Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 549 50 51 52 53 54 55
musamies
15.05.2014 21:43:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Kiitos pikaisesta vastauksesta! Kuitenniin, painavuus on kovin suhteellinen käsite, ja valitettavasti kaikki ylläolevat ylittävät 17kg, ainakin speksien mukaan. Nyt tarvittaisiin ennen kaikkea kevyttä "hätävara"-soitinta. Jos se olisi autenttinen ja riittävän laadukas yksinkertaisiin keikkoihin niin aina parempi. Arvioisin, että noin 15kg maksimissaan jonkinlaisen kantolaukun tai -kassin kanssa. "Pianomaisuus" ja vaadittu koskettimien lukumäärä pianoon tottuneelle asettaa vielä entistä enemmän rajoituksia :/
 
En tiedä mikä on paras kevyt hätävara soitin - yksi mistä on kokemusta on tämä Roland RD64. Sehän jossain kevyessä kantolaukussa on aika kevyt. Yksinkertaisuus on tavallaan sen etu jos ei halua perehtyä ominaisuuksiin. Samalla saundeja ei voi mukauttaa omiin tarpeisiin. Tavalliseen perus keikkailuun saa pianomaisuutta, mutta ei ole hyvä jos tarvii täyspitkää soitinta vaikka pianosäestykseen:
http://www.thomann.de/fi/roland_rd_64.htm
 
Yksi kevyt hätävarasoitin voisi olla vaikka Nord Electro ja sitä on saatavilla eri tyyppisillä koskettimilla:
http://www.nordkeyboards.com/products/nord-electro-4
 
azlag
16.05.2014 08:09:30 (muokattu 16.05.2014 08:13:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittajan naamasta (varsinainen O-face jäänyt puuttumaan) olen päätellyt että 64 kosketinta rajoittaa, ainakin tässä tapauksessa, sen verran että ne melkein on pois suljettu. Näyttäisi tuo Clavian Nord Electron riittävästi koskettimia omaava, "HP"-versio kustantavan noin 2400€ t-kaupassa, joten pahoin pelkään että kipuraja (noin 1500€) ylittyy selvästi.
 
Vaikka Korg Krome 73:n mahtavan pieni paino tuntuukin paperilla upealta, uskoisin että tähän tilanteeseen tarvittaisiin - mikäs sen nimi on suomeksi, lontooksi "hammer action" - mikä taas löytyy muutamista listaamistani 88 koskettimisista laitoksista. Samalla perusteella olisin listalta tipauttamassa Kurzweilin.
 
Käytännössähän tämä tarkoittaisi listan supistumista muotoon:
 
* Noin 500€ (ekstaattista jos näihin päästäisiin) -->
http://www.thomann.de/fi/casio_cdp_220r.htm
http://www.thomann.de/fi/casio_cdp_230r_sr.htm
http://www.thomann.de/fi/casio_px_350_bkm_privia.htm

* Noin 1000€ (tämänkin summan kanssa voisi vielä elää) -->
http://www.thomann.de/fi/casio_px_5s_privia_pro.htm
http://www.thomann.de/fi/korg_kross_88.htm
 
Joista tonnin hintaluokan laitteet kiinnostavat eniten. Ihan vaan sen vuoksi ettei "halvalla voi saada hyvää". Korjatkaa jos olen väärässä, oikeasti toivon että joku korjaa ja kunnolla (lompakko tykkää). Käytännössä valinta lienee noiden välillä ja homma täten suoritettu, ei muutakuin etsiskelemään liikkeistä.
 
Silti, vielä muutama pittuinen varmistus ja vahvistus kaivattaisiin : http://forums.musicplayer.com/ubbth … 9920/Best_real_piano_sound_korg_kro - youtube-klipit ovat mitä ovat, mutta osaisiko joku paremmat korvat osaava sanoa mielipiteensä kumpi toimii paremmin? Tai onko jompikumpi kokonaan toimimatta? Omiin korviini ei paljon eroa oikeaan pianoon verrattuna ilmene. Tietty tämä pitää tarkistaa myös vaimokkeelta itseltään (minä olen vain utelias tuleva osakas).
 
Casio merkkinä hieman hirvittää, kun osaaminen perustuu pelkkiin kuulo-ja lukupuheisiin, mutta ainakin arvostelut ovat olleet kohdillaan, esim: http://www.musiciansfriend.com/keyb … /casio-privia-px-5s-pro-stage-piano . Lisäksi huomasin juuri että expression pedal:ia ei ole mahdollista casioon saada ja käsittääkseni tämä voisi hyvinkin olla yksi diilin-listijä.
 
Pahoitteluni tästä kovaan ääneen ajattelusta, kuitenkin tämä ja muutamat vastaukset ovat jo selvästi selkeyttäneet palettia. Joten, kiitos!
 
musamies
16.05.2014 09:51:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avokki on klassinen pianisti eikä meistä kumpikaan ymmärrä tuon taivaallista synadoundien luomisen (itse soitan kitaraa mahdollisimman pienellä setupilla mitään "ylimääräisyyksiä") eikä vastaavien hienouksien päälle.
 
Tämä näkökulma kannattaa ottaa huomioon ja se jos jo nyt on Motif käytössä, mahtaako ihan halvimmalla vehkeillä saada asiaan parannusta? Vai voisiko joku kätevämpi roudauslaukku tai kotelo edistää asiaa paremmin?
 
Budjetti kannattaa suunnitella niin päin, että kokeilee käytännössä jotain vehjettä, jolla homma rupeaa toimimaan. Ei ole hyötyä vehkeestä, jolla homma ei toimi.
 
Mä olen siinä käsityksessä, että joku Kawai MP11 painavalla koneistolla oleva vehje olis klassisen soittoon tai siitä tausta kumpuavaan muuhun musiikkin enempi, mutta se taas on ristiriidassa keveyden kanssa.
 
Toisaalta joku kevyt jokapaikan höylä olisi Roland Jupiter 50 tai joku Korg Kronos. Ne taas eivät tunnu varteenotettavilta jos ei halua monipuolisuutta eikä tee synasaundeilla mitään.
 
Electrosta taas on monipuolisuus kaukana.
 
Arello
08.06.2014 19:53:19 (muokattu 02.07.2014 00:55:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joitain vuosia miettinyt ja ehkä parin kuukauden sisällä tullee ajankohtaiseksi hommata jokin kahdeksan oktaavin kippari. Joskus katselin Korgin M-50 ja nyt silmään on pistänyt myös Korg Kross. Tonnin pintaan budjetissa suunnilleen olen ajatellut. Hyvät samplet ja synailut olisi löydyttävä. En sitten tiedä, kannattaisiko lähteä kunnon "MIDI-kebab + moduuli" -linjalle, tai jos haluaisi täydentää jotain sampleria esim. synamoduulilla.
 
Minulla on jo Rolandin Juno-D ja VA-syna Korg R3. Molemmista olen pitänyt, mutta Rollessa tuntuma ja tietyt samplet eivät ole miellyttäneet. R3:ssa editointikin on toisinaan melko hankalaa neljän nupin varassa.
 
EDIT: Tutkailtuani ei tuo Korgin samplerien muovisuus vaikuttaisi korviini iskevän. Joko siirryn Kurzweiliin tai katson jonkin Rolandin. Ehkä joku Fantom käytettynä tai FA, jos massit riittää. Yamahat eivät ole ikinä oikein olleet juttuni.
 
azlag
10.07.2014 13:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipahan sitten ostettua Casio Privia PX-5S. Painoa rontti 11kg, ainakin speksien mukaan ja kevyesti kulkee. Tilasin liikkeeseen jotta avokki pääsi kokeilemaan ja myyjä totesi nasevasti "että jopas olikin pitkästä aikaan huippuvehje" (tarkkaa sanamuotoa en muista). Avokki oli samoilla linjoilla, piti erityisesti kosketintuntumasta eli soitettavuudesta joka hankittaessa olikin roudattavuuden ja soundien lisäksi se suurin osatekijä.
 
Itse soundit, no, ne ovat tietysti subjektiivisia. Enkä itse kitaristina ymmärrä samplereista ynnä muista hienouksista tuon taivaallista, mutta äänet ovat upeita. En niitä osaa muutoin kuvailla. Väitän pikaisen kuuntelun jälkeen ettei omissa korvissani motifille häviä laisinkaan, ainakaan kun on kyse perus pianoista ja uruista ja jousista yms. Asiasta jotain ymmärtävät saavat toki olla eri mieltä :)
 
Kaikenkaikkiaan, mielestäni huippuostos. Uutena 949€ paikallisesta (Porin Sound City), jonne se varta vasten tilattiin ettei tarvitse ostaa sikaa säkissä. Plussaa siis myös palvelusta. Kaikki eivät moiseen suostu, tämäkin kävi ilmi.
 
Bulu5
01.08.2014 03:31:52 (muokattu 01.08.2014 04:08:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusi soittopeli olisi hakusessa, hintaluokka noin 1k€. Pääasiallinen käyttötarkoitus on kotosalla jammailu sekä kotistudionauhoittelu ja silloin tällöin keikkailu. Olisi hyvä, että saundimaailma olisi niin kattava, ettei jokaiseen pieneen demoon tarvitsisi alkaa kaikenmaailman vst-plugareista etsiä sopivia ääniä. Genrenä pääasiassa kevyttä rockia (Coldplay/Pariisin kevät -tyylistä).
 
Kosketintuntumalla ei sen suurempaa väliä; oikea piano löytyy klassisen soittamiseen.
Alustavasti olen katsellut ja testaillut esimerkiksi Yamaha PSR-S750 (http://www.thomann.de/fi/yamaha_psr_s750.htm) mutta liekö tuo hintansa väärti?
 
Vai pitäisiköhän asiaa lähestyä syntikkapuolelta, esim. Yamaha MOXF 6? (http://www.thomann.de/fi/yamaha_mox_f6.htm)
 
Osaisiko joku iloinen ihminen suositella sopivaa soitinta :-) ?
 
azlag
01.08.2014 07:49:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minähän en mitään tiedä käytännöstä, mutta täältä sain paljon hyviä vinkkejä kun olin samanlaisen tilanteen edessä. Samalla tuli käytettyä varmaan 100 tuntia googlettamiseen ja forumeiden koluamiseen.
 
Jos painotetut koskettimet ja täysi skaala eivät olisi (kevyen painon) lisäksi ollut se "juttu", hankintaan olisi todennäköisesti päätynyt Korg Pro Krome. Tai Yamaha MOXF 6. Molemmat ovat myös kevyitä mikä ainakin keikkaillessa on iso plussa. Kummastakaan ei ole kokemusta, mutta MOXF:ssä on käsittääkseni Motifin soundimaailmat ja sellaisen omistaneena ne ovat kitaristin korviin mahtavat. Kompromisseja on sitten pitänyt tehdä kestävyyden kanssa, ainakin useat ovat sitä mieltä että "muovisen" tuntuinen yleisesti (käytettävyys, ei soundeiltaan) jos motif-maailmasta tulee.
 
Siispä, pelkkään googletteluun ja muusinetiin pohjaten, jos ei pianomaisuudella ole väliä, hyviltä vaihtoehdoilta näyttävät kokonaisuudessa. PRS 750:stä ei taida olla täälläkään ihan hirveästi kokemuksia? Sisäänrakennetut kaiuttimet nyt tietty vievät tilaa ja lisäävät painoa vaikka ovatkin kovin kätevät esmes sukujuhlissa soitettaessa, mutta... Itse sanoisin että kohtuu suolainen hinta "kotikiipparista", ainakin uutena. Yhden arvostelun pikaisesti löysin ja "This is a very good entry level Yamaha arranger keyboard. Over the years I've had very arrangers and this one has more features for the price than any other I've had."
 
Eli avainsanana "entry level keyboard"? Käytettynä voisi ollakin kova sana, halvemmalla, etenkin jos ei ole minkäänlaista äänentoistojärjestelmää (PA:t, kuulokkeet, stereot, kb-vahvistin) käytössä noita muita vaihtoehtoja varten. Krome kannattaa myös tarkistaa. Ja jos 17kg:n paino ei ole ongelma niin thomannin listoilta myös Kurzweil PC3LE 7 kannattanee ottaa harkintaan.
 
Jos kuitenkin ja sittenkin pianomaista tuntumaa haluaa niin aikaisemmin mainostamani Casio Privia PX5-S ja Korg Pro Kross 88 ovat myös tuossa tonnin hintaluokassa ja painokin on samaa kaliiberia.
 
Tuossa omat vaatimattomat parisenttiäni. Muusinetin tori on mainio paikka soittimien hankintaan, silmänsä pitää auki niin voi löytää kelpo tavaraa kolmanneksella alkuperäisen hinnasta, etenkin tässä taloustilanteessa :)
 
Bulu5
01.08.2014 17:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos perusteellisesta postauksesta. Tuossa Yamahan syntikas kiinnostais kyl se mikki+vocoder -toiminto. Vaikea vain löytää siitä mitään tietoa, mut kaipa sil leikkiä voi. Yamahan helppo synkkaus Cubaseen kans houkutteli, ja muutenkin yamahoista on aikalailla kokemusta. Eli käyttis olis suht tuttu. Ja näköjään fazermusiikist sais viel tkauppaaki halvemmalla. Hmm...
 
elelkink
12.08.2014 02:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avopuolisko on nuorempana soitellut kosketinsoittimilla ahkerastikin, mutta harrastus on sitten jäänyt. Viime aikoina on tuumaillut useampaan otteeseen, että olisi taas mukava rueta soittelemaan iltaisin. Syntymäpäivä lähestyy ja ajattelin ostaa jonkinlaisen soittimen lahjaksi. Itsellä ei näistä minkäänlaista tietoa tai kokemusta, eli osaisiko joku suositella jonkinlaista välinettä? Budjettina n. 200 euroa.
 
Muovinen
15.08.2014 23:29:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jelppikerho vaikuttaa kuolleelta joten kopsataan tänne:
 
Näyttää siltä, että tarvitsen yhä enemmän synaa oman musan tekemisessä, mutta talosta löytyy vain vaimon vanha marketti-Casio. Siitäkin kyllä lähtee yllättävän hyvää lofi-meteliä erinäisten spedujen kanssa mutta sitten jos haluaisi jotain oikeasti hyvän ja "puhtaan" kuuloista, niin ei toivoakaan. Surkea soittotuntuma ja miniplug-ulostulo eivät myöskään auta asiaa.

Mitä siis suosittelisitte ekaksi oikeaksi synaksi alle 500e budjetissa? Ei mitään muovisia heviliidisoundeja vaan orgaanista pörinää ja turinaa sekä autenttisia jousia, pianoja ja muita orkesterisoittimia. Saako näitä edes samassa paketissa? Tulee siis pelkästään äänityskäyttöön.
Janus
16.08.2014 01:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Mitä siis suosittelisitte ekaksi oikeaksi synaksi alle 500e budjetissa? Ei mitään muovisia heviliidisoundeja vaan orgaanista pörinää ja turinaa sekä autenttisia jousia, pianoja ja muita orkesterisoittimia. Saako näitä edes samassa paketissa? Tulee siis pelkästään äänityskäyttöön.
 
Unohda raudat, osta Spectrasonics Omnisphere (http://www.tampereenmusiikki.fi/ver … /spectrasonics_omnisphere-p-556-0/, tuo vain hintareferenssinä eli 300€ hujakoilla mennään). Akustiset pianot ei ole vahvin alue, mutta säästyneellä 200€ saa esim. UVI Workstationissa (ilmainen host-softa/playeri) pyörivän Ravenscroft-pianon, joka on erittäin laadukas.
 
Muitakin vaihtoehtoja on, vähän omista tarpeista riippuen 200€ voi laittaa muihinkin softapianoihin (esim. The Giant http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/keys/the-giant/ lähtee satasella, ja siitä irtoaa myös sinemaattisempia äänimaisemia - "peruspiano" taas häviää Ravenscroftille), tai jos orkesterisoittimia halajaa, vaikka EWQL:n jokin versio http://www.soundsonline.com/Symphonic-Orchestra - hyvä perustyökalu, vaikka aika on tuotakin syönyt (onneksi hintaa myös).
 
Muovinen
16.08.2014 17:50:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli midikiippari monta vuotta hyllyssä pölyä keräämässä, koska se ei sovi mun työskentelytapaan. Tykkään että soundi on jo soitettaessa 90% valmis ja sille tehdään DAWssa vain viilausta EQlla yms. Ymmärrän kyllä että nuo softajutut on käteviä mutta se loputon säätäminen ja jälkikäteisten ratkaisujen mahdollisuus ei vaan oo mun juttu.
musamies
16.08.2014 22:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei soitot menny kovin hyvin etiäpäin pelkillä softasoittimilla syystä kun kynnys saada ääntä pikaisesti kasvoi liian korkeaksi. Nyt olenkin sillä kannalla, että omin äänin varustettuja kiippareita voi terästää softaäänin.
 
Vaikka tyyliin joku Yamaha CP4, Roland RD-800, Kawai MP11 tavalliseen treenailuun ja terästää sitten sitä halutessaan softaäänin jos ominaisuudet ei riitä.
 
Nykyvehkeissä on hiton paljon kivoja ominaisuuksia ja ääniä. En tiedä kuinka usein tulisi laitettua jotain softasoittimia päällä jos omistaisi vaikka Yamaha Tyros 5:sen? Jos se ei maksaisi niin paljoa, varmaan ostaisin sellaisen saman tien hauskuuttamaan itseäni.
 
Muovinen
19.08.2014 11:20:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Novation Mininova - oisko tästä heittää jotain pros and cons -osaston vinkkejä?
Synastikki
19.08.2014 16:33:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Novation Mininova - oisko tästä heittää jotain pros and cons -osaston vinkkejä?
 
Aikaisempiin postauksiisi kiinnittäen huomiota niin pörinää löytyy mutta nuo samplepuolen asiat ei niinkään. Myöskin kannattaa huomioida tuo minikoskettimisto eli ei ole mikään paras mahdollinen soittaa... tosin jos siellä kaapissa on vielä se midikiippari niin senhän saa tuohon kiinni.
 
Fear of Keytarnation
Muovinen
19.08.2014 21:32:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synastikki: Aikaisempiin postauksiisi kiinnittäen huomiota niin pörinää löytyy mutta nuo samplepuolen asiat ei niinkään. Myöskin kannattaa huomioida tuo minikoskettimisto eli ei ole mikään paras mahdollinen soittaa... tosin jos siellä kaapissa on vielä se midikiippari niin senhän saa tuohon kiinni.
 
Samplepuoli eli nuo perinteisemmät jousi-, puhallin- ja muut orkesterisoundit? Torilta jo varovasti kyselin yhtä Korg MicroStationia, onkohan se tällä osastolla parempi?
 
Tuolla koskettimiston koolla ei ole mulle juurikaan väliä, koska mun soitto on sellaista muutaman sormen hapuilua, eikä todellakaan mitään pikajuoksua kymmensormisysteemillä. Lähinnä haen synalla lisämaustetta biisintekoon ja tuottamiseen. Ehkä siinä sivussa opin sitä myös soittamaan paremmin.
Synastikki
20.08.2014 13:22:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Samplepuoli eli nuo perinteisemmät jousi-, puhallin- ja muut orkesterisoundit? Torilta jo varovasti kyselin yhtä Korg MicroStationia, onkohan se tällä osastolla parempi?
 
Tuolla koskettimiston koolla ei ole mulle juurikaan väliä, koska mun soitto on sellaista muutaman sormen hapuilua, eikä todellakaan mitään pikajuoksua kymmensormisysteemillä. Lähinnä haen synalla lisämaustetta biisintekoon ja tuottamiseen. Ehkä siinä sivussa opin sitä myös soittamaan paremmin.

 
Microstation on sitten joo enempi samplepohjainen eli juurikin nuo jouset, yms. "oikeat" soittimet... Microstationilla myös tuo synapuoli hoituu vaikkakin tuo Novation sillä saralla olisi ihan mahti vehjes... Toki kun tunnut nimenomaan noita valmiita presettejä enempi etsivän niin microstation sopinee muutenkin paremmin, koska nuo virtuaalianalogit ovat nimenomaan enempi suunnattu synanörtteilyyn ja nupikan vääntämiseen.
 
Fear of Keytarnation
Muovinen
20.08.2014 19:54:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oolrait, kiitos sulle opastuksesta. Löin kaupat lukkoon microstationista mutta nyt ois mininovakin tyrkyllä ja harkitsen sitäkin vakavasti. Ongelmana vaan raha. Ainahan voi toisen myydä kun on niihin paremmin tutustellu.
 
Minä en vielä edes käsitä mikä työasema on, sekvenssereistä puhumattakaan. Paljon opittavaa tällä saralla ja sehän se mielenkiintoista onkin!
masterboy
21.08.2014 17:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs mieltä olette kumman mieluummin ottaisi:
http://www.vantaanmusiikki.fi/roland_rp-401r_sahkopiano_mustaruusupuu
 
http://www.topsound.fi/yamaha-clavinova-clp-430b-black.html
 
Eli, tytölle olisi tarkoitus hankkia digitaalipiano. Hinta budjetti olisi noin max.1,5Ke. Piano tulee myöskin olemaan osana makkarin sisustusta(emännän toive), joten akustista pianoa ei tarvitse ehdotella eikä myöskään pöytä malleja.
Kaikkea mallia ollaan katseltu ja niin pois päin mutta linkin takaa olevat mallit voisivat olla niinkuin se mitä haetaan.
Tyttö harrastaa pianonsoittoa ihan omaksi ja perheen iloksi.
Tuosta Rolandista en tiedä mutta käsittäisin, että Yamahan mallissa koskettimet ovat sen verran painotettuja, että tytölle kyllä kehittyisi se sormivoima.
 
samice76
14.09.2014 07:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hello kaikille, Olisi tarkoitus päivittää komppi kiipparia. Todella pitkään pärjännyt Korgin i3 laitteella. Olen katsellut Yamahan Tyrosta tai Korgin vastaavaa PA X Prota, Onko kokemuksia kumpaa kannattaa vakavasti harkita. Saundit vaikuttaa aika yhtä hyviltä. Jos jollain kommentteja, niin kiitokset etukäteen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 549 50 51 52 53 54 55

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «