Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lead/soolo harjoittelu
1 2 3 4
Black Zombie 82
18.10.2019 05:14:32 (muokattu 18.10.2019 05:36:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Laitatko pari jatsipätkää kuuluville ja miksei bluesia kans? Tää kuulostaa sen verran kiehtovalta yhdistelmältä, että haluan kuulla omin korvin ennen kuin kommentoin syvällisemmin.
 
Onko se mielestäsi erikoista, jos osaa improvisoida, mutta ei osaa soittaa sävellettyjä sooloja? Kyllä minä osaisin soittaa, jos olisin vaivautunut opettelemaan.
 
Tarkoitin, että semmoisia tilulilu-sooloja en ole opetellut. Melodiat nyt plokkaa ihan korvakuulolta.
 
MadMatt
18.10.2019 06:06:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Jatsit ja bluesit irtoaa, mutta ne onkin improvisaatiota. Tarkoitin että en voi sanoa osaavani soittaa yhtä ainutta sävellettyä pop-musiikin kitarasooloa kokonaisuudessaan.
 
Samalla linjalla. Sävelletyt soolot ovat itselleni myrkkyä. Ei vaan lähe eikä edes huvita. Yhtään biisiä ei tule mieleen minkä osaisin oikeasti yks yhteen. Olkoonkin laiskuutta/asenne vammaa mutta eipä tuo ole haitannut... paitsi kerran kun lensin humppabändistä ulos ekojen treenien jälkeen :D
 
Black Zombie 82
18.10.2019 18:16:47 (muokattu 18.10.2019 18:18:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Samalla linjalla. Sävelletyt soolot ovat itselleni myrkkyä. Ei vaan lähe eikä edes huvita. Yhtään biisiä ei tule mieleen minkä osaisin oikeasti yks yhteen. Olkoonkin laiskuutta/asenne vammaa mutta eipä tuo ole haitannut... paitsi kerran kun lensin humppabändistä ulos ekojen treenien jälkeen :D
 
Niin, se voi olla laiskuuttakin, mutta mulla on suurin syy soolojen opettelemattomuuteen motivaation puute. Kun en soita esim. missään bändissä Metallicaa, niin miksi opettelisin niitä biisejäkään. Siis toki niitä voi harjoitella treenimielessä, mutta esim. jotain tilulilusooloa on aika epämielekästä soitella yksinään. Ainakin miun mielestä. Kyllä riffejä/komppiosuuksia olen harjoitellut ja soittanut, kun ne toimii yksin soitettunakin.
 
Ja sitten jos puhutaan ''humpasta'', niin yhteen aikaan opettelin korvakuulolta paljon iskelmämusiikkia, kun niihin kappaleisiin ei mistään oikein nuotteja tahtonut löytyä.
 
Jucciz
19.10.2019 04:03:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Onko se mielestäsi erikoista, jos osaa improvisoida, mutta ei osaa soittaa sävellettyjä sooloja? Kyllä minä osaisin soittaa, jos olisin vaivautunut opettelemaan.
 
Tarkoitin, että semmoisia tilulilu-sooloja en ole opetellut. Melodiat nyt plokkaa ihan korvakuulolta.

 
Toistan pyyntöni. Saisinko kuulla pari pätkää, joissa vedät uskottavaa jatsia tai bluesia?
 
En itse ymmärrä, millä tapaa sävellettyjen soolojen ja improvisoitujen soolojen soittaminen muka sulkisivat toisensa millään tavalla pois. Itse ainakin olen pienestä pitäen tehnyt molempia.
Black Zombie 82
19.10.2019 05:38:43 (muokattu 20.10.2019 10:59:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Toistan pyyntöni. Saisinko kuulla pari pätkää, joissa vedät uskottavaa jatsia tai bluesia?
 
Ei mulla ole äänitysmahdollisuutta. Löytyy mikseri.netistä kyllä ikivanhaa tuotantoani, mutta silloin en osannut vielä soittaa kunnolla.
 
En itse ymmärrä, millä tapaa sävellettyjen soolojen ja improvisoitujen soolojen soittaminen muka sulkisivat toisensa millään tavalla pois. Itse ainakin olen pienestä pitäen tehnyt molempia.
 
Eihän ne suljekaan pois toisiaan. Itse en vaan ymmärrä, miksi pitäisi opetella sävellettyjä sooloja jos niitä ei ikinä missään esitä. Olen aina ajatellut, että kitarasoolo pop/rock-musiikissa perustuu improvisaatioon, ja jokaisen kitaristin kuuluisi ''säveltää'' oma soolonsa kappaleeseen kuin kappaleeseen. Paitsi jos soolo on sävelletty, jolloin se mielestäni ei ole enää sitä mitä minä miellän sooloksi. Olen soittanut pienestä pitäen jazzia ja klassistakin musiikkia, ja niissä genreissä soolo tarkoittaa taas aivan eri asioita. Jotenkin olen aina mieltänyt rock-soolot silleen ''no kunhan jotain tiluttelee vähän sinne päin''. Tosin nykyään en enää ole sitä mieltä. Mutta juuri tuon takia en ehkä ole niitä vaivautunut opettelemaan. Ja jazz-musiikissa sooloja ei sävelletä ollenkaan, vaan kaikki on improa. Ja klasarikitaralla ei muuta soitetakaan kuin sooloja. Paitsi jos on kitarayhtyeessä.
 
sepisti
19.10.2019 12:12:40 (muokattu 19.10.2019 12:15:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä olet kommentoinut aika aktiivisesti muutaman kuukauden aikana ja kommenttien sisältö nyt vaan on ollut sellaista, että ne eivät anna kuvaa vuosia jatsia soittaneesta kitaristista. Eikä siinä tietenkään ole mitään väärää. Jokainen saa harrastaa parhaaksi näkemällään tavalla. Totta kai myös jatsi ja blues voidaan ymmärtää monella tavalla. Aika moni esimerkiksi raskaampaan musaan orientoitunut kaveri on täällä vuosien varrellla kertonut soittavansa heviä ja tietenkin bluesia.
 
Tämä johtuu varmaan siitä, että kolmen soinnun bluesissa on helposti muistettava sointukierto, jonka päälle kaikkien on helppo jammailla jotakin. Mä olen pari vuotta soittanut bassoa yksien open stage jamien housebändissä, ja sitä ränttätänttäähään sielläkin soitetaan yli puolet ajasta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että monikaan olisi oikeasti perehtynyt homman saloihin.
 
Tästä päästään sitten jatsiin. Uskottava improvisointi jatsissa, minkä kerrot olevan oma leipälajisi, on omasta mielestäni yksi kevyen musiikin hankalimmista asioista, ainakin harmonioiden suhteen. Toki myös muutenkin. Aika moni on varmaan samaa mieltä. Näin ollen sun pitää ymmärtää, että sulla ajatellaan olevan kykyjä ottaa tällaiset soolojen soittamiseen liittyvät asiat haltuun melko helposti.
Toisaalta yhdessä ketjussa kerroit, että vitossoinnut on hankalia soittaa kitaralla. Tällaiset ristiriidat yllättäen aiheuttavat sen, että niitä näytteitä nykyisestä osaamisesta olisi ihan kiva kuulla.
 
Kaikkea hyvää.
 
Ps. Yksi muusinet-klassikko on toi, että mulla ei ole äänitysmahdollisuutta. Tämä siis sen jälkeen, kun joku epäilee sun taitoja.
 
E. Itsehän en osaa oikeasti bluesia, jatsista puhumattakaan, vaikka tänäänkin aion keikalla uskotella yleisölle niin :D
 
Jucciz
19.10.2019 16:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasin kirjoittaa jotain, minkä sepisti puki sen verran ansiokkaasti sanoiksi, ettei tarvitsekaan kirjoittaa.
Zibaldone
19.10.2019 17:49:02 (muokattu 19.10.2019 18:04:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Onko se mielestäsi erikoista, jos osaa improvisoida, mutta ei osaa soittaa sävellettyjä sooloja? Kyllä minä osaisin soittaa, jos olisin vaivautunut opettelemaan.
 
Tarkoitin, että semmoisia tilulilu-sooloja en ole opetellut. Melodiat nyt plokkaa ihan korvakuulolta.

 
Nice! Osaisit, jos vaivautuisit.
 
Sittenhän sinun tarvitsee vain osata laittaa oma 'teachability index' korkeammaksi.
 
0-10
 
http://theemergencesite.com/Tech/FourStates-of-Learning-Wk061009.htm
 
Nyt on kaikki tekosyyt esillä. Sen kun alat harjoitella.
 
Jos vielä jokin estää, niin tavallaan olet sanonut, että
"älkääs tyypit nyt häiritkö minua kun tutkin tätä mielenaluetta."
 
Eikä siinäkään mitään, kun sen itse tiedostaa.
 
MadMatt
19.10.2019 18:48:03 (muokattu 19.10.2019 18:50:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt ei mee jakeluun... Miksi sellaisia asioita pitäisi harjoitella joilla ei ole mitään focusta omiin tekemisiin. Jos kerran sävelletyt soolot ja vaikka Metallica eivät kuulu repertuaarin niin miksi niitä pitäisi treenata.
 
Krice
20.10.2019 09:34:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Jos kerran sävelletyt soolot ja vaikka Metallica eivät kuulu repertuaarin niin miksi niitä pitäisi treenata.
 
Se voi kehittää soittotaitoa. Siis jos treenaa/soittaa jotakin muutakin kuin "oman" genren musiikkia. Toinen vastaava on soittaa välillä jollakin toisella soittimella kuin kitaralla, sellainen kehittää mielestäni hyvin kokonaisvaltaista musikaalisuutta.
 
Black Zombie 82
20.10.2019 10:51:23 (muokattu 20.10.2019 10:51:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Nyt ei mee jakeluun... Miksi sellaisia asioita pitäisi harjoitella joilla ei ole mitään focusta omiin tekemisiin. Jos kerran sävelletyt soolot ja vaikka Metallica eivät kuulu repertuaarin niin miksi niitä pitäisi treenata.
 
Siksi koska diggaan Metallicaa. Mutta en soita sitä missään bändissä. Niin siksi en niitä kappaleita ole yrittänytkään opetella kokonaan.
 
Black Zombie 82
20.10.2019 10:54:04 (muokattu 20.10.2019 11:01:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti:
Toisaalta yhdessä ketjussa kerroit, että vitossoinnut on hankalia soittaa kitaralla.

 
Heh. Se oli kommenttini siihen, kun joku kirjoitti, että vitossoinnut on helppoja soittaa drop-D-vireessä. Niin kommentoin jotain tyyliin ''niin, kun vitossoinnut ovatkin niin kamalan vaikeita soittaa normaalivireessä.''
 
sepisti:
Ps. Yksi muusinet-klassikko on toi, että mulla ei ole äänitysmahdollisuutta. Tämä siis sen jälkeen, kun joku epäilee sun taitoja.

 
No ei mulla ole mitään äänitysvehkeitä. Tai on sanelukone, mutta ei siitä saa biisejä tietokoneelle. Ja on mulla netissä biisejä mitä olen äänitellyt joskus 15 vuotta sitten, mutta ei ne anna käsitystä nykyisestä osaamisestani. Enkä ole sanonut olevani mikään virtuoosi. Mutta jazzia olen soittanut ja paljon. En tykkää kuunnella sitä ollenkaan. Jazzia on kivempi soittaa kuin kuunnella.
 
Decadetroll
20.10.2019 11:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaan muuten sen kummemmin puuttumatta... Kyllähän nyt perus kännykkäkameralla saa sen verta siedettävää videota&saundia kuvattua, että soitosta saa sellaisen yleisen kuvan.
 
Tokkopa! Tai no tokkopa n0kkoset tokkivat nokkopa niimpäkö ökköset pökköset pölöpölplöttö hirnau iihahaa! -NHR
Black Zombie 82
21.10.2019 02:48:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Asiaan muuten sen kummemmin puuttumatta... Kyllähän nyt perus kännykkäkameralla saa sen verta siedettävää videota&saundia kuvattua, että soitosta saa sellaisen yleisen kuvan.
 
Ei ole mulla kännykkäkameraa. Eikä tule, ellei joskus tulevaisuudessa ole pakko.
 
Decadetroll
22.10.2019 20:14:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Black Zombie 82: Ei ole mulla kännykkäkameraa. Eikä tule, ellei joskus tulevaisuudessa ole pakko.
 
Tämä selvä ;)
 
Tokkopa! Tai no tokkopa n0kkoset tokkivat nokkopa niimpäkö ökköset pökköset pölöpölplöttö hirnau iihahaa! -NHR
seppo69
23.10.2019 14:43:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut kitaraa (ja bassoa ja rumpuja välillä) kohta kaksikymmentä vuotta ja yhden ainoan jonkun muun kuin itseni säveltämän biisin olen opetellut. Ei ole menoa hidastanut, päinvastoin; löytämisen riemu ei lopu koskaan :D
 
Welho-77: Noi sun tyhmä fantasiat on sairaita.
Black Zombie 82
31.08.2020 02:35:57 (muokattu 31.08.2020 21:41:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Laitatko pari jatsipätkää kuuluville ja miksei bluesia kans? Tää kuulostaa sen verran kiehtovalta yhdistelmältä, että haluan kuulla omin korvin ennen kuin kommentoin syvällisemmin.
 
https://www.mikseri.net/artists/?id=157890
 
Mikko_AAA
12.11.2020 19:21:15 (muokattu 12.11.2020 19:22:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti harjoitteluun liittyen.
 
Hengittäminen.
 
Siinäpä se sana. Viimeisen vuoden tehnyt duunia sen eteen, että osaa hengittää oikein ja ylipäätään hengittää kun soittaa. IHmettelin vuosia, että miksi kaikki kuulostaa aina keskinkertaiselta ja dynamiikkaa puuttuu ja liian kova pikkaustyyli jne jne. Hoksasin että soittaessa että en hengitä oikein tai ollenkaan -> keho ja kädet jännittyy -> rentous puuttuu jne.
 
Eilen viimein tapahtui läpimurto ja hoksasin että hetkonen nyt hengitän kun soitan ja pysyn rentona, niin kaikki alkoi kuulostamaan soundillisesti heti paremmalta.
 
Ei välttämättä kokeneemmille soittajille uusia asia, mutta veikkaan että monella ei niin kauan soittaneella voi olla tässä syy moneenkin ongelmaan.
 
KaRa
13.11.2020 02:34:48 (muokattu 13.11.2020 02:35:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko_AAA: Hengittäminen.
 
Kun nauttii, niin hengittää raskaasti (tai syvästi).
Soittamisesta tulee nauttia.
 
Offtopic on paras topic.
Kampela77
13.11.2020 18:36:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni tietyt soolot pitää soittaa ainakin aika lähelle levyversiota, koska ne ovat niin ikoninen osa biisiä, eivätkä vain kitaristin oma masturbointipätkä. Muutamia jotka tulee heti mieleen Guns n' Roses - Sweet Child o' Mine, Led Zeppelin - Stairway to Heaven ja jossain määrin Pink Floyd - Comfortably Numb. Viimeinenhän on yleensä livenä huomattavasti levyversiota pidempi ja siinä on improvisaatiota mukana, mutta kuitenkin tietyt jutut soolossa on yleensä mukana ja rakenne on yleensä kohtuu samanlainen. Stairway to Heavenista on ainakin joitain mun mielestä paskoja liveversioita, joissa Jimmy Page huumeita juoneena runkkaa ihan liian pitkän ja paskan soolon.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «