Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soolon soittaminen sormilla
1 2 3 4
vmak
08.02.2007 19:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä helvetin topiikki tää nyt sit on olevinaan?! Argh...
Mitä helvetin väliä sillä on miten ne biisinsä soittaa... Vaikka hampaillas soittasit kaikki biisit, aivan ysk ja sama... Kai sitä biisiä kuunnellessa hei pistetään enemmän merkille sitä soundia kun jotain siitä käyttääkö plekua vai näppäileekö :D Vähän herja... Sitäpaitti jokkut raskaammatkin soolot vaatii sitä näppäilyä... Kaikkee ei vaan yksinkertasesti voi soittaa plekulla yksin... Tietty jokkut osaa silleenkin soittaa että pitää etusormella ja peukalolla plekusta ja muilla sormilla näppäilee... Se on hyvä taito, ite en sitä osaa... esim. kun opettelin stairway to heavenia, oli pakko unohtaa pleku... Yks hailee miten ne biisinsä soittaa... Eihän mark knopflerkaan melki koskaan käytä plektraa, vaan näppäilee kaikki biisinsä...
Ja silti ihan mieletön kitaristi

 
No niinhän se on :)
 
Anteeksi.
 
ööh.. ..joo
Tasapaino
09.02.2007 00:39:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niinhän se on :)
 
Anteeksi.

 
Sulla tuntuu olevan kauheesti asiaa monessa topicissa.
 
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
vmak
09.02.2007 07:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla tuntuu olevan kauheesti asiaa monessa topicissa.
 
Oli vähän huono päivä terveydellisistä syistä. Olen pahoillani.
 
ööh.. ..joo
Kiinankeisari
09.02.2007 12:47:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trucks anyone?
 
siinä on kyllä semmonen ukkeli että pois alta, aika epätavallinen soittotekniikka, mutta eipä olekaan mikään sunnuntaisoittelija.
 
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
-Cale
09.02.2007 13:05:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta voipi vähän katsoa mallia, että miten se soolon soittaminen sormilla käy. Jeff aloittaa plekulla, ja siirtyy sitten vetämään sormilla. Aikas tiukkaa staffia, tycker jag.
 
http://www.youtube.com/watch?v=BCzdKdajEIc

 
Mä en ymmärrä mikä tuossa Jeff Beckissä on niin erikoista. Mun mielestä se ei niin kummoinen kitaristi ole että olisi kaiken tuon hypetyksen arvoinen, vaikka sormin soittaakin.
 
0101978
09.02.2007 13:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi jo edellä mainitut Mark Knopfler ja Derek Trucks ovat kyllä erinomaisia esikuvia tuohon sormisoittoon tähtääville.
Ei heviä mutta ainakin tuo Trucks on sekoittanut soittoonsa juttu niin bluesista/jazzista kuin heavyrickistakin.
 
Viinasta tulee humalaan!
Tasapaino
09.02.2007 13:41:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ymmärrä mikä tuossa Jeff Beckissä on niin erikoista. Mun mielestä se ei niin kummoinen kitaristi ole että olisi kaiken tuon hypetyksen arvoinen, vaikka sormin soittaakin.
 
Ihan hyvä päteä Youtuben videoiden perusteella. Oletko sattumoisin kuunnellut vaikkapa Yardirdsiä? Ja sitä paitsi kyllä tuossa lainaamassasi videonpätkässäkin on aika muikeeta settiä, vaikka tuskin sulle kolahtaakaan. Ylipäätänsä on ihan turha minkään parin videopätkän perusteella arvostella Beckin kaltaisia kitaristeja, jotka ovat olleet suurimpia vaikuttimia sen suhteen, miten kitaraa nykypäivänä soitetaan.
 
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
-Cale
09.02.2007 14:05:33 (muokattu 09.02.2007 14:13:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä päteä Youtuben videoiden perusteella. Oletko sattumoisin kuunnellut vaikkapa Yardirdsiä? Ja sitä paitsi kyllä tuossa lainaamassasi videonpätkässäkin on aika muikeeta settiä, vaikka tuskin sulle kolahtaakaan. Ylipäätänsä on ihan turha minkään parin videopätkän perusteella arvostella Beckin kaltaisia kitaristeja, jotka ovat olleet suurimpia vaikuttimia sen suhteen, miten kitaraa nykypäivänä soitetaan.
 
Olen kyllä tutustunut, tai lähinnä yrittänyt tutustua hänen muuhunkin tuotantoon, mutta ei vaan pysty. Maailmassa on paljon taitavampia ja luovempiakin kitaristeja kuin hän on, munsta. Näin ollen ei kannata tuhlata aikaansa tuollaisten kuunteluun. Älkää nyt vetäkö hernettä nenään niinkuin pahaa pelkään että tässä käy.
 
Edit: Mun mielestä tää heppu on paljon taitavampi ja tyylikkäämpi:
 
http://www.youtube.com/watch?v=5ehMCA_-QTE
 
Epämuusikko
09.02.2007 14:22:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä tutustunut, tai lähinnä yrittänyt tutustua hänen muuhunkin tuotantoon, mutta ei vaan pysty. Maailmassa on paljon taitavampia ja luovempiakin kitaristeja kuin hän on, munsta. Näin ollen ei kannata tuhlata aikaansa tuollaisten kuunteluun. Älkää nyt vetäkö hernettä nenään niinkuin pahaa pelkään että tässä käy.
 
Edit: Mun mielestä tää heppu on paljon taitavampi ja tyylikkäämpi:

 
Suhteuta nämä soittohenkilöt aikaansa ja ympäröivään soittokulttuuriin. Millainen vaikutus on heillä ollut silloin. Tai: minkälaista ajan hampaan välttelyä ja muuntumiskykyä kyseinen henkilö osoittaa. Verrattuna aika moneen muuhun.
 
+ Ei Leonardo da Vincikään ollut nykypäivän mittapuulla mikään google :)
 
It's sounds good! Bustard #1
Numb
09.02.2007 14:41:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka mistäkin tykkää. Minä tykkään Jeffin soitosta, ja olen sitä mieltä että Jeff on kovempi jäbä kuin Mark ihan minä päivänä tahansa :)
 
Tämä ei kuitenkaan minulle tarkoita sitä, että jos joku on eri mieltä kuin minä, on hän väärässä.
 
Pistänpä ihan piruuttaan toisenkin Jeff -linkin. Näin soitetaan sooloa sormilla, ja vintagetremololla. Ihan noin äkkisistään sanoisin, että esimerkiksi Steve Vai on Jeffinsä kuunnellut...
 
http://www.youtube.com/watch?v=7uPcz37IWGQ
 
Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen
Arabian Lauri
09.02.2007 15:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On muuten perin harvinaista että yksi tekniikka olisi oikotie onneen...
 
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
Karipiirto
09.02.2007 15:22:16 (muokattu 09.02.2007 15:25:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+ Ei Leonardo da Vincikään ollut nykypäivän mittapuulla mikään google :)
 
Täytyy tässä kyllä nyt sanoa että Leonardo muuten sitten OLI google ja rölölöötä päälle!!!
 
Ps. Huh mikähän mulle oikein tuli. Näki vain yhden lauseen ja heti iski pakottava tarve ruveta väittelemään:-) Vissiin väsy.
 
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
Artist
09.02.2007 17:27:41 (muokattu 09.02.2007 17:29:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ymmärrä mikä tuossa Jeff Beckissä on niin erikoista. Mun mielestä se ei niin kummoinen kitaristi ole että olisi kaiken tuon hypetyksen arvoinen, vaikka sormin soittaakin.
 
Oisi kiva kuulla edes yhtä sähkökitaristia, joka olis teknisteltä tasolta yhtä kova kuin Jeff ja omaisi myös yhtä tunnistettavan soundin ja oisi ollut aina aikaansa edellä ja kokeillut uutta (pysyen simppelissä setupissa) jämähtämättä paikalleen. Ehkä tässä jotain syytä, miksi jotkut diggaa Jeffin soitosta, hypetyksestä puhuisin ihan muiden soittajien kohdalla.
 
"Words are very unnecessary, they can only do harm"
Antero--
10.02.2007 11:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en ymmärrä mikä tuossa Jeff Beckissä on niin erikoista. Mun mielestä se ei niin kummoinen kitaristi ole että olisi kaiken tuon hypetyksen arvoinen, vaikka sormin soittaakin.
 
Tutustuppa Jeff Beckin vetoon Cause we ended as lovers, Blow by Blow levyltä. Eiköhän siitä tatsista ja soolosta kuule, miksi herraa arvostetaan niin korkealle. Tuosta löytyy kyllä noita juutuub-videoita, mutta mikään ei kyllä oikein yllä tuon alkuperäisen vedon täydellisyyteen.

Antero
 
"Einmal ist Keinmal"
Tasapaino
10.02.2007 11:55:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä tutustunut, tai lähinnä yrittänyt tutustua hänen muuhunkin tuotantoon, mutta ei vaan pysty. Maailmassa on paljon taitavampia ja luovempiakin kitaristeja kuin hän on, munsta.
 
Eipä siinä mitään, ei kaikista voi pitää. On vaan typerää tehdä tuomiota parista videopätkästä, mutta jos sä olet tutustumises tehny etkä pidä, niin mitäs mä siihen valittamaan.
 
Se ottaa ken ottaa ja joskus voipi ottaa kunnon shamanistisen kännin ja olla lähempänä esi-isiä, mutta silloin soittamiset voi sitten jättää muille.
Karipiirto
10.02.2007 13:23:37 (muokattu 10.02.2007 13:29:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeff Beck on kitaristina käsittämättömän taitava mutta sen kappaleista yleensä puuttuu jotain mitä ainakin itse kaipailen mutten osaa määrittää. Olisko se jotenkin se että sen melodiat on vain niin ohi oman makuni? En tiedä mutta en vain itse oikein saa pidetyksi. Taitava se kyllä on ja tunnistettava saundi sillä on mutta minuun ei vain kolahda. Mutta nyt kun minunkin kantani(jota kukaan ei edes kysynyt/halunnut) on annettu niin voisko keskustelu palata takaisin sormisoitteluun. Jeff Beckistä voi sitten väitellä muualla:-)
 
Edit. Niin, lisättäköön ettei sen melodiat TYYSTIN ole ohi oman makuni mutta niistä yleensä puuttuu... ööh... Äh olkoon en osaa sanoa mikä.
 
NEIN!!! MEIN PANZERWAGEN!!!!
winny
24.03.2007 15:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blackmore soittaa paljon sormilla. Ja Jeff Beck. Jeff onkin vähän jeevanan kova jätkä soittamaan.
 
Joo,Blackmore on kyl mestari siinäkin?!
Itse soitan enimmäkseen juuri sormin,mut "huiluäänen"
saaminen aikaan on kyllä helvetin vaikeaa...mut jos on
"kovaksi" kulunut etusormenpää,niin se auttaa kyl tosi paljon.
On tietty semmosia mestareita,kuten Mark Knopler ja Wilko Jonsson
jotka sai sorminkin poweria soolojen soittoon!
No se on makuasia ja tää oli vaan mun mielipide.
Soita niin,kuin hyvältä tuntuu:D
 
out of doors,in the open air...
kimurantti1
24.03.2007 16:05:34 (muokattu 24.03.2007 16:11:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suhteuta nämä soittohenkilöt aikaansa ja ympäröivään soittokulttuuriin. Millainen vaikutus on heillä ollut silloin.
 
Mä en oikein tiedä miten suhtautuisin tällaiseen ajattelutapaan. Olisi tietysti typerää kieltää jonkin soittajan "arvo" ja vaikutus omana aikanaan, mutta mutta.. Mä kuitenkin kallistun aika empiristiseen lähestymistapaan musiikin kuuntelussa. Mä en elä sitä aikaa kun Jeff Beck oli uranuurtaja ja uuden kehittelijä, vaan mä elän nykyhetkeä. Jos joku musa ei kolahda juuri nyt, sellaisenaan, niin en näe mitään syytä diggailla jonkun musaa syystä, jonka lainauksessani sanot.
 
Tehdään nyt kuitenkin ero kahdelle käsitteelle. En sano, ettenkö voisi arvostaa näitä uranuurtajia, mutta arvostaminen ja jostain pitäminen ei ole sama asia. Siispä voin arvostaa, mutten itse pidä.
 
Jeff Beck on juurikin yksi näitä tyyppejä. Hän oli aikanaan kovin kokeellinen, mutten voi hyvällä tahdollakaan väittää pitäväni hänen soittotyylistään. Varsinkin sooloilu livenä menee lähestulkoon aina niin överiksi. Pelkäksi revittelyksi vailla selkeitä fraaseja tai mitään ideoiden punaista lankaa.
 
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Demo Harrison
18.01.2011 15:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin onki, vanha ketju.
 
Satuin näkemään Eppu Normaalin telkkarissa (Iiro irti-ohjelma) pari päivää sitten ja olin huomaavinani että Torvinenhan soittikin sooloa peukulla, mikä saundasi aikas kivalta, jos en nyt muuten mikään Eppu-fani varsinaisesti olekaan.
 
Nyt kun oon taas höristänyt korviani jazz-kitaristeille, niin jännä lukea että Wes Montgomerykin soitti kuulemma ihan vaan peukulla ja nätisti soittelikin. Esim. ne tietyt sointuryöpsähdykset (sori, en osaa kuvailla eksaktimmiin) ihastuttavat.
 
Ja täytyypä kuunnella uusin korvin joskus tuo Jeff Beckin Cause we ended as lovers, se on nätti biisi, mutta en oo osannutkaan kuunnella sillä korvalla että siinä soittelee kitaristi sormilla eikä plekulla.
 
MaQ
18.01.2011 16:19:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trucksit ja Knopflerit vasta reenaili kun Tolosen Jukka veteli jo.. http://www.youtube.com/watch?v=lvswMjA-o0s
 
Mutta sama se miten tai millä kunhan homma toimii ja kuulostaa hyvälle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «