Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puhtaasti soittaminen
1 2
PekkaM
26.10.2020 08:16:36 (muokattu 26.10.2020 08:52:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuosien jälkeen tässä kotirämpyttelyssä häiritsee eniten se, että soitto ei ole puhdasta ja virheistä vapaata edes silloin kun soittaa jotain helppoa ja läpeensä tuttua. Pikemminkin tuntuu siltä Burana-mainoksen Für Elisen kilkuttelulta, pitkä nuotti katkeaa, sormen pään kovettuma nappaa naapurikieleen, u-bendissä toinen sammuu tai tavallisessa bendissä viereinen kieli soi, pitkä slide menee ehkä puoli nauhaa yli tai vajaaksi jne.
 
Osaako joku samaistua? Onko tämä vaan sitä, etten keskity (koska en yleensä) vai miten voi olla, että joku perusjuttu tökkää kerran kymmenestä kun sen soitto sinänsä tulee selkäytimestä. Mitä siitäkin tulisi jos jollain Slashilla menisi Sweet Childin introssa joka kymmenes tahti töks? Tai Gilmourilla katkeaisi pitkä nuotti silloin tällöin ja bendissä sormenpää raapaisisi naapurikielestä väärän nuotin?
 
Suuri määrä toistoa kymmenien vuosien yli ei tunnu ratkaisevan asiaa. Onko tähän jotain drillejä tai muuta, millä voisi hommaa harjoittaa?
 
Toinen mitä olen miettinyt, että onko mun vasemman käden ote vaan väärin? Etenkin ylänauhoilla en pysty mitenkään kovin suoraan otteeseen niin että peukalo olisi kaulan takana vaan se on käytännössä kohtisuoraan kaulaan nähden niin että ote on koko kaulan ympäri. Niin, että saan ala E-kieleltä otteen sillä. Ranne ei taivu monien kuvien mukaiseen otteeseen, jossa peukalo pusertaa suunnilleen sieltä bubinga raidalta.
 
Volcom
26.10.2020 10:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virheet kuuluu osana soittoon. Mutta tietty raja siinäkin. Välillä on päiviä että tapahtuu juuri näitä kirjoituksessasi mainittuja asioita, ja poikkeuksetta huomaan silloin että keskittymiskyky nollissa. Muutenkin soitto on silloin "poissaolevaa", kun ajatus ei ole siinä tarpeeksi mukana. Kai tämäkin on harjoiteltavissa oleva asia että pystyy vaikeanakin päivä keskittymään paremmin soittoon, tätä ainakin olen yrittänyt.
 
Joten vastaan että keskittymiskyky.
 
"Music comes first; lyrics are secondary"
hallu
26.10.2020 11:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vastaan, että on tuttua. Omalla kohdallani kyse ei ole ollut harjoittelun määrästä, vaan fokuksesta. Jos keskittyy liiaksi petraamaan jotakin soiton osa-aluetta (esimerkiksi nopeutta) saattaa jokin toinen osa-alue jäädä liian vähälle huomiolle (esimerkiksi soiton puhtaus). Tosin esimerkiksi nopeus ja puhtaus kulkee monesti yhdessä, koska tavoitellessa toista noista, joutuu hiomaan tekniikkaa viimeisen päälle.
 
Mutta siis, yleensä soiton ogelmat ovat omalla kohdalla pystynyt jäljittämään siihen, että tekniikassa on ollut korjattavaa. Toinen seikka on soundi, eli esimerkiksi säröt voi aiheuttaa tilanteen jossa epäpuhtaudet tulee voimakkaasti esille.
 
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Kefiiri
26.10.2020 11:27:40 (muokattu 26.10.2020 11:30:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää tavallaan keskittyä joka säveleen erikseen, että soiko se kuten on tarkoitus, ja etsiä hyvä tapa poimia se kuuluviin. Hitaasti soittaessa olen vähän oppinut toimimaan noin, nopeammat luritukset vedetään tuurilla :)
 
Ajan oloon homma helpottuu kun niitä toimivia liikeratoja alkaa kertyä lihasmuistiin. Tai näin ainakin olen ollut huomaavinani.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Arkka
26.10.2020 12:26:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Toinen mitä olen miettinyt, että onko mun vasemman käden ote vaan väärin? Etenkin ylänauhoilla en pysty mitenkään kovin suoraan otteeseen niin että peukalo olisi kaulan takana vaan se on käytännössä kohtisuoraan kaulaan nähden niin että ote on koko kaulan ympäri. Niin, että saan ala E-kieleltä otteen sillä. Ranne ei taivu monien kuvien mukaiseen otteeseen, jossa peukalo pusertaa suunnilleen sieltä bubinga raidalta.
 
Kattele vähemmän kitaraoppaisiin väkisin väännettyä kuvasisältöä ja enemmän tekijämiesten soittoa ;) On ihan normaalia, että kämmen kääntyilee tarpeen mukaan ja siinä kiinni oleva peukalo mukana.
 
Krice
27.10.2020 11:14:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Etenkin ylänauhoilla en pysty mitenkään kovin suoraan otteeseen niin että peukalo olisi kaulan takana vaan se on käytännössä kohtisuoraan kaulaan nähden niin että ote on koko kaulan ympäri.
 
Ensin pitäisi selvittää mitä tämä teksti tarkoittaa. Kuva otteesta olisi hyvä alku. Kitaran soitossa on tiettyjä perusasioita, jotka olisi hyvä tehdä oikein, mutta soittotapoja on silti erilaisia ja otelautakädessä ne johtuvat käytännössä käden koosta ja myös kitaran kaulan koko vaikuttaa. Tärkeintä on päästä rentoon soittamiseen, jos jokin paikka on kireänä niin se ei ole hyvä juttu. Jos haluaa soittovarmuutta niin kappaleet pitää aina soittaa alusta loppuun ja treenata niin kauan, että ei tule virheitä eli kappale tulee selkäytimestä automaattisesti.
 
KaRa
27.10.2020 12:53:48 (muokattu 27.10.2020 12:55:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reeniä vain.
Olen enemmän vapaan kasvatuksen miehiä, mutta kuten yllä mainittiin, on tiettyjä perusasioita, jotka olis hyvä tehdä ns. oikein. Mutta ei nekään ole kiveen hakattuja. Eräskin soittaa varpaillaan.
Vaikka se sellainen "virheet kuuluu soittoon" mentaliteetti tuo tiettyä keveyttä ja aitoa muusikon ideologiaa niin toki jos jokin asia itseään häiritsee niin onhan se silloin virhe. Esim tuo että viereisillä kielillä tapahtuu kun toista bendaa ym. epämääräisyyksiä. Suosittelen funk tyylisten demppauksien harjoittelua molemmilla käsillä. Se auttaa hurjasti tyylissä kuin tyylissä soiton hallintaa. Ja vaikka kuka sanois mitä niin kyllä itse suosittelen opettelemaan käyttämään myös peukaloa soitossa. Tällöin käden asentoihin saa enemmän variaatioita ja liikettä. Homma mehustuu paremmin ja uskon että soittokin sujuu puhtaammin sitten kun on sulavaa ja monenlaista liikettä harjoitettu erilaisista asennoista.
E: eli tönkähtävä soitto johtuu lähinnä yksipuolisesta tekniikasta, ei niinkään varsinaisesti väärästä sellaisesta
 
Offtopic on paras topic.
rautapieru
27.10.2020 14:14:02 (muokattu 27.10.2020 14:16:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä en edes tajunnut kuinka paska soittaja olen, ennenkuin rupesin nauhoittelemaan. Ei missään nimessä kannata nauhoittaa omaa soittoa!!!
Toisinaan pitää soittaa tunti, ennenkuin soittaminen ylipäätään onnistuu.
 
WanhaWetäjä
27.10.2020 15:16:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rautapieru: Minä en edes tajunnut kuinka paska soittaja olen, ennenkuin rupesin nauhoittelemaan. Ei missään nimessä kannata nauhoittaa omaa soittoa!!!
Toisinaan pitää soittaa tunti, ennenkuin soittaminen ylipäätään onnistuu.

 
Päinvastoin, siitä vasta jotain oppiikin kun huomaa ja kuulee virheensä. Just kuuntelin omaa soittoa vuosien takaa ja alkoi ns ketuttamaan koska soitin sillon paljon puhtaammin, soundit oli paremmat, ideat monipuolisempia. Vanhuus ei tule yksin, se nyt vaan menee niin. Kamat myyntiin ajatus on mielessä tämän tästä.
 
Jos soittaa/tallentaa soittoaan plugreilla ja särösoundeilla niin siinä huomaa miten epätarkkaa soitto voi olla kun ottaa kaiken särön ja efektit pois ja kuuntelee pelkää kitararaitaa, taustan seassa tai biisin osana epätarkkuuksia ei niinkään huomaa.
Siinä olet oikeassa että jos alkaa jotain biisia treenaan tai tallentamaan soittoaan niin kannattaa soitella niitä näitä ennen sitä eli lämmittely on soittohommissakin oleellista.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
-Hexa-
31.10.2020 18:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM:
 
Toinen mitä olen miettinyt, että onko mun vasemman käden ote vaan väärin? Etenkin ylänauhoilla en pysty mitenkään kovin suoraan otteeseen niin että peukalo olisi kaulan takana vaan se on käytännössä kohtisuoraan kaulaan nähden niin että ote on koko kaulan ympäri. Niin, että saan ala E-kieleltä otteen sillä. Ranne ei taivu monien kuvien mukaiseen otteeseen, jossa peukalo pusertaa suunnilleen sieltä bubinga raidalta.

 
Oisko se sitten tekniikka vaan liian raju? Soiton pitäis siis olla todella rentoa ja kivutonta, jolloin lämpötilat, eripäivän fiilikset ja olotilat ei enään niin paljoa vaikuta varsinaiseen soitonlaatuun.
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
Zibaldone
01.11.2020 20:37:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muurahainen selviäisi hengissä jos sattuisi kulkemaan kielen ja sormen alta tiluttaessani.
 
En saa nostettua 175g vadelmariisiä ylös viidellä sormella jos mukailen soittotouchiani. Saan ylös tyhjäksi syödyn vadelmariisipurkin, mutta en tarvi juurikaan enempää voimaa soittaessani.
 
Arkka
01.11.2020 21:31:09 (muokattu 03.11.2020 12:43:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e: ei mitään sittenkään
 
Kefiiri
03.11.2020 07:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kielet ovat nauhoja viistävän alhaalla ja hyvin ohuet, niin riskimpi muurahainen saattaa tosiaan selvitä kohtaamisesta terveyskeskuskäynnillä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kontiak
20.09.2023 23:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"This Is Why You Suck at Guitar: You Don't Pick SMOOTH!"
 
https://www.youtube.com/watch?v=n5bu1brTnpE
 
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Zibaldone
18.11.2023 10:08:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-VIDEO- Miksi sinun tulee harjoitella täydellisesti 3 kertaa peräkkäin ( minimi )
 
ROBERT ESTRIN, pianisti
~4min
 
https://www.youtube.com/watch?v=HnLIKE_d7eU
 
Oma lisäys: Jos soittotekniikka karkailee ihan metsiin tauon vuoksi, et ehkä ole harjoitellut riittävän johdonmukaisesti alun alkaenkan. Oikean ja vasemman käden synkronointiin kannattaa harjoitella mielummin vaihtelevia rytmejä kuin suoraa 16-osa rappausta.
Treenataan korvaa ja musikaalisuutta mielummin kuin kitarakuvioita.
 
AL JOSEPH, muusikko
~18min
 
https://www.youtube.com/watch?v=HxgUdrsWF0M
 
mpekkanen
18.11.2023 11:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä on aika paljon merkitystä mitä treenaa. Jos soitan omaa musaa, niin virheitä tulee huomattavasti vähemmän kuin että yritän soittaa jonkun muun säveltämää.
 
Zibaldone
18.11.2023 15:16:30 (muokattu 18.11.2023 15:20:50)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Sillä on aika paljon merkitystä mitä treenaa. Jos soitan omaa musaa, niin virheitä tulee huomattavasti vähemmän kuin että yritän soittaa jonkun muun säveltämää.
 
Jep, varsinkin kun biisit on sävelletty tietokoneella, tai muulla instrumentilla kuin kitaralla. Syntikan tuplaaminen vaatii ihan omanlaisensa treenin. Yngwien biiseissä minulla menee keskimäärin vuorokausi treeniä, kun taas syntikan tuplauksessa saattaa kitaralla mennä päiviä. Sekvensserin tuplaus ei mene välttämättä ollenkaan, teki mitä tahansa. Pakko kuitenkin pyrkiä moiseen hulluuteen... vähä kerrallaan.
 
Jester44
19.11.2023 00:52:06 (muokattu 19.11.2023 00:52:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kummelissa sanottiin jo aikanaan että elämässä ei saa tehdä lainkaan virheitä.
Ei muutaku treenaamaan.
 
Se vitsihän perustuu kitaristiin.
Silvennoinen oli käynyt keikalla ja ajatellut että pakkohan kitaristin on jossain kohti mokata, ei mokannut.
 
Metalkallo
19.11.2023 13:39:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Sillä on aika paljon merkitystä mitä treenaa. Jos soitan omaa musaa, niin virheitä tulee huomattavasti vähemmän kuin että yritän soittaa jonkun muun säveltämää.
 
Näinhän se on ja johtuu varmastikin siitä, että sitä soittaa omalla taito tasolla, kun toisten biisejä soitetaan niiden tasolla.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
mpekkanen
19.11.2023 13:56:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Näinhän se on ja johtuu varmastikin siitä, että sitä soittaa omalla taito tasolla, kun toisten biisejä soitetaan niiden tasolla.
 
Totta. Itse olen aika surkea soittamaan muiden musiikkia. Jopa yksinkertaiset jutut saattavat takkuilla. Sitten taas omaa musaa kun soittaa, niin joskus onnistuu vetämään aika kimuranttiakin kamaa.
Enemmän olen kyllä panostanutkin siihen omaan tekemiseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «