Muusikoiden.net
17.05.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hammondmiehet + pedaalit
1 2
Aivokalvo
11.06.2005 11:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli hammondurkuilijoita kuunnellessani olen ihmetystynyt siihen, että pystyvätkö ne todella (Jimmyt/DeFrancescot) soittamaan pedaaleja siinä samalla?!
Joey ei ainakaan yleensä käytä basistia matkassa (kai?), mutta ei siinä kyllä pedaaleistakaan kauheasti kuulu.
Sitten taas Nieminen&litmanen, jossa pedaaleja näin livenä käytettävän pari kertaa..
Kuinka siis on? Eikös ne matalimmat äänet saa perjaatteessa alemmalta manuaaliltakin soitettua, jos tarve vaatii?
 
Kadonnut kissanraiskaaja löytyi viimein - OLI OLLUT VIIKON KATEISSA.
weltsu13
11.06.2005 11:53:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli hammondurkuilijoita kuunnellessani olen ihmetystynyt siihen, että pystyvätkö ne todella (Jimmyt/DeFrancescot) soittamaan pedaaleja siinä samalla?!
Joey ei ainakaan yleensä käytä basistia matkassa (kai?), mutta ei siinä kyllä pedaaleistakaan kauheasti kuulu.
Sitten taas Nieminen&litmanen, jossa pedaaleja näin livenä käytettävän pari kertaa..
Kuinka siis on? Eikös ne matalimmat äänet saa perjaatteessa alemmalta manuaaliltakin soitettua, jos tarve vaatii?

 
Eiksne soita linjat vasemmal kädel ja sielt jalkiost tulee sellasta tukinapsua siihen`?
 
mr.muzak
11.06.2005 12:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiksne soita linjat vasemmal kädel ja sielt jalkiost tulee sellasta tukinapsua siihen`?
 
Jebujep
 
musamies
11.06.2005 14:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikseipä pystyisi soittamaan pedaaleita?
 
Mä olen enimmäkseen soitellut oktaavijalkiolla ja joskus kirkkourkujen täysjalkiolla.
 
Ei jalkion käyttäminen mielestäni vaikeuta soittoa, vaan ainakin oktaavijakioisissa L-100 Hammondeissa, jossa alamanuaalista ei saa mielettömän matalia ääniä, jalkiota käyttäen saa soiton helpommin ikään kuin kasaan ja uskottavan kuuloiseksi jos ei ole muuta basistia käytössä.
 
valotus
11.06.2005 21:45:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiksne soita linjat vasemmal kädel ja sielt jalkiost tulee sellasta tukinapsua siihen`?
 
Näin yleisimmin, varsinkin nopeatempoisissa biiseissä. Balladeissa ehtii pelkällä jalkiollakin.
 
Originaalikuntoisessa Hammondissa on svengaavan jalkiosoiton kannalta ongelmana se ettei siinä ole sustainia. Jalkiosoundin laadustakin on käytetty luonnehdintaa "fart in bathtub"...
 
Eipä tuota sustainia ole sormiollakaan, mutta kun käyttää lyhyttä jalkioääntä attackina ja jatkaa sitä sormiolta, pääsee vielä parempaan bassoefektiin kuin pelkästään jalkiolla tai sormiolla soittamalla.
 
Koska jalkiolla soitettava lyhyt ääni toimii vain perkussiona, sen äänenkorkeudella ei ole juurikaan väliä. Joten yksinkertaisimmillaan riittää kun naputtelee vaikka vain yhtä kosketinta. Tosiurkurit sitten soittavatkin siitä huolimatta jalkion ja vasurin unisonossa; viimeksi Porissa DeFrancesco pyyhki näytösluonteisesti vasemmalla kädellään naamaansa - ja jatkoi bassolinjan soittamista pelkällä jalkiolla. Biisikään ei ollut mikään kovin hidastempoinen...
 
Poikkeuksena säännöstä on sitten ainakin Barbara Dennerlein, jolla on midijalkio ja siinä bassomoduli. Lyylin tyyli oli kyllä omansa, mutta itse en oikein vakuuttunut tekniikan paremmuudesta, ainakin bassosoundi oli ihan persiistä. Hurjin suoritus keikalla oli kuitenkin kahden jalan bassosoolo :-)
 
maza
12.06.2005 12:07:21 (muokattu 12.06.2005 12:08:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaas vaikka tämä: http://www.big-organization.org/mp3/KossiKenguru.mp3
 
Heikki Hiltunen & L-100, tuo äijä kyllä osaa veivata jalkiota. Kaikki bassot siis yhden oktaavin jalkiolla... Enpä ole ikinä nähnyt livenä vastaavaa jalkiotilua. Heikki soittaa mielestäni Sami Niemisen, J-P Virtasen ym. suomalaiset tunnetummat uruttajat suohon 10-0!
 
Lisäys: ja kyllähän mäkin jalkiota soitan, mulla on vaan sen verran isot jalat että ei tommosella spinetin jalkiolla voi soittaa kunnon tekniikalla vaan tahtoo homma mennä stringbasson käyttämiseksi. Vaan nyt kun sain konsolin, täytyy opetella ihan oikee jalkiotekniikka.
 
Haipuma
13.06.2005 08:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä ole ikinä nähnyt livenä vastaavaa jalkiotilua
 
No niin, kohta joku keksii skaban, jossa kaivetaan esiin m.netin kovin jalkiotiluttaja :)
 
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
maza
13.06.2005 08:57:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi oiskin muuten hyvä skaba! Hitto, pitääpä ny saada se E-262 treenikseltä himaan niin pääsee harjoittelemaan kunnolla x)
 
baron
13.06.2005 09:01:50 (muokattu 13.06.2005 09:03:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, kohta joku keksii skaban, jossa kaivetaan esiin m.netin kovin jalkiotiluttaja :)
 
Mä oon kerran nähnyt kun Aarno Raninen vetää jalkiolla boogie-woogie kuviota (siis kahdeksasosia) aika nopeassa tempossa.
(Ja tietenkin kumpikin käsi omaa duuniaan omilla sormioillaan)
 
Veikeen (ja vaikeen) näköistä.
 
"sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän"
Haipuma
13.06.2005 12:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kerran nähnyt kun Aarno Raninen vetää jalkiolla boogie-woogie kuviota (siis kahdeksasosia) aika nopeassa tempossa.
(Ja tietenkin kumpikin käsi omaa duuniaan omilla sormioillaan)
 
Veikeen (ja vaikeen) näköistä.

 
Tuo lisäisi soittoharjoitteluun aivan uuden ulottuvuuden jos alkaisi oikeasti miettimään jalkion kanssa soittoa. Toisaalta käyttäähän rumpalitkin soitossaan kaikkia raajoja..
 
Yleisesti ottaen tuo jalkioiden käyttö on ilmeisesti aika vähäistä näinä päivinä, johtuen ehkä siitä, ettei motiffiin tule samaan hintaan jalkiota :)
 
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
M.i.k.key
13.06.2005 13:03:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaas vaikka tämä: http://www.big-organization.org/mp3/KossiKenguru.mp3
 
Heikki Hiltunen & L-100, tuo äijä kyllä osaa veivata jalkiota. Kaikki bassot siis yhden oktaavin jalkiolla... Enpä ole ikinä nähnyt livenä vastaavaa jalkiotilua. Heikki soittaa mielestäni Sami Niemisen, J-P Virtasen ym. suomalaiset tunnetummat uruttajat suohon 10-0!

 
En ole kyllä tuon J-P:n suohonsoittamisesta tuon musanäytteen perusteella olleskaan samaa mieltä. Jp:n trio levyissä on mähinää ihan eri tavalla.
 
Mä lopetan nää hommat!
musamies
13.06.2005 16:42:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kössi Kenguru oli piristävän iloinen!
 
Mun mielestä hyvän kosketinsoittajan ei välttämättä tarvi olla sellainen, joka pyrkii soittamaan ketään suohon tai olla muutenkaan mikään palvonnan kohde.
 
Eri soittajilla on omat vahvuutensa. Monipuolisesta musiikin tuntemuksesta on apua.
 
J-P:n olen laittanut merkille TV:n välityksellä hyvänä kosketinsoittajana.
 
valotus
13.06.2005 19:42:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kössi Kenguru oli piristävän iloinen!
 
Eri soittajilla on omat vahvuutensa. Monipuolisesta musiikin tuntemuksesta on apua.

 
Ottamatta myöskään suoraan kantaa tuohon suohonsoittoon, niin jäin noista näytteistä kaipaamaan niitä mainostamiani svengaavia bassolinjoja. Sitte olis kyllä hiton hyvää...
 
Hammondology-videon haastattelussa Jack McDuffilta kysyttiin että mikset soita ja pystyisitkö soittamaan bassot kokonaan jalkiolla. Guru vastasi jotain että "naaah... yeaah... but it won't swing, ya know..."
 
Toisaalta muistan kuunnelleeni monttu auki jazzbändiä jossa basisti veti linjat sousafonilla(!). Ja vielä aivan käsittämättömän hyvin. Oli kyllä viimeinen soitin jolta olisin odottanut svengaavuutta...
 
musamies
14.06.2005 00:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottamatta myöskään suoraan kantaa tuohon suohonsoittoon, niin jäin noista näytteistä kaipaamaan niitä mainostamiani svengaavia bassolinjoja. Sitte olis kyllä hiton hyvää...
 
Mun mielestä ne bassolinjat ei ole ehkä L-100 urun vahvinta osa-aluetta. Alamanuaali ei yllä kovin alas, eikä oktaavijalkiolla mitään mielettömän upeita bassokuvioita oikein pysty soittaa.
 
Oma haaveeni on MIDI täysjalkio, mutta se saattaa hintansa takia jäädä haaveeksi.
 
maza
14.06.2005 00:59:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy ny mainita että tuo oli tietysti vain yksi esimerkki ja makuasioistahan tässä on tietysti paljolti kyse. Itse nyt vaan satun arvostamaan suuresti sitä että bassot vedetään 100% jalkiolla ja kädet tietysti vetävät omiaan.
 
valotus
14.06.2005 10:58:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma haaveeni on MIDI täysjalkio, mutta se saattaa hintansa takia jäädä haaveeksi.
 
Kerran kun ei *mitään* muuta tekemistä ollut, niin pikamiditin tuon tavallisen 25-palikkaisen Hammondin jalkion.
 
Sosialisoin sellaisesta anttilan viidenkympin midikiipparista sisuskalut. Siihen paikallisesta elektroniikkaliikkeestä lisäksi vähän kaapelia, liittimiä ja jokaiselle koskettimelle mikrokytkimet.
 
Tietysti Alesiksen Nanobass nyt maksoi sen mitä maksoi, mutta muuten suhteellisen edullisesti tuli kuitenkin kokeiltua miltä Hammondissa kuulostaisivat paremmat bassosoundit.
 
Kuulostivathan ne kivoilta, varsinkin peukkubasso suorastaan sairaan hauskalta, mutta kun per**le en vieläkään osaa soittaa... :)
 
U.Honey
14.06.2005 11:09:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostivathan ne kivoilta, varsinkin peukkuvarvasbasso suorastaan sairaan hauskalta
 
My name is Baron, U.Honey Baron.
musamies
14.06.2005 11:19:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sosialisoin sellaisesta anttilan viidenkympin midikiipparista sisuskalut. Siihen paikallisesta elektroniikkaliikkeestä lisäksi vähän kaapelia, liittimiä ja jokaiselle koskettimelle mikrokytkimet.
 
Hmmm.... mulla olis lähes kaikki oktaaviajalkion osat ylimääräisenä poikkisahatusta urusta. Jotain irtonaisia pikkuosia on kateissa.
 
Mun mielestä oktaavijalkio ei vaan ole kovin juhlava basson soitossa. Olis edes kaks oktaavia, niin sillä jo lähtis...
 
valotus
14.06.2005 12:51:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm.... mulla olis lähes kaikki oktaaviajalkion osat ylimääräisenä poikkisahatusta urusta. Jotain irtonaisia pikkuosia on kateissa.
 
Tuo Hammondin jalkiototeutushan on mekaanisesti todella simppeli, itse jalkio on vain laite jolla painellaan urussa olevia kosketinnastoja. Puuta, jousia ja välissä vähän huopaa vaimentamassa pahimpia kolinoita...
 
Siis jos tuollaista itsemiditettyä kokojalkioprojektia aattelee, niin mekaniikan rakentaminen (vaikka samantien tekisi 32-koskettimellisen version...) ei auttavat puutyö- ja metallitaidot omaavalle ole kovin ihmeellinen juttu. Samalla tietysti joutuu tekemään kunnollisen urkupenkin.
 
musamies
14.06.2005 14:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahoin vain pelkään, että multa menisi ikä ja terveys ennenkuin saisin tehtyä esim. tuollaiset:
http://www.musiciansbuy.com/ROLAND_ … K25_PEDALBOARD_FOR_VK88_&_VK77.html
 
Se olis eri juttu jos olisi vaikka jossain koulussa, jossa opintoihin kuuluu tehdä käsitöitä ja suunnitella laitteita.
 
Nykyisillä karkeilla työkaluillani homma olisi vaikeaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «