Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä soitin biisien ideointiin/sävellykseen?
1
miktol
20.09.2022 23:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka fiksummat, olisin vailla apuanne!
 
Mikä olisi hyvä kompromissilaite biisien ideointiin/sävellykseen (kun ei mietitä hintaa)?
 
Olen soitellut Reaperiin lähinnä digipianolla ja midikiipparilla. Tietokonetta ei kuitenkaan jaksa aina aukoa ja helpompi ratkaisu ideoiden testailuun olisi nyt hakusessa. 25-koskettimen Korgin Taktile on ihan jees satunnaiseen rimputteluun, mutta siitä puuttuu tallennusominaisuus ja koskettimisto on turhan lyhyt. Soundejakaan ei voi muokkailla. Parempi ja monipuolisempi laite olisi siis tarpeen. Jonkinlainen raituri laitteessa olisi hyvä olla, ettei hyvät ideat (jos niitä joskus tulee) jäisi pelkän muistin varaan. Useimmiten tallentelen ideat kitaralla ja looperilla. Kosketinsoittotaitoni eivät riitä kaikkiin tilanteisiin, joten mahdollisuus biisien rakentamiseen kerroksittain olisi toivottava ominaisuus.
 
Olen lueskellut vaikka kuinka paljon eri laitteista, mutta vaihtoehtoja on liikaa ja olen "eksyksissä". Ammattitason työasemat ovat kalliita ja turhan isoja. 49 tai 61 -koskettiminen mahtuisi tilan puolesta parhaiten. Ehkä pärjäisin jopa lyhyemmällä. Piano löytyy erikseen, joten synatyyppinen ratkaisu olisi lienee passeli.
 
Olen kiitollinen kaikista tienviitoista!
 
Vessajono
21.09.2022 12:56:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytettynä joku vanhempi työasemasyna: Triton, Motif, Fantom, mitä näitä nyt on. Niistä ei nykyään montaa sataa köyhdy.
 
Toki ite kyllä vaan aukoisin - ja auonkin - sitä tietokonetta. Syntikoiden sekkarit on daweihin verrattuna niin kankeita, että tuntuu vaan hidastavan workflow'ta.
 
Once is a mistake, twice is a jazz
miktol
21.09.2022 23:11:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Käytettynä joku vanhempi työasemasyna: Triton, Motif, Fantom, mitä näitä nyt on. Niistä ei nykyään montaa sataa köyhdy.
 
Toki ite kyllä vaan aukoisin - ja auonkin - sitä tietokonetta. Syntikoiden sekkarit on daweihin verrattuna niin kankeita, että tuntuu vaan hidastavan workflow'ta.

 
Kiitti vinkeistä. Helpottaa paljon, kun saa vähän rajattua malleja. Alan tutustua noihin tarkemmin
 
DAWeilla muokkaus on näppärää, mutta käytössä oleva tila aiheuttaa haasteita. Kunnon versiot biiseistä teen ajan kanssa tietsikalle eri paikassa. Nyt tarkemmin ajateltuna loopperityylinen tallennusominaisuus riittäisi. Ehkä tallennushomman voisi ratkaista kitaraloopperillakin. Sen jälkeenhän laitevaihtoehdot laajenisivat kovasti ja tarjontaa löytyisi käytettynäkin enemmän.
 
jappo121
23.09.2022 07:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akai MPC One/Live II. Nämä on paljon muutakin kuin pelkkä sampleri. Tuohon kylkeen mieluinen koskettimisto käyttöä helpottamaan ja se on siinä...
 
Rakkaus yhdistää, huumori erottaa ja vittuilu on välittämistä.
miktol
24.09.2022 12:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Akai MPC One/Live II. Nämä on paljon muutakin kuin pelkkä sampleri. Tuohon kylkeen mieluinen koskettimisto käyttöä helpottamaan ja se on siinä...
 
Kiitos vinkistä, tutustun laitteeseen.
 
jappo121
25.09.2022 10:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miktol: Kiitos vinkistä, tutustun laitteeseen.
 
Terve kriittisyys on paikallaan tämänkin keksinnön hypetyksessä.
Youtubessa kehutaan pääasiassa sämpläämistä, mutta seasta löytyy audion ja sekvenssienkin tallentamista/muokkausta.
 
https://www.youtube.com/results?search_query=+Tefty+%26+Meems
 
Tuon artistin linkistä löytyy aika perusteellisia ja selkokielellä selitettyjä kokemuksia Akai MPC One:sta ja monista muistakin laitteista. Myös puutteet yms. mainitaan, ettei mene pelkäksi kehumiseksi.
Itselläni on MPC One + Modal Cobalt 8X + Blofeld sellaisena dawless-setuppina. En ole juurikaan tietokonetta sen koommin käyttänyt. Mixerin kautta saan halutessani kitaraa ja bassoa sekaan (mikitettynä mitä vaan).
Kaikkea ei tarvitse hankkia kerralla, Pelkällä MPC:llä pääsee vauhtiin.
 
Rakkaus yhdistää, huumori erottaa ja vittuilu on välittämistä.
Kaakatus
01.10.2022 13:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto voisi olla iPad, johon kytkisit nykyisen midikiipparin tai digipianon midiohjaimeksi. iPadin saa näppärästi nuottitelineeseen ja Garageband on mielestäni mainio juuri tuollaiseen ideointiin. Käyttöliittymä kuitenkin näppärämpi, kuin jossain 20v vanhassa työasemassa ja rumpuraidat jne voi jättää sovelluksen huoleksi, jos haluaa vain päästä nopeasti alkuun ja eteenpäin.
iPad vaatii Applen Camera Connector Kit:n, jotta siihen voi kytkeä USB-laitteita. Kannattaa olla suoraan USB 3-malli, jolloin pädiä voi myös ladata samalla.
 
faq1
04.10.2022 08:56:00 (muokattu 04.10.2022 09:55:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä oon käyttänyt omien sävellysteni muotoiluun ja suunnitteluun Korgin Pa1000 komppikiipparia.
Sillä voi eri tyylitaustoilla etsiä ja kokeilla esim. sopivaa sävelajia, tempoa, soitinvaihtoehtoja ym. Sillä voi myös esim raaka-demoja soittaa sudiona USB-tikulle kuunneltavaksi. Lopuksi valmiin tuotoksen voi soittaa vaikka raita raidalta esim Korgin omaan sekvensseriin tai tietsikan DAW-ohjelmaan.
 
Mulla sattuu nyt olemaan myynnissä Tori.fi:ssä ja täällä Muusikoiden.net osastolla tuo Korgin soitin, kun otin toisen mallin käyttöön.
 
miktol
24.10.2022 13:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä olen aiheeseen tutustunut, niin esim. Roland FA-06 saattaisi olla sopiva, helppokäyttöinen ja edullinen ratkaisu. Yamahan vastaavat ratkaisut kiinnostavat myös.
 
Kiitos kaikille vinkeistä tähän mennessä, osa on vielä tutustumisen alaisena. Lisääkin saa heitellä, näistä voi olla monille hyötyä. Laitteita on ihan tajuton määrä. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «