petteri m: Tämä ketju osoittaa kuinka tärkeä osa plektra on kitaran soitossa ja kuinka paljon sitä mietitään. Samalla valkenee miksi tarjolla on niin paljon niin erilaisia plektroja.
 
Jep, vaikkei sitä niin ehkä maallikko miellä. Kitaristin "käyttöliittymä" soittimeensa, kuten tässä videolla hyvin sanottiin:
 
https://www.youtube.com/watch?v=CjhRhsqWIC4
 
38 min luento pelkästään eri Jazz III malleista :D Katsoin kokonaan samalla kun hinkkasin jotain riffiä, vaikka aluks tuntui että mitä helvettiä mä oikeen katon, oli ihan kiinnostavaa historiaa plektrasta jota käytti yli vuosikymmenen. Siinä vasta tajusin että musta XL mitä käytin on tehty "stiffosta" eli se oli kovempaa matksua kuin "normi" 1.38. Eipä tullut monia plekuja kokeiltua ennen sitä, luin vaan jostain että Jazz III on kova ja niinhän se olikin.
 
Sillä olisin kyl hinkannut hautaan asti, ilman nivelrikkoa. Mut onneksi olen saanut soittokykyni täysin takaisin plekun vaihdoksella (koputetaan puuta), kaikille nivelrikkoisille ei käy yhtä onnellisesti. Nykyään pystyn aika lailla samaan tarkkuuteen/nopeuteen mitä ennenkin, ei asiaa enää mieti edes. Plekujen kulumisnopeus on moninkertainen (tortex on myös köppäisempi materiaali kuin stiffo), mutta pieni hinta
 
Joku "custom" nettipalvelu olis kyllä hyvä, eli valitse yleismalli, kärjen malli, paksuus, karhennus, väri, materiaali. Kaikki oman mielen mukaan. Nyt nuo customit taitaa olla vain kuuluisien starojen yksinoikeus, koska ne muotit mitä valamiseen käytetään ei ole ihan halpoja. Harmi, koska plektra on todella tärkeä osa soittotuntumaa, ja soundiakin.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Krice
09.10.2023 23:43:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin pitkästä aikaa tavallista .73 keltaista dunlop tortexia, tuntuu että tuo on se oikea.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «