Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulamisen teoriaan liittyvä termi hukassa
1
Rokkipeikko
11.01.2024 10:23:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kiinnostus noussut yhä enemmän lauluharrastuksen laajentamisesta Karaokelaulusta, mistä saanut yleisöltä positiivista palautetta olen kartoittoittanu sopivaa harrastekuoroyhteisöä kotikaupungistani.
 
Olen kuullut termin joskus, mutta joku asiantuntija voinee kertoa, jos lauljia on useampi, kuin yksi mitä se vokalistin melodiaa yksi aloittaa ja sitten tahdin kahden päästä sitten seuraavat aloittaa sen kappaleen melodian laulun alusta siten, että ne edelliset jatkaa kuitenkin eteenpäin.
 
Nousi pinnalle tämä kysymys, mitä viime perjantain Spotify-soittolistallani Spotifyn algoritmi oli lisännyt ALYA-artistin ja Eric Claptonin dueton Silent Night, jouluyö juhlayö kappaleesta -julkaisun.
 
No, se nyt ei täysin tästmää, mutta 3:lla luokalla ollessani koulun laulukirjoissa oli niitä Kalevalan runomittaan muutaman tahdin sävelmiä nuottein, niin muista Kerttu sukunimeä se opettaja harjoitti sitä kertoen sen oikean termin, mutta muista enää sitä.
 
Jos joku osaa valottaa, onko tämä suullisen perimätiedon välittämisessä tärkeinä pidettäviä yhteistä runolaulu-perinteeseen pohjaavaa tekniikkaa porukalla?
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi
Sax-pappa
11.01.2024 12:08:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaanon on se termi mitä ilmeisesti haet.
 
Rokkipeikko
11.01.2024 13:51:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu varmaan se sitten.
 
Itselläni on itse laulamisen teoriaan liittyvä erikoisterminologian hallinta tosi huonoa, mutta mitä säveltpailua yms ymmärrän soittopuolelta melodista soolokitaran soitosta eri sävellajeista, ja korvakuulolta olen jokseenkin kehittänyt ennen Karaoke-harrstuksen aloittamista varsinaisesti vähän myöhäisemmällä iällä, niin ei se terminologia yleisöä kiinnosta välttämättä niinkään.
 
Stemma-laulu ja tuttu itselleni, mikä liittyy vokalistien lauluterminologiaan, ja miksei myös lauluyhtyeiden ja kuoron, mitä harrastusta olen harkinnut terminologiasta ainut specifimmästä, mitkä tunnen terminologian tasolla. Nekin tullut tutuksi populaarimusiikin kuuntelun kautta.
 
Ääniala ja on tuttu terminologian osalta englannin kielellä, millä löytyy tutoriaaleja yms. paremminkin esim. netistä. On sama joka instrumentilla, että pitää hallita oman instrumentin, vaikka se olisi oma ääni niin se terminologia ainakin yhdellä vieraalla kielellä.
 
Kitaran soiton osalta italian ja espanjan kielen hallinnasta saattaisi olla hyötyä englannin lisäksi.
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi
Rokkipeikko
26.02.2024 19:38:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotimainen näyte laulutyylistä, mitä hain jokin aika takaperin avatessani tämän säikeen,
 
Artistilta Åttopojat ja kappale "Lapin kulta", se löytyy Spotifystäkin, mutta levyjulkaiulta "Kauneimmat snapsilaulut".
 
En tiedä, esittävtkö livenä tuota kappaletta vai onko toi levyversio nauhoitettu jokainen lauluotto erikseen.
 
Jere Sumell https://jeresumell.munsivu.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «