Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänieristystä kerrostaloasuntoon
1
Veerassh
28.05.2022 12:31:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
Olisiko kellään antaa suht. edullisia ja helppoja vinkkejä siihen miten saisi äänieristettyä kerrostalo asuntoa? Haluaisin treenata laulua kotona mutta naapuri ei sitä arvosta vaan hakkaa lattiaa kunnes lopetan. xD Laulan siis tosi korkealta ja kovaa joten varmasti kuuluu naapuriin. Normaalisti ajoitan laulutreenit 11-14 välille. Kiinnostaisi kuulla miten olette ratkaisseet tällaisia haasteita?
*Veera
 
Arkka
28.05.2022 16:51:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeileppa hakuun sanaa 'laulukoppi'. Sellasia ovat jotku rakennelleet/ostelleet. Esim. tuossa keskustelua:
https://muusikoiden.net/keskustelu/ … ts.php?c=37&t=235113&o=0&#p13114783
 
Valitettavan kallista lystiä vaan. Vaikka et tuollaista olisi harkitsemassakaan, saattaa laulukoppiketjuista löytyä muutakin vinkkiä.
 
Rallattelija
28.05.2022 20:26:52 (muokattu 28.05.2022 20:39:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veerassh: Hei
Olisiko kellään antaa suht. edullisia ja helppoja vinkkejä siihen miten saisi äänieristettyä kerrostalo asuntoa? Haluaisin treenata laulua kotona mutta naapuri ei sitä arvosta vaan hakkaa lattiaa kunnes lopetan. xD Laulan siis tosi korkealta ja kovaa joten varmasti kuuluu naapuriin. Normaalisti ajoitan laulutreenit 11-14 välille. Kiinnostaisi kuulla miten olette ratkaisseet tällaisia haasteita?
*Veera

 
Ihan parin askeleen päässä olisi ollut aihe jo auki.
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=235113
 
Mitkään kanamunakenno viritykset ei asiaa paranna. Ne kyllä vaikuttaa jonkin verran akustiikkaan mutta ei eristä. Koppi on mun mielestä ainoa järkevä vaihtoehto. Tokikaan niitä ei satasella saa. Itse rakentamalla voi säästää ostohinnasta ihan mukavasti.netissä on varmasti ohjeita. Hyvä ilman vaihto on ehdoton eli siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Toki nikkarointi vaatii hieman osaamista ja myös välineitä. Osaamista ei voi lainata mutta välineitä kyllä. Tai voihan osaamistakin toisaalta lainata. Joissakin netin ohjeissa koppi rakennetaan käyttäen hyväksi huoneen omia seiniä. Se on huono ratkaisu. Koppiin rakennetaan itse lattia, katto ja kaikki seinät.
 
Kuukkeliin tai youtubeen
Diy vocal booth
Diy sound booth
Diy soundproof booth
Yms yms..
 
Lopulta se koppi ei kauhean kummoinen tarvitse olla. Kunhan se vaimentaa osan niin seinät hoitaa loput. Eli ihan äänitiivis sen ei tarvitse olla niin kauan kuin kukaan samassa taloudessa tuu katkomaan möykkääjän äänihuulia.
 
Kyllä se koppi tulee itse rakennettunakin maksamaan satasia. Ei kuitenkaan tuhansia.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
basisti1971
01.06.2022 09:41:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Veerassh: Olisiko kellään antaa suht. edullisia ja helppoja vinkkejä siihen miten saisi äänieristettyä kerrostalo asuntoa?
 
Jos suhteellisen edullisella ja helpolla tarkoitat rautakaupasta löytyviä ja irtosatasilla hankittavia, tunnissa parissa pystyyn väsättäviä rakenteita, tilanne on toivoton.
 

 
Veerassh: Kiinnostaisi kuulla miten olette ratkaisseet tällaisia haasteita?
 
Omalla kohdalla ratkaisu on jo pitkään ollut valita asuinpaikka sen perusteella ettei metelistä ole muille (ylenmäärin ;)) haittaa.
Seuraavaksi yleisin on vuokrata treenitila jostain paikasta jossa metelöinnistä ei ole muille haittaa.
 
Ymmärrän kyllä miksi kaikkein mukavinta olisi treenata kotona silloin kun polte iskee, ilman että joutuu vartavasten matkan päähän lähtemään, mutta kerrostalomiljöössä ainoita "helppoja" kohteita ovat varastot, sauna-/kerhotilat sekä autotallit.
Noissakaan ei äänieristys -saati sitten akustointi- välttämättä ole yhtään sen parempia kuin asunnoissakaan, mutta etäisyys herkkäkorvaisiin on pääsääntöisesti riittävä.
Tai ainakin niin suuri etteivät jaksa paikanpäälle vääntäytyä mutta toki ilmoitustaululle tuntemuksiaan raapustella ja lappuja postilaatikosta syytää.
 
Tuo kahteen kertaan yllälinkitetyn keskustelun jäsen fubarguy:n kustannuslaskelma osuu kokolailla nappiin, joten tuosta saat hyvää osviittaa rahallisen panostuksen tapeesta.
Etenkin koska on myös laulutarkoituksiin suunniteltu, eli kovin matalalle ulottuvaa vaimennusta ei vaadita, eikä eristemateriaalinvahvuus syö liiaksi hyötytilavuutta/-korkeutta.
Koska runkoa pitkin kulkeutuvaan ääneenkään ei tarvitse erikseen kiinnittää huomiota esimerkiksi äänikatkorungolla, jää sekin kustannus ja vaiva pois.
 
Vaikka itse tekisinkin mahdollisimman monikäyttöisen kopin kun kerran ryhtyy suunnittelemaan ja rakentamaan, eristedimensiot ja -rakenteet ja niistä seuraavat kustannukset kasvavat eksponentiaalisesti kun mennään taajuuskaistaa alaspäin.
Näinollen äänieristysovenkaan (+mahdollisen äänieristetyn ikkunan) ei tietenkään tarvitse olla sen ääntäeristävämpi kuin muunkaan rakenteen, ja taas säästyy satasia.
 
Ilmanvaihdon toteutuksesta en ole fubarguy:n kanssa ihan täysin samaa mieltä, mutta jos tuollaisella pärjää niin mikäs siinä.
Itselle ei riittäisi.
 
Yksi ehdottoman tärkeä seikka tuostakin rakennuskertomuksesta on jäänyt pois, ja se on taloyhtiön/rakennusvalvonnan suhtautuminen asumiseen suoraan liittymättömän palokuorman lisäämiseen huoneistossa.
Palosuojatulla pahvilla varustetun kipsilevyn käyttö helpottaa elämää vaikkapa vaneriin verrattuna, mutta jälleen kerran suosittelen ottamaan isännöitsijään yhteyttä ennen projektin mahdollista aloittamista.
 

 
Rallattelija: Kyllä se koppi tulee itse rakennettunakin maksamaan satasia. Ei kuitenkaan tuhansia.
 
Linkkiä tai laskelmaa kehiin väitteesi tueksi kiitos.
Tonni ( n.100€/seinäpinta-alaneliö) on aikalailla ehdoton minimi edes kohtuullisesti äänieristetylle kiinteälle ilmanvaihdottomalle ja akustoimattomalle puhelinkioskin kokoiselle laulukopille jos kaikki tarvikkeet joutuu ostamaan uutena.
Jos ehdottomasti suositeltavaa hallitustipurettavaa haikailee, voi huoleti pistää 20-30% kustannuksiin lisää.
Purkutavaralla voi toisaalta päästä hyvinkin halvalla.
 
T:Samuli
 
Rallattelija
01.06.2022 19:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Linkkiä tai laskelmaa kehiin väitteesi tueksi kiitos.
Tonni ( n.100€/seinäpinta-alaneliö) on aikalailla ehdoton minimi edes kohtuullisesti äänieristetylle kiinteälle ilmanvaihdottomalle ja akustoimattomalle puhelinkioskin kokoiselle laulukopille jos kaikki tarvikkeet joutuu ostamaan uutena.
Jos ehdottomasti suositeltavaa hallitustipurettavaa haikailee, voi huoleti pistää 20-30% kustannuksiin lisää.
Purkutavaralla voi toisaalta päästä hyvinkin halvalla.
 
T:Samuli

 
No mulle kaikki alle 1000€ mutta yli 99,99€ on satasia. Toikin riippuu paljon minkälaisen haluaa ja mihin käyttöön. Tuskimpa täti sinne mitään nissan micran kokoista infasubia asentaa. Jos jättää jalopuut kauppaan homehtumaan eikä sen tartte olla näyttelyesine niin luulis alle tonnilla pärjäävän. OSB levyä 150€, eriste villaa 100€, kangasta verhoiluun 100€, vähän kakkos kakkosta 50€, ikkuna pleksistä tuplana toki 100€, Ovi 100€, hiukan muita tarvikkeita kuten ruuveja liimaa yms perushommaa niin hyvä tulee alta tonnin. Toki tollaiseen saa menemään vaikka miljardin jos materiaalit valitsee oikein ja niitä ottaa tarpeeksi.
 
Niinkuin jo mainittu niin sen kopin ei tarvitse olla äänitiivis vaan sen tarvitsee vaimentaa sen verran ettei ääni kuulu naapuriin.
 
Mä toki itse aina liioittelen niin voisin tehdä kopin jonkä seinat on täytetty hiekalla. kopin sisällä toinen koppi kelluvana ja ilmarako ja kullatut helat.
 
Mistä tommonen ääni oikein tuli? No tuskin se on vakavaa.
Sammakko
10.06.2022 19:05:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veerassh: Hei
Olisiko kellään antaa suht. edullisia ja helppoja vinkkejä siihen miten saisi äänieristettyä kerrostalo asuntoa? Haluaisin treenata laulua kotona mutta naapuri ei sitä arvosta vaan hakkaa lattiaa kunnes lopetan. xD Laulan siis tosi korkealta ja kovaa joten varmasti kuuluu naapuriin. Normaalisti ajoitan laulutreenit 11-14 välille. Kiinnostaisi kuulla miten olette ratkaisseet tällaisia haasteita?
*Veera

 
Tämmösen teet:
 
https://img.ilcdn.fi/WdCfsCGyXHOTQL … 97d3d6e6cf0a3efebd36187d67a38f5.jpg
 
insight
16.11.2023 20:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse oon lauleskellut kotona hiljaa viime kuukausina. En tiedä onko huono homma laulaa korkeelta hiljaa, mut tuntuu että mun ääni on elpynyt sen myötä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «