Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaalipianon puhdistus
1
Lulunen
22.02.2024 21:26:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ihan ok, että pöllyttää pölyt pois digitaalipianon koskettimien välistä paineilmalla? Semmosella käteen sopivalla pullolla olen töissä puhdistanut näppiksiä ja mietin, voisiko samaa soveltaa tuohon. Millaisia kokemuksia ihmisillä noin yleisesti ottaen on digitaalipianon huoltoon liittyen? Teetkö itse vai pitääkö siihen hankkia joku asiantuntija? Muutaman vuoden käytön jälkeen laitoin kyselyä pianon myyjäliikkeeseen ja sieltä sanottiin, että ei tarvitse huoltaa, jollei ole jotain havaittavissa olevaa vikaa. Nyt jo siitäkin muutama vuosi kulunut, joten jonkin sortin sisusten puhdistus olisi ehkä paikallaan.
 
Iiwana-80
22.02.2024 21:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pölynimurilla imaisen aina silloin tällöin koskettimien välit. Imuriin semmonen harja-tyyppinen pyöreä suutin. Ei muuta huoltoa.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
Lulunen
03.03.2024 15:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erinomainen vinkki, kiitos!
 
XTL
05.03.2024 22:47:31 (muokattu 05.03.2024 22:48:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paineilmassa yleensä ottaen, varsinkin letkusta, on aivan liian kova paine ja virtaus juuri mihinkään puhdistamiseen varsinkaan autokorjaamoa siistimmässä ympäristössä. Pölyt kyllä lentää mutta osa pölystä, kosteudesta ja muusta mähmästä tunkeutuu vain syvemmälle ja menee paikkoihin mihin pöly ei normaalisti pääse. Toki jos paine ja virtaus on riittävän pieni niin tuskin tuhokaan on suurta.
 
Pulloissa oleva aine ei yleensä ole ilmaa eikä välttämättä ole ihan neutraalia. Toisaalta tuskin kovin pahakaan myrkky.
 
Erilaisilla palkeilla ym käsikäyttöisillä vehkeillä taas saa yleensä lähes loputtoman määrän järkevää ilmavirtaa aikaan. Varsinkin ns rocket blower tyyliset kumipallot mitä löytää varsinkin kameratarvikkeista on loistavia laitteita kontaktittomaan puhdistukseen hyvinkin herkissä laitteissa.
 
Imuri on parempi kans moneen paikkaan kunhan tietää mitä kohtia ei kärsi imuroida :)
 
Iiwana-80
06.03.2024 08:05:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja koskettimien pinnat pitää ajoittain tietysti puhdistaa. Itse olen käyttänyt isopropyylialkoholia, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla. Apteekkarin suosituksesta ostin viimeksi Neo-Amiseptia. Koskettimien puhdistuksessa 250 ml puteli kestää varmaan sata vuotta. Tai noh, riippuu millainen tahmatassu on ja paljonko pimputtelee.
 
Neo-Amisept on tietysti käyttökelpoista muuhunkin puhdistamiseen.
 
https://www.itsehoitoapteekki.fi/tu … apteekkituotteet/neo-amisept-liuos/
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
nightbird
06.03.2024 12:06:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Niin ja koskettimien pinnat pitää ajoittain tietysti puhdistaa. Itse olen käyttänyt isopropyylialkoholia, mutta sitä ei ilmeisesti enää ole saatavilla. Apteekkarin suosituksesta ostin viimeksi Neo-Amiseptia. Koskettimien puhdistuksessa 250 ml puteli kestää varmaan sata vuotta. Tai noh, riippuu millainen tahmatassu on ja paljonko pimputtelee.
 
Neo-Amisept on tietysti käyttökelpoista muuhunkin puhdistamiseen.
 
https://www.itsehoitoapteekki.fi/tu … apteekkituotteet/neo-amisept-liuos/

 
PRF:n tuotteista PRF IPA on puhdasta isopropanolia painepullossa. Löytyyesim. komponenttikaupoista kuten Partco.
 
XTL
07.03.2024 02:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.motonet.fi/tuote/ipa-isopropanoli-1-l?product=60-01015
 
Propanolia saa nykyään hyvin Motonetistä ja ihan rehellisellä nimellä. Toinen hyvä lähde on jäänestoaineet joita saattaa löytyä ties mistä autotarvikkeista. Niistä vain joutuu kahlaamaan läpi että kyseessä tosiaan on mahdollisimman puhdas isopropanoli eikä mikään etanoliseos, mitä kieltolakimaassa joutuu denaturoimaan. Noissa denaturointikemikaaleissa on mahdollisesti aineita joista jää jäämiä, mutta propanolissa sekin viimeinen prosentti on yleensä vettä.
 
IPA:n yksi vaara on että se samentaa jotain muoveja, varsinkin joitain kirkkaita muoveja joten kannattaa välttää sen käyttöä esim näyttöjen puhdistukseen. Loistava perusliuotin muuten. Desinfioi myös.
 
Ja liuotinhan ei tietenkään poista mitään ainetta pinnalta vaan ainoastaan auttaa ohentamaan.
 
Iiwana-80
07.03.2024 07:23:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

XTL: Ja liuotinhan ei tietenkään poista mitään ainetta pinnalta vaan ainoastaan auttaa ohentamaan.
 
Mitä tarkoitat? Jos propanolilla kostutetulla kankaalla pyyhin pintaa, niin eikö se silloin poista likaa?
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
nightbird
07.03.2024 18:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Mitä tarkoitat? Jos propanolilla kostutetulla kankaalla pyyhin pintaa, niin eikö se silloin poista likaa?
Haihtuu nopeasti.
Jos lika on orgaanista esim.ruokaa paras pesuaine on veteen kasteltu rätti.
Orgaaninen jäte liukenee veteen.
 
Iiwana-80
07.03.2024 21:44:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Haihtuu nopeasti.
Jos lika on orgaanista esim.ruokaa paras pesuaine on veteen kasteltu rätti.
Orgaaninen jäte liukenee veteen.

 
Juu, se on varmasti totta. Niin kuin se, että propyyli haihtuu kyllä hanakasti. Tuossa Neo-Amiseptissa on muistaakseni 30 prossaa vettä, eli ei ole niin herkkää haihtumaan.
 
Propyylillä olen putsaillut pianon koskettimien lisäksi esimerkiksi kitaran otelautaa, johon jämähtää helposti rasvakerros ja ihosta irronnutta kudosta, joka ei pelkällä vedellä kylläkään lähde. Kieltern vaihdon yhteydessä olen putsannut otelaudan ja pianon koskettimet kun alkaa tuntua liukkaalta.
 
Juuriongelma ole taloudessa, vaan siinä mistä sitä massia saataisiin...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «