Aihe: Hevitiluliidisaundin FAQ. | |
---|
|
Synastikki: hieno saundi kyllä! mistä laitteesta/laitteista kotoisin? Ei se sen kummoisemmasta laitteesta ole kuin Korg X50:stä. Enkä mitään ulkoisia härpäkkeitäkään ole käyttänyt. :) Yks asia mikä haittaa tuossa, (jota ei kuule jos soittaa taustan päälle) on ne saatanan ufo-äänet tuola korkeimmalla oktaavilla. Aina sieltä kuuluu se heittelevä efekti saundin takana.. Tiedätteköhän mitä tarkotan.. mulla ainakin ollut se ihan yleinen juttu näitten lead saundien kanssa ja luultavasti muillakin jotka on yrittäny korgilla vääntää tilu lead saundia :D ainakin särön lisääminen saundiin korostaa sitä ärsyttävää efektiä Ennen auringonnousua yöhön katoan, ennen auringonnousua kotiin suunnistan! | |
ilmiötä kutsutaan aliasingiksi ja sitä esiintyy suurimmassa osassa samplepohjaisia laitteita. Johtuu siitä, että kun sample venyy liikaa niin rupee tulemaan häröjä... Elämässä pitää olla
tilua!
kalamies #51 >-)))> | |
http://maihinnousu.net/s/?song_id=6601 Siinä meikäläisen liidisaundia varsin keskeneräisestä miksauksesta, mutta kuuleempahan tuon liidin ilman sen kummempia editointeja :) Elämässä pitää olla
tilua!
kalamies #51 >-)))> | |
Synastikki: http://maihinnousu.net/s/?song_id=6601 Siinä meikäläisen liidisaundia varsin keskeneräisestä miksauksesta, mutta kuuleempahan tuon liidin ilman sen kummempia editointeja :) Jens kopioita riittää.... =) | |
Synastikki: http://maihinnousu.net/s/?song_id=6601 Siinä meikäläisen liidisaundia varsin keskeneräisestä miksauksesta, mutta kuuleempahan tuon liidin ilman sen kummempia editointeja :) Jos on sattumoisin Korgilla tehty, niin voisin ihan mielellään ottaa itellenikin :) | |
Elintarvike: Jos on sattumoisin Korgilla tehty, niin voisin ihan mielellään ottaa itellenikin :) Korg Triton Classic on joo ja täysin sisäisillä elimillä mennään. Ja kyllähän tuo joo on Jenssikopiomainen... Toisaalta mielestäni jenssikopiosaundit ovat melkein parhaita tilutteluliidejä joten... Tosin suurin osa jenssikopioijista käyttelee outboard efektejä säröön ja tuo on tosiaan kokonaan sisäisillä (saundaisi varmaan kyllä paremmalle outboardien kanssa)... Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul.
kalamies #51 >-)))> | |
Murmeli: Tässähän tämä, vihdoin ja viimein. Eli aloitetaan ihan alusta. Äänenlähteenä minulla oli tuo jollakin palstalla suitsutettu ilmaisplugari Synth1 VST., mm. Matias Kupiaisen ja Stratovariuksen levyiltä/biiseiltä tuttu. Helppokäyttöinen, kätevä ja kevyt. Ja ilmainen :) HUOM: Edellä olevat speksit ovat saundiin, jota käytin tässä. Parametrit ja aaltojen muoto EIVÄT ole kanonisoituja. Tämä artikkeli on lähinnä tarkoitettu "muotin malliksi", josta jokainen saa viilata millaisen haluaa. Mikä miellyttää korvaa, sitä saa käyttää. HEVITILULIIDI Monofooninen, ei legato. Osc 1: Saw, detune +2. Osc 2: Triangle. LP12-resonanttifiltteri: attack 0, decay 1/5, sustain 100, release 0, frequency 4/10, resonance 1/3, saturation 2/3, tracking 100. Amplification: attack 0, decay 0, sustain 100, release 0. Sine LFO, destination Pulse Width, nopeus hidas ja määrä reipas. Pitäisi olla suurin piirtein tämän kuuloinen:http://www.mikseri.net/music/play.php?id=327545&type=hi Jos on, niin seuraavana tuon päälle länttäistään EQ. Karkeasti sanottuna diskantit ja bassot pois, keskiääntä koko matkalta lisätään reippaasti, tärkeät taajuudet välillä 440 - 5000 Hz. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=327546&type=hi Seuraavana kevyt, pyörivä hidas flanger: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=327547&type=hi Sitten särön vuoro. Itse säröä käytin reippaasti, bassossa ja middlessä korostus, diskanttia leikkasin rajummin. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=327548&type=hi Vielä delay niin a vot. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=327549&type=hi Ja sitten tiluttelemaan :) http://www.mikseri.net/music/play.php?id=327550&type=hi Jos linkit ei toimi tjsp, tässpä vielä osote: http://www.mikseri.net/artists/?id=101172 Kysymyksiä, parannusehdotuksia yms. saapi laittaa jatkoksi.
Mitäs teikäläisen tyylikkäälle Big Muff äänelle kävi? Onko jossain viellä ääninäytettä siitä? Suositteletko big muffia soolo pedaaliksi? Mietin, että vois hankkia tollasen, mitään Bodom leadia en halua, mutta muistelen, että sait siitä joskus vähän "syvemmän" lead äänen.... En sitten tiedä kun kuitenkin tuo on Fuzz pedaali. Haluaisin yleisesti jonkun ibanez tube screamer tyyppisen pedaalin, jossa olisi kuitenkin hieman enemmän särö varaa, ja basson ja diskantin saisi normaaliksi(eli mid hump veke). Tuo Fulltone II saattaisi olla osuva, mutta aika kallis. Sitten on tietty Blues driver, mutta siinä jo ehkä vähän liikaa tuota trebleä. | |
Onkos kukaan vääntäny Rolandin Juno-Di:lle tilulilua warman-johansson -tyyliin? Pistäkääpä speksejä, vois editorilla vääntää, kun ois vähän mallia et mistä lähteä liikenteeseen. Kattelin eka sivun kirjotuksia, mutta ihan toivottuun lopputulokseen ei vielä päästy. | |
töpöttäjä: Onkos kukaan vääntäny Rolandin Juno-Di:lle tilulilua warman-johansson -tyyliin? Pistäkääpä speksejä, vois editorilla vääntää, kun ois vähän mallia et mistä lähteä liikenteeseen. Kattelin eka sivun kirjotuksia, mutta ihan toivottuun lopputulokseen ei vielä päästy. No Johansson leadia et saa ilman säröä, mutta rolandilla on kohtuullinen wirman fuzz joten: Pari saw/pulse 25%/pulse 33% kahden low pass filtterin (eli yhden 24db LPF) läpi. Pistä joku 60/40 cutoff/resonance. Joku 15 tai enemmän velocity followia, ja jonku verran keyfollowia. Resonance vaan jälkimmäiseen filtteriin. Ampista pistä vaikka 16 velocity followia, en nyt muista, että onko jenssillä ollenkaan tuota dynamiikkaa.... Ja sitten kopioi tuolta viimeseltä sivulta flanger. (siltä joka pisti leadin sans ampin läpi). Tämän jälkeen efekteistä guitar amp sim, ja "fuzz", direct level täysille ja mic 4 vaikka.... sitten viellä pieni chorus ja delay, ja valmista tuli. | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 114 päivää vanhaan ketjuun! Tosiaan, uutta (samanlaista :P) leadia taas puskee, rautana tällä kertaa Roland JV-1080. Ohjelmointi ei ollut kovin vaikeaa kun koneella editoi, samainen legendaarinen "synth reed" aaltomuoto kuin hipeliuksella, ihmettelin vaan alussa kun kuulosti joltakin helvatan haitarilta. Mutta tunteroisen ruuvauksen päätteeksi tällainen tuli ulos: http://www.mikseri.net/artists/-/vertailu-jv-1080-leadit/451364/ Tuntuu nuo rautasäröt olevan paljon tuhdimpia, pyöreämpiä ja tupsuttavampia, eli perkussiivisyys nousee uusiin sfääreihin. GT2:n asetukset: mic: off axis mod: hi-gain amp: california level: täysi high ja low klo 12 drive klo 09 Chorus pyöri tuhtina ja hitaana (rate klo 09, depth klo 12) 2 synth reediä, detune -3 j +3, cutoffit ja resonancet helkkarin matalalla (alle 10 kumpikin) ja reilusti keyfollowia, velocity modifioi sekä cut + res. Siniaalto-lfo pyörittää cutoffia miedosti ja hitusen toisen ääneen pitchiä. "No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia." | ownar 25.12.2010 20:02:55 (muokattu 25.12.2010 20:03:59) | |
|
Murmeli: Tosiaan, uutta (samanlaista :P) leadia taas puskee, rautana tällä kertaa Roland JV-1080. Ohjelmointi ei ollut kovin vaikeaa kun koneella editoi, samainen legendaarinen "synth reed" aaltomuoto kuin hipeliuksella, ihmettelin vaan alussa kun kuulosti joltakin helvatan haitarilta. Mutta tunteroisen ruuvauksen päätteeksi tällainen tuli ulos: http://www.mikseri.net/artists/-/vertailu-jv-1080-leadit/451364/ Tuntuu nuo rautasäröt olevan paljon tuhdimpia, pyöreämpiä ja tupsuttavampia, eli perkussiivisyys nousee uusiin sfääreihin. GT2:n asetukset: mic: off axis mod: hi-gain amp: california level: täysi high ja low klo 12 drive klo 09 Chorus pyöri tuhtina ja hitaana (rate klo 09, depth klo 12) 2 synth reediä, detune -3 j +3, cutoffit ja resonancet helkkarin matalalla (alle 10 kumpikin) ja reilusti keyfollowia, velocity modifioi sekä cut + res. Siniaalto-lfo pyörittää cutoffia miedosti ja hitusen toisen ääneen pitchiä. Miksi GT-2 = /. Makuasioista ei tietenkään pidä kiistellä, mutta itse en pidä tuosta, vaikka yhteen aikaan vedinkin GT-2 tube screamerin läpi ja siksi en sitä ole viellä myynyt =P. Tietysti ei paljoa varaa sanoa kun en ole omaa lead ääntä tänne postannut... ehkä jossain vaiheessa pistelen. Olisi muuten aika mielenkiintosta kuulla tollanen lead jonku mesa boogien/ oikeitten toobien läpi =P. | |
Miksi GT-2 = /. Makuasioista ei tietenkään pidä kiistellä, mutta itse en pidä tuosta, vaikka yhteen aikaan vedinkin GT-2 tube screamerin läpi ja siksi en sitä ole viellä myynyt =P. Tietysti ei paljoa varaa sanoa kun en ole omaa lead ääntä tänne postannut... ehkä jossain vaiheessa pistelen. Olisi muuten aika mielenkiintosta kuulla tollanen lead jonku mesa boogien/ oikeitten toobien läpi =P. Sen takia GT2 kun semmoinen on, ja se on myös harvoja pedaaleja missä on jopa demotuskäyttöön kohtuullinen kaiutinmallinnus. :) "No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia." | |
Hei aika kiva! Mul ois tos kans X50, muokkasitko jostain valmiista soundista ton? migreenimies: Tuollasen räpellyksen nauhoitin omalla saundillani ihan vain näytteeksi: http://maihinnousu.net/s/?song_id=6272 Oisko jotain ideoita saundin parantamiseksi? Ei tuo mikään ihmeellinen saundi mun mielestä ole ja syntyikin ihan vaan kokeilemalla, mut kyl se ihan hyvin taitaa kuitenkin toimia. Music is my life, if not, then hell with me! | |
ownar: No Johansson leadia et saa ilman säröä, mutta rolandilla on kohtuullinen wirman fuzz joten: Pari saw/pulse 25%/pulse 33% kahden low pass filtterin (eli yhden 24db LPF) läpi. Pistä joku 60/40 cutoff/resonance. Joku 15 tai enemmän velocity followia, ja jonku verran keyfollowia. Resonance vaan jälkimmäiseen filtteriin. Ampista pistä vaikka 16 velocity followia, en nyt muista, että onko jenssillä ollenkaan tuota dynamiikkaa.... Ja sitten kopioi tuolta viimeseltä sivulta flanger. (siltä joka pisti leadin sans ampin läpi). Tämän jälkeen efekteistä guitar amp sim, ja "fuzz", direct level täysille ja mic 4 vaikka.... sitten viellä pieni chorus ja delay, ja valmista tuli. Jäin miettimään testaillessa, että mitäs soundeja kannattais laittaa editorilla pohjalle, kun lähtee rakentamaan? Oisko kellään mitää näppituntumaa? Toki nämä on makuasioita, mutta oisko ehotuksia? | Exhausted 24.02.2011 10:33:50 (muokattu 24.02.2011 10:34:52) | |
|
Murmeli: LP12-resonanttifiltteri: attack 0, decay 1/5, sustain 100, release 0 Pakko tulla kommentoimaan 3 vuotta vanhaa postausta: Onko decayllä mitään merkitystä, jos sustain on 100? Vai onko maksimi jotain muuta kuin 100? | |
Exhausted: Pakko tulla kommentoimaan 3 vuotta vanhaa postausta: Onko decayllä mitään merkitystä, jos sustain on 100? Vai onko maksimi jotain muuta kuin 100? Decaylla tarkoitetaan aikaa jossa ääni tippuu (tai nousee) Attack tasolta sustain tasolle. Jos sustain ja attack on 100, niin ääni pysyy kokoajan 100:ssa, joten se on aivan sama minkä pistää decayhin. | Exhausted 02.03.2011 08:07:21 (muokattu 02.03.2011 08:08:19) | |
|
ownar: Decaylla tarkoitetaan aikaa jossa ääni tippuu (tai nousee) Attack tasolta sustain tasolle. Jos sustain ja attack on 100, niin ääni pysyy kokoajan 100:ssa, joten se on aivan sama minkä pistää decayhin. Aivan, paitsi että attackin pitäisi olla tuossa 0. Tosin decayn suhteen sillä ei ole mitään väliä. | |
En oikee päässy jyvälle tästä, tai en osannu käyttää tota ohjelmaa... Otin siitä bankista saw leadin ja tein tohon EQ juttuun asti ja sit en enää pysyny perässä. | |
Hoblaaa, perheeseen tuli Korg X5D ja ohjelmoidessani huomasin oikein reteäksi peliksi. Jos kansaa kiinnostaa, voisin tuuppia parametri parametrilta oikein kivan leadinäytteen. "No tästä nyt tuli tämmöstä kieli poskella-räkärokkia." | |
Murmeli: Hoblaaa, perheeseen tuli Korg X5D ja ohjelmoidessani huomasin oikein reteäksi peliksi. Jos kansaa kiinnostaa, voisin tuuppia parametri parametrilta oikein kivan leadinäytteen. Minua ainakin, joten anna tulla vaan! | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|