Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Helppikerho: Soittotekniikoita ja muita kikkoja
1 2 3 4 515 16 17 18 19 20
Juhakt
10.02.2012 10:51:54 (muokattu 10.02.2012 10:52:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere!
 
Oon ihan aloittelija akustisen kitaran parissa. Sähkistä oon jonkun aikaa rämpytelly ja akustisen soitto on tapahtunu lähinnä sormilla. Nyt ajattelin alkaa soittelemaan akkaria enemmän plekulla mutta en tajua mikä mättää :D
 
Soitto kuulostaa aivan karsealta ja pleku ei satu sitten millään mun sormiini, siis sähkistä soittaessa on iskostunut sormiini sellanen homma että plekua näkyy vain vähän ja se on "vinossa".. Mutta eihän tuo akustinen soi ollenkaan hyvin tuolla tekniikalla.
 
Miten hemmetissä pitäisi plekua akustista soittaessa pitää? Käsi on rentona ja luonnollisessa asennossa jos rämpytän sormilla mutta kun otan plekun niin tuntuu ettei ole ikinä kitaraa soittanutkaan...
 
ymmärsikö kukaan mitä tarkoitan? :D
 
e. Ja tarkotuksena soitella tuollaisia nuotiobiisejä , Juha Tapion biisejä mm.
 
sickboy
10.02.2012 18:39:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En mä ainakaan mitenkään eri tavalla pidä plektraa kädessä akustista soittaessani. Ohuemmalla plektralla saa heleämpää saundia ja ehkä siinä voi sit vaikka jättää plektran enemmän näkyviin.
 
Ehkä sä pidät plektraa ylipäätään vähän liian piilossa. Mä soitin pitkään Jazz III:silla. Mulla on kuitenkin keikalla monesti sen verran rankka komppikäsi, että plekukäden etusormesta kului kynsi ja sormen pää meni vereslihalle. Ratkaisu oli ensin siirtyminen Jazz III XL-malliin....sit jotenkin päädyin takaisin ihan perinteiseen plekumalliin. Yhteensä soitin noilla Jazz III:lla jotain 15 vuotta. Kyl sitä uusiin tekniikoihin ja vermeisiin voi nopeastikin tottua.
 
Funkånaut
03.03.2012 17:22:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Mites soittaisitte nämä pari riffiä Gunnareiden Locomotive-biisistä:
 
Introsta
A--------0-0---0-0---0-0----|----0----0-0---0-0-0---0------|
E------------3-----3-----2~-|-------2-----2-------2---3-5~--|
 
Pääriffi
A------0-----0-----0-----0------------|------0-----0-----0-----0------------|
E--3-5---3-5---3-5---3-5---0-0-3-0-|--3-5---3-5---3-5---3-5---0-0-3-0-|
 
Varsinkin tuo intron riffi aiheuttaa päänvaivaa.

 
Itehä ottaisin noi A-sävelet introssa E-kielen vitosnauhalta. Helopottas mielettömästi, ja soundais paremmalta.
 
Jos on vähän sääääh-olo, niin kahteen tuntiin kaks pulloo ja sitten ULIULIULI. - Skywriter Kuuntelen tälläistä
Jucciz
08.03.2012 23:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Itehä ottaisin noi A-sävelet introssa E-kielen vitosnauhalta. Helopottas mielettömästi, ja soundais paremmalta.
 
Jep, ja pystyis käyttämään legato-tekniikoita. Selvästikään jokaista ääntä ei soiteta plektralla tuossa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Kaakka
23.04.2012 20:41:25 (muokattu 23.04.2012 22:15:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Kertokaas idiootille, miksikä kutsutaan tuota tekniikkaa ja kuinka se saadaan aikaiseksi ihan nyt esimerkkinä tämän biisin kertosäkeessä, kohdassa 1:18? En siis tarkoita wahwahia vaan sitä kun tuossa ilmeisesti soittaa kaksi kitaraa päällekkäin eri kohdista ja se kuulostaa tuommoselta jännältä :D http://www.youtube.com/watch?v=Yx0IeSkdlBo
 
Tuotahan kuulee vähän joka biisissä, mutta en ikinä ole aatellut kuinka se saadaan aikaiseksi, jos ymmärrätte mitä tarkotan!
 
E: Löytyi. http://www.youtube.com/watch?v=PcxV9VAWAiM
Eli ongelma ratkaistu.
 
Nuages
20.05.2012 02:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin tämän viestin alunperin turhuuspalstalle hämmentävien asioiden ketjuun, mutta laitetaan se nyt tännekin:
 
Hämmentää, kun en ole treenannut kitaransoittoa muutamaan vuoteen ja soittanutkin todella satunnaisesti, niin nyt kun pitkästä aikaa tartuin kitaraan, niin yllättäen pienen totuttelun jälkeen kykenin soittamaan sujuvammin sellaisia riffejä, jotka ennen takkusivat pahasti. En keksi tälle oikein mitään muuta järjellistä selitystä, kuin että olen opetellut aikoinaan soittotekniikkaa päin helvettiä ja nyt tauon aikana lihasmuistista on jäänyt pois jotain huonoja tottumuksia. Toinen vaihtoehto on se, että salitreeni on tehnyt hyvää käsien motoriikalle ja pienten lihasten kunnolle..?
 
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
cr4b
01.08.2012 22:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=uoERl34Ld00#t=3m54s
 
Miten tuollaisen demppaussoundin saa tehtyä?
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
leavings
07.08.2012 19:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Yhteensä soitin noilla Jazz III:lla jotain 15 vuotta. Kyl sitä uusiin tekniikoihin ja vermeisiin voi nopeastikin tottua.
 
Totta, itse olen soittanut lähes aina Dunlopin normiläpysköillä ja Jazz III:seen siirtyminen helpotti huomattavasti soittoa kaikinpuolin. Eilen ostin taas Dunlopin Tortex Sharppeja jotka tuntui pirun oudolta aluksi mutta nyt niihin on jo tottunut, niillä soittaessa todella tuntee jokaisen nuotin :D
Tässä testaan noita sharp plekuja:
http://www.youtube.com/watch?v=rqZq02XTPYg&feature=youtu.be
 
antza1996
27.12.2012 19:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sellanen kysymys että mimmosissa tapauksissa pikattaan kieli vaan kerran ja loppu soi kunnolla, kun olen vasta 4 vuotta soitellut eikä mistään sweet child o mine pahemmasta tuu mitään.. :)
 
tepeh
29.12.2012 14:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antza1996: Mulla on sellanen kysymys että mimmosissa tapauksissa pikattaan kieli vaan kerran ja loppu soi kunnolla, kun olen vasta 4 vuotta soitellut eikä mistään sweet child o mine pahemmasta tuu mitään.. :)
 
Tarkoitatko, että kieli pikataan ja annetaan soida vai tarkoitatko että kieli pikataan ja seuraavat sävelet otetaan hammer-oneinta tai pull-offeina?
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
mattim
30.12.2012 19:37:31 (muokattu 30.12.2012 19:38:37)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antza1996: Mulla on sellanen kysymys että mimmosissa tapauksissa pikattaan kieli vaan kerran ja loppu soi kunnolla, kun olen vasta 4 vuotta soitellut eikä mistään sweet child o mine pahemmasta tuu mitään.. :)
 
Kilen annetaan soida niin kauan kuin sen pitää soida. voit lopettaa äänen soimisen joko nostamalla sormen otelaudalta oikeaan aikaan tai sammuttamalla äänen plektrakädellä jotenkin. Jos ääniä ei ennen seuraavan äänen alkamista sammuteta puhutaan legagto soitosta.
 
antza1996
08.01.2013 00:58:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tepeh: Tarkoitatko, että kieli pikataan ja annetaan soida vai tarkoitatko että kieli pikataan ja seuraavat sävelet otetaan hammer-oneinta tai pull-offeina?
 
Tämä hammerointi ja pulloff oli hakusessa kyllä! Kovasti työn alla, kiitos :)
 
repa_89
18.03.2013 15:43:30 (muokattu 18.03.2013 15:45:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moikka olisko kellään tabeja tai sointuja francinen annie kappaleeseen ku en mistään löydä ja mieli tekis rimputella
http://www.youtube.com/watch?v=zjXvf0xLcYs
 
yannara
11.05.2013 18:25:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaa tulla eteen näitä voimasointuja, jossa näpäytetään 3 kieltä samaan aikaan, esim:
 
D===9
A===9
E===7
 
Kysymys kuuluukin, että miten sormet kannattaa asetella? Saan noi ysit otetta pikkurillillä kyllä, mutta sitten nimetön jää käyttämättä. Nimettömällä en saa molempia, alin rätisee tuolloin. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että alan soittamaan vitos sointuja pikkurillillä nimettömän sijasta, ja se ei vissiin ole hyvä...?
 
tepeh
11.05.2013 18:34:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Alkaa tulla eteen näitä voimasointuja, jossa näpäytetään 3 kieltä samaan aikaan, esim:
 
D===9
A===9
E===7
 
Kysymys kuuluukin, että miten sormet kannattaa asetella? Saan noi ysit otetta pikkurillillä kyllä, mutta sitten nimetön jää käyttämättä. Nimettömällä en saa molempia, alin rätisee tuolloin. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että alan soittamaan vitos sointuja pikkurillillä nimettömän sijasta, ja se ei vissiin ole hyvä...?

 
Mä sanon, että niin kun itestä tuntuu parhaalta. Etusormella ja pikkurillillä tai etusormella ja nimettömällä tai kolmella sormella... Kokeile, mikä on itelle paras.
 
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Numb
13.05.2013 15:42:28 (muokattu 13.05.2013 15:45:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Alkaa tulla eteen näitä voimasointuja, jossa näpäytetään 3 kieltä samaan aikaan...
 
D===9 pikkurilli
A===9 nimetön
E===7 etusormi
 
Näin ote on lähinnä kokonaista sointua, eli jos tuosta tehdään duuri, lisätään keskisormi g -kielen 8. nauhalle. Myös otekäden kontrolli säilyy parhaiten näin.
 
yannara
13.05.2013 20:13:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: D===9 pikkurilli
A===9 nimetön
E===7 etusormi
 
Näin ote on lähinnä kokonaista sointua, eli jos tuosta tehdään duuri, lisätään keskisormi g -kielen 8. nauhalle. Myös otekäden kontrolli säilyy parhaiten näin.

 
Ellen erehty, tuo tuntuu myös olevan se yleisin soittotekniikka, mitä kattelen muiden soittamisia? Itselläni ongelmaksi tuossa muodostuu se, että pikkurilli häritsee nimettömän asettamista, jolloin A kieli rätisee.
 
Numb
13.05.2013 22:32:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Ellen erehty, tuo tuntuu myös olevan se yleisin soittotekniikka, mitä kattelen muiden soittamisia? Itselläni ongelmaksi tuossa muodostuu se, että pikkurilli häritsee nimettömän asettamista, jolloin A kieli rätisee.
 
Tähän ongelmaan on ratkaisu: soitettuasi kuvatulla tavalla joitakin kymmeniä tunteja, ongelmaa ei enää ole.
 
Tonski
13.05.2013 22:54:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: D===9 pikkurilli
A===9 nimetön
E===7 etusormi
 
Näin ote on lähinnä kokonaista sointua, eli jos tuosta tehdään duuri, lisätään keskisormi g -kielen 8. nauhalle. Myös otekäden kontrolli säilyy parhaiten näin.

 
Numb: Tähän ongelmaan on ratkaisu: soitettuasi kuvatulla tavalla joitakin kymmeniä tunteja, ongelmaa ei enää ole.
 
Lujaa komppia tälle! Turha tehdä hankalamman kautta, tai jos joku keksii vielä tuosta helpomman ja vaivattomamman tavan soittaa ko. sointu siten, että siitä on helppo laajentaa kuuden kielen barré-soinnuiksi duuriin ja molliin, niin mielelläni kokeilen.
 
Gritsen
20.07.2013 00:27:37 (muokattu 20.07.2013 00:28:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääasiassa soitan itse voimasoinnut samalla otteella kun barren alapää, kolmella sormella tietty. Mutta jos on sointujen slaidaamista vaativa riffi, soitan pikkurillillä rootin lisäksi pelkän kvintin, vähän samalla otteella ja tatsilla niinkun oktaavit. Tottumuskysymys.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 515 16 17 18 19 20

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «