Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yleisiä Lauluteknisiä kyssäreitä
1 2 3 4 511 12 13 14 15
SossunRahoil
04.06.2017 14:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin valmistujaisviikonlopun aikaan relevantti kysymys. Alkoholin nauttimisen jälkeisenä aamuna ääni on paljon matalampi kuin tavallisesti, nousten päivän mittaan normaaliin korkeuteensa. Pääsen (en laulamalla, vaan puheäänellä kovasti yrittämällä) jopa 2 sävelaskelta tavallista alemmas. Pystyisinköhän tehdä jotain, että pääsisin noihin nuotteihin tavallisestikin? Tokikaan kovin matalalta ei yleensä lauleta, mutta eihän mikään taito pois muusta ole.
 
Varmasti olen väärässä mutta kumminkin.
Khassera
04.06.2017 15:24:27 (muokattu 04.06.2017 15:25:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Limaneritys aiheuttaa että äänihuulet värähtelee harvemmin. Eli juo pullo srirachaa tai viskiä ni pääset kanavoimaan johnny cashia. (Älä juo.)
 
On todella vaikeaa saada ääntä laajennettua alaspäin mutta jo olemassa olevia alaääniä voi vahvistaa samoilla harjoituksilla kuin ylä-ääniä tai laulua yleisesti. Esim. Perus "uu" vokaalilla ääntä slaidaamalla alaspäin vaikkapa.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
25.07.2017 23:16:03 (muokattu 25.07.2017 23:21:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, nyt tarvitaan pikkuisen apuja ja kiitokset suuret jos joku suinkin ehtii tai osaa hieman mahdollisia ratkaisuja nakella.
 
Hieman taustoja mainitakseni laulamista on tullut epäsäännöllisesti harrasteltua jo aika pitkään erinäisten bändiprojektien myötä. Yli 20 vuoden ajan. Ei mitään vakavaa ja lähinnä raskaamman sarjan musiikkia, joten pääsääntöisesti mikkiin on joko huudettu tai muristu. Välillä tapailtu hieman jotain Sentenced- ja Metallica-henkistä puolimelodista juttua.
 
Vasta suht. hiljattain löysin puhtaan laulun ja viimeisen parin vuoden aikana olen ilokseni huomannut, että äänialastahan löytyy mahdollisesti ihan käyttökelpoista soundia vähän aikaisemmin totuttua ylempääkin kun sinne uskaltaa vaan mennä. Pianon koskettimia naputellen ja äänellä sävelkorkeutta hakien vaikuttaisi siltä, että suhteellisen käyttökelpoinen alue on alueella D2-D5 ja falsetti tuo siihen pari oktaavia lisää. Sitä en tiedä miten ääniala virallisesti oikeasti mitataan.
 
Lähikuukausien kaivelun pohjalta kivoja (ja sopivan haastavia) biisejä vetää on esim. Scorpionsin Still Loving You, Stratovariuksen Unbreakable ja Disturbedin The Sound of Silence. Nuotin puolesta ne taipuu kohtuudella, vaikkei nyt liiaksi voi tasollaan henkseleitä paukutella.
 
Mutta varsinaiseen ongelman ytimeen. Ensinnäkin ääni väsyy näissä korkeissa biiseissä todella nopeasti, ja esim. tänään kun lauloin ehkä kuusi vetoa (8-10 tuntia sitten), niin edelleen kurkku tuntuu jopa hieman aralta ja karhealta. Myös vibran käyttö, joka ei matalalla tuota ongelmia, muuttuu tietyn pisteen jälkeen todella haastavaksi. Jopa mahdottomaksi.
Se myös pohdituttaa, että en oikein osaa laulaa korkealta kuin todella kovaa (tai hyvin hiljaa/falsetista).
 
Eli tuntuma äkkiseltään on, että puristan korkeat aika pitkälti jotenkin voimalla läpi, ja se tuntuu hieman myös äänestä paistavan läpi. Soundi ei ole ihan niin.. ..jotain, mitä sen toivoisi olevan. Varsinaiselle tulkinnalle jäävä tila jää jotenkin kapeaksi.
 
Onko heittää vinkkiä miten asiaa kannattaisi alkaa lähestymään?
 
Kipponi
26.07.2017 10:36:25 (muokattu 26.07.2017 10:37:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Eli tuntuma äkkiseltään on, että puristan korkeat aika pitkälti jotenkin voimalla läpi, ja se tuntuu hieman myös äänestä paistavan läpi. Soundi ei ole ihan niin.. ..jotain, mitä sen toivoisi olevan. Varsinaiselle tulkinnalle jäävä tila jää jotenkin kapeaksi.
 
Onko heittää vinkkiä miten asiaa kannattaisi alkaa lähestymään?

Vastasit näköjään jo itse kysymykseesi ? Vähän selvennystä vielä mitä tuo puristus tarkoittaa ?
Jos se liittyy mitenkään kurkkuun, kieleen, leukaan niin se on väärin.
Melkoinen ääniala ja näytettä peliin, niin voisi jotain muutakin sanoa.
 
The Best Way to Rob a Bank is to Own One.
Khassera
26.07.2017 11:02:02 (muokattu 26.07.2017 11:19:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Okei, nyt tarvitaan pikkuisen apuja ja kiitokset suuret jos joku suinkin ehtii tai osaa hieman mahdollisia ratkaisuja nakella.
 
Yritän
 
Vasta suht. hiljattain löysin puhtaan laulun ja viimeisen parin vuoden aikana olen ilokseni huomannut, että äänialastahan löytyy mahdollisesti ihan käyttökelpoista soundia vähän aikaisemmin totuttua ylempääkin kun sinne uskaltaa vaan mennä. Pianon koskettimia naputellen ja äänellä sävelkorkeutta hakien vaikuttaisi siltä, että suhteellisen käyttökelpoinen alue on alueella D2-D5 ja falsetti tuo siihen pari oktaavia lisää. Sitä en tiedä miten ääniala virallisesti oikeasti mitataan.
 
Ei sitä oikein "virallisesti" taideta mitatakaan. Ääniala jollain slaidilla/skaalalla voi olla aivan eri kuin käyttökelpoinen ääniala laulettuna. Onhan se siisti tietää minkälaisia vinkunoita saa aikaiseksi. :)
 
Lähikuukausien kaivelun pohjalta kivoja (ja sopivan haastavia) biisejä vetää on esim. Scorpionsin Still Loving You, Stratovariuksen Unbreakable ja Disturbedin The Sound of Silence. Nuotin puolesta ne taipuu kohtuudella, vaikkei nyt liiaksi voi tasollaan henkseleitä paukutella.
 
Noi on melkosia biisejä, varsinki scorpparit. Siitä lisää kohta.
 
Mutta varsinaiseen ongelman ytimeen. Ensinnäkin ääni väsyy näissä korkeissa biiseissä todella nopeasti, ja esim. tänään kun lauloin ehkä kuusi vetoa (8-10 tuntia sitten), niin edelleen kurkku tuntuu jopa hieman aralta ja karhealta. Myös vibran käyttö, joka ei matalalla tuota ongelmia, muuttuu tietyn pisteen jälkeen todella haastavaksi. Jopa mahdottomaksi.
 
Yleinen ongelma, tästäkin lisää alempana.
 
Eli tuntuma äkkiseltään on, että puristan korkeat aika pitkälti jotenkin voimalla läpi, ja se tuntuu hieman myös äänestä paistavan läpi. Soundi ei ole ihan niin.. ..jotain, mitä sen toivoisi olevan. Varsinaiselle tulkinnalle jäävä tila jää jotenkin kapeaksi.
 
Ihan hyvän diagnoosin oot tehny. Eli noista biiseistä pohdintaa, ei varsinaisesti suoraan tekniikkaan liittyvää:
 
Jos kuuntelet noita kolmea biisiä niin ne on aivan erilasia luonteiltaan/dynamiikoiltaan. Unbreakable on enemmän perus Tolkkia, vähän volbeattimäistä paahtoa jossa ei kauheesti dynaamisia vaihteluja ole. Sen voi tuutata läpi kauheesti säästelemättä kun biisin korkein kohta ei ole merkittävän korkea verrattuna matalimpaan = biisi on aika tasapaksu jopa loppukorotuksen kans.
 
SOS taas on aivan eri pallopeli, varsinkin jos haluaa selvitä siitä niin että jää paukkuja siihen vikaan säkeistöön. Alku on järjettömän matala, ja Draimanin ääni on aika korkea joten mikkiä joutuu käyttään aika paljon hyväksi. Jos aloittaa laulamalla liian isolla massalla tai koittaa pitää äänen tosi kirkkaana (esim, kuvittele Type O Negativen vokalisti laulamassa SOSin eka säkeistö) niin viimeistään kolmannessa säkeistössä alkaa tuleen ongelmia, ja vika säkeistö kuulostaa korkeintaan samalta kuin kolmas. Kolmannen säkeistön "songs that voices never shared" on paras fraasi koko laulussa, ehkä siistein fraasi Draimanin koko uralla :D Jos osaat laulaa sen tasan niin kuin Draiman ei pitäis biisin kans olla mitään ongelmaa.
 
Eli sun esimerkkibiisit on dynamiikoiltaan niin erilaisia, että toi sun Se myös pohdituttaa, että en oikein osaa laulaa korkealta kuin todella kovaa (tai hyvin hiljaa/falsetista) on mikä aiheuttaa sulle suurimmat ongelmat käheyden yms. jälkituntemuksien kanssa. Sä yrität todnäk vähän liikaa jotain tiettyä äänensävyä tuottaa keinotekoisesti, ja, vaikka CVT on hyvä esimerkki koulukunnasta joka tekee tällaisen "ajamisen" tosi hyvin, se ei onnistu ellei tiedä tasan mitä on tekemässä. Yleensä itseoppinut laulaja ei tee näitä juttuja oikein ja homma menee puristamiseksi ja "itsensä tielle menemiseksi."
 
Mulle on ollut hyötyä CVT:n tyyppisistä jutuista (sen tyyppisestä ajattelutavasta) vasta kun hiffasin miten lauletaan ilman minkäännäköisiä kiristyksiä. Ääni ei silloin ole yhtä kirkas/vahva (esimerkki tässä https://www.youtube.com/watch?v=Bb366-GVkuU ja vähän parempi esimerkki tässä https://www.youtube.com/watch?v=wZgkORxJyZw) kuin tollaiset Unbreakablen tyyppiset biisit vaatii, mutta on huomattavasti helpompi hallita dynaamisia vaihteluita ja sitä kautta sit laulaminen helpottuu yleisesti.
 
Käytännön neuvoja siitä miten pääset lähemmäs sellaista rentoa, vapaata laulun perustekniikkaa (jonka kautta sitten on helpompi lisätä massaa/volaa/munaa ääneen) tulis tässä:
 
Tässä on video jonka harjoitus pitäis pystyä tekemään todella iisisti kylmänä tai lämpimänä ilman minkäännäköisiä kiristyksiä/flippailuja äänessä:
https://www.youtube.com/watch?v=OK9hWvy8uNw
 
Ja tässä on video joka auttaa rentouttamaan kielen ja leuan tosi hyvin. Itsellä ainakin tuntuu parin kierroksen jälkeen että leuka on ihan irti ja ääni tulee nimenomaan maskista:
https://www.youtube.com/watch?v=ToJ9rEdbNOM
 
Molemmat on Mark Baxterin videoita, ja oli Baxterista ja hänen äänestään mitään mieltä tahansa (kundin Black Dog-coveri nyt ei mikään kauhean munakas ole mutta tosi hyvä showcase hänen tekniikastaan) noi harjoitukset on yleishyödyllisiä kenelle vaan. Mun ongelma joskus oli se, että harjoittelin pelkästään voima/kirkkaus edellä aina kun tein ääniharjoituksia, ja sit ihmettelin miksi ääni on käheänä ennen kuin laulu ees alkaa. Baxterin videot on myös siitä kivoja että se antaa kokoajan neuvoja, mitä pitäs tuntua, mitä ei pitäs tehä ja mitä pitää tehä jne. Jos harjoite ei toimi se on harvoin sen harjoitteen vika.
 
Noita videoita on YouTubet pullollaan, noi nyt sattuu olemaan mun lempparilämppärit just nyt. :)
 
Jos videoista/harjoitteista tulee kysyttävää niin Baxter vastaa kyllä kanavallaan suht nopeaa, mutta voin itsekin yrittää avata jos tuntuu ettei suju. Ja toi eka video minkä postasin on erinomainen testi jännityksestä: Jos jännität yhtään se ei tuu onnistumaan. Kuuntele tarkkaan sitä äänensävyä.
 
Sun laulu-ura on ollut pidempi kuin mun joten en ole yhtään varma onko mun vastauksesta sulle mitään hyötyä, toivottavasti jeesaa. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
26.07.2017 17:33:22 (muokattu 26.07.2017 17:39:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Vastasit näköjään jo itse kysymykseesi ? Vähän selvennystä vielä mitä tuo puristus tarkoittaa ?
Jos se liittyy mitenkään kurkkuun, kieleen, leukaan niin se on väärin.
Melkoinen ääniala ja näytettä peliin, niin voisi jotain muutakin sanoa.

 
Hmm.. Puristus oli ehkä huonosti kuvaava termi, mutta kun suoritusta nyt miettii, niin kyllä se pääsääntöisesti jostain alemmassa osassa kroppaa ehkä tulee. Yleisesti ottaen koko suoritus on fyysisesti yllättävänkin raskas noiden korkeampien vetojen osalta, mutta se lienee aika luonnollista.
 
Äänialan laajuuteen en osaa oikein sanoa, huomaa sana "suhteellisen". :) Kunnolla lämmittelemällä tuolla alueella pystyy samalta korkeudelta äänen luomaan, mutta ääripäitä lähestyttäessä niiden hyödyntäminen vaatisi jo kunnon pohjustusta. D2:n osalta alkaa volyymi jo putoamaan, joten sen käyttäminen vaatisi jo vähän kikkailua ja välillä ääntä on valmisteltu matalampiin osuuksiin useammankin päivän ajan jotta ne saa rutistettua säädyllisesti purkkiin.
 
Khassera: Yritän
 
Sun laulu-ura on ollut pidempi kuin mun joten en ole yhtään varma onko mun vastauksesta sulle mitään hyötyä, toivottavasti jeesaa. :)

 
Suunnattomasti kiitoksia perusteellisesta vastauksesta! Pitääpä perehtyä tänään noihin videoihin ja tehdä vähän harjoitteita kunhan tulee hieman rauhallisempi hetki.
 
Vaikka tosiaan lauleskeltua on tullut jo pidemmällä aikavälillä, niin aktiivisuus on ollut vaihtelevaa ja vasta ihan lähivuosien aikana on huomannut äänialan laajenevan tuntuvasti siitä mitä se oli alkujaan. Silti tässä ollaan kuitenkin ihan amatöörejä, ja laulun saaminen omaakin korvaa miellyttäväksi vaatii todella paljon ottoja. Toisaalta tulkinta itsessään on joka tapauksessa äärettömän suuri haaste, ja liian helposti lopputuloksena on jotain tasapaksua.
Eli duunia tuntuisi olevan ihan hirveästi jos haluaisi oikeasti kehittyä varteenotettavaksi laulajaksi. Mutta lajina se on kuitenkin mukava ihan harrastelumielessäkin. :)
 
Lisäksi huomasin YouTubesta instrumentaali-versiota taustaksi etsiessäni, että Still Loving Yousta on näemmä kaksi versiota joista olen lauleskellut tuoreempaa ja matalampaa. Pitänee ottaa testiin tuo vanhempikin. Kuuntelun pohjalta sen pitäisi periaatteessa vielä jotenkin taipua, mutta pitää testata.
 
Oli hyvä huomio mitä sanoit biisien erilaisesta dynamiikoista. Sitä aina lähtee ajatuksesta, että sitä on vaan liian luokaton laulaja (mikä sekin toki pitää paikkansa) kun ei saa kunnolla fiilistä mukaan. Esimerkiksi Amorphiksen Hopeless Days on mahtava laulettava juuri siksi, että sen säkeistöihin tuntuu saavan tosi hyvän otteen, ja monesti pohtinutkin sitä, että miksi joku toinen biisi joka rullaa suht. samaan malliin ei vastaavasti tahdo irrota niin fiiliksellä. Myös HIMin Wicked Game on hillittömän hauska kun siinä voi jotenkin pistää niin paljon peliin.
 
Mutta tosiaan, kiitokset suuret. Tsekkaan videot ja pitää lähipäivinä kiekaista joku testiveto näitä korkeammalta lauletuistakin materiaaleista josko se avaisi lisää ongelman ydintä, sikäli mikäli siihen ei pääse jo muiden ohjeiden myötä käsiksi.
 
tlintu
26.07.2017 19:49:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Hmm.. Puristus oli ehkä huonosti kuvaava termi, mutta kun suoritusta nyt miettii, niin kyllä se pääsääntöisesti jostain alemmassa osassa kroppaa ehkä tulee. Yleisesti ottaen koko suoritus on fyysisesti yllättävänkin raskas noiden korkeampien vetojen osalta, mutta se lienee aika luonnollista.
Minä nyt en oikein mistään mitään tiedä, mutta eikö yleensä ääntä ohenneta korkeammalle mennessä? Korkeammat äänet saattavat kuulostaa maskissa hiljaisemmilta, mitä oikeasti ovat. Jos tuuttaa korkealta ja kovaa, niin harvoilla kait ääni kestää (poislukien tietty esim. Dickinson).
 
Khassera
26.07.2017 20:12:14 (muokattu 26.07.2017 20:13:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tlintu: Minä nyt en oikein mistään mitään tiedä, mutta eikö yleensä ääntä ohenneta korkeammalle mennessä? Korkeammat äänet saattavat kuulostaa maskissa hiljaisemmilta, mitä oikeasti ovat. Jos tuuttaa korkealta ja kovaa, niin harvoilla kait ääni kestää (poislukien tietty esim. Dickinson).
 
Harvoilla jotka ei ole sitä harjoitelleet. Kaikilla jotka ovat. ;)
 
Mutta joo. Kyllä se pakko on ohentaa jos meinaa pystyä vaikka 3min biisejä laulamaan. Diksuki nykyään mixaa aika paljon, vokaalit ei ole yhtä kirkkaita livenä, mutta oikeastaan hyvä niin. Paljon miellyttävämmän ja kaupallisen kuulonen.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
26.07.2017 22:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikaisena huomiona täytyy todeta, että tämän Mark Baxterin videot on kyllä aika huikeita. Tuli katsottua monet muutkin videot ja sieltä aika hyvin tuli tarinaa omienkin tekniikkavirheideni syistä ja seurauksista. Mainiota! Ei malttaisi odotella, että pääsee kokeilemaan leuan rentouttamisharjoitteita yms.
 
Aikaisemmin ei oikeastaan tullut edes mieleen, että silläkin olisi merkitystä kun jalka montulla on tiristänyt viimeistä nuottia jostain selkälihaksistosta (siitä päätelle, että selkälihakset tuppasi ennen kramppaamaan pitkien treenien yhteydessä). :)
 
Khassera
27.07.2017 09:32:28 (muokattu 27.07.2017 16:09:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Pikaisena huomiona täytyy todeta, että tämän Mark Baxterin videot on kyllä aika huikeita. Tuli katsottua monet muutkin videot ja sieltä aika hyvin tuli tarinaa omienkin tekniikkavirheideni syistä ja seurauksista. Mainiota! Ei malttaisi odotella, että pääsee kokeilemaan leuan rentouttamisharjoitteita yms.
 
Aikaisemmin ei oikeastaan tullut edes mieleen, että silläkin olisi merkitystä kun jalka montulla on tiristänyt viimeistä nuottia jostain selkälihaksistosta (siitä päätelle, että selkälihakset tuppasi ennen kramppaamaan pitkien treenien yhteydessä). :)

 
Jos tykkäät hemmon videoista suosittelen erittäin lämpimästi lainaamaan hänen Rock-n-roll singer's survival manual kirjan. Sen ku luet kannesta kanteen ei pitäs enää olla ongelmaa laulutekniikan kanssa. Ei se tietenkään kenestäkään mitään Paul Rodgersia tee mutta se on paras yksittäinen teos vapauttamaan ton laulun perustekniikan.
 
Mun sellanen vakiolämmittely on just toi Baxterin tosi erikoinen skaala tehtynä ii-vokaalilla staccatona. Siihen lisäksi vielä kun keskittyy pitämään pallean täysin rentona mutta saundin silti kirkkaana niin saa kaikki osa-alueet yhellä harjoituksella pehmitettyä. Sen jälkeen tykkään tehä enemmän CVT-tyyppisiä helppoja, lyhyitä skaaloja rintaäänellä. Siihen selitys tästä videosta: https://www.youtube.com/watch?v=CTDtiaVeEJY
 
Baxter on tosi "hassu" kaveri enkä oo varma kestääkö jotkut hänen väitteensä kauheesti tarkastelua, mutta kaikki harjoitteet mitä ite oon häneltä kokeillu on auttaneet mua tosi paljon ja ne on jääny mulle käyttöön.
 
EDIT: Guitar-jäbä, vielä yks erittäin hyvä vinkki just sun ongelmaan. Ei tullu aiemmin mieleen mutta oon nyt pari viikkoa tehny aika puhtaasti tätä.
 
Tsekkaa toi Marnell Samplen video rintaäänestä (https://www.youtube.com/watch?v=CTDtiaVeEJY) ja kuuntele tarkkaan sitä ääntä millä pitäs työskennellä. Se pitää olla se kirkas Aa kokoajan, jos tuntuu että kiristää tai että vokaali muuntautuu väkisin pidä taukoa ja ota alusta uudelleen. Sit kun alkaa tuntuun että osaat tukea sitä ääntä oikein voit yrittää ettiä ton Aw-vokaalin jonka se kuvailee kans tossa videolla. Tähän todella, todella hyödyllinen korjausliike jota Marnell ei tossa videossa mainitse: Ennenkuin teet skaalan puhalla kaikki ilmat pihalle. Tää tuntuu oudolta mutta se pakottaa sut tuottamaan äänen taloudellisesti kun et voi tuutata ilmaa ylettömästi. Tai voit toki yrittää, tajuhan siinä lähtee. Eli puhalla ilmat pihalle ja tee "rintaäänellä" lyhyt skaala. Laita paussille, hengähdä, moduloi ylöspäin ja toista.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
27.07.2017 16:36:26 (muokattu 27.07.2017 19:54:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tattis! Tsekataan tuo rintaääni-keissikin tovin kuluttua.
 
Okei, nykäisin Scorpionsia hieman purkkiin ja ääntä kuunnellessa tulee mieleen, että olenkohan Klaus Meineä kuitenkin noin oktaavin jäljessä korkeuden osalta. :D Soundi kuulostaa matalammalta kuunneltuna kuin laulettuna. No, mutta enivei.
 
Tässä tulee kolmesta biisistä pätkää ja kootut selitykset.
 
Scorpions - Still Loving You
Okei, ensinnäkin tämä tulee täysin kylmänä ja laulan ensimmäistä kertaa tuota vanhempaa ja korkeampaa versiota. Joten kaukana kymppisuorituksesta, mutta lähtökohdat huomioiden kuitenkin ok. Se sopiiko mun ääni oikeasti kyseiseen biisiin onkin sitten oma keissinsä. :P
 
Slipknot - Snuff
Tätä varten tuli vähän lämmiteltyäkin, ja kyseinen biisi on lähempänä äänen mukavuusaluetta. Vähän hakee sekin joiltain osin, mutta onhan siinä jopa jo hetkensä.
 
Disturbed - The Sound of Silence
No joo, tämä kuulostaa ihan kamalalta ja hävettää se tähän mukaan laittaa. Tämä on vanhempi veto, lämmittelemättömällä äänellä ja ensimmäinen kerta kun laulan biisiä niin, ettei alkuperäinen laulu ole mukana. Eli sanojen artikulaatiota ei ole vielä hierottu lainkaan, ja nuottikin hakee tosi pahasti välillä. Tässä tulee kuitenkin hyvin ilmi tuo matalampien osuuksien laulu (onko siinä jotain korvaanpistävää? Muutakin kuin epävireisyys..). Kuten myös se, että aikaisemmin tuin tavallaan säröllä tosi vahvasti noita korkeampia osuuksia. Aina. Siitä maneerista on kuitenkin koitettu tietoisesti pyrkiä eroon. Sillä saa hyvin tehokkaasti blokattua korkealle pääsyn. Saati, että ääni kestäisi sitä kovin pitkään.
 
No. Siinä. Löytyykö selkeitä huomautettavia, joita ei ole vielä tullut esiin? http://www.mikseri.net/artists/kaik … yonaa/laulutekniikkatesteja/587355/
 
EDIT.
 
Innostuin vielä testaamaan tuota Unbreakableakin. Pohjalle vedin pari lämmittelyvideon harjoitusta, ja kyllä sen vaan heti tuntee, että kontrolli on parempi. Haparointia on edelleen (ja särö vaan tahtoo puskea mukaan), mutta osaksi ehkä siksikin kun en kuule omaa lauluani kun äänitin tuon(kin) Zoomin nauhurilla pelkkien taustojen tullessa kuulokkeista. Karkasi vähän käsistä lopussa kun sanat meni sekaisin. :D
 
http://www.mikseri.net/artists/kaik … laulutekniikkatesteja-osa-2/587357/
 
Khassera
27.07.2017 20:40:25 (muokattu 27.07.2017 20:47:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvinhän sä vedät! :D jos sulla käheytyy ääni niin se todennäköisesti johtuu jostain vanhasta tottumuksesta tukea väärin, SOSisa just toi songs that voices jne kohta ei ole ihan 100% se mitä draiman tekee, sulla tulee se "alempaa," siksi se särö hiipii väkisin messiin. Sun pitäs ajatella tossa että se ääni tulis paljon ylempää, niinku takaraivosta, nyt se tulee kurkusta joka ei kuitenkaan ole väärin per se. Se on vaan raskaampi, ja sillä uhraa aika paljon ketteryyttä. Mutta tosi hyvin scorppareita vedät, se taas on sitten paljon enemmän justiinsa "mixed" laulamista, vähemmän rintaäänipuristusta ja kuulostaaki helpommalta kuin sos.
 
Voisin kuvitella että sulle ois helppoa laulaa Dion biisejä, toi särötyyli on nimittäin justiinsa Dion tyyli tehdä särö. Kokeileppa vaikka Last in Line tai rainbow in the dark. Ne saattais sopia sun äänelle kuin nenä päähän.
 
Ja otan osaa, näin vikisevänä tenorina toiselle: Meistä ei tuu Paul Rodgerseja koskaan. :D mutta niillä mennään mitä on annettu.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
27.07.2017 21:20:59 (muokattu 27.07.2017 21:43:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Hyvinhän sä vedät! :D jos sulla käheytyy ääni niin se todennäköisesti johtuu jostain vanhasta tottumuksesta tukea väärin, SOSisa just toi songs that voices jne kohta ei ole ihan 100% se mitä draiman tekee, sulla tulee se "alempaa," siksi se särö hiipii väkisin messiin. Sun pitäs ajatella tossa että se ääni tulis paljon ylempää, niinku takaraivosta, nyt se tulee kurkusta joka ei kuitenkaan ole väärin per se. Se on vaan raskaampi, ja sillä uhraa aika paljon ketteryyttä. Mutta tosi hyvin scorppareita vedät, se taas on sitten paljon enemmän justiinsa "mixed" laulamista, vähemmän rintaäänipuristusta ja kuulostaaki helpommalta kuin sos.
 
Voisin kuvitella että sulle ois helppoa laulaa Dion biisejä, toi särötyyli on nimittäin justiinsa Dion tyyli tehdä särö. Kokeileppa vaikka Last in Line tai rainbow in the dark. Ne saattais sopia sun äänelle kuin nenä päähän.
 
Ja otan osaa, näin vikisevänä tenorina toiselle: Meistä ei tuu Paul Rodgerseja koskaan. :D mutta niillä mennään mitä on annettu.

 
Hah, tattista vain. :) Vaikka noista puolivillaisista kertavedoista tietysti paljoa kehtaa kehuja ottaa vastaan. Ääntä muutenkin tuppaa vaivaamaan lievä holtittomuus, vaikka kunnon lämmittelyillä ja säännöllisellä treenillä säädyllistä jälkeäkin saa hyvänä päivänä aikaiseksi.
 
Ja hyvä huomio! Pitääpä pistää Dio testiin. Aikaisemmin sitä tuli pidettyä täysin mahdottomana laulettavana, eikä ole tullut sittemmin edes mieleen kokeilla herran tuotantoa. Mielenkiintoinen ajatus.
 
Ja baritonin rekisteri ainakin vielä on tuntunut luontevammalta. Toisaalta vahvasti tämä taitaa tosiaan tenorin tontillekin mennä.
 
Khassera
27.07.2017 21:40:43 (muokattu 27.07.2017 21:53:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja hyvä huomio! Pitääpä pistää Dio testiin. Aikaisemmin sitä tuli pidettyä täysin mahdottomana laulettavana, eikä ole tullut sittemmin edes mieleen kokeilla herran tuotantoa. Mielenkiintoinen ajatus.
 
Ei niitä oo pakko yhtä täysiä laulaa kuin dio ite. :)
 
Ja baritonin rekisteri ainakin vielä on tuntunut luontevammalta. Toisaalta vahvasti tämä taitaa tosiaan tenorin tontillekin mennä.
 
Onhan se helpompaa, mutta sun ääni kuulostaa tosi korkealta. Voi olla että puristat säröä ihan senki takia että saat ääneen massaa kun se olisi helpompi tehdä tummentamalla vokaalia mitä laulat. Se ainakin mulle (ja yleensä kaikille) aiheuttaa käheyttä jos yritän käyttää liikaa massaa liian matalissa kohdissa ja sut tulee se dynamiikkahaaste kun pitäs kuulostaa loppuun asti munakkaalta.
 
Edit: ja tuo ääniluokittelu oli enemmänkin vitsi, sun ääni vaan kuulostaa tosi korkealta, mun puheäänikin on aikamoista kimitystä niin ei vaan ihan älyttömän massiivista saundia saa tekemälläkään. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
27.07.2017 22:05:53 (muokattu 27.07.2017 22:22:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juu, tuli toki vedettyä korkealta kun ongelmat on juuri korkealta laulettaessa. Esim. tuo Scorpparin biisihän (ja Stratot yms.) lähtisi paljon paremmalla tatsilla oktaavia matalammalta, mutta se olisi ehkä vähän tylsä ratkaisu. :)
 
Kipponi
27.07.2017 22:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: No juu, tuli toki vedettyä korkealta kun ongelmat on juuri korkealta laulettaessa. Esim. tuo Scorpparin biisihän (ja Stratot yms.) lähtisi paljon paremmalla tatsilla oktaavia matalammalta, mutta se olisi ehkä vähän tylsä ratkaisu. :)
Musta on hauskaa testata ääripäitä ja tärkeää treenin kannalta. Pitäisi kai aina tekniikkaharjoituksena näin tehdäkin.
Stranglersin biisissä: Duchess (A-duurissa) jota nyt harjoittelen niin matala versio menee mulla E2 ja sitten oktaavi ylempää matalin ääni E3. Eli harjoittelen tuossa kokonaisuutena E2-E4 aluetta. Johnny Cashin tai Jim Morrisonin äänialalla...tai siihen ainakin pyrin ha ha.
Myös soundillisesti/äänen väri. Haastetta vaan pitää olla ja aika paljon tulee sävellajeja vaihdettuakin itselle sopiviksi. Capo on kovassa käytössä...
 
The Best Way to Rob a Bank is to Own One.
Guitar83
27.07.2017 23:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Musta on hauskaa testata ääripäitä ja tärkeää treenin kannalta. Pitäisi kai aina tekniikkaharjoituksena näin tehdäkin.
Stranglersin biisissä: Duchess (A-duurissa) jota nyt harjoittelen niin matala versio menee mulla E2 ja sitten oktaavi ylempää matalin ääni E3. Eli harjoittelen tuossa kokonaisuutena E2-E4 aluetta. Johnny Cashin tai Jim Morrisonin äänialalla...tai siihen ainakin pyrin ha ha.
Myös soundillisesti/äänen väri. Haastetta vaan pitää olla ja aika paljon tulee sävellajeja vaihdettuakin itselle sopiviksi. Capo on kovassa käytössä...

 
Komppaan kyllä täysin. Itselle Jenni Vartiaisen Missä Muruseni On on hauska biisi tuohon tarkoitukseen. Sen kanssa voi leikkiä vähän eri oktaavien kanssa, kun kertsin voi suurimmaksi osaksi laulaa kolmelta eri oktaavilta. Siinä tuppaa vain olla tajun lähteminen lähellä kun niitä tarpeeksi monta tuuttaa peräkkäin. :P
 
Khassera
28.07.2017 06:58:20 (muokattu 28.07.2017 21:19:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Komppaan kyllä täysin. Itselle Jenni Vartiaisen Missä Muruseni On on hauska biisi tuohon tarkoitukseen. Sen kanssa voi leikkiä vähän eri oktaavien kanssa, kun kertsin voi suurimmaksi osaksi laulaa kolmelta eri oktaavilta. Siinä tuppaa vain olla tajun lähteminen lähellä kun niitä tarpeeksi monta tuuttaa peräkkäin. :P
 
Itehän tykkään laulaa Sian Move Your Bodyn muuttamatta sävellajia yhtään. Se on oikein powermetallinen biisi. :D Ja Concrete Blonden Joey, ja God is a Bullet.
 
Jos nappaa, yhellä huipulla lauluopella on discord kanava jossa jutellaan aina kun porukkaa sattuu samaan aikaan paikalle. Felipe selitti aika hyvin oikean tavan tuottaa säröä just eilen...
 
Toimii älypuhelimillakin vähän kuten whatsapp, ja sielä on voicechat-osio jossa voi höpöttää myös ääneen/laulaa ja saada analyysiä.
 
Nää on täysin ilmaisia neuvoja ja discordkaan ei maksa mitään niin suosittelen jos kiinnostaa ja lontoo taipuu. :)
 
Kanavan osoite: https://discord.gg/Thanm
 
Edit: yks kanava-aktiivi demonstroi miten Diontyyppinen kompressio tehään. :D Melko hurja. https://clyp.it/metnxoqi
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Guitar83
29.07.2017 11:31:47 (muokattu 29.07.2017 11:36:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Kanavan osoite: https://discord.gg/Thanm
 
Edit: yks kanava-aktiivi demonstroi miten Diontyyppinen kompressio tehään. :D Melko hurja. https://clyp.it/metnxoqi

 
Kokeilin, mutta en osannut tuonne linkin kautta liittyä (pikakutsu on virheellinen tai vanhentunut), vaikka Discord on kyllä koneessa kun se on hyvä kanava olla yhteydessä pelintekoporukoihin, joille teen ääniä, ambiensseja ja musiikkia.
 
Tuli eilen autoillessa testattua noita Dion vetoja, ja niitä pitäisi pikkuisen hieroa. Varsinkin korkeimmat kohdat tuotti haasteita. Mutta Last In Linen alun "home"-kiekaisu on kyllä helkkarin hauska vetää. :)
Samalla tuli kokeiltua ensimmäistä kertaa Queenin Show Must Go On-biisiä, ja yllätyin kun se meni suht. hyvin (vaikkakin haparoiden) läpi. Epäilin suuresti, koska sekin on aina kuulostanut täysin saavuttamattomalta. Etenkin loppupään "I'm never givin' in"-lainin loppukikkailut tuntui ajatuksena täysin absurdilta, mutta nuottiin pääsi kuin pääsikin. Juuri ja juuri kyllä.
 
Jälkikäteen tutkittuna teoreettinen mahdollisuus piti tosin ollakin olemassa, koska se menee korkeimmillaan sinne D5:een, johon asti pianon kanssakin on päästy.
Toisaalta taas sitten Helloweenin I Want Out ei tunnu enää taipuvan, vaikka sekin tapailee kertsissä korkeimmillaan pääasiassa D5:sta (tosin käy välillä kurkkamassa jo E5:kin). Voisi toki taas auttaa jos nyt edes näön vuoksi vähän lämmittelisi ääntä ennen yrityksiä..
 
Khassera
29.07.2017 13:03:17 (muokattu 29.07.2017 13:11:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar83: Kokeilin, mutta en osannut tuonne linkin kautta liittyä (pikakutsu on virheellinen tai vanhentunut), vaikka Discord on kyllä koneessa kun se on hyvä kanava olla yhteydessä pelintekoporukoihin, joille teen ääniä, ambiensseja ja musiikkia.
 
Hups. Nyt toimii. https://discord.gg/6PU8j
 
Voisi toki taas auttaa jos nyt edes näön vuoksi vähän lämmittelisi ääntä ennen yrityksiä..
 
Se voi kyllä vähän jeesata joo. :D
 
Last in line on hullun hauska biisi. Ja NIB sabbathilta. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «