Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jelppikerho: "Soinnut tähän biisiin"
1 2 3 4 5250 251 252 253 254
burdon
29.03.2022 23:26:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sit tulin kysyy että miten Leevi & The Leavingsin Jos Helsinki On Kaunis soolo menis kitaralla? Tablatuurista olisin äärimmäisen kiitollinen. Muuten biisi aika hallussa mitä nyt kertsi jotenki vähä hassu, pitänee kuunnella ja treenata.
 
Anteeksi itseni lainaus/nosto mut eikö tuota löydy mistään tai voisi ystävällinen kitaristi plokata? Tarjoon vaik tuopin tai pari jos enemmän innostaa?
 
Mark Stavin' Rad
papitsu
31.03.2022 11:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

burdon: Anteeksi itseni lainaus/nosto mut eikö tuota löydy mistään tai voisi ystävällinen kitaristi plokata? Tarjoon vaik tuopin tai pari jos enemmän innostaa?
 
Meniskö tuolla: https://i.imgur.com/LYvr3iX.png
 
Mielipiteeni on fakta.
burdon
06.04.2022 14:36:24 (muokattu 06.04.2022 21:54:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

papitsu: Meniskö tuolla: https://i.imgur.com/LYvr3iX.png
 
Enköhän mä tällä pärjää, iso kiitos!
 
Taas kaipaisin ei-nuottikuuron apua, miten menee kitaran näppäilyt Maustetyttöjen Mä Loistan Kuin Hämärä kipaleessa? Soinnuthan löytyvät tuolta: https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/3176036 - Oon koittamassa duunata coveria ja arvostaisin _suuresti_ jos joku jeesais? Tarjoisin vaikka tuopin, kaks tai 6packin tms mikäli edesauttaa? :D
 
Mark Stavin' Rad
burdon
07.04.2022 20:57:01 (muokattu 07.04.2022 21:21:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

burdon:

Taas kaipaisin ei-nuottikuuron apua, miten menee kitaran näppäilyt Maustetyttöjen Mä Loistan Kuin Hämärä kipaleessa? Soinnuthan löytyvät tuolta: https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/3176036 - Oon koittamassa duunata coveria ja arvostaisin _suuresti_ jos joku jeesais? Tarjoisin vaikka tuopin, kaks tai 6packin tms mikäli edesauttaa? :D

 
Anteeksi self reply mut ei kukaa vois edes instrumentaaliosiota kertoa mistä menee? Nolottaa esittää oma sinne-päin-mutta-selvästi-väärin versio vaikka melkein kappaleeseen sopisikin sanomallisesti...
 
edit: Jos jollain ois aikaa niin arvostaisin jos viittis tsiigata mun work-in-progress versioo että onko ajoituksetkin kuinka vituralleen. Ei niin yksinkertainen biisi kuin luulin vaikkei tosin monimutkainenkaan mut mun keskittymishäiriöllä, lyhyellä pinnalla ja nuottikuuroudella haastavaa saada aikaan mitään, esittämispuoli on vaan niin hauskaa että tahdon saada siedettävät taustat, ei tarvii hyvät mut ettei räikeitä virheitä löytys, kun ois ajoitukset ja instrumentaaliosio edes jokseenkin oikein. Kumarrus ja hatun nosto jos joku voi auttaa.
 
Mark Stavin' Rad
Humanoid
11.04.2022 14:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

burdon: Enköhän mä tällä pärjää, iso kiitos!
 
Taas kaipaisin ei-nuottikuuron apua, miten menee kitaran näppäilyt Maustetyttöjen Mä Loistan Kuin Hämärä kipaleessa? Soinnuthan löytyvät tuolta: https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/3176036 - Oon koittamassa duunata coveria ja arvostaisin _suuresti_ jos joku jeesais? Tarjoisin vaikka tuopin, kaks tai 6packin tms mikäli edesauttaa? :D

 
Eikös nuo mene ihan vain voimasointuina näppäillen?
 
Esim. F#m
 
E|----------------
B|----------------
G|----------------
D|----4-------4---
A|--4---4---4---4-
E|2-------2-------
 
Taasana
24.04.2022 17:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Verjnuamun huaskalinnut, eka säkeistön soinnut. Särökitarat osaa korvakuulolta, mutta hevimiehen korvat ei erota puhtaita sointuja. Apua?
 
burdon
17.05.2022 20:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nolottaa olla varmaan aktiivisin kysyjä täällä mut mitenhän menee Raivopäiden Syntynyt Häviämään? ( https://www.youtube.com/watch?v=Lp_6_VsqGHU ) Via Dolorosakin ( https://www.youtube.com/watch?v=6AlrlB0dCzg ) ois kova tietää. Sit jos on _tablatuureja_ (tai sointuja, midiä tms) mihinkään Maustetyttöjen biiseihin niin kelpais, suurimpaan osaanhan löytyy chordit mut haluis tietää kuinka melodiat, näppäilyt jne menee. Tuntuu että olen tullut vaan nuottikuurommaksi, kitaran viritykseenkin pakko ottaa elektronista apua. Mut anteeksi ja kiitoksia jos jeesiä löytyy kuten suurkiitokset jo saaduista jeeseistä! :)
 
Mark Stavin' Rad
uusjäbä
30.05.2022 23:07:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moro, ei kellään sattuis oleen juicen Pilvee pilvee biisin kitaran sooloon tabeja alottelijalle (mulle)
 
Sepaskiainen
11.06.2022 22:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan kellään tiedossa miten menee Anna Puun mestaripiirros? Näppäilykuviot yms
 
aheinons
09.09.2022 21:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sointuja tuossa youtube backingtrackissä
 
https://www.youtube.com/watch?v=ein … _radio=1&ab_channel=SebastienZunino
 
jani72
07.03.2023 14:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J. Karjalainen & Elektric Sauna: Tyttöni mun.
 
Tuon piisiin riffiin tarvisin tabit. Eli Vikstenin soittama Hendrx-henkinen veto. Ei aukene korvakuulolla.
 
Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua!
Arkka
07.03.2023 20:11:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jani72: J. Karjalainen & Elektric Sauna: Tyttöni mun.
 
Tuon piisiin riffiin tarvisin tabit. Eli Vikstenin soittama Hendrx-henkinen veto. Ei aukene korvakuulolla.

 
Kuulostais äkkiseltään, että tossa ei oo ihan normi vire. Onkohan tossa capo kolmosnauhalla? Saatan olla väärässä.
 
Ehkä jotenkin tähän tyyliin soittaisin soinnut ite, rytmistä varmaan saatkin kopin:

 Hm  Bb/G  Gm7  C/G  Gm7   
-x------------------------
-7---6-----6----3----3----
-7---7-----7----5---------
-9---8-----8----5----8(b)-
-9---8-----5----7----8(b)-
-x---3-----3----3----3----

(b = venytys)
 
Se hännän delta blues -likki on jotain tätä osastoa:

----------------------------
----------------------------
----------------------------
--5--8(b)-5-----5-----------
--5--5----5--8--5----jne----
--3-------------------------

Tais soida joku korkeempikin (vapaa) ääni mukana.
 
Jos vetäisin capotta, niin vetäisin varmaan jotain tällasta perinteistä meininkiä:

----------------------------
--0--0-----------0----------
--0--3(b)--0-----0----------
--0--0-----0--3--0----------
----------------------------
--3-------------------------

Nää oli siis arvailua, mulla ei oo ees capoa, ni vähän arpomista. Siis jos tossa biisissä nyt on capo. Jos ei oo ja toi on ihan standardissa vedetty, niin kaverilla lienee vähän pidemmät sormet (ja ehkä useempi) kun meikäläisellä. Eniveis, toivottavasti pääset näillä edes vähän eteenpäin.
 
jani72
07.03.2023 23:38:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Kuulostais äkkiseltään, että tossa ei oo ihan normi vire. Onkohan tossa capo kolmosnauhalla? Saatan olla väärässä.
 
Ehkä jotenkin tähän tyyliin soittaisin soinnut ite, rytmistä varmaan saatkin kopin:

 Hm  Bb/G  Gm7  C/G  Gm7   
-x------------------------
-7---6-----6----3----3----
-7---7-----7----5---------
-9---8-----8----5----8(b)-
-9---8-----5----7----8(b)-
-x---3-----3----3----3----

(b = venytys)
 
Se hännän delta blues -likki on jotain tätä osastoa:

----------------------------
----------------------------
----------------------------
--5--8(b)-5-----5-----------
--5--5----5--8--5----jne----
--3-------------------------

Tais soida joku korkeempikin (vapaa) ääni mukana.
 
Jos vetäisin capotta, niin vetäisin varmaan jotain tällasta perinteistä meininkiä:

----------------------------
--0--0-----------0----------
--0--3(b)--0-----0----------
--0--0-----0--3--0----------
----------------------------
--3-------------------------

Nää oli siis arvailua, mulla ei oo ees capoa, ni vähän arpomista. Siis jos tossa biisissä nyt on capo. Jos ei oo ja toi on ihan standardissa vedetty, niin kaverilla lienee vähän pidemmät sormet (ja ehkä useempi) kun meikäläisellä. Eniveis, toivottavasti pääset näillä edes vähän eteenpäin.

 
Kiitoksia.
 
Tuo komppikitaristin tontti mulla olikin jollain tavalla halussa, mutta soolokitaristin toistuva riffi on varsinaisesti etsinnässä.
 
Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua!
Arkka
08.03.2023 00:08:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jani72: Kiitoksia.
 
Tuo komppikitaristin tontti mulla olikin jollain tavalla halussa, mutta soolokitaristin toistuva riffi on varsinaisesti etsinnässä.

 
Tää vai?

-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
--9b11b9p7--10b12---------10b12---10---7-------------------------------------
-----------------------------------------10-8-10------------8h10p8-----------
-------------------------------------------------10----------------8h10------
-----------------------------------------------------------------------------

En nyt jaksa kuunnella tarkemmin vaihtaako se tossa asemaa tms. Ja sit se varioi sitä, mut perusidea lienee toi Hm-asia (esim. H-mollipentatoninen) ekan soinnun päälle ja sit G-mollibluesskaala. Kokeile löytää niiden avulla jos tarvit tarkemmin.
 
paddy
13.04.2023 08:31:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasevan Syksy-biisin rytmikitaraan tarvitsisi jelppiä. Minun vaikkukorvani eivät riitä löytämään, miten tuossa akustisen kitaran kompin saisi kuulostamaan oikealta. Simppeli kahden soinnun biisihän tuo pääasiassa on, jossa on ensin E-molli, mutta toinen sointu hakusessa.
 
Nettilähteistä tuo soitettaisiin vain Em A, mutta sointukirjassa taas Em Bm11. Minusta nuo kummatkaan ei kuulosta ihan oikealta, tai sitten en löydä oikeaa otetta Bm11-soinnulle. Parhaan lopputuloksen olen saanut soittamalla Em A, ja vilauttamalla tahdin lopuksi B-mollia, jossa säilyy A- ja e -äänet avoimilta kieliltä.
 
Tuokaan tuskin ihan oikein on, niin olisi hienoa jos joku kultakorva osaisi auttaa. :) Olisikohan tässä kenties joku kahden kitaran jippo, ja olisi siksi niin hankala löytää?
 
https://www.youtube.com/watch?v=PcQeuzhKi5I
tuosta siis 0:32 alkaen.
 
papitsu
14.04.2023 14:52:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paddy: Kasevan Syksy-biisin rytmikitaraan tarvitsisi jelppiä. Minun vaikkukorvani eivät riitä löytämään, miten tuossa akustisen kitaran kompin saisi kuulostamaan oikealta. Simppeli kahden soinnun biisihän tuo pääasiassa on, jossa on ensin E-molli, mutta toinen sointu hakusessa.
 
Nettilähteistä tuo soitettaisiin vain Em A, mutta sointukirjassa taas Em Bm11. Minusta nuo kummatkaan ei kuulosta ihan oikealta, tai sitten en löydä oikeaa otetta Bm11-soinnulle. Parhaan lopputuloksen olen saanut soittamalla Em A, ja vilauttamalla tahdin lopuksi B-mollia, jossa säilyy A- ja e -äänet avoimilta kieliltä.
 
Tuokaan tuskin ihan oikein on, niin olisi hienoa jos joku kultakorva osaisi auttaa. :) Olisikohan tässä kenties joku kahden kitaran jippo, ja olisi siksi niin hankala löytää?
 
https://www.youtube.com/watch?v=PcQeuzhKi5I
tuosta siis 0:32 alkaen.

 
Taitaa ainakin kaksi erilaista komppikitaraa soida siinä päällekäin, mikä hankaloittaa kyllä asiaa vähän.
 
Eka tahti ainakin on ihan selkeä E-molli.
 
Toisessa tahdissa en ite kuule A-duuria ollenkaan. Bassolla kyllä on A-sävel, joka menee sitten tahdin lopussa olevassa kuviossa B:n ja G:n kautta takaisin E:lle, mutta kitaran sointu kuulostaa pysyvän samana koko tahdin.
 
Tuo Bm11 sopisi minusta siihen ihan hyvin, mutta käännöksellä Bm11/A. Vahvasti kuuluu F#-sävel siellä ja B:nkin luulen tunnistavani. D:tä ei välttämättä kuulu päälimmäisessä komppikitarassa ollenkaan mutta jostain se harmoniassa tulee. Ja A tuntuisi olevan myös kitarassa matalimpana sävelenä, tai ainakin bassossa se on niin voimakas, että yhden kitaran sovitukseen ehdottomasti se pohjalle. Omaan korvaan otteena voisi toimia yksinkertaisimmillaan X04400, mutta myös esim. just X04430 tai vaikka X04432 tai X04402. Ihan miten ite tykkää sen kuulevansa, samoja sointuja aika pitkälti, mutta kaikkia säveliä ei aina välttämättä tarvitse soittaa. :)
 
022000 ja X04430 kuulostaa minun korvaan ehkä toimivimmalle yhden kitaran ratkaisulle.
 
Mielipiteeni on fakta.
Vpeltonen
14.04.2023 23:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tarttis vähän jeesiä! Soinnut kappaleeseen jukka kuoppamäki-sinä päivänä?
Jotain kulkuja sain blokkailtua ,mut nihkeetä on. Em,g,d,bm,a,c ? -sointuja siel ainakin vilahtelee. Tarkotus säestää uruilla mut vaikee kuulla sointuja kunnolla kun on sen verran noita kitarariffejä ja muuta soitantaa päällä, sekä vaihtuu aika tiuhaan soinnut. Tähän ei löydy netistä eikä kirjastotakaan lappuja. Etukäteen kiitos jos joku pystyy auttamaan!.
 
https://youtu.be/XgS87xXG4cw
 
papitsu
15.04.2023 08:13:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vpeltonen: Nyt tarttis vähän jeesiä! Soinnut kappaleeseen jukka kuoppamäki-sinä päivänä?
Jotain kulkuja sain blokkailtua ,mut nihkeetä on. Em,g,d,bm,a,c ? -sointuja siel ainakin vilahtelee. Tarkotus säestää uruilla mut vaikee kuulla sointuja kunnolla kun on sen verran noita kitarariffejä ja muuta soitantaa päällä, sekä vaihtuu aika tiuhaan soinnut. Tähän ei löydy netistä eikä kirjastotakaan lappuja. Etukäteen kiitos jos joku pystyy auttamaan!.
 
https://youtu.be/XgS87xXG4cw

 
Meniskö jotenkin näin? Noita osia vaan toistellaan koko biisi.
 
Intro: | Em Bm | x4
 
Säkeistö:
| Em G | D Bm | Em A | Em A |
| Em G | D Bm | Em A | Em - G G# |
| A C | G Em | G C | G - C D |
| Em G | D Bm | Em A | Em A |
 
Kertsi:
| G | A | C | Em |
| Bm | D | Am | B7 | B7 |
 
Outro: | Em Bm |
 
Mielipiteeni on fakta.
Vpeltonen
16.04.2023 18:37:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

papitsu: Meniskö jotenkin näin? Noita osia vaan toistellaan koko biisi.
 
Intro: | Em Bm | x4
 
Säkeistö:
| Em G | D Bm | Em A | Em A |
| Em G | D Bm | Em A | Em - G G# |
| A C | G Em | G C | G - C D |
| Em G | D Bm | Em A | Em A |
 
Kertsi:
| G | A | C | Em |
| Bm | D | Am | B7 | B7 |
 
Outro: | Em Bm |

 
Kiitos paljon!
 
burdon
03.08.2023 23:28:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten Daniel Johnstonin You Hurt Me menee soinnullisesti?
 
Entäs miten The Lonerissa menee nuotit, varsinkin kohdissa:
" C Am
But I wish I had my way with you
 
C Am F G
I'm a loner - oh oh - loner"
?
 
En saa (ikuisena) nuottikuurona huonona rumpalina saati kitaristina itse plokkailtua ja kikkailtua tuota kohtaa vaikka muuten biisi jotenkin meneekin.
 
Entäs suomalaisista kappaleista Raivopäiden tai MiEKKATAKSin Syntyneet Häviämään biisit? Molemmat haluisin soittoon ainakin yrittää ottaa. Muihinkin vastaaviin elämän synkkyyteen ja yksinäisyyteen liittyviin biiseihin kelpaa soinnut.
 
Valtavat kiitokset mahd. jeesistä!
 
PS. Ko. biisit löytyy youtubesta. Hieman kuollut tämä ketju, onkohan muita paikkoja netissä missä ois hyvä kysellä neuvoja? Harmi kun Daniel Johnston foorumille ei voi rekisteröityä ja suomichordsei löytyy heikosti.
 
Mark Stavin' Rad
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5250 251 252 253 254

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «