Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 516 17 18 19 20
sun wont shine
17.12.2014 15:47:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marsalkka: Mitenkäs onko kukaan täällä ikinä nauhottanut omaa soittoa ja kuunnellut hidastettuna esim. videolta että saa hiottua esim. hienomotoriikkaa ja pikkauksen ajoitusta 16- ja 32-osanuoteissa nopeassa tempossa? Soittelin itse kymmenisen vuotta rokkia ja aloitin nyt hiljattain soittamaan oikein. Käytännössä aina voisi pikkaus olla paremmin ajoitettu mutta valitettavasti sitä ei aina ihmiskorva erota.
 
Kyllä. Kerran nauhotin yhden 32-osanuotin. Taimilleen meni.
 
On pirun vaikea selvitä hengissä hautaan saakka...
miibert
26.06.2015 00:49:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisia keinoja on nopeasti soittaessa dempata niitä soivia kieliä?
 
paasi
02.09.2015 11:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoi, apuja nopeaan ylös alas liikkumiseen kaulalla.
 
Eli ylöspäin menee asteikko luonnollisesti ja helposti hammer onilla mutta alaspäin tulo ei mene niin sulavasti.
Minkäslaisia vinkkejä annatte?
Pull offilla joo, mutta ongelmana on saada sulavasti sama jatkumaan alemmalla kielellä. Pentatoniset tuntuu onnistuvan helpommin, mutta vaikka perus molli asteikko tai duurikin?
 
Eli jos tulis vaikka 12-11-9 G-kieleltä. Tuosta helppo tiputtaa alemmalle kielelle 12 väliin mutta se että saa taas etusormen sinne alkuun pitämään pulloffia kasassa on ongelma.
Jos vaikka alemmalta pitäisi saada 11-9-8 ja tästä taas siirtyä alemmalle kielelle sujuvasti.
 
Eli käyttäskö tota sit takasin tuolla ylemmän kielen ysissä tai jossain muualla ja sitten taas alaspäin alempaa kieltä.
 
Vai mikä on helpoin tapa lähestyä tuota.
 
Menikö sekavaksi vai saako kysymyksestä selvää :)
 
Carlsberg
04.09.2015 21:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paasi: Hoi, apuja nopeaan ylös alas liikkumiseen kaulalla.
 
Eli ylöspäin menee asteikko luonnollisesti ja helposti hammer onilla mutta alaspäin tulo ei mene niin sulavasti.
Minkäslaisia vinkkejä annatte?
Pull offilla joo, mutta ongelmana on saada sulavasti sama jatkumaan alemmalla kielellä. Pentatoniset tuntuu onnistuvan helpommin, mutta vaikka perus molli asteikko tai duurikin?
 
Eli jos tulis vaikka 12-11-9 G-kieleltä. Tuosta helppo tiputtaa alemmalle kielelle 12 väliin mutta se että saa taas etusormen sinne alkuun pitämään pulloffia kasassa on ongelma.
Jos vaikka alemmalta pitäisi saada 11-9-8 ja tästä taas siirtyä alemmalle kielelle sujuvasti.
 
Eli käyttäskö tota sit takasin tuolla ylemmän kielen ysissä tai jossain muualla ja sitten taas alaspäin alempaa kieltä.
 
Vai mikä on helpoin tapa lähestyä tuota.
 
Menikö sekavaksi vai saako kysymyksestä selvää :)

 
Äkkiseltään tulis mieleen ainakin se, että älä ainakaan yritä sillä etusormella painaa kerralla enempää kuin sitä yhtä kieltä. Ihan sillä sormen päällä vaan. Ja heti, kun oot sen kielen alimman (etusormen kohdan) äänen saanut soimaan, niin samalla jo sitä sormea irti.
 
Jos kolme säveltä per kieli -juoksutuksia haluaa soittaa, niin varmaan vois ihan treenata aluks sillai täysin samasta asemasta ja ei niinkään musikaalisesti. e-kielellä 12-11-10 ja sit perään b-kielellä 12-11-10. Sit ku se alkaa menee sillai sulavasti, niin lisäilee aina yhden kielen mukaan. Ja kun menee mukavasti koko kaula vertikaalisesti läpi, niin sitten voi siirrellä niitä sormia puolisävelen päähän toisistaan vaikka yksi sormi kerrallaan. Tyyliin 12-11-9 ekalla kielellä ja sit lopuilla 12-11-10.
 
Tälläi ku järjestelmällisesti etenee, niin jossain vaiheessa on käytynä läpi kaikki ne mahdolliset kombinaatiot, joita voi tulla tollasessa kolme säveltä per kieli juoksutuksissa, ja luulis olevan jo jonkinlaista lihasmuistia sormissa sen verran, että se etusormi alkaa siirtyä ajoissa oikeaan paikkaan :)
 
paasi
08.09.2015 10:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carlsberg: Äkkiseltään tulis mieleen ainakin se, että älä ainakaan yritä sillä etusormella painaa kerralla enempää kuin sitä yhtä kieltä. Ihan sillä sormen päällä vaan. Ja heti, kun oot sen kielen alimman (etusormen kohdan) äänen saanut soimaan, niin samalla jo sitä sormea irti.
 
Jos kolme säveltä per kieli -juoksutuksia haluaa soittaa, niin varmaan vois ihan treenata aluks sillai täysin samasta asemasta ja ei niinkään musikaalisesti. e-kielellä 12-11-10 ja sit perään b-kielellä 12-11-10. Sit ku se alkaa menee sillai sulavasti, niin lisäilee aina yhden kielen mukaan. Ja kun menee mukavasti koko kaula vertikaalisesti läpi, niin sitten voi siirrellä niitä sormia puolisävelen päähän toisistaan vaikka yksi sormi kerrallaan. Tyyliin 12-11-9 ekalla kielellä ja sit lopuilla 12-11-10.
 
Tälläi ku järjestelmällisesti etenee, niin jossain vaiheessa on käytynä läpi kaikki ne mahdolliset kombinaatiot, joita voi tulla tollasessa kolme säveltä per kieli juoksutuksissa, ja luulis olevan jo jonkinlaista lihasmuistia sormissa sen verran, että se etusormi alkaa siirtyä ajoissa oikeaan paikkaan :)

 
Siis voihan etusormella vetäistä vaikka koko rivin kiinni ja sit muilla sormilla vetää pulloffia. Alkaa tosin olla pentatonisen puolella.
 
Mutta joo, noita juoksutuksia on reenattu eri kielillä mutta ongelma on niiden yhdistäminen.
 
mitä nyt rivien välistä poimin niin harjoitusta ilmeisesti lisää vaan niin kyllä se siitä.
 
kaks säveltä per kieli on helppo liikkua mutta kolme tai neljä säveltä / kieli nopeasti soitettuna ja vaihto toiselle kielelle tekemään sama on se ongelma joo.. mutta kuten tossa sanoin niin harjoituksen puutetta se taitaa olla ja ei kai siihen mitään varsinaista apua ole kuin tekemällä paljon eri variaatioita.
 
Carlsberg
09.09.2015 22:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paasi: Siis voihan etusormella vetäistä vaikka koko rivin kiinni ja sit muilla sormilla vetää pulloffia. Alkaa tosin olla pentatonisen puolella.
 
Mutta joo, noita juoksutuksia on reenattu eri kielillä mutta ongelma on niiden yhdistäminen.
 
mitä nyt rivien välistä poimin niin harjoitusta ilmeisesti lisää vaan niin kyllä se siitä.
 
kaks säveltä per kieli on helppo liikkua mutta kolme tai neljä säveltä / kieli nopeasti soitettuna ja vaihto toiselle kielelle tekemään sama on se ongelma joo.. mutta kuten tossa sanoin niin harjoituksen puutetta se taitaa olla ja ei kai siihen mitään varsinaista apua ole kuin tekemällä paljon eri variaatioita.

 
Joo kyllähän sillä etusormella voi, mutta ku se just ei kannata. Se ei enää sitten pelitä kuitenkaan muissa asteikoissa kuin aina muutamilla kielipareilla. Eikä muuten toimi tollai koko rivin vetona muissa pentatonisissakaan...paitsi siinä ekassa asemassa :)
 
Ja just niinkuin sanoit: harjoitusta lisää
 
paasi
10.09.2015 09:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Carlsberg: Joo kyllähän sillä etusormella voi, mutta ku se just ei kannata. Se ei enää sitten pelitä kuitenkaan muissa asteikoissa kuin aina muutamilla kielipareilla. Eikä muuten toimi tollai koko rivin vetona muissa pentatonisissakaan...paitsi siinä ekassa asemassa :)
 
Ja just niinkuin sanoit: harjoitusta lisää

 
Juu ei toimikkaa.. se oli vaa tommone vertaus ;)
No joo, ehkä on helpoin vaan ettiä se oma tapa kulkea kaulaa ylös ja alas.. on se piano vaan helpompi instrumenttii ;)
 
Juzzzi
14.09.2015 00:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Aloittelen tässä kitaran soittoa. Kitarat.info:sta löytyi hyvä kattava teoriapaketti aloittelijalle, mutta eräs tärkeä seikka ei auennut jostain syystä.
 
Eli, kerran C-duuri sointu koostuu juurisävelestä(C) suuresta terssistä(E) ja kvintistä(G), niin kuinka muodostan tämän loppujen lopuksi otelaudalla? Suora ajatukseni sanoo, että minun täytyisi venyttää sormeni kaiken kaikkiaan jopa seitsemän nauhan verran eripuolille otelautaa... Sitten kun katson C-soinnun otetaulukosta(http://bit.ly/1Ls2vzy) niin huomaan, että kaikki kolme säveltä sijaitsevat kolmen nauhan sisällä(??)
 
Sointu A:kin muodostetaan painamalla kaikki kolmisoinnun kolme säveltä kakkos-nauhan sisältä. Eikö tähänkin kuuluisi sisältyä kvintin, seitsemän nauhan päässä juurisävelestä oleva sävel?
 
Jotain hyvin oleellista on jäänyt allekirjoittaneelta hiffaamatta...
 
tepeh
14.09.2015 01:15:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzzi: Hei!
 
Aloittelen tässä kitaran soittoa. Kitarat.info:sta löytyi hyvä kattava teoriapaketti aloittelijalle, mutta eräs tärkeä seikka ei auennut jostain syystä.
 
Eli, kerran C-duuri sointu koostuu juurisävelestä(C) suuresta terssistä(E) ja kvintistä(G), niin kuinka muodostan tämän loppujen lopuksi otelaudalla? Suora ajatukseni sanoo, että minun täytyisi venyttää sormeni kaiken kaikkiaan jopa seitsemän nauhan verran eripuolille otelautaa... Sitten kun katson C-soinnun otetaulukosta(http://bit.ly/1Ls2vzy) niin huomaan, että kaikki kolme säveltä sijaitsevat kolmen nauhan sisällä(??)
 
Sointu A:kin muodostetaan painamalla kaikki kolmisoinnun kolme säveltä kakkos-nauhan sisältä. Eikö tähänkin kuuluisi sisältyä kvintin, seitsemän nauhan päässä juurisävelestä oleva sävel?
 
Jotain hyvin oleellista on jäänyt allekirjoittaneelta hiffaamatta...

 
SOinnun sävelten ei välttämättä tarvitse olla juuri tuossa järjestyksessä. Esimerkiksi jos C-duurin ottaa barrena 8-nauhalta, on sävelten järjestys C, G, C, E, G, C.
 

e -8--
H -8--
G -9--
D -10-
A -10-
E -8--

 
Sointutaulukossa ollut C-duuri näyttää tabulatuurina tältä ja siinä sävelet matalasta korkeimpaan ovat C, E, G, C, E.
 

e -0--
H -1--
G -0--
D -2--
A -3--
E ----

 
Ja mitä tulee A-duuriin, sen kvintti, e, löytyy monelta puolelta otelautaa. Esimerkiksi D-kielen toiselta nauhalta.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Juzzzi
14.09.2015 07:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepeh: SOinnun sävelten ei välttämättä tarvitse olla juuri tuossa järjestyksessä. Esimerkiksi jos C-duurin ottaa barrena 8-nauhalta, on sävelten järjestys C, G, C, E, G, C.
 
Ja mitä tulee A-duuriin, sen kvintti, e, löytyy monelta puolelta otelautaa. Esimerkiksi D-kielen toiselta nauhalta.

 
Jopas, kiitos paljon. Nyt ymmärrän miten voin muodostaa sävellajin ja osaan itse rakentaa soinnun useammalla tavalla. Aika hyvin alkoi loksahdella paloja kohdilleen.
 
tepeh
14.09.2015 14:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzzi: Jopas, kiitos paljon. Nyt ymmärrän miten voin muodostaa sävellajin ja osaan itse rakentaa soinnun useammalla tavalla. Aika hyvin alkoi loksahdella paloja kohdilleen.
 
Sointuja voi ottaa monella tapaa kitaran otelaudalta. Sointu voi sisältää kaikki kielet, jolloin samat sävelet soivat useampaan kertaan tai se voi koostua vain kolmesta sävelestä. Sävelen järjestyksellä ei sinänsä ole väliä, mutta se vaikuttaa soinnin väriin. Sama myös pianolla, soinnun säveliä voi jakaa pitkin koskettimistoa, jolloin sointi muuttuu soinnun pysyessä samana.
 
Toivottavasti ymmärsit yhtään, en osaa sanoa tätä kovin selkeästi :D
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
baron
15.09.2015 22:06:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepeh:. Sävelen järjestyksellä ei sinänsä ole väliä, mutta se vaikuttaa soinnin väriin.
 
Eniten vaikuttaa se mikä sävel on pohjana/bassona ja jos sitä pidetään tärkeänä niin se merkitään kautta/slash sointumerkillä, esim C/E joka on C-duurisointu jossa terssi
E on alimpana.
Jos bändissä on basisti niin muiden ei yleensä tarvitse kauttasoinnuista välittää vaan se on basistin homma.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Juzzzi
16.10.2015 12:49:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve taas!
 
Kitaran rämpyttelyt ovat sujuneet hyvin enimmäkseen tabulatuureja soitellessa ja viime viikkona komppaaminenkin on alkanut sujua. Aloin nyt komppaamaan Aichaa mutta en saa rytmistä kiinni
 
http://tabs.ultimate-guitar.com/o/outlandish/aicha_ver5_crd.htm
https://www.youtube.com/watch?v=Y2zxN6TZYlQ
 
Kuulostaa "melkein sinne päin" mutta takerrun aina väärään rytmiin enkä pääse siitä irti. ultimate guitarissa rytmiksi on laitettu DDD DU mutta mistä tiedän, milloinka kuuluu vaihtaa sointua? Korvakuulolla olen koittanut kokeilla erilaisia variaatoita, mutta takerrun loppujen lopuksi aina samaan hieman väärään rytmiin.
 
Pystyisikö joku asettamaan soinnut noiden rytmien alle?
 
protype
16.11.2015 22:52:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzzi: Terve taas!
 
Kitaran rämpyttelyt ovat sujuneet hyvin enimmäkseen tabulatuureja soitellessa ja viime viikkona komppaaminenkin on alkanut sujua. Aloin nyt komppaamaan Aichaa mutta en saa rytmistä kiinni
 
http://tabs.ultimate-guitar.com/o/outlandish/aicha_ver5_crd.htm
https://www.youtube.com/watch?v=Y2zxN6TZYlQ
 
Kuulostaa "melkein sinne päin" mutta takerrun aina väärään rytmiin enkä pääse siitä irti. ultimate guitarissa rytmiksi on laitettu DDD DU mutta mistä tiedän, milloinka kuuluu vaihtaa sointua? Korvakuulolla olen koittanut kokeilla erilaisia variaatoita, mutta takerrun loppujen lopuksi aina samaan hieman väärään rytmiin.
 
Pystyisikö joku asettamaan soinnut noiden rytmien alle?

 
Ensinnäkin tuossa varmasti hämää paljolti se, että tuo pitäisi soittaa capo 3 nauhalta ja tuo videon jantteri soittaa ihan eri soinnuilla. Sen mitä itse tapailin tuota niin itse soitin sen
 
DD UDUD D DDUD D UDUD DD UD
Em C G D
 
Kokeile ensin hakea se harja rytmi sinne sammutetuin kielin sit mietit mielessä aina kun aloitat ekan D:n (down) sointu vaihtuu. Tämänhän voi tehdä vaikka ihan biisin tahtiin jolloin löydät sen rytmin.
 
safka
25.01.2017 14:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klamydian versio vanhasta holvikirkosta on kaiken kaikkiaan aivan loistava veto.
 
Varsinainen melodiahan on hyvinkin yksinkertainen, mutta tuo tyyli miten se vaikkapa introssa tai soolossa soitetaan, on se juttu. Olen yrittänyt päästä siihen kiinni vaikka millä tavalla, mutta nyyppänä en ole edes varma saadaanko tuo kuulostamaan tuollaiselta "keinuvalta / rullaavalta" soittamalla lisänuotteja, vai käytetäänkö siinä jotain maagista tekniikkaa.
 
Iso kiitos jo etukäteen jos jollain on antaa vinkkejä, linkkejä tai tabinpätkiä aiheesta!
 
https://www.youtube.com/watch?v=pL6Zi5kVvAU
 
Kipponi
01.03.2017 12:25:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

safka: Klamydian versio vanhasta holvikirkosta on kaiken kaikkiaan aivan loistava veto.
 
Varsinainen melodiahan on hyvinkin yksinkertainen, mutta tuo tyyli miten se vaikkapa introssa tai soolossa soitetaan, on se juttu. Olen yrittänyt päästä siihen kiinni vaikka millä tavalla, mutta nyyppänä en ole edes varma saadaanko tuo kuulostamaan tuollaiselta "keinuvalta / rullaavalta" soittamalla lisänuotteja, vai käytetäänkö siinä jotain maagista tekniikkaa.
 
Iso kiitos jo etukäteen jos jollain on antaa vinkkejä, linkkejä tai tabinpätkiä aiheesta!
 
https://www.youtube.com/watch?v=pL6Zi5kVvAU

Introon villi veikkaus on ,että soitetaan pelkästään vasemmalla kädellä ei siis pikata kieliä ollenkaan. Eli ns.hammer-on pull of tekniikkaa.
 
The Best Way to Rob a Bank is to Own One.
Jones_
11.03.2017 19:46:15 (muokattu 11.03.2017 19:51:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmainen vinkki:
 
Vasempaan käteen saa vitusti lisää liikkuvuutta ja ulottuvuutta pianoa soittamalla. Esim. Sometimes I feel like screamingin alussa oleva sointu
 
E -5-
H -3-
G -2-
 
oli joskus pari vuotta sitten aika haastava venytys (ja sainpa sillä koko ranteen kipeytymään kuukausiksi), mutta nyt menee vaikka kutosnauhalle tuo E.
 
tuskiz
08.03.2019 01:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä vittu on pinch harmonic Suomeksi? Tämän miettimiseen meni koko lounastauko töissä.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Kipponi
09.03.2019 10:54:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuskiz: Mikä vittu on pinch harmonic Suomeksi? Tämän miettimiseen meni koko lounastauko töissä.
Ei sillä väliä, kun tietää mitä se kitaraa soittaessa tarkoittaa. Ääni tuotetaan niin että ensin osuu plektra kieliin ja heti perään peukalo.
Keksisikö vaikka sanan itse, nypläystä tai kielien nipistystä. Vähän vaikea löytää sopivaa verbiä.
 
2000-luvun kaikkien aikojen tuottoisin innovaatio on itsepalvelu. Asiakas palvelee itseään ja joku muu rahastaa "palvelun" käytöstä. Toimii hyvin esim. Pankki monopoleilla. Kauppoihin jo tulossa ns. Itsepalvelukassat.
tuskiz
09.03.2019 13:48:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Ei sillä väliä, kun tietää mitä se kitaraa soittaessa tarkoittaa. Ääni tuotetaan niin että ensin osuu plektra kieliin ja heti perään peukalo.
Keksisikö vaikka sanan itse, nypläystä tai kielien nipistystä. Vähän vaikea löytää sopivaa verbiä.

 
Kyllä minä tiedän tekniikan ja miten sen toteutetaan, mutta kuulostaa dorkalta ruveta jollekkin neuvomaan, että näin sä teet pints harmonikin tai kysymään joltakulta sen opetusta.
 
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 516 17 18 19 20

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «