Aihe: Soittotekniikoita ja muita kikkoja | |
---|
|
Moikkelis. En tiä kuuluuko kysymys tänne tai onko aiheesta kirjoitettu muualla mutta ongelmani on että kun bendaan jotain vähänkin nopeammin niin vapauttaessani bendiä alemmat kielet kanssa vapautuvat ja jäävät soimaan pilaten kaiken enkä saa ongelmaa katoamaan vaikka miten varovaisesti yrittäisin vapauttaa.. |
TD6 29.12.2008 00:38:48 | |
|
Huiluäänistä vielä Eli noita A.H. (artificial harmonics) juttuja on vielä ainakin yksi tapa lisää. Virallista nimee on turha kysyä meitiltä ainakaan. Homma on teoriassa täysin sama kuin Pinch harmoniceissa ( P.H.), mutta käytännön toteutus poikkeaa. Näihin kyseisiin huiluääniin ei käytetä plektraa ollenkaan vaan kieli näpätään plektrakäden nimettömällä tai keskisormella (mikä vain parhaalta tuntuu) ja samaan aikaan plektrakäden etusormi koskettaa kieltä halutusta kohdasta. (kannattaa tsekata todella kattava puhe yläsävelsarjoista keskustelun alkupäästä). Tärkeää on että etusormi ei paina kieltä vaan ainoastaan koskettaa sitä kevyesti. Kyseinen tyyli on käytössä lähinnä klassisen kitaran puolella eikä tätä hirveästi näe muissa tyylilajeissa. Itse rupesin vain piruuttani kokeilemaan kerran sähkökitaralla ja ihastuin kys. soundiin heti. Siis tekniikkahan on täysin mahdollista ja yleisempää toteuttaa plektralla pickaamalla sen sävelen ja kevyesti koskettamalla, kuten yllä mainittu, esim 12. nauhaa. Ja tekniikka on kyllä ihan yleinen sähkäkitarallakin. Esimerkkinä http://www.youtube.com/watch?v=6TpYcA9bSaU |
Jzci 19.01.2009 16:12:03 | |
|
Siis tekniikkahan on täysin mahdollista ja yleisempää toteuttaa plektralla pickaamalla sen sävelen ja kevyesti koskettamalla, kuten yllä mainittu, esim 12. nauhaa. Ja tekniikka on kyllä ihan yleinen sähkäkitarallakin. Esimerkkinä http://www.youtube.com/watch?v=6TpYcA9bSaU http://uk.youtube.com/watch?v=h7xF51AFkys Tämä olisi ehkä parempi esimerkki tuosta tekniikasta kun eihän tuossa Dimebagin videossa edes käytetä koko tekniikkaa ollenkaan. Kohdasta 1.19-> |
|
Teenkö väärin kun täppään plektran reunalla? Ku tuntuu kieli soivan paljon selvemmin ja helpommin sillä tavalla? |
Numb 23.01.2009 12:05:38 | |
|
Jos täpping mielestäsi toimii plekun reunalla, niin lienee aivan sama mitä mieltä joku muu asiasta on. Ja kyllä sitä plekua täpissä käyttävät muutkin :) A waist is a terrible thing to mind. |
|
En tajua miksi huiluäänet jaetaan luonnollisiin ja keinotekoisiin. "Koska keinotekoisessa pakotetaan kieli värähtelemään tietyltä matkalta..." Kyllähän luonnollisessakin niin tehdään. N.H:n ja P.H:n ero on siinä, että N.H:ssa kieli soi vapaana ja yleensä vasemman käden sormi laitetaan ns solmukohtaan joka tekee huiluäänen, kun taas P.H:ssä yleensä vasen käsi painaa kielen johonkin nauhaan ja oikean käden peukalo/etusormi nippaisee solmukohdasta. Ton logiikan mukaan voisi tehdä luonnollisen keinotekoisen huiluäänen tekemällä pinch harmonicin vapaaseen kieleen.
Tämä ei ollut sitten mikään vastaväite edellisiin postauksiin, kunhan vain vuodatin hiukan. Ärsyttää vaan vähän kun monet varmaan menneet tajuumaan fysikaalisesti ehkä väärin ton A.H:oitten synnyn. ESP Horizon FR-2 |
|
-- monet varmaan menneet tajuumaan fysikaalisesti ehkä väärin ton A.H:oitten synnyn. Mjoo, pointtinsa tuossakin on. Enemmän kyseessä on kai sovittu käytäntö, jonka mukaan puhutaan luonnollisista ja keinotekoisista huiluäänistä. Voisihan noi tietysti luokitella erilaillakin, esim sen mukaan kummalla kädellä kieltä kutitellaan, tai liittyykö äänen tuottamiseen plektra vai ei, ja onko huiluääni tuotettu samalla kun ääni on näpätty soimaan vai vasta sen jälkeen. Vaihtoehtoja on niin monia, että lienee kuitenkin helpompi noudattaa tuota käytäntöä. Plussaa siitä että toit asian esille, voi tosiaan helpottaa ajattelua. |
kunnasja 26.01.2009 16:05:12 (muokattu 26.01.2009 16:09:23) | |
|
Moikkelis. En tiä kuuluuko kysymys tänne tai onko aiheesta kirjoitettu muualla -- ----- http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453 ----- "Tämä ketju on tarkoitettu ainoastaan soittotekniikkavinkeille, EI kysymyksille tai tabulatuurikyselyille. Rajoituksen tarkoitus ei ole v***uilla vaan pitää ketju luettavana. Kysymyksiä varten on toinen ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=138931 Poimitaan sieltä tänne visaisimmat pulmat ja ratkaisut. Kiitos. Kiitos." ----- Ylläpito voisi taas siivoilla vähäsen. |
|
stryqed: Moikkelis. En tiä kuuluuko kysymys tänne tai onko aiheesta kirjoitettu muualla mutta ongelmani on että kun bendaan jotain vähänkin nopeammin niin vapauttaessani bendiä alemmat kielet kanssa vapautuvat ja jäävät soimaan pilaten kaiken enkä saa ongelmaa katoamaan vaikka miten varovaisesti yrittäisin vapauttaa.. Ai jos bendaat esim. G-kieltä ylös niin vapauttaessa D-kieli jäisi soimaan? Plektrakädellä demppaan näissä tapauksissa |
|
Mul oli pitkään ongelmana plektrakäden kestävyys ja soiton kasassa pitäminen ku soitin heviä pelkästään downpickaamalla. Ratkesi vaihtamalla kitaran paikka oikealta reideltä vasemmalle reidelle. Pickauskäden olkapää laski alemmas roimasti, tuntuu paljon rennommalta nyt. Uusi asento tuntuu myös paljon varmemmalta ja luonnollisemmalta asennolta soittaa, saa soittoon enemmän tatsia. Ei varmaan toimi kaikilla, mut jos tunnistat ongelmasi tuosta niin kannattaa varmaan kokeilla. Viha saa minut väittelemään. Väittely tekee minut vihaiseksi. |
Juippi! 10.07.2009 22:12:35 (muokattu 10.07.2009 22:19:24) | |
|
Mitähän sanotte minun tekniikasta soittaa seurava "riffi": http://img243.imageshack.us/img243/7571/64054418.png (vaihtoehto 2) Jostain syystä aloitan sen aina upstrokella. Tuo vaihtoehto3 näyttäis kuitenkin käytännöllisemmältä, mutta jostain se on pakko on tullut, että lähes kaikki sahaukset aloitan upstrokella :O |
|
Juippi! http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=138931 |
|
kunnasja: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=138931 Tuon keskustelun tiesin aiemminkin, mutta jaah.. Ajattelin että tuo oli enemmän ei-niin helppikerhoon kuuluvaa, vaan yleistä mielipiteiden kysymistä. Pistän sinne siis -> |
|
Miten alexi tekee tuollaisen hauskan vingutuksen kitaralla se on ns. pinch harmonic, eli ensin soitetaan nuotti, ja heti kun se värähtää, se vaimennetaan nopeasti _hipaisten_ plektrakäden sormella(peukalolla)... se on aika vaikea tekniikka(omasta mielestäni) saada kuullostamaan juuri tuolta, mutta se kuullostaa ilman vibraattoja melkein natural harmonicilta. se nuotti täytyy vaimentaa aina tietyistä kohdista joka nauhalla, tai se ei onnistu. niitä pitää vain etsiä... :D |
|
En nyt tiedä kuuluko tämä tänne vai ei, mutta olettaisin niin koska aloitusviestissä puhuttiin tästä. Eli huiluäänillä virittäminen. Olen tyhmä ja ohjeet olivat hepreaa, joten voisiko joku hiukan selventää sitä. Kiitos. |
kid ego 04.08.2009 16:17:27 (muokattu 04.08.2009 16:18:34) | |
|
Samparooni: En nyt tiedä kuuluko tämä tänne vai ei, mutta olettaisin niin koska aloitusviestissä puhuttiin tästä. Eli huiluäänillä virittäminen. Olen tyhmä ja ohjeet olivat hepreaa, joten voisiko joku hiukan selventää sitä. Kiitos. Paksuimman kielen 5. nauhalta soitetun huiluäänen pitäisi soida samalla korkeudella kuin seuraavan kielen 7. nauhalta soitettu. Kun näin on, kielet ovat vireessä keskenään. Sitten siirryt seuraavaan kielipariin. EDIT: Varmuudeksi vielä huiluäänten selventäminen: älä paina kieltä otelautaan kiinni, vaan pidä sormea kevyesti kielen päällä kun soitat sitä plektralla tai sormilla. |
|
kid ego: Paksuimman kielen 5. nauhalta soitetun huiluäänen pitäisi soida samalla korkeudella kuin seuraavan kielen 7. nauhalta soitettu. Kun näin on, kielet ovat vireessä keskenään. Sitten siirryt seuraavaan kielipariin. EDIT: Varmuudeksi vielä huiluäänten selventäminen: älä paina kieltä otelautaan kiinni, vaan pidä sormea kevyesti kielen päällä kun soitat sitä plektralla tai sormilla. Ja sitten h-kielen voi virittää vaikka soittamalla alemmalta e-kieleltä 7. nauhalta huiluäänen. |
|
kid ego: Paksuimman kielen 5. nauhalta soitetun huiluäänen pitäisi soida samalla korkeudella kuin seuraavan kielen 7. nauhalta soitettu. Kun näin on, kielet ovat vireessä keskenään. Sitten siirryt seuraavaan kielipariin.. Samoilta nauhoilta joka kielillä? Vai kuten Lenoldinho mainitsi, viritetäänkö b-kieli avoimena? Ainakin näin ymmärsin. |
|
Samparooni: Samoilta nauhoilta joka kielillä? Paksumman kielen 5. nauha - ohuemman kielen 7. nauha. Vai kuten Lenoldinho mainitsi, viritetäänkö b-kieli avoimena? Ainakin näin ymmärsin. Voit tehdä sen noin. |
kunnasja 05.08.2009 02:39:05 (muokattu 05.08.2009 02:40:03) | |
|
Samparooni: En nyt tiedä kuuluko tämä tänne vai ei, mutta olettaisin niin koska aloitusviestissä puhuttiin tästä. Eli huiluäänillä virittäminen. Olen tyhmä ja ohjeet olivat hepreaa, joten voisiko joku hiukan selventää sitä. Kiitos. Esititpä juuri kysymyksen, ja vastaan kertauksen vuoksi: pistetään ne kyssärit helppikerhoon. Sieltä sitten poimitaan tänne siivottuna niitä vinkkejä joista on kaikille hyötyä. Oikeesti mä vaan haluun olla natsi ja päteä, ei tässä muuta ;) (Varoitan itseäni, katsotaan jos ylläpito jaksaa ja ehtii putsailla.) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|