Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Keinoni siihen miten kehittyä pianonsoitossa
1
hernan-1
24.04.2024 08:25:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehityin aika lailla pari kymmentä vuotta sitten, kun rupesin opiskelemaan musiikkitiedettä ja tutkimaan pianonsoitossa kehittymiseen mahdollisia uusia harjoittelumenetelmiä. Kehitin omia harjoituksia, syynä se että nuo jotkut toistavat harjoitukset ovat minulle hirveitä käsille ja sormille. Ne kipeytyivät. "Jankuttavat" harjoitukset ovat tylsiä musiikillisesti ! Niiden sijaan kehitin harjoitustapoja, pianon ääressä ja ilman sitä, jotka minua ovat vieneet eteenpäin pianonsoitossa - ja vienevät eteenpäin myös esimerkiksi urkujen haitarin- tai kitaransoitossa. Niitä on lataaminani YouTubessa, nimellä Take Care of Your Hands, Pianist. Alla linkki yhteen niistä.
 
Vasen pedaali. Yksi pianonsoiton tekninen asia olisi minun lapsuus- ja nuoruusvuosien pianonsoiton opettajieni täytynyt varhain kertoa minulle: käytä vasenta pedaalia, niin voit keventää kosketinten "painoa". Silloinhan koskettimet menevät lähemmäksi kieliä ja koskettimen painamiseen tarvittava käsivarren ja käden osien välittämä voima pienenee. Minulle kehittyi alkuun liian hakkaava soittotapa. Uusi oma, ensimmäinen pianoni oli raskaskosketuksinen pystypiano. Pääsin tuosta tavasta hiljalleen eroon.
 
https://youtu.be/jU8oGwFPVho?si=NRXz4hkP72AjchTX
 
Antti
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «