Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen epävireisyys ja sen syyt
1
Intohimo
23.08.2022 07:55:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka!
 
Olen tässä yhen 25v yrittäny lauleskella ja myös tehny biisejä. Olen harmi kyllä joutunut päätymään siihen, että etenkin OMISSA biiseissäni on epävireisyyttä, niin että muusikot siitä usein huomauttavat. Foniatri sanoi Helsingissä, että tenoriääneni on riittävän hyvä musiikkiuraankin. Mutta.. äiti oli kuullu joskus radiosta, että korvatulehdukset tms puhkomiset ovat saattaneet tuhota tarkkuuden sävelkorvasta, jopa niin ettei itse tajua laulavansa epiksessä. Tämä on äärimäisen turhauttavaa.
 
Myös pari muutakin harmillista signaalia viittaa siihen, että epävireisyyttä tosiaan on. Dj poolissa aina diggaavat enemmän instrumentaaliversiosta, mikä ei tietenkään näin laulajana sanottavasti imartele..
 
Onko tähän jotain ratkaisua? Auttaisko esim jos pistäis laulumelodian karaoketyyliin biisiin ja poistais sit ku julkaisu. Ääni on kyllä tunetettu usein jonkun tarkkakorvaisen puolesta, mutta mutta esim kerran maksoin fiverr.com tunetuksen ja oletin sen olevan kunnossa, niin se olikin aivan päin v..tua.
 
Laitan tunettamattomat biisit kuuluviin täs. Voi olla virheitä, mutta ei ollu ketään tuottajaa välissä. Pääasiassa laulan kuitenkin enkuksi. (lausuntahomma on sitten oma stoorinsa).
 
https://open.spotify.com/track/2lOf … EtV3ItKndqzGEGp?si=5d4fa5daccce4ff2
 
Jaana-Kaarina
27.08.2022 12:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kokeillut klassisen laulun tunteja? Siitä voi saada tekniikankin avulla pois tuota epävireisyyttä.
 
jogo3000
17.09.2022 11:13:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon huomannut, että oma sisäinen kuva siitä mitä nuottia laulaa saattaa olla vähän vieressä siitä miltä se oikeasti kuulostaa. Kannattaa varmaan treenata nauhoittamalla laulua ja kuuntelemalla heti perään meneekö se oikein ja tehdä sitten heti korjausta perään.
 
Kokonaan toinen juttu on sitten se, jos ei kuule meneekö homma vireessä. Sitä voi testata esimerkiksi tällä testillä https://www.themusiclab.org/quizzes/td
 
Kefiiri
17.09.2022 23:23:47 (muokattu 17.09.2022 23:26:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jogo3000: Oon huomannut, että oma sisäinen kuva siitä mitä nuottia laulaa saattaa olla vähän vieressä siitä miltä se oikeasti kuulostaa. Kannattaa varmaan treenata nauhoittamalla laulua ja kuuntelemalla heti perään meneekö se oikein ja tehdä sitten heti korjausta perään.
 
Kokonaan toinen juttu on sitten se, jos ei kuule meneekö homma vireessä. Sitä voi testata esimerkiksi tällä testillä https://www.themusiclab.org/quizzes/td

 
Oman laulun vireisyyden erottaminen vaatii harjoitusta, ajan oloon sen jotenkin hahmottaa paremmin.
 
Testi oli ihan kiintoisa. Pari tapausta oli kyllä semmoisia että en huomannut mitään eroa sävelkorkeudessa. Kiva testi, yleensä ehdin vaipua epätoivoon musiikillisia kykyjä mittaavissa nettitesteissä :D
Rytmitajua kartoittavia testejä en edes aloita.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Intohimo
21.09.2022 18:29:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaana-Kaarina: Oletko kokeillut klassisen laulun tunteja? Siitä voi saada tekniikankin avulla pois tuota epävireisyyttä.
 
Kiitos vastauksestasi.
En oo ihan puhtaasti klassisen tunteja, mutta oon ottanu pop-laulutunteja 1 tunnin per maa: Rooma, New York ja Lontoo ja sitten Losissa enemmänkin Gisa Vatckyn opissa. Ja suomessakin jonkun verran. Ja Tracy Lipiltäkin pari tuntia. Mutta jotain pitää keksiä ja miksi ei klassisen tunteja.
 
Intohimo
21.09.2022 18:31:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jogo3000: Oon huomannut, että oma sisäinen kuva siitä mitä nuottia laulaa saattaa olla vähän vieressä siitä miltä se oikeasti kuulostaa. Kannattaa varmaan treenata nauhoittamalla laulua ja kuuntelemalla heti perään meneekö se oikein ja tehdä sitten heti korjausta perään.
 
Kokonaan toinen juttu on sitten se, jos ei kuule meneekö homma vireessä. Sitä voi testata esimerkiksi tällä testillä https://www.themusiclab.org/quizzes/td

 
Kiitos vastauksestasi (myös Kefiiri).
 
Korvatkin pitäs käydä puhdistamassa jos sekin vaikuttaa. Mutta tuo on kyllä, että kaikki fellow muusikot tunnistaa jonkun virheen ja itse en ainakaan aina tunnista. Pitää kokeilla tuota testiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «