Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virheellinen kitaransoittoasento?
1
Emmisofi.a
31.07.2021 01:11:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soittaa kitaraa niin on koko ajan se käsi joka on otelaudalla (mulla vasen) on jännityksessä varsinkin kun soittaa barreja. (tai mun soittoasento on vaa jotenki virheellinen. Mun vasen käsi sit on monta iltaa ja päivää jo ollu vähäsen puutunu ja siinä on kaikenmoisia kiputiloja (lähinnä sellasta lihaskivun kaltaista jomotusta ja pistelyä) mutta koska olen niin neuroottinen ihminen, nii tottakai heti ekana yhistin vasemman käden puutumisen sydänvaivoihin. Turhaa stressiä näin nuorella (ikää 17 vuotta) mistään vakavemmasta, kun lääkärissäkin oon käynyt pari kuukautta sitten.
 
Onko kellään samaistumista tosta soittoasennosta tai käden vaivoista ja puutumisesta? Onko jotain vinkkejä jolla sais tota kättä rennommaksi ja soitosta mukavamman tuntoista?:)
 
Zibaldone
31.07.2021 01:18:14 (muokattu 31.07.2021 01:22:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita kitaraa klassisella asennolla. Kitara lepää vasemmalla jalalla.
Ota otteet mahdollisimman läheltä nauhoja (frettejä) älä keskeltä, nauhojen välistä.
Kitaraa soittaessa ei tarvi voimaa, vaan tekniikkaa.
 
Tässäpä perusteet, ota niin monta vinkkiä kuin tarvit
 
https://www.youtube.com/watch?v=B4DMmKA62Wk
 
hallu
31.07.2021 11:11:01 (muokattu 31.07.2021 11:14:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldonen vinkki oli hyvä. Tuli mieleen, että käsien väsyminen on alussa ihan luonnollista kun sellaiset lihakset rasittuu, joita ei ehkä niin paljon ole käyttänyt. Mutta vallankin sointujen kanssa alussa kannattaa huomata rannekulma ihan erikseen. Eli mitä alempana vasemman käden kyynärpääsi on suhteessa otelautaan, niin sitä vähemmän tulee rannekulmaa ja sen vapaammin saat sormet aseteltua sointuotteisiin. Tuo klassisen kitaran soittoesentohan huomioi tämän seikan myös (hartiat rentona ja selkä suorana, kitara vasemman polven päälle joka on vielä nostettu korokkeelle ja kitaran lapa suunnilleen vasemman hartian korkeudella, niin silloin on keuhkoilla tilaa hengittää ja rannekulma kohillaan).
 
Soittoasentojahan voi soveltaa kaikkiin soittotilanteisiin kun ymmärtää periaatteen. Eli seisten soittaessa hihnaa vähän lyhyemmäksi ja kitara hiukan viistosti niin että lapa on vähän korkeammalla siellä vasemman hartian korkeudella, niin soittoasento en jälleen mahdollisimman rento. Jotkut punkrokkarit tykkää roikottaa kitaraa matalalla, mutta se on enemmän tyylikysymys ja niissä tapauksissa vasemmalla kädellä otetaan vain yksinkertaisia soinnun tapaisia (vitossoinnuiksi kutsuvat punkkarit niitä :-D ). Heillä matala kitaran asema on paitsi tyylikysymys, mutta sanovan että se antaa myös paremman tuntuman pelkästään alaspäin soitettaviin tasaisiin rytmeihin.
 
Mutta näihin hienouksiin ehdit perehtyä kun saat perusasiat kohilleen.
 
E: tuli mieleen, että esimerkiksi joillakin voi olla soittotyyli jossa vasemman käden peukaloa käytetään otelaudalla eli peukalo kömpii oelaudan yläreunan yli painamaan paksuinta ja joskus jopa toiseksi paksuintakin kieltä. Silloin kyynärpäätä täytyy tietenkin pitää ylempänä ja vasemman käden asento ei ole niin rento, mutta tällaiset jutut harjaantuu sulle ajan kanssa kun oma soittotyylisi hioutuu.
 
KaRa
31.07.2021 11:40:02 (muokattu 31.07.2021 11:40:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai sillä soittoasennolla merkitystä on aluksi ainakin, mutta tottumiskysymys se mielestäni enemmän on.
 
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «