Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänteiden formantit ja laulun vireisyys
1
GiovanniDiRondo
29.08.2023 15:12:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin jossain äänitteellä, jossa olen mukana, että laulamalla taustalla pitkään vokaalia "aaa" laulu kuulostaa epävireiseltä, mutta kun toisella soinnulla vokaalia "uuu", niin samalla korkeudella oleva laulu kuulostaakin vireiseltä.
 
Onkohan merkitystä sillä että vokaalien formantit eivät olisi yleensäkään pahasti riitasointuisia, vaan jopa yritettäisiin saada musiikin kanssa harmoniaan?
 
Onko tällaista ilmiötä olemassa, tai tuleeko se kyseeseen vai jossakin tietyssä kohdassa? Ainakin nyt jos voisi ottaa tuon äänityksen uudestaan, laulaisin tuon aan jotenkin suppeammin, ja tsekkaisin vaikutelman sitten.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
jogo3000
24.10.2023 06:01:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko varma, ettei se toinen kohta vain ole epävireessä?
 
GiovanniDiRondo
25.10.2023 14:11:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jogo3000: Oletko varma, ettei se toinen kohta vain ole epävireessä?
 
Tämä oli itse asiassa hyvä kommentti, eli pikemminkin kiinnittää ehkä huomiota siihen, että laulaa oikeasti vireessä.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
GiovanniDiRondo
02.11.2023 07:45:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta, jos formaatti on juuri sopivalla taajuudella, niin miksi laulu ei kuulostaisi epävireiseltä?
 
https://somaticvoicework.com/resonance-strategies-and-formant-tuning/
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Sebastian
07.12.2023 08:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En lukenut linkkiäsi, mutta olen käsittänyt että formantit ovat yläsäveliä, jotka soivat erillään lauletun sävelen perusäänestä. Hyvähän niidenkin olisi olla vireessä. Aloin itse lueskella formanteista kun huomasin että kuulen ne eri sävelinä. Eli jos pitäisi laulaa vaikka kolme peräkkäistä säveltä samalta sävelkorkeudelta, mutta jokaisella on eri vokaali, kuten vaikka sanassa pokaali. Joudun keskittymään oikein tosissani jotta en hyppää vokaalin aa kohdalla ylemmäs, vaikka kuulen sen ylempänä sävelenä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «