Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moniko muuttanut jo opittua tekniikkaa?
1 2
Tanu
14.06.2003 20:57:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et sitten ajatellut yhdistää molempia tekniikoita? Sormiplekut kehiin ja Bluegrassia tyyliksi?
 
Eh, eipä käynyt mielessä, tosin tuolloin olin niin nyyppä että mitään tuommosia tiennytkään (nyyppä olen kyllä vieläkin).
 
Uusia tekniikoita on kyllä aina hauska opetella, mutta vanhojen korjailu tai korvaaminen käy välillä työstä.
 
Socialite
14.06.2003 21:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie muutin pikkauskäden tekniikkaa, siten että en enää tue sormia mihinkään vaan kämmentä kevyesti tallan päällä pitäen.
 
Tekniikka hienostuu harjoitellessa, enää ei tule niin paljon pidettyä peukkua kaulan reunalla kurkistamassa vaan kaulan takana, yms yms...
 
Keppi kädessä joka ilta.
Hotakainen
15.06.2003 13:43:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisen vuoden soittelin ainoastaan downstrokeilla. Helvetin nopeaa silloin sain käden väpättämään.Sitten opettelin alternate pickaamaan. Harmittaa kun nykyään ei enää osaa naputella niin vauhdilla pelkästään alaspäin.
 
Talbot on oikeasti hyvä auto...
StoRBa
15.06.2003 13:49:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisen vuoden soittelin ainoastaan downstrokeilla. Helvetin nopeaa silloin sain käden väpättämään.Sitten opettelin alternate pickaamaan. Harmittaa kun nykyään ei enää osaa naputella niin vauhdilla pelkästään alaspäin.
 
Onhan toi altarnate loppujen lopuksi aika paljon kätevämpi tekniikka. Mulla ainakin tulee käsi kipeeks jos käsi väpättää liian nopeeseen tahtiin.
 
StoRBa
pwallin
15.06.2003 15:15:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisen vuoden soittelin ainoastaan downstrokeilla. Helvetin nopeaa silloin sain käden väpättämään.Sitten opettelin alternate pickaamaan. Harmittaa kun nykyään ei enää osaa naputella niin vauhdilla pelkästään alaspäin.
 
Kumosiko toisen tekniikan opettelu tuon vanhan, vai ruostuiko taito downstrokesta kun et enää käyttänyt?
 
Mulla ainakin alternate pysynyt hyvänä vaikka otin rinnalle economy-sweepin ja nyt treenaan chicken pickingiäkin.
 
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Pine Head
05.06.2021 18:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Härski: Muuten mitä väärää on pitää peukaloa silleen kaulan päällä? Huvittaa, kun jengi vaahtoaa, että "peukalon PITÄÄ OLLA kaulan TAKANAAAAA!!!"..
 
HOHO vaan teille.

 
Se koskee vain klasaria. Ei klasarikitaraa voi edes soittaa lapio-otteella kaulan leveyden takia.
 
KaRa
05.06.2021 21:05:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mitään voi sillä tavalla muuttaa. Kaikki se mitä jo osaa, säilyy osana itseä ja varioi persoonallisuutta. Kaikesta jää jälki.
 
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
hallu
05.06.2021 21:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ihan varma mitä tarkoittaa tekniikan muuttaminen? en ajattele soittotekniikkaa sellaisena monoliittisena möhkäleenä joka voidaan heivata pois ja ottaa uusi monoliittinen möhkäle käyttöön. Mutta opettelen kyllä tekniikkaa, monenlaisia tekniikoita aina sen mukaan mitä käsillä oleva musiikki vaatii kulloinkin. Mutta en katso muuttavani mitään, vaan enemmänkin niin että jos haluan soittaa jotakin eikä se lähde ihan tuosta vain, niin alan käydä tarkemmin läpi niitä vaikeita kohtia ja miettimään mikä olisi järkevin tapa päästä ne läpi ja milloin se kuulostaa siltä kuin haluan sen kuulostavan.... siis itseltäni. Joskus se vaatii aika tiukkaakin pohdintaa ja treeniä ja pikkaussuuntien miettimisiä ja joskus jopa olen käynyt läpi jopa plektran painoja että kuinka paksun kosketuksen kieleen missäkin kohtaa otan, että sointi on haluttu ja jutun pystyy soittamaan läpi. Loppu onkin sitten vaan raakaa reenaamista metronomin kanssa jos on semmoinen juttu kyseessä. Mutta esimerkiksi jotain tietynlaista funkya harjaamista joutuu reenaamaan ihan yhtälailla ja komppikitarointi on paljon mainettaan vaikeampaa ja vaatii myös työtä jos haluaa sen tehdä hyvin.
 
Himassa kun reenailen niin joka päivä reenailen melodioita sekä sointuja ja komppaamista.
 
Pikatessa roiskuu :-D
Kampela77
21.06.2021 13:15:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse opettelin plektratekniikan uusiksi kun etusormi meni paskaksi usean vuoden ajaksi. Aikaisemmin plektra oli tavalliseen tapaan etusormen ja peukalon välissä ja muut sormet harallaan ja pikkurillillä otin tukea ainakin tietyissä tilanteissa kitaran kopasta. Nopeassa yhden kielen metallijyystössä peukaloni alkoi painaa etusormea vinoon ja syntyi jännitystä. Nykyään soittelen käsi löysähkössä nyrkissä. Aikansa kesti totutella, mutta nyt se tuntuu usean vuoden jälkeen luonnolliselta. Muutenkin nykyään huolehdin, ettei turhia jännityksiä synny.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Jucciz
07.07.2021 02:41:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haudankaivajat työssään.
 
Kefiiri
07.07.2021 17:44:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketju varmaan olisi pysynyt lepotilassa ilman tarpeetonta kommenttiasi :(
 
En ole musiikin asiantuntija.
KaRa
08.07.2021 12:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä uskon kierrätykseen ja uusiokäyttöön näinä vaikeina aikoina.
 
Kaikki mitä sanot, tulen käyttämään sinua vastaan.
man9
09.07.2021 17:07:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitin ekat reilu 20 vuotta itseoppien vähän huonon tekniikan, jossa ala-E:tä oli plekukädellä kankeahkoa soittaa nopeissa ja kielenvaihtoja sisältävissä jutuissa. Tuskastuin tohon lopullisesti joskus 2012 paikkeilla. Otin pari soittotuntia jossa työstettiin ainoastaan tätä asiaa ja sain korjaus-treeniohjeet.
 
Prosessin aluksi oli aivan tuskaa ja turhauttavaa soittaa sillä uudella tavalla eikä vanhalla "hyvällä". Treenasin säännöllisen epäsäännöllisesti tunnin pari päivässä. Ehkä kuukauden päästä alkoi huomata uuden treenin vaikutuksia ja sai motivaatiota tehdä se ohjelma loppuun kunnolla.
 
Nykyään asia on paremmassa jamassa ja mietin ainoastaan et olis kannattanut tehdä tää liike jo paljon aiemmin.
HXY
18.07.2021 15:06:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin fingerstyleen, eipä tarvii olla aina plektraa mukana. Joskin lompakossa sellainen silti on, varmuuden vuoksi?
 
"Harold Camping on kokenut maailmanloppujen ennustaja." -Iltalehti
Puavali
26.07.2021 22:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Se koskee vain klasaria. Ei klasarikitaraa voi edes soittaa lapio-otteella kaulan leveyden takia.
 
Ai?
 
Nykyään soitan lähinnä akustista, ja yritän saada soiton kuulostamaan hyvältä. Joskus joutuu korjaamaan otetta/asentoa/ties_mitä, että saa äänet soimaan kauniisti/voimakkaasti/selkeästi ja saa soiton soljumaan sujuvasti ja rytmikkäästi.
Kampela77
28.07.2021 19:43:04 (muokattu 28.07.2021 19:44:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: Se koskee vain klasaria. Ei klasarikitaraa voi edes soittaa lapio-otteella kaulan leveyden takia.
 
Kyllä mä joskus klasarikitarallakin otan bassonuotin peukalolla. Esim. jos siirryn D:stä F#/D:hen saatan ottaa bassonuotin peukalolla, ettei tarvitse koko sormipakkaa vaihtaa uusiksi. Toki voisin soittaa D:n alunperin niin, että etusormi jäisi vapaaksi ottamaan F#:n. Eikä mulla ole mitkään erityisen pitkät sormet. Puhun nyt siis perinteisestö avosointu D:stä.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Jucciz
01.08.2021 11:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Kyllä mä joskus klasarikitarallakin otan bassonuotin peukalolla. Esim. jos siirryn D:stä F#/D:hen saatan ottaa bassonuotin peukalolla, ettei tarvitse koko sormipakkaa vaihtaa uusiksi. Toki voisin soittaa D:n alunperin niin, että etusormi jäisi vapaaksi ottamaan F#:n. Eikä mulla ole mitkään erityisen pitkät sormet. Puhun nyt siis perinteisestö avosointu D:stä.
 
Ettei vaan ois D/F#?
 
Snapo
02.08.2021 13:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Troy Gradyn klippejä katellessa ja erilaisia kitaroita omistaessa tajusi että oma tekniikka on todella "avoin" eli kuvaillaan vaikka sitten niin että peukalon kynsi osoittaa ylöspäin ja pikkurilli hinkkaa kitaran runkoa. Tämäpä ei toimi kuin alhaalta ylös juoksutuksissa mutta jos haluaa soittaa välillä myös ylhäältä alas niin olen pyrkinyt vähän sulkemaan kättä suunnan mukaan. Tällöin siis pikkurilli ja muut sormet on ilmassa ja peukalon kynsi osoittaa kohti rintakehää enemmän. Näille on jotkut hienot sanatkin mistä ranteen asennosta kulloinkin puhutaan, Troyn youtubesta löytää näistä lisää vaikka kuinka paljon.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Kampela77
25.08.2021 14:27:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ettei vaan ois D/F#?
 
Oishan se.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «