Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yleisiä Lauluteknisiä kyssäreitä
1 2 3 4 511 12 13 14 15
Kipponi
19.07.2013 23:22:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Suu kiinni hymistelyssä pitäisi ääni pystyä kohdentamaan/muodostamaan niin, että nenässä "kutiaa" -toisin sanoen haetaan resonointia tuolla harjoituksella.
Onnistuu ja kutiaa.Ääntähän ei tietysti tule ollenkaan jos sulkee sormilla sieraimet.
Nylonbeat-soundi, jos laulaisi oikein kunnolla nenään.
 
Ja sitten vielä: ei liian suuria odotuksia ja maltti on valttia :D
Ei näissä paljoa oiota.
 
Huulipäristelyt on musta aika hauskoja niissä oppii hyvin käyttämään oikean määrän ilmaa(eli ei liikaa).
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
OPJ1974
20.07.2013 14:35:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipponi: Onnistuu ja kutiaa.Ääntähän ei tietysti tule ollenkaan jos sulkee sormilla sieraimet.
Nylonbeat-soundi, jos laulaisi oikein kunnolla nenään.
 
Ei näissä paljoa oiota.
 
Huulipäristelyt on musta aika hauskoja niissä oppii hyvin käyttämään oikean määrän ilmaa(eli ei liikaa).

 
Joo, mulla on edelleen tuota samaa ylä-äänien kihinää/raspia äänissä, vaikka kuinka yrittää puhtaasti vetää. Maltilla olen vaan skaaloja harjoitellut. Ja se tuki on ylä-äänissä äärimmäisen tärkeä. Ja ainakin itsellä vaatinut ihan helvetisti duunia saada sitä tukea ääneen en oo vasta kun klassisen opiskelun alussa.
 
Mutta kehittymisen huomaa, kun jaksaa vaan hakea sitä tukea ja treenata sitä systemaattisesti. Toistoja ja lepoa :)
 
Itsellä ääniala on helposti kasvanut tuen ansiosta ainakin oktaavin. Ilman tekniikkaa pystyin ehkä 1,5-2 oktaavin alaan, nyt liikutaan skaaloissa jo Ison oktaavin alapuolelle, alennettuun H:hon ja sitten ylhäällä Kolmiviivainen C tai D on ihan saavutettavissa (oon kuitenkin baritoni :)). Ja nuotit tulevat suht puhtaasti, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta; Skaaloja treenatessa huomaa aika nopeasti ne itselle vaikeat sävelalueet tai nuotit, itsellä vaikein alue on kaksiviivainen C-kaksiviivainen E, jolloin meinaa aina tulla sitä säröä ääneen, ääni kiksata ja tosiaan täytyy tehdä töitä, että saa puhtaita nuotteja. Ihan hiki pintaan - meiningillä välillä. Noi on aika persoonallisia ja huomaa hyvin, että on aiemmin mm. hakenut tiettyä saundia ääneensä (rokkilaulannassa) ja laulanut vain tietyistä sävellajeista.
 
Joo, huulipäristely on hyvä ja ihan perus-pehmeä rrrr. Noillahan haetaan myös sitä leuan rentoutta.
 
Mutta kyllä mä näen tuon äänen oikean muodostuksen perustana kaikelle laulannalle. Jos osaa laulaa puhtaasti oikein, pystyy soundia maustamaan sitten rajustikin ilman, että ääni kärsii tai väsyy (tuota asiaa voi kysyä vaikka Floor Jansenilta :))
Khassera
23.07.2013 19:08:13 (muokattu 23.07.2013 19:08:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todennäkösesti turha kysymys, mutta pakko kysyä jos tähän ois joku pätevä visualisaatio vaikkapa:
 
Miten Bruce Dickinson tekee ton alkurääkäsyn?
 
http://www.youtube.com/watch?v=38-yf6IWdBo
 
Tällä hetkellä saan tehtyä samanlaisen kun lisään falsettiin sellasta "fry" rääkyä, mutta onko tohon mitään kätsyä kikkaa että sitä sais aukeamaan enemmän? Eli ois hauska saada siihen enemmän "nuottia."
 
Visualisaatioita?
 
"Adaptation hinders progress."
Kipponi
23.07.2013 22:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Todennäkösesti turha kysymys, mutta pakko kysyä jos tähän ois joku pätevä visualisaatio vaikkapa:
 
Miten Bruce Dickinson tekee ton alkurääkäsyn?
 
http://www.youtube.com/watch?v=38-yf6IWdBo
 
Tällä hetkellä saan tehtyä samanlaisen kun lisään falsettiin sellasta "fry" rääkyä, mutta onko tohon mitään kätsyä kikkaa että sitä sais aukeamaan enemmän? Eli ois hauska saada siihen enemmän "nuottia."
 
Visualisaatioita?

Kyllähän tuo on puhdasta headvoicea jossa mukaan tulee hidas ja leveä vibraatto.
Älä nyt ainakaan falsetilla tuollaista hae, ihan eri soundi tulee silloin.
 
Joku saa antaa sitten tekniikkavinkin, mutta kitapurjeet pärisemään.
Ittehän se on kuitenkin tekniikka haettava.
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
Khassera
26.07.2013 14:01:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SLS-koulukunnan tyypit peräänkuuluttaa matalalla kurkunpäällä laulamista riippumatta äänen korkeudesta.
 
SLS-kriitikot toteaa että tällä tavoin ei saavuteta vahvaa ylärekisteriä vaan kaikki kuulostaa uneliaalta ja heikolta.
 
...Paitsi kaikki SLS-opettajat ja oppilaat kuulostavat erittäin vahvalta ja hienolta.
 
Onko mitään sellasta yksinkertasta harjoitetta vahvistamaan tuota "mixed" rekisteriä, eli rinta+pää-ääntä? Oon tehnyt falsettiliu'utuksia ja voisin kuvitella että ne vahvistavat ylärekisteriä vaikka pakottaa kurkunpäätä pysymään alhaalla.
 
Myös "koirauikutus" tuntuis olevan ihan hyvä kikka.
 
Onko muita?
 
"Adaptation hinders progress."
Kipponi
27.07.2013 21:17:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Onko mitään sellasta yksinkertasta harjoitetta vahvistamaan tuota "mixed" rekisteriä, eli rinta+pää-ääntä? Oon tehnyt falsettiliu'utuksia ja voisin kuvitella että ne vahvistavat ylärekisteriä vaikka pakottaa kurkunpäätä pysymään alhaalla.
Tuli nyt mieleen U2 ja biisi sunday bloody sunday kertosäe tai vaikka koko biisi.
Bonohan laulaa paljon tällä mixed rekisterillä.
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
Timitzii
28.07.2013 01:27:37 (muokattu 28.07.2013 01:27:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... Kuten lukuisat muut kansainväliset rocklaulajat.
 
Khassera
30.07.2013 11:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla yleisin ongelma laulajilla tuo yhteys eri rekisterien välillä.
 
skaalojen tekeminen "semi-occluded" -äänillä kuten "ng" on tossa SLS-ohjelmassa joku tulikaste, ja jos pystyy vetään rekisterinsä matalimmalta nuotilta korkeimpaan ilman minkäännäkösiä nielaisuja/lonksumisia niin pitäs olla hyvä yhteys.
 
Ei jostain syystä avaudu mulle tää keissi, mulla on tosi vahva ja kirkas ääni tolla ng-saundilla koko rekisterin pohjasta kattoon ja silti laulaessa on vitun vaikeaa päästä korkeisiin ääniin käsiksi ilman että belttaa ihan hulluna.
 
Turha postaus.
 
"Adaptation hinders progress."
Timitzii
30.07.2013 15:03:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on tosiaankin yksi ammattilaisten suurimpia ongelmia, ja vie monilta laulajilta vuosia päästä yli. Jotkut taas ovat luonnostaan laulaneet noilla alueille miettimättä sen kummemmin, minkä takia ei blend-ongelmiakaan välttämättä pahemmin löydy.
 
OPJ1974
30.07.2013 21:02:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timitzii: Se on tosiaankin yksi ammattilaisten suurimpia ongelmia, ja vie monilta laulajilta vuosia päästä yli. Jotkut taas ovat luonnostaan laulaneet noilla alueille miettimättä sen kummemmin, minkä takia ei blend-ongelmiakaan välttämättä pahemmin löydy.
 
Keskittymällä näihin ylimenosäveliin voi olla tähän ratkaisu. Eli pirunmoista treeniä vaan ongelma-alueella. Eihän näihin oikoteitä tosiaan ole...
Timitzii
30.07.2013 21:21:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liika keskittyminen saattaa oikeasti pahentaa asiaa joidenkin kohdalla. Itselläni oli vaihe, jossa liiallinen blending-hermoilu häiritsi suuresti korkeampaa laulani, psykologinen syy siinä näytti olevan takana.
 
Mutta tottahan tuo on, treeniä yksinkertaisesti useimmat vaativat. Jotkut oppivat luontaisesti laulamaan noilla alueilla jo nuoresta saakka - tai löytävät oman tyylinsä, joilla handlata tuo - mutta suurella osalla näin ei ole.
 
Khassera
01.08.2013 14:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutuillen vastaan itselleni tohon pää-äänivahvistukseen:
 
Pää-äänen näennäinen heikkous johtuu vissiin yksinkertaisesti siitä ettei syvemmät kurkunpään lihakset ole tarpeeksi hioutuneita tuottamaan korkeaa ääntä, jolloin ulommat lihakset alkavat avustamaan, ja avustaessaan taittavat äänen falsettiin kun koordinaatio niissä on paljon huonompi kuin sisemmissä.
 
Tähän apu on ilmeisesti skaalojen harjoittelu 100% rentona. Tiiän että sitä on toitotettu jokapaikassa jo, mutta ennenku luin että tarkoituksena on että mikään lihas, ei niin mikään tekisi töitä skaalojen aikana (ei kaikkien harjoitteiden, vaan nimenomaan sisempien kurkunpäätä liikuttavien lihasten aktivointiharjoitteiden aikana) ja tätä kriteeriä tulisi jatkuvasti tarkkailla, en oikein sisäistänyt hommaa. Eli ihan koomassa pitäis yrittää vetää jotain oo-legatoa rinnasta päähän ja takasin.
 
Aluksi tuntui kyllä aivan vammaiselta kun ei meinannu saada otetta, mutta nyt tuntuu että alkaa löytymään rentous, ja, mikä kaikista ylivoimaisesti ihmeellisintä, se myös pysyy laulaessa!??!
 
"Adaptation hinders progress."
OPJ1974
01.08.2013 16:16:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Mutuillen vastaan itselleni tohon pää-äänivahvistukseen:
 
Pää-äänen näennäinen heikkous johtuu vissiin yksinkertaisesti siitä ettei syvemmät kurkunpään lihakset ole tarpeeksi hioutuneita tuottamaan korkeaa ääntä, jolloin ulommat lihakset alkavat avustamaan, ja avustaessaan taittavat äänen falsettiin kun koordinaatio niissä on paljon huonompi kuin sisemmissä.
 
Tähän apu on ilmeisesti skaalojen harjoittelu 100% rentona. Tiiän että sitä on toitotettu jokapaikassa jo, mutta ennenku luin että tarkoituksena on että mikään lihas, ei niin mikään tekisi töitä skaalojen aikana (ei kaikkien harjoitteiden, vaan nimenomaan sisempien kurkunpäätä liikuttavien lihasten aktivointiharjoitteiden aikana) ja tätä kriteeriä tulisi jatkuvasti tarkkailla, en oikein sisäistänyt hommaa. Eli ihan koomassa pitäis yrittää vetää jotain oo-legatoa rinnasta päähän ja takasin.
 
Aluksi tuntui kyllä aivan vammaiselta kun ei meinannu saada otetta, mutta nyt tuntuu että alkaa löytymään rentous, ja, mikä kaikista ylivoimaisesti ihmeellisintä, se myös pysyy laulaessa!??!

 
Toi on hyvä, pidä toi! :) Joo, allekirjoittaneelta tuntui ihan yhtä vammaiselta, kun lähdin tuota klassista laulua opiskelemaan. Varsinkin, kun puoli tuntia menee lämmitellessä ilman, että nuottiakaan tulee ulos. Venytyksiä, kropan herättelyä, rentouden hakemista.
 
Ja sitten ihan idioottina kuola leukapielistä valuen skaaloja duuduu-oo-oo-moimoi-ong-ong... ja opettaja hokee vieressä, että "muista: leuka rentona - kun menet ylös, menetkin alas - kuvittele hypääväsi mäkeä painava reppu selässä, jousta polvista - äänihuulet siinä rintalastan kohdalla, älä nosta sieltä - niska pitkänä..!- älä unohda tukea, hyvä ryhti! kuvittele, että olet vyötäröä myöden vedessä, uimarenkaan kanssa, uimarengas joustaa, sinä et! - muista valmistava sisäänhengitys - ole äänen päällä - kohdista ääni oikein - muistaa soittaa sävelet loppuun asti - ei ei ei niitä niekkuja, suoraan säveleen! - kuvittele nuotit yhdeksi pitkäksi ääneksi... VÄÄRIN!"
 
... Joo, eihän noita muistettavia asioita paljon ole kun sitä nuottia pusketaan :D Aluksi tuli julmettu hiki pelkästä tuen hakemisesta. Mutta kyllä se siitä. Uskoisin.
Kipponi
05.09.2013 12:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittekseni kokeilin taas eri äänteillä mennä mahdollisimman korkealle.
Yllättäen typerällä pa-pa-pa pääsinkin melko helposti ylärekisterille.
Johtuu ehkä siitä, että ääni on lyhyt ja nopea.Ei soi pitkään.
 
Mam-mam toimii myös erinomaisesti.Klassinen aaa-aaa- on mulla jostain syystä hankala.
 
Onkos muita "helppoja" äänen avaus äänteitä?
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
MissSpeed
05.09.2013 16:54:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on hirveästi ongelmia leuan rentoudessa. Opettaja on huomauttanut asiasta useasti ja neuvonut ravistelemaan päätä leuka auki niin että se heiluisi siinä mukana. Muuten hyvä, mutta pään ravistelulla saan niskani vaan herkästi kipeäksi ja se taas tuntuu aiheuttavan jännitystä kaikkialle missä sitä ei missään tapauksessa saisi olla.
 
Olisiko kellään siis vinkkejä, miten saan leuan "irti". Äärimmäisenä esimerkkinä opettaja neuvoi katsomaan oopperalaulajia, joilla leuka ihan väpättää laulaessa. Olen nyt vilkuillut mutta kun en millään käsitä miten sen leuan voi sillä tavalla irti saada. Nyt olen jotenkin liioitellen vaan yrittänyt aukoa suuta mahdollisimman paljon mutta silti tuntuu etten saa sitä täysin rennoksi varsinkaan korkealle mennessä (ja tämähän tuntuukin sitten kurkussa). Mielikuvat tai jonkun asian matkiminen ovat tähän saakka olleet ehkä helpoimpia tapoja minulle ymmärtää joku asia, mutta toki ihan kaikenlaiset vinkit (ihan fysiologisetkin) voisivat auttaa.
 
Voi voi, tälläistä tämä aloittelijan taival on. :D Tuen sentään olen jo löytänyt (tosin sekin välillä unohtuu jos liikaa heittäytyy..) mutta on tässä kyllä tekemistä. Kymmenen asiaa mihin pitäisi keskittyä ja tuntuu että pakka leviää käsiin kun sitä yrittää pitää kasassa.
 
Sitten vielä aiheesta toiseen tyhmä kyssäri: voiko klassisille laulutunneille mennä, vaikka olisi aloittanut kevyemmän tyylilajin tunneilla/biiseillä? Itse haluaisin jossain vaiheessa opetella klassista/puoliklassista tyyliä, mutta tuolla musiikkikoulussa missä olen nyt biisit ovat olleet aika lailla kevyttä musiikkia. Onko siis ylipäätään myöhäistä alkaa kehittymään johonkin tiettyyn suuntaan jos on aloittanut muulla? Heh, varmaan vähän huonosti muotoiltu tämä. En tiedä olenko vaan huolissani siitä etten oppisikaan laulamaan niin kuin haluan, vaikka toisaalta ei saa mennä perse edellä puuhun. Ensin pitäisi saada perusasiat kuntoon ja sen jälkeen vasta siirtyä eteenpäin, ja ainakin nuo biisit mitä nyt olen saanut ovat varmaan helpommasta päästä, mutta tuntuvat tällä hetkellä helvetin vaikeilta.
 
Kipponi
05.09.2013 23:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MissSpeed: Minulla on hirveästi ongelmia leuan rentoudessa. Opettaja on huomauttanut asiasta useasti ja neuvonut ravistelemaan päätä leuka auki niin että se heiluisi siinä mukana. Muuten hyvä, mutta pään ravistelulla saan niskani vaan herkästi kipeäksi ja se taas tuntuu aiheuttavan jännitystä kaikkialle missä sitä ei missään tapauksessa saisi olla.
 
Olisiko kellään siis vinkkejä, miten saan leuan "irti". Äärimmäisenä esimerkkinä opettaja neuvoi katsomaan oopperalaulajia, joilla leuka ihan väpättää laulaessa. Olen nyt vilkuillut mutta kun en millään käsitä miten sen leuan voi sillä tavalla irti saada. Nyt olen jotenkin liioitellen vaan yrittänyt aukoa suuta mahdollisimman paljon mutta silti tuntuu etten saa sitä täysin rennoksi varsinkaan korkealle mennessä (ja tämähän tuntuukin sitten kurkussa). Mielikuvat tai jonkun asian matkiminen ovat tähän saakka olleet ehkä helpoimpia tapoja minulle ymmärtää joku asia, mutta toki ihan kaikenlaiset vinkit (ihan fysiologisetkin) voisivat auttaa.
 
Voi voi, tälläistä tämä aloittelijan taival on. :D Tuen sentään olen jo löytänyt (tosin sekin välillä unohtuu jos liikaa heittäytyy..) mutta on tässä kyllä tekemistä. Kymmenen asiaa mihin pitäisi keskittyä ja tuntuu että pakka leviää käsiin kun sitä yrittää pitää kasassa.
 
Sitten vielä aiheesta toiseen tyhmä kyssäri: voiko klassisille laulutunneille mennä, vaikka olisi aloittanut kevyemmän tyylilajin tunneilla/biiseillä? Itse haluaisin jossain vaiheessa opetella klassista/puoliklassista tyyliä, mutta tuolla musiikkikoulussa missä olen nyt biisit ovat olleet aika lailla kevyttä musiikkia. Onko siis ylipäätään myöhäistä alkaa kehittymään johonkin tiettyyn suuntaan jos on aloittanut muulla? Heh, varmaan vähän huonosti muotoiltu tämä. En tiedä olenko vaan huolissani siitä etten oppisikaan laulamaan niin kuin haluan, vaikka toisaalta ei saa mennä perse edellä puuhun. Ensin pitäisi saada perusasiat kuntoon ja sen jälkeen vasta siirtyä eteenpäin, ja ainakin nuo biisit mitä nyt olen saanut ovat varmaan helpommasta päästä, mutta tuntuvat tällä hetkellä helvetin vaikeilta.

 
Onkohan se nyt leuka vai kieli/kurkku jossa on liikaa jännitystä?
Koita sellaista hämmästynyttä ilmettä ja grazy face.
Suuta auki ja Kiss-bändin basistin tyylisesti kielen kärkeä leukaan.
Kädellä voi painaa leuan kärjestä taaksepäin jolloin kaulan etupuolen lihakset venyvät.
Päätä voi roikottaa alaspäin ja pyöritellä.
 
Yleensäkin joku hyvä venytys toimii heti.Käytä niitä josta saa apua.
 
Kielessäkin voi olla ylimääräistä jännitystä(itsellä on kurkussa).Vuosikausien punttitreeni ja karmeat ilmeet, että rautaa nousi.
 
Laulamisessa pitäisi löytää vaivattomuus.Siinä se suurin vaikeus onkin.
Helppo sanoa ja pirun vaikea toteuttaa.
Varsinkin, kun ääni-instrumentti on näkymätön.
 
Ihmiskunta on virus ja syöpä kaikelle muulle elolliselle tällä planeetalla. "Luulen, että EU-ministeri Stubbelon kauden jälkeen yleisimmät ammatit ovat marjojen, sienien ja käpyjen keräily ja kalastus. Valuuttana on oravannahat ja asumismuoto teltassa"
OPJ1974
06.09.2013 11:45:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MissSpeed: Minulla on hirveästi ongelmia leuan rentoudessa.
 
Kipponilla olikin jo paljon hyviä vinkkejä.
 
Äärimmäisenä esimerkkinä opettaja neuvoi katsomaan oopperalaulajia, joilla leuka ihan väpättää laulaessa
 
Itse asiassa klassisessa laulussa leuan väpätys kielii tekniikkavirheestä :)
 
Voi voi, tälläistä tämä aloittelijan taival on. :D Tuen sentään olen jo löytänyt (tosin sekin välillä unohtuu jos liikaa heittäytyy..) mutta on tässä kyllä tekemistä. Kymmenen asiaa mihin pitäisi keskittyä ja tuntuu että pakka leviää käsiin kun sitä yrittää pitää kasassa.
 
Tunnen tuskasi, samassa venheessä ollahan. Itse odotan kauhula ensi viikon syksyn ekaa laulutuntia... tuntuu, että joutuu taas aloittamaan alusta kaiken, vaikka koko kesä on mennyt laulua treenatessa - tosin kevyttä puolta enimmäkseen.
 
Sitten vielä aiheesta toiseen tyhmä kyssäri: voiko klassisille laulutunneille mennä, vaikka olisi aloittanut kevyemmän tyylilajin tunneilla/biiseillä? ... Ensin pitäisi saada perusasiat kuntoon ja sen jälkeen vasta siirtyä eteenpäin, ja ainakin nuo biisit mitä nyt olen saanut ovat varmaan helpommasta päästä, mutta tuntuvat tällä hetkellä helvetin vaikeilta.
 
TOTTA KAI voit mennä klassisen puolen laulutunneille - itsekin olen kevyen puolen /rock-laulaja, mutta opiskelen klassista laulua. Eivät missään nimessä ole ristiriidassa keskenään. Päinvastoin.
Khassera
06.09.2013 15:59:27 (muokattu 06.09.2013 16:01:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on rentoutukseen toimineet
 
- Nimenomaan tuo pään pudistelu/ravistelu niin että leuka heiluu messissä. Sitä ei kande tehä kauhean lujaa, vaan silleen ihan pientä nytkyttelyä.
 
- Paina peukaloilla leuan alle samalla kun päästät sellasta fry-ääntä. Eli sellasta aamukorinaa/murinaa, vaikea kuvailla miltä se kuulostaa, mutta tämä on ehkä paras kikka joka on rentouttanut laulumekanismin niin että saman fiiliksen voi kantaa suoraan laulamiseen. Nuo leuanheiluttelut on vähän vaikea käyttää laulaessa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=0raVR9T_LIw
 
Tossapa video havainnollistamaan äänen. Tee tuota ääntä suu kiinni ja painelet peukalolla leuan alle. Sitten kannattaa tehdä skaaloja tolla saundilla. Huomaat kyllä kun vaihtelet nuottia jos jännität yhtään ylimääräistä. Itsellä meni vajaa viikko että sain rentoutettua koko äänialani tohon fry-skaalailuun.
 
Muita ei näin hätäsesti tuu mieleen.
 
EDIT: Tohon vielä, että on miljoona asiaa joihin keskittyä:
 
Musta tuntuu että CVT:t ja muut supertekniset laulukoulut kannustaa tämmöseen suht häröön ajatusmalliin, että ois niinku miljoona asiaa joita pitäis yhtäaikaa tehdä että laulu onnistuu. Oon ite sitä mieltä että suurin osa laulamisesta, kuten kaikesta lihastyöstä/taitonäytteestä on harjoitellun koordinaation toistamista, eli kun harjoittelet pitämään kurkun auki laulaessa, se "jää päälle" ja voit unohtaa sen. Aivan kuten pyörällä polkiessa et mieti kokoajan "Nyt toinen jalka, nyt toinen, nyt toinen, nyt toinen HETKINEN JARRU VOI EI"
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Timitzii
07.09.2013 14:37:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Musta tuntuu että CVT:t ja muut supertekniset laulukoulut kannustaa tämmöseen suht häröön ajatusmalliin, että ois niinku miljoona asiaa joita pitäis yhtäaikaa tehdä että laulu onnistuu. Oon ite sitä mieltä että suurin osa laulamisesta, kuten kaikesta lihastyöstä/taitonäytteestä on harjoitellun koordinaation toistamista, eli kun harjoittelet pitämään kurkun auki laulaessa, se "jää päälle" ja voit unohtaa sen. Aivan kuten pyörällä polkiessa et mieti kokoajan "Nyt toinen jalka, nyt toinen, nyt toinen, nyt toinen HETKINEN JARRU VOI EI"
 
Näinhän se oikeastaan on. Lihasmuisti totutetaan uudenlaiseen tunteeseen, joka sen jälkeen tulee laulajalta suhteellisen automaattisesti ulkomuistista. Monet pro-laulajatkaan eivät oikeastaan pahemmin miet/analysoi tekemisiään, he ovat kaikki vain löytäneet oman tyylinsä laulaa ja kehittyneet omien tyyliensä asiantuntijoiksi.
 
Khassera
07.09.2013 18:59:16 (muokattu 07.09.2013 19:04:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timitzii: Monet pro-laulajatkaan eivät oikeastaan pahemmin miet/analysoi tekemisiään, he ovat kaikki vain löytäneet oman tyylinsä laulaa ja kehittyneet omien tyyliensä asiantuntijoiksi.
 
Eikö se Dickinson joskus heittänyt jotain "aijaa, tuollalaillako se tehdäänkin?" kun joku kysy jotain belttauksesta tms.
 
Seuraa tajunnanvirtaa joka ei välttämättä anna mitään kellekään, mutta nyt on euforiapöllyt päällä niin kirjottelen.
 
Tää lauluhommien treenaaminen on vähän niinku reenais mitä tahansa urheilulajia. Vaikka tennis. Tässä nyt ei ketään vastaan pelata, mutta esimerkkinä:
 
Sä voit tietenki mennä matsaamaan saman tien jotain tyyppiä vastaan mutta se voi olla kylmää kyytiä, ja et välttämättä opi lyömään, liikkumaan ja tahdittamaan hengitystä matsin aikana. Fiilis on aika lyöty ja et välttämättä halua heti mennä takaisin kentälle.
 
Toisaalta, voit mennä yksin harjoittelemaan täydellistä syöttöä. Siinon yks osa-alue jonka kun hallitset saat onnistumisfiilistä jne jne. Seuraavaksi vaikka kaveri syöttelee sulle ja testaat lyödä molemmilta puolilta, ja tsekkailet netistä lyöntitekniikkavideoita jne jne. Samalla harjoittelet ottamaan sivuaskelia progressiivisesti, sovitta kaverin kans että kaveri syöttää välillä nopeita, välillä helppoja, ja kehityt reagoimaan. Sitten oot pikkuhiljaa valmis pelaamaan pelejä.
 
On koulukuntia jotka kertoo että sun täytyy ymmärtää perustekijät ja mitä ne on, on serveä, bäkhändiä, forehändiä ja muuta sekavaa, jotka käytännössä ovat juuri samoja juttuja mitä olet jo harjoitellut, vaan eri nimellä ja siksi aiheuttavat sekaannusta. On metodeja harjoitella jotka antaa eniten "bang for your buck," kuten tää aisaparin kanssa helppojen ja vaikeiden syöttöjen lyönti. Et väsy, voit harjoitella sitä vaikka joka päivä, ja tuntuu että kehityt jatkuvasti. Se miten paljon se kantaa peliin näkyy vasta kun seuraavan kerran pelaat kentällä. Handlaat yhden- ja kahdenkäden kämmenlyönnit niin hyvin ettet näe tarpeelliseksi opetella rystylyöntiä. Joissain peleissä häviät pallon tai pari tästä syystä, mutta suurimmaksi osaksi kehityt jatkuvasti ja se riittää sulle. Tässä lähestymistavassa on myös sisäänrakennettu intensiteetin syklitys: Jos alkaa kyynärpää vaivata tiedät vaihtaa lyöntitekniikkaa, ja samalla opit osa-alueita joita et aiemmin harjoitellut. Vaikka väkisin.
 
Pointti: Kun harjoittelet, harjoittele asioita millä on suora vaikutus kehittämään JOTAIN osa-aluetta äänenkäytöstä. Ellet huomaa lähes välittömästi hyötyä harjoitteesta, tai ellet ymmärrä mitä harjoituksella ajetaan takaa vaikka parin session jälkeen, jätä se "hautumaan" ja vaihda toiseen. Esimerkiksi tuo fry-äänellä skaalojen läpikäyminen. Sen tavoite on rentouttaa laulutekniikka niin totaalisesti että et jännitä vaikka laulaisit mistä alueelta tahansa, mutta äänihuulet ei silti pörähdä falsettiin. Tämmönen selkeä tarkoitus pitäis olla tiedossa kun tehdään harjoitteita, ja yleensä ympäripyöreät "parantaa äänen laatua" tai "kasvattaa äänialaa" ei riitä kuvaamaan harjoitteen oikeaa tarkoitusta.
 
Vau, mitä skeidaa. Kiitos ja anteeksi. :D
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 511 12 13 14 15

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «