Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digipianolle kaiuttimet/kaiutinjärjestelmä, suosituksia?
1
Hitman
27.11.2022 17:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Minulla on 12m2 huone, joka pitäisi saada täytettyä kivasti digipianon soundilla. Olen mietiskellyt seuraavien vaihtoehtojen välillä:
 
- monikanavasysteemi
- soundbar+subi (ei mitään käryä miten toimisi)
- 2 x kaiutin
 
Tarkoitus ei ole äänittää, vaan fiilistellä pianon soundia suht pienillä volumeilla.
 
Osaatteko suositella jotain ideaa tähän? (Voi olla edullinen tai ei-edullinen, kunhan on toimiva systeemi) Digipianon lisäksi kotoonta löytyy mäcci ja Scarlett 2i2.
 
Kiitos etukäteen ja mukavaa joulun odotusta kaikille:)
 
musamies
27.11.2022 22:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stereot käy ja jos ei stereoita, vaikka aktiivistudiomonitorit.
 
Hitman
28.11.2022 21:34:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Stereot käy ja jos ei stereoita, vaikka aktiivistudiomonitorit.
 
Kiitos. Onko muita ideoita? Kellään monikanavaäänisysteemiä pianossa kiinni?
 
musamies
28.11.2022 21:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitman: Kiitos. Onko muita ideoita? Kellään monikanavaäänisysteemiä pianossa kiinni?
 
Onko se joku monikavavehje kun jollain tavoin tulisi luoda signaalia useammalle kanavalle, mikä on ajatus miten monikanava tehdään?
 
Tuolla puhutaan 5.1 surroundista.
https://www.kawai.co.uk/products/archive/dp1/
 
iec
01.12.2022 22:00:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni aika monessa Youtubevideossa on kiipparisteilla ollut tällaiset aktiivikajarit: https://www.thomann.de/fi/ik_multimedia_iloud_micro_monitor.htm. Löytyy mustana ja valkoisena. Kokoonsa nähden ilmeisen hyvä-ääniset ja toisto ulottuu matalemmalle kuin uskoisi. Pienikokoisena säteilee ääntä todella hyvin ympäri huonetta.
 
Sitten esim syntikkavelho nimeltä Kebu käyttää Monkey Banana-merkkisiä kajareita: https://www.thomann.de/fi/monkey_banana_gibbon5_black.htm
 
Adam:lla on myös kohtuullisen hyviä edullisen pään kajareita: https://www.thomann.de/fi/adam_t5v.htm
 
Samoin JBL ja Kali Audio ovat saaneet kehuja: https://www.thomann.de/fi/aktiivise … dio&gk=STMOAN&cme=false&filter=true
 
Jos haluaa sijoittaa enemmän rahaa äänijärjestelmään, tekee esim Genelec ja Neumann todella laadukkaita studiomonitoreita: https://www.thomann.de/fi/aktiivise … ann&gk=STMOAN&cme=false&filter=true
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Hitman
03.12.2022 09:01:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Sain eilen lainaksi kaverilta Genelecin 4030-parin ja niiden soundi ole minuun makuuni. Pianon omien kaiuttimien pehmeä ja lämmin soundi vaihtui "kireäksi" ja "kylmäksi" kun yhdistin monitorit. Onkohan kuitenkin niin, että mun pitäisi etsiä hifikajareita tai jotain soundbaria. Onko kokemusta hifikamojen ja digipianon käytöstä?
 
Nuo skobet sopivat varmasti hienosti musiikin tekemiseen/miksaamiseen, mutta minun pianosoundiksi valitettavasti ei.
 

 
iec: Muistaakseni aika monessa Youtubevideossa on kiipparisteilla ollut tällaiset aktiivikajarit: https://www.thomann.de/fi/ik_multimedia_iloud_micro_monitor.htm. Löytyy mustana ja valkoisena. Kokoonsa nähden ilmeisen hyvä-ääniset ja toisto ulottuu matalemmalle kuin uskoisi. Pienikokoisena säteilee ääntä todella hyvin ympäri huonetta.
 
Sitten esim syntikkavelho nimeltä Kebu käyttää Monkey Banana-merkkisiä kajareita: https://www.thomann.de/fi/monkey_banana_gibbon5_black.htm
 
Adam:lla on myös kohtuullisen hyviä edullisen pään kajareita: https://www.thomann.de/fi/adam_t5v.htm
 
Samoin JBL ja Kali Audio ovat saaneet kehuja: https://www.thomann.de/fi/aktiivise … dio&gk=STMOAN&cme=false&filter=true
 
Jos haluaa sijoittaa enemmän rahaa äänijärjestelmään, tekee esim Genelec ja Neumann todella laadukkaita studiomonitoreita: https://www.thomann.de/fi/aktiivise … ann&gk=STMOAN&cme=false&filter=true
 
musamies
03.12.2022 10:14:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitman: Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Sain eilen lainaksi kaverilta Genelecin 4030-parin ja niiden soundi ole minuun makuuni. Pianon omien kaiuttimien pehmeä ja lämmin soundi vaihtui "kireäksi" ja "kylmäksi" kun yhdistin monitorit. Onkohan kuitenkin niin, että mun pitäisi etsiä hifikajareita tai jotain soundbaria. Onko kokemusta hifikamojen ja digipianon käytöstä?
 
Nuo skobet sopivat varmasti hienosti musiikin tekemiseen/miksaamiseen, mutta minun pianosoundiksi valitettavasti ei.

 
Sillä on kanssa vaikutus mikä soitin, miten saundi ja eq säädetään.
 
Kokeilemalla pitää hakea. Olen kokeillut eri kajareita ja kannattaa koittaa hifikajareita. Sellainen vahvistin hyvä josta saa äänen tarpeeksi neutraaliksi.
 
jappo121
03.12.2022 12:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genelec 4030 taajuusalue on lähes suora 50-20000hz alueella.
Neutraalimpaa hifikaiutinta on kyllä hankala löytää...
Vaikuttaa siltä että etsit löysällä bassolla ,tuhnulla keskiäänellä ja tunkkaisella diskantilla varustettuja ämyreitä...
Jopas löytyy pehmeyttä ääneen.
Genelec on kyllä aika ankara äänilähteen suhteen.
 
Rakkaus yhdistää, huumori erottaa ja vittuilu on välittämistä.
musamies
04.12.2022 15:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Genelec 4030 taajuusalue on lähes suora 50-20000hz alueella.
Neutraalimpaa hifikaiutinta on kyllä hankala löytää...
Vaikuttaa siltä että etsit löysällä bassolla ,tuhnulla keskiäänellä ja tunkkaisella diskantilla varustettuja ämyreitä...
Jopas löytyy pehmeyttä ääneen.
Genelec on kyllä aika ankara äänilähteen suhteen.

 
Monimutkaisempi homma minkälainen pianoa matkiva ääni miellyttää. Siinä monta muuttujaa matkassa.
 
WanhaWetäjä
05.12.2022 00:22:36 (muokattu 05.12.2022 00:23:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hitman: Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Sain eilen lainaksi kaverilta Genelecin 4030-parin ja niiden soundi ole minuun makuuni. Pianon omien kaiuttimien pehmeä ja lämmin soundi vaihtui "kireäksi" ja "kylmäksi" kun yhdistin monitorit. Onkohan kuitenkin niin, että mun pitäisi etsiä hifikajareita tai jotain soundbaria. Onko kokemusta hifikamojen ja digipianon käytöstä?
 
Nuo skobet sopivat varmasti hienosti musiikin tekemiseen/miksaamiseen, mutta minun pianosoundiksi valitettavasti ei.

 
No joo, mulla on ikiaikaiset Philisps 4-tie Hi-Fi kajarit, sellaset helvetin isot lattiamallit ja kyllä niistä pölähtää mikä vaan, musa, kitara, basso tai kiipparit. Vahvistimena halpis Denon.
 
En tiedä mikä piano sulla on, mun pianossa (Roland RD 88) on itessään kajarit joilla en juurikaan soita koska soundi on mitä on, toki pianon equlla saa ihan kohtuulliset soundit mutta todella massiivista pölinää saa noista Hilipseista.
 
Ei muuta kun kirppiksille tsekkaan josko löytys joku vanha analogikotistereosetti jos haluaa pehmyttä Hi-Fi soundia. Mulla oli aiemmin myös Philips viritinvahvistin 80-luvulta mutta sen hajottua ostin tuon Denonin ja täytyy sanoa että ei ole niin pehmyttä soundi enää vaikka ihan ok onkin.
 
Tavalliset aktiiivi PA-kaiuttimet ovat myös 1 vaihtoehto, niissä ei ole sävysäätöjä joten pianosoundin pitäs toimia ok JOS sun pianossa on eq maholisuus.
Hommaat tolpat ja kajarit sinne killumaan niin huone täytyy mukavasti hyvästä soundista joka ei tule suoraan naamaan.
 
Toki jos ja kun soittelet suht hiljasilla tehoilla niin joku ns "Anttila" tyyppinen 2 sateliittia ja subbanen vois toimia, mulla on sellanen himassa alakerran koneella ja tyttarellä toinen ja kyllä niistä ainakin musa tulee kivasti ja pehmeästi, hintaluokka tosiaankin jotain + - 100€. En ole kokeillut miten skulaa kiippareilla mutta otaksun että vois hyvinkin toimia jos on maltilliset volumet.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
jappo121
05.12.2022 07:58:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä lienee asian ytimessä. Aiemminkin on mainittu:kokeile.
Ostin koronan alkuvaiheessa käytetyt pikku PA:t, kun bändeiltä loppui keikkailut ja tavaraa oli edullisesti tarjolla. Suhteellisen laadukkaat, 1kW tehoa, painaa paljon ja rumat. Syntikkakäytössä saa alataajuuksille "tunnetta" mukaan kun ämyrit liikuttaa ilmaa kunnolla. Mutta voi, volumetaso pitää olla aika raju että kaapit herää kunnolla henkiin. Asun omakotitalossa, joten ei tästä naapurit häiriinny, mutta perhe ei kiitä kun soitan kappaletta nimeltä "eikun...", ilmeisesti...
Syntikoiden kanssa paketti toimii, koska ulos tulee sitä mitä ruuvataan. Soundia väännetään ja käännetään kokoajan. Pianolle meillä on mielikuva siitä miltä se pitäisi kuulostaa. Äänentoisto menee heti kertaluokkaa vaikeammaksi.
 
Soittohuoneessa olevat kovat pinnat heijastavat ääntä ja saavat aikaan kolkon kuuloisen soundin. Pystytkö vaikuttamaan tähän esim verhoilla ym?
Jos pää kestää käyttää kuulokkeita, suosittelen kokeilemaan. Nyttemmin olen siirtynyt lähes kokonaan kuulokkeiden käyttöön. Etsintää sekin vaatii että löytää omille korville hyvin istuvat ja äänenlaadultaan hyvät, mutta nämä ketjuliikkeet antaa vähintään kuukauden kokeiluaikaa. Kyllä siinä jo pitäisi selvitä toimiiko kyseinen malli.
 
Rakkaus yhdistää, huumori erottaa ja vittuilu on välittämistä.
Hitman
05.12.2022 12:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä kaikille. Joo tuo seinien "demppaus" on varmasti hyvä idea. Taitaa olla juurikin nuo WanhanWetäjän ideat hifikamoista juuri se mitä olen hakemassa. Pitääpä vähän tutkailla tarjontaa. Tosiaan tykkään soittaa aika hiljaa ja siksi isost skobet ei sovi. Eli käytettyä hifiä etsimään. Onko kukaan testannut Klipschin aktiiviskobeja (R 41pm tai R 51 pm) digipianolla, onkohan ne tarpeeksi tuhnut ja tunkkaiset?
 
Katsotaan mitä saan aikaiseksi. Ilmoittelen jos/kun löytyy se täydellinen tuhnusoundi. Genelecit pysyy edelleen musanteossa.
 
jappo121: WanhaWetäjä lienee asian ytimessä. Aiemminkin on mainittu:kokeile.
Ostin koronan alkuvaiheessa käytetyt pikku PA:t, kun bändeiltä loppui keikkailut ja tavaraa oli edullisesti tarjolla. Suhteellisen laadukkaat, 1kW tehoa, painaa paljon ja rumat. Syntikkakäytössä saa alataajuuksille "tunnetta" mukaan kun ämyrit liikuttaa ilmaa kunnolla. Mutta voi, volumetaso pitää olla aika raju että kaapit herää kunnolla henkiin. Asun omakotitalossa, joten ei tästä naapurit häiriinny, mutta perhe ei kiitä kun soitan kappaletta nimeltä "eikun...", ilmeisesti...
Syntikoiden kanssa paketti toimii, koska ulos tulee sitä mitä ruuvataan. Soundia väännetään ja käännetään kokoajan. Pianolle meillä on mielikuva siitä miltä se pitäisi kuulostaa. Äänentoisto menee heti kertaluokkaa vaikeammaksi.
 
Soittohuoneessa olevat kovat pinnat heijastavat ääntä ja saavat aikaan kolkon kuuloisen soundin. Pystytkö vaikuttamaan tähän esim verhoilla ym?
Jos pää kestää käyttää kuulokkeita, suosittelen kokeilemaan. Nyttemmin olen siirtynyt lähes kokonaan kuulokkeiden käyttöön. Etsintää sekin vaatii että löytää omille korville hyvin istuvat ja äänenlaadultaan hyvät, mutta nämä ketjuliikkeet antaa vähintään kuukauden kokeiluaikaa. Kyllä siinä jo pitäisi selvitä toimiiko kyseinen malli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «